Hoe lang doen jullie over 1 box uitmesten? :P

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:13

Ze staan bij ons op vlas. Dat betekend bij ons 1x per jaar (zomer) helemaal leeg halen en verder alleen maar een dikke bodem kweken. Ik haal alleen de drollen er uit en de natte plekken zakken naar beneden. Op deze manier blijft de boven laag mooi droog.
Ik vind vlas ideaal.. ben elke dag maar 5-10 min bezig met drollen wippen en het weer netjes recht trekken.
Helemaal mesten kost wel erg veel tijd!! Maar 1x per jaar is te overzien

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:21

Mijn knol was op stro heeeel netjes. Poepte, gooide een laag stro over de poep heen en liep er dan een paar keer over heen zodat ik mooie 'plakjes' kon uitmesten, gaat makkelijker dan losse mestballen was dan meestal nog geen 5 minuten bezig met uitmesten. Op zaagsel was hij wat minder netjes, daar is het moeilijker om een laagje over je drol heen te gooien dus die werden verspreidt door de hele stal, was ongeveer 10 minuten werk (met kletsen veeeeeel langer natuurlijk). Nu staat hij sinds vandaag op vlas dus weet nog niet hoe hij het daar op gaat doen maar ik verwacht dat dat weer wat makkelijker uitmesten is dan zaagsel.. Zal deze keer wel tussen 5 en 10 minuten in zitten Er wordt bij ons minimaal 2 keer per dag uitgemest dus er ligt nooit zo veel in

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:27

Beau is heel netjes, haal elke dag drollen en natte plekken eruit, daar ben ik misschien net 5 minuutjes aan kwijt, en als ik hem helemaal leeghaal 10 minuutjes denk ik zo ongeveer.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:38

Schat 10 minuten ligt er aan of ik er een bezem door heen haal of niet want dan wil ik al het stro in een hoek hebben liggen.

Idioteque

Re: Hoe lang doen jullie over 1 box uitmesten? :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:36

Ongeveer 5-10 minuten. Dat is de vieze plekken wegscheppen en aanvullen met nieuw spul. (gehakseld koolzaadstro)
Een keer in de 2-3 maanden ofzo haal ik de hele zooi leeg en daar ben ik zeker wel een uur/anderhalf uur mee bezig.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:45

Wat zijn jullie snel! Ik ben altijd eindeloos op speurtocht waar hij nu weer zijn poep begraven heeft, allemaal losse balletjes die alle kanten op vallen als ik ze net heb opgeschept.
Het eerste stuk gaat altijd razendsnel maar als ik alle losse poepjes wil opruimen, nou dan ben ik wel wat langer bezig dan 10 minuten!

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 08:51

Ludora schreef:
Mijn ruin is echt schoon, poept op 1 plek en plast op een plek, en plassen doet ie dan altijd zo dicht mogelijk tegen de muur aan, dus hij loopt er zelden doorheen. Ik verbruik op onze stal ook het minste aan zaagsel !!

Die ruin van mij is ook zo schoon, alleen die staat op vlas. Dus alleen dagelijks de drollen eruit en af en toe de piesplek.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:24

Mijne staat in de winter alleen s'nachts op stal.
En ze staat in stro. En met uitmesten doe ik er michien 5 min. over
en dan later gooi ik er nieuqw stro in en breng in de kruiwagen
naar de mesthoop. Dus ik ben met 10 min. Klaar. En als ik
um 1 x in de week grondig uitmest doe ik daar ong. 20 min over.
(Ik mest elke dag)

CaRoLaSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:59

Mijn paarden mest ik elke dag uit, zo blijft de stal het schoonst. Natte plekken doe ik 3 x per week. Ik housd de paarden wel flink aan het werk, en voer lekker hooi, dan eten ze minder stroo. Als het weer het toelaat zet ik ze ook voor een paar uurtjes buiten, scheelt weeer mest..

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:00

Mijn paardje staat op abiose (vlas) En daar ben ik zon 10 minuutjes mee bezig. En 1 keer in de week doe ik de plasplekken weghalen. Maar ik mest elke dag.

Ceasar2015

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:29

ik mest elke dag, ben k ong. 10 min mee bezig in die tijd heb k gemest, opgestrooid en kruiwagen geleegd en aangeveegd als k klets doe k dr net zolang over

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:06

Om de week gaan ze helemaal leeg{we hebben potstallen} dan ben ik 1 uur bezig om 2 boxen leeg te halen en weer te vullen en het hele gangpad aanvegen.

Verder hou ik ze wel elkedag bij en schep de drollen eruit en soms eens een natte plek dan opstrooien en stalpad vegen ben dan 15 minuten bezig per stal.Ik ben niet erg snel ben een ongelofelijke pietlut en wil elk drolletje er uitscheppen.Gelukkig hoef ik er maar 2 te doen.

tiger17lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:53

Ik doe er ongeveer 15/20 minuten over die van mij is een enorme viezerik, je zou niet zeggen dat het een merrie is. Bij ons op stal mag je jammergenoeg maar twee keer per week uitmesten, op woensdag en op zondag.
Bij de vorige eigenaar stond ze op vlas en daar was ze volgens hun wel heel schoon....... bij mij dus niet......

Cinderella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:59

ik doe er ongeveer half uur ofzo over. Wel bij vieze paarden hoor! dan haal ik lekker alles eruit en weer lekker schoon stro. als ik uitmest, mest ik goed en uitgebredit uit:p!

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:01

Mijn verzorgpony die een ruin is, poept overal, dus daar ben ik best wel lang mee bezig en hij eet ook heel weinig van z'n stro en m'n verzorgveulen die een merrie is poept in 1 hoekje en ze eet heel veel stro op dus daar ben ik niet zo lang mee bezig.
In totaal doe ik er een half uur over.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:14

Ik heb een echt viezerd op stal en mest iedere dag uit. Ben per dag ongeveer 10 minuten a 15 minuten bezig. Je wordt er gewoon steeds sneller in.

riverwoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:13

mest van ongeveer 4 dagen.
9 boxen half uurtje.

riverwoods

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:14

oja, ze staan op stro

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:14

ongeveer 10 minuutjes per stal, de Tinker iets meer, de C pony iets minder ze staan op zaagsel en de stallen worden helemaal netjes droog gehouden en dus ook elke dag het plas eruit.

_Lisanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:16

Ik moest vandaag heel de stal leeg scheppen (dus echt alles eruit, ook schoon stro) deed ik met zn 2e gewoon 3 kwartier over! Als ik dit zo lees gaan jullie dan toch een stuk sneller als ik, en ik ben toch echt niet de langzaamste bij ons op stal

Horsefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:17

Ik denk misschien 5 minuten. En dan is het even het hoekje met het ergste mest wegscheppen. En dan het oude stro naar achteren en er nieuw stro overheen.
En bij een ander paard de natste plekken uit de stal zodat ongeveer de helfst eruit is. En dan schoon en vies stro door elkaar heen, dat hij niet alles op eet.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:20

5-10 min, en dan elke dag.
Ze staat op stro, en is best netjes op dr stal

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:22

10 min ofzo heb een heel vies paard heel de stal is elke dag zeik nat. maar das een voordeel vind ik kan helemaal de stal leeg scheppen en hoef niks uit te zoeken. dus ben zo klaar maar nu lekker helemaal niet meer mesten! ze staan eindelijk dag en nacht op de wei

_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:37

Mijn pony staat op vlas en 1 keer in het half jaar halen we de hele stal leeg.
Haal elke dag de drollen eruit want op de plekken waar het nat is zakt het naar beneden dus altijd een droge bovenkant.
Ben er elke dag 5 minuutjes mee bezig en 1 keer in dat halve jaar een uurtje maar dat doen we dan met zijn 2en of 3en.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:41

krullenbox: ongeveer 5 min. (of minder) per box; even alle viezigheid aanvegen, rotzooi eruit halen, nieuw spul erin doen, klaar is de 1e stal
strobox: ook ongeveer 5 min. (of minder) per box; poep eruit halen, natte plekken eruit, en als er weinig stro in zit dan gooi ik er nieuwe bij in.
(stallen worden elke dag helemaal schoongemaakt, en 's middags en soms 's avonds word de mest er nog een keer weer uitgehaald )