Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:59

Ik lees genoeg verhalen
Ik ben iemand die open staat voor andere dingen.
Maar er is nog niemand geweest die mij heeft kunnen overtuigen om over te stappen op NB. (mede door de dingen die ik in m'n vorige post noem)
Dat neemt niet weg dat er vast een heleboel mensen zijn die baat hebben bij NB. Maar zo zijn er ook een heleboel mensen die baat hebben bij traditioneel bekappen en beslaan. En nooit problemen hebben.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:35

Needje schreef:
Wat mij opvalt is dat er regelmatig wordt gezegd dat paarden ook niet met ijzers worden geboren. Lopen jullie dan ook gewoon naakt rond? Want zo wordt je ook geboren!
Verder is, zoals ik begrepen heb, NB ontstaan door onderzoek naar wilde paarden. Onze paarden zijn niet wild, en lopen op een totaal andere ondergrond. Verder vind ik t not-done om een paard een tijd lang met pijn te laten lopen. Want ik hoor toch iets te vaak dat paarden er erg lang last van houden. Tuurlijk belemmeren ijzers het hoefmechanisme aan de voorkant van de voet wat. Maar ik zie dit niet als standaard de oorzaak van probleemvoeten/benen.

Mijn paard is niet wild (meestal dan ) maar loopt wel 24/7 buiten. Natuurlijk bekappen imiteert inderdaad de hoeven van wilde paarden omdat daar bepaalde voordelen aan zitten.
In de situatie zoals die in Nederland is, hebben de hoeven te weinig slijtage en worden ze te lang. Verder worden ze ook zacht door de zachte ondergrond. Om die dingen te voorkomen, om te zorgen dat je ook zonder ijzers de weg op kunt en om de oorzaak van veel hoefproblemen te voorkomen worden sommige paarden natuurlijk bekapt.

De oorzaak van problemen is trouwens niet alleen het verminderd hoefmechanisme, maar ook te lange hielen, te lange steunsels en de leefomstandigheden van paarden in het algemeen.

Pijn heeft mijn paard nog nooit gehad, dus dat is niet een standaard kenmerk van natuurlijk bekappen. Sterker nog, als het paard na de bekapping slechter loopt, is het niet bekapt. Klaar. Daar snijdt de opmerking van ikke dus ook hout: dan heb je gewoon te maken met een slechte bekapper, ongeacht de methode die gehanteerd wordt.

Kortom: tot nu toe ben ik erg tevreden over natuurlijk bekappen, maar ik weet ook dat het niet voor iedereen geschikt is. Zoals alles trouwens

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:16

Maar als je nou de achterkant heel kort maakt, geeft dat dan juist niet een aanslag op de pezen? Paarden hebben een bepaalde stand, en als je daar heel erg van gaat afwijken, maak je ze imo kapot. Ik heb ergens een keer gelezen dat er niet daar de voetas gekeken werd. Dat lijkt mij toch wel degelijk belangrijk om te doen.
Op zich is t natuurlijk logisch dat je zegt dat de voeten van de wilde paarden goed zijn. Diegene die zwakke voeten hebben, worden door de natuur al weggevaagd. Mijn paard zou er misschien in de natuur niet meer zijn. Maar met ijzers en zooltjes+siliconen loopt ie super.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:21

Sommige paarden hebben dat gewoon nodig ja

Maar wie bepaalt de stand van een paard? Het lijkt soms nogal afhankelijk van door wie het paard bekapt is. De stroming volgens welke mijn paard bekapt wordt, kijkt wel naar de voetas, maar inderdaad, op paardnatuurlijk kijken ze daar niet naar.
Het uitgangspunt van mij en mijn professionele bekapper is dat elk paard anders is, en dat het zelfs zo kan zijn dat de stand per been verschilt, op een bepaald moment.
Grote standveranderingen ineens worden eigenlijk alleen door de Strasser methode gepropageerd, en daar kan ik niet achter staan.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:22

Needje schreef:
Maar er is nog
niemand geweest die mij heeft
kunnen overtuigen om over te stappen op NB. (mede door de dingen die ik in m'n vorige post noem)

juist en dat ga ik ook niet doen

je zal zelf het eea moeten lezen om je mening op te kunnen maken dat ga ik hier niet allemaal voorkauwen en beargumenteren

in mijn profiel staat het eea, verder raad ik je www.hoefnatuurlijk.nl aan en 'a lifetime soundness' van dr. Strasser

als je dan nog vragen hebt beantwoord ik ze graag

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:30

Ik lees vanalles. En ik vind op de meeste foto's de voeten er mooi uitzien hoor. Maar als ik dan hoor dat een paard gevoelig loopt, en er dan wordt gezegd dat dat een jaar kan duren en dat je je paard er maar aan moet laten wennen, dan zeg ik "nee".
Dan is imo dit paard niet geschikt voor blote voeten.
Het zou fijn zijn als alle hoefsmeden gewoon alles zouden beheersen. En dan afgaande van het paard en eigenaar zelf de keuze wordt gemaakt welke manier t beste past bij hun.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:33

de gevoeligheid zegt meer over de schade die is aangericht door de ijzers dan door het effect van NB. het is niet zo dat ze een jaar lang gevoelig lopen maar het kan een jaar duren totdat de hoef een gewenste vorm heeft, of totdat ie goed op t harde kan lopen.

Zolang dat niet gaat, kun je of gewoon in de berm en bak rijden, zo erg is dat toch niet? Als je eigen voeten zeer doen ga je ook geen marathon lopen, maar wel rustig wandelen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:38

Moet bekennen dat toen mijn paard natuurlijk bekapt werd haar hoeven veel harder groeiden. De bekapper kwam meestal na 6 weken weer. Nu ze weer traditioneel bekapt word groeien de hoeven veeeeel minder snel. Nu is ze bijvoorbeeld in januari voor het laatst geweest en moet ik binnenkort bellen voor 1 voorhoef die wat groter word (zit nu een rand die eraf moet de rest ziet er nog netjes uit).

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:43

Ik trek dan schoenen aan
Nee hoor, zonder gekheid. Ik ken ook paarden die altijd zonder ijzers hebben gestaan, en alsnog gevoelig lopen op t harde/steentjes.
En als je wel ijzers had, maar ook veel over straat moet (bv menners), dan ga je geen maanden wachten denk ik.
Ken ook een paard dat juist zonder ijzer veel problemen had met z'n voeten. En nu er ijzers onder zitten gaat t super.
Ik denk dat zowel traditionele als NB open moeten kunnen staan voor het andere.
Wat mij vaak stoort is dat als er iemand over een hoefprobleem begint, er gelijk 3 pagina's staan dat ze maar over moeten stappen op NB. Dat dan alles oplost. (andersom zullen jullie t vast ook meemaken ) En ik denk dat je dat nooit kan zeggen. Helemaal niet omdat paarden voor veel verschillende doeleinden gebruikt worden, en op veel verschillende manieren gehouden worden. Een paard met ijzers die de hele dag buiten staat kan t beter doen als een paard dat natuurlijk is bekapt en de hele dag op stal staat.

AndreaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:46

Mijn pony ging nadat ik met NB begonnen was juist beter lopen.
Eerst liep ze nogal gevoelig op grindpaden, dat heeft ze nu niet meer.
Onze bekapper komt 1 keer in het half jaar en tussendoor vijl ik af en toe een een rafeltje weg, ze doet het er tot nu toe nog goed op, dus gaan we er zo gewoon mee verder.

Ik denk dat mensen gewoon moeten doen waar ze zich het prettigst bij voelen en waar je paard goed op functioneert.

KellyenXena

Re: Natuurlijk bekappen?! Waarom wel of niet?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:37

Wat ik me toch afvraag is waar heel die 'natuurlijke manie' vandaag de dag toch vandaan komt.
Beseft men dan niet, dat hoe wij ons best ook zullen doen, onze paarden nu eenmaal niet meer die 'natuurlijke wilde paarden' zijn, die het ooit waren.
Ik zie het nut van natuurlijk bekappen niet in. Paarden worden niet meer natuurlijk gehouden. Wij vragen er onnatuurlijke dingen van. De hoeven slijten anders af, als dat ze in de natuur zouden doen.
Waarom de hoeven bekappen volgens het 'natuurlijke slijtageproces' terwijl dezelfde hoeven nu totaal anders worden belast.

Daarnaast vraag ik me ook af of mensen nu helemaal krankzinnig zijn geworden om, na een 'curcus' van enkele dagen/weken of maanden de hoeven van het paard onder compleet eigen beheer onder handen te nemen.
Als deze 'curcussen' echt zo goed zijn, zou deze men vooral leren wat er allemaal wel niet mis gedaan kan worden, door foutief bekappen. (oja, dat is natuurlijk de reguliere methode )

Niet dat ik niet weet waar ik het over heb..Heb zelf de hoefsmid opleiding te deurne gevolgd. Helaas bleek mijn rug niet bestand.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:26

KellyenXena schreef:
Waarom de hoeven bekappen volgens het 'natuurlijke slijtageproces' terwijl dezelfde hoeven nu totaal anders worden belast.

En niet meer voldoende slijtage hebben

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:03

Niet voldoende slijtage? Waarom slaan ze er ijzers onder? Omdat de hoeven anders te snel slijten..... KellyenXena heeft wel een punt. Want NB wil idd de slijtage nabootsen van wilde mustangs, die in een totaal andere omgeving leven, in totaal andere omstandigheden. Dus wie zegt dat op deze manier bekappen niet juist slecht is. Als die wilde mustangs hier hadden gelopen, hadden hun voeten er misschien ook al heel anders uitgezien.

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:27

Ik denk dat alles afhangt van waar je een goede ervaring of slechte ervaring mee hebt.

Heb je een slechte traditionele hoefsmid en een goede natuurlijke, dan ben je pro natuurlijk. Maar omgekeerd is ook mogelijk natuurlijk.

Na problemen met vorige hoefsmeden en daardoor ook het kreupel lopen van mijn paard, ben ik ook eens gaan kijken bij de andere kant.

Mijn paard liep enorm onregelmatig rechts voor, hoefjes bekapt, en het manken was op slag wag.

Voor mij dus ideaal dus blijf ik haar zo bekappen (ikzelf niet , wel de hoefsmid).

Het is een samenvoeging van allerlei zaken. Werkt het ene niet, dan probeer je het andere.

Zelf zou ik nooit mijn paard zijn hoeven willen doen, wil iemand die vele ervaring heeft en kennis erover en dat heb ik niet.

Trouwens, mijn hoefsmid en dierenarts raadden mij zelf aan om minsten 2x per week te gaan wandelen, hoefjes zijn keihard en moeten afgesleten worden.Ideaal dus is gaan wandelen.

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:29

ik ben nu 3 weken bezig met natuurlijk bekappen
en het ziet er erg goed uit.
ze loopt een stuk beter.
en nog een voordeel niet helemaal onbelangrijk
het is een stuk goedkoper dan de hoefsmit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:34

KellyenXena schreef:
Wat ik me toch afvraag is waar heel die 'natuurlijke manie' vandaag de dag toch vandaan komt.
Beseft men dan niet, dat hoe wij ons best ook zullen doen, onze paarden nu eenmaal niet meer die 'natuurlijke wilde paarden' zijn, die het ooit waren.
Ik zie het nut van natuurlijk bekappen niet in. Paarden worden niet meer natuurlijk gehouden. Wij vragen er onnatuurlijke dingen van. De hoeven slijten anders af, als dat ze in de natuur zouden doen.

We zijn niet achterlijk hoor
Zoals ik al eerder in dit topic schreef... nee, mijn paard is geen wild paard. Maar hij verschilt ook niet zoveel van de wilde paarden, en dat is denk ik waar de huidige problemen in de paardenhouderij door veroorzaakt worden. Mensen zien de paarden als mensen vanuit hun eigen menselijke perspectief. Het boerenverstand van vroeger is wat dat betreft helemaal zo gek nog niet.
De wilde paarden die onderzocht worden voor het natuurlijk bekappen zijn gewoon ontsnapte gedomesticeerde paarden.

De mensen die bij het natuurlijke uitkomen zijn vaak degenen bij wie de reguliere oplossingen niet voldoende bleken. Blijkbaar is deze rage dus een reactie op de tekortkomingen van de huidige paardenhouderij?

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:42

Needje schreef:
Niet voldoende slijtage? Waarom slaan ze er ijzers onder? Omdat de hoeven anders te snel slijten.....

En nu blijkt in praktijk dat dat dus helemaal niet hoeft, zoals ik vroeger ook altijd gedacht heb

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:56

Maar dat is met alles toch Wendy? Als de DA t niet weet gaan ze ook door naar een "alternatieve genezer".

De "wilde" paarden zijn dan misschien ontsnapte gedomesticeerde paarden, maar is er ook onderzoek gedaan naar zulke paarden in een natuurreservaat in Nederland?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:05

Needje schreef:
Maar dat is met alles toch Wendy? Als de DA t niet weet gaan ze ook door naar een "alternatieve genezer".

De "wilde" paarden zijn dan misschien ontsnapte gedomesticeerde paarden, maar is er ook onderzoek gedaan naar zulke paarden in een natuurreservaat in Nederland?

klopt.

Er is geen onderzoek gedaan naar paarden in reservaten in nederland. Het enige wat ik daarvan weet zijn opmerkingen van individuele eigenaren van paarden die daar gelopen hebben. Onderzoek kun je dat nauwelijks noemen, maar er zitten wel interessante dingen in. Vanwege de zachte bodem heb je dus nauwelijks slijtage aan de hoeven van die paarden. De vorm is anders, maar je krijgt ook problemen door het gebrek aan slijtage aan de hoeven. Dat zie je ook al wel aan bijvoorbeeld de shetjes die je soms in de wei ziet lopen die niet bekapt worden. Bekapping is op onze bodems gewoon noodzaak.

De reden van de onderzoeken naar die wilde paarden is dat die dieren dus niet bekapt worden, dat ook niet nodig lijken te hebben maar wel goede hoeven en benen hebben. Is voor die dieren ook van levensbelang, anders worden ze immers opgegeten.
De vraag is dan ook welke factoren ervoor zorgen dat het met die paarden wel goedgaat.
NB is ook een gebied waarop de inzichten nog steeds af en toe veranderen vanwege het onderzoek wat doorgaat. Ik ken een studie in de VS waar ze dus het effect van bekapping op rijpaarden bekeken. Stond een tijdje geleden in 'the horse'.
Mijn eigen bekapper volgt ook regelmatig bijscholing, waar dan weer allerlei nieuwe ontdekkingen worden verteld en dingen ook worden bijgeschaafd.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:13

Waarschijnlijk doet de ondergrond t m. Samen met t de hele dag in beweging zijn.

Eigelijk zou je nl diverse paarden met dezelfde voeten/benen/beenproblemen/hoefproblemen zowel traditioneel als natuurlijk moeten bekappen (en traditioneel ook beslaan). Dan kijken wat t beste is bij bepaalde standen/problemen.
Helaas reageert elk paard weer anders, dus kan je nooit een betrouwbaar onderzoek doen. Wel jammer.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:17

Dat zou inderdaad de enige manier zijn om het een beetje te onderzoeken. Maar ja, wat is nu eigenlijk traditioneel bekappen? Dat verschilt volgens mij ook enorm per smid.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:18

Dat denk ik ook.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:46

Wendy schreef:
<knip>
De reden van de onderzoeken naar die wilde paarden is dat die dieren dus niet bekapt worden, dat ook niet nodig lijken te hebben maar wel goede hoeven en benen hebben. Is voor die dieren ook van levensbelang, anders worden ze immers opgegeten.
<knip>

En daarmee hebben de onderzochte paarden altijd goede hoeven. Degenen met slecht onderstel zijn dan allang opgevroten door de roofdieren.
Wij houden onze paarden, ook als ze op een slecht onderstel staan, dan zul je daar dus extra aandacht aan moeten besteden.

Ik vind dit toch een cruciaal verschil, waar velen toch wel erg gemakkelijk overheen stappen........

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 05:21

Plus dat de paarden van ons zo doorgefokt zijn. Ze zijn veel groter en lichter geworden. En daarmee ook een stukkie zwakker als dat de "wilde paarden" zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:21

ikke schreef:
Wendy schreef:
<knip>
<knip>

En daarmee hebben de onderzochte paarden altijd goede hoeven. Degenen met slecht onderstel zijn dan allang opgevroten door de roofdieren.

Waarop denk je dat die onderzoeken zijn uitgevoerd? Juist, op kadaverhoeven. Roofdieren laten die namelijk liggen.
En een wild paard kun je ook iets minder makkelijk een voetje laten geven om het eens uitgebreid te bekijken
Citaat:
Wij houden onze paarden, ook als ze op een slecht onderstel staan, dan zul je daar dus extra aandacht aan moeten besteden.

Ik vind dit toch een cruciaal verschil, waar velen toch wel erg gemakkelijk overheen stappen........

Uit de onderzoeken op kadaverhoeven bleek dat veel hoefafwijkingen zoals HKO in het wild dus niet voorkomen. Blijkbaar kun je dus veel van die problemen voorkomen door een juiste bekapwijze.

Dus zo cruciaal is het nu ook weer niet.