Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:07

ook ik zet noob met peesjes voor, strijklappen achter en springschoenen voor op het land. Nu nog tenminste... want ze gaan nog maar max. 1,5 uur naar buiten. Dadelijk, als de weidetijden lengen en ze minder achterlijk doen, gaat hij gewoon lekker 'bloot', al laat ik de springschoenen wel altijd om.
paard van mijn instructrice is een vermogen waard. Staat daarom op een apart stuk land (kan de anderen wel ruiken en zien (eventueel voelen zelfs) en staat rondom in de bescherming.

Imala204

Re: Welke beschermers om in de wei? [Help!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:36

Bij ons liggen de weilanden wel naast elkaar en kunnen ze dus aan elkaar snuffelen. Dus contact is er wel. En op 1 grote wei staan steeds 2 shetjes nog erbij. Dus het is niet dat ze van sociaal contact verstoken blijven. Elk paard komt wel eens samen met de shetjes op de wei, muv de jonge hengst die we momenteel hier hebben staan om zadelmak te maken. Die staat alleen, maar we zorgen er steeds voor dat in de wei naast hem een ruin staat. Zo kan hij toch even buurten. Maar dus geen paarden met ijzers samen, want die kunnen elkaar behoorlijk beschadigen en dat is nergens voor nodig. Op een andere wei staan wel 2 paarden samen ( waar verder ook niet echt meer iets mee wordt gedaan dwz qua rijden). Maar die hebben geen ijzers. Dat vormt verder ook geen probleem dus.
Maar ieder zoekt voor de in zijn geval beste oplossing waar hij het best mee kan leven. Dit is dus onze oplossing.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 23:10

masja schreef:
Enige bescherming die ik kan bedenken is regelmaat.

Als ze elke dag in dezelfde groep op de wei lopen dan is het gemep in no time over. Tegen dat gemep helpt alleen een malienkolder

dan moet je wel eerst regelmaat krijgen
soms is het nodig in het begin,lees mijn verhaal een stukje eerder.
op de lange duur is het idd bull sh...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 06:27

Nou, dan ga ik me vlug een maliënkolder kopen
Nouja, regelmaat is er wel, maar af en toe..

ingerocksy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:13

ik wil hier ook nog even mijn reactie aan toevoegen.. ik ben het eens met de mensen die hier op gereageert hebben helemala aan het begin..
een paard heeft in het wild ook geen bescherming om.. en daar loopt hij ook wel eens wat op verder staat mijn paard in de wei met 2 anderen die allemaal ook ijzers hebben.. en hij heeft wel eens een keer een wondje oid maar dat is dan jammer..
paarden moeten ook lol kunnen hebben zonder allerlei bescherming want daar kunnen heus wel tegen.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:39

ingerocksy schreef:
ik wil hier ook nog even mijn reactie aan toevoegen.. ik ben het eens met de mensen die hier op gereageert hebben helemala aan het begin..
een paard heeft in het wild ook geen bescherming om.. en daar loopt hij ook wel eens wat op verder staat mijn paard in de wei met 2 anderen die allemaal ook ijzers hebben.. en hij heeft wel eens een keer een wondje oid maar dat is dan jammer..
paarden moeten ook lol kunnen hebben zonder allerlei bescherming want daar kunnen heus wel tegen.

Maar in het wild heeft een paard ook geen ijzers onder
Als het maar bij een klein wondje blijft, heb jij cq je paard, geluk gehad. Maar het kan ook heel anders lopen! En dan loopt ( als hij dat nog kan) wel jou paard ermee en niet jij.
Waarom onnodig risico's nemen waar het niet hoeft?

Lisjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:36

M'n verzorgpony staat altijd op wei,hoefijzers hebben ze daar niet want dat is toch overbodig.Daar rennen ze ook altijd in het rond en maken ze van die gekke sprongen die je niet voor mogelijk houd,en tot nu nog geen eentje gewond geraakt (ok Favorite heeft de shetlander een gebroken been geschopt omdat ze die niet leuk vond

jennypenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:11

Yulan....Welke ervaring als ik vragen mag?

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:45

Met die ijzers?
Nouja, er zijn enkele paarden die in ken (en waarvan er 1 is afgemaakt ) die die ijzers om hadden... maar ze zijn niet goedgekeurd voor gebruik... Ik leg het een beetje vaag uit, want ik heb geen zin om hier namen te noemen en zo, voor de privacy

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:54

Gewoon springschoenen, peesbeschermers en strijklappers.
Als ik haar zelf erop zet dan soms alleen springschoenen.

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:02

ik laat mijn paard alleen de allereerste dag dat ze weer het land ingaan met peeskappen om in de wei ivm het scheuren door het land! daarna het liefst af, ivm witte benen krijgen van de peeskappen (en die krijg je snel hoor, ooit eens een paardje met peeskappen op de trailer laten staan en dit was al funest en die zaten goed en niet te strak). ik heb zowieso het paard het liefst zonder dingen in de wei staan. zonder halter en beenbescherming.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:39

Mijn paarden krijgen bijna nooit wat om in de wei.
Alleen als er sneeuw ligt wat niet binnen 2 uur weg is gooi ik er soms een peesbeschermer om.

De temperatuur loopt zeker met zulk weer als deze week veel te snel op waardoor de kans op peesbeschadigingen behoorlijk groot is.

Mijn paard is inmiddels wel in het bezit van 2 mooie schieffels, had ze al voor ik de kocht.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 06:58

BR 3 in 1...die zijn zacht, beschermen rondom de kogel en pezen goed en mij bevallen ze prima.

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:15

Hier gaan ze ook zonder bescherming de wei op een tik kunnen ze overal krijgen vorig jaar lag mijn merrie haar vulva open helpt geen peesje aan maar kan me wel voorstellen als je een renner hebt dat je hem/haar de 1e dag even tijdens het jakken wat omdoet wat je er later weer afhaalt . denk ook dat om laten zitten meer schade kan veroorzaken kreeg mijn merrie dan ook met de witte strepen op haar voorbenen . Wel lopen ze hier tijdens het weidesezoen zonder achterijzers.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:37

mijn paard heeft nooit iets om zn benen in de wei
Ook nooit gehad. En daarbij heeft mijn sukkeltje het geluk dat ie in de winter ook buiten komt

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:51

Die van ons komen gelukkig ook het hele jaar op de wei. Of de wei moet al zóóóó nat zijn of bedekt zijn met plaksneeuw, dan zetten we ze om de beurt los in de rijbak.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:34

Dat is ook het grootste probleem. De meeste paarden komen in de winter niet buiten.
Als ze dan het land op gaan is het feest en moet alle energie er even uit.
Mijn paarden lopen altijd in het land en die zet ik bewust af en toe in de bak zodat ze kunnen rennen. Ze gaan zelf uit hun dak, hoef ik niks voor te doen.
Ik heb een arabier en een kwpn-er ( crosspaard). Paarden die veel energie hebben.
Dat doen ze niet in het land, daar eten ze alleen

Imo kan je ze beter wat langer laten staan als 1 of 1,5 uur. Dan zijn ze meestal genoeg uit geraasd en heb je de volgende dag ook minder problemen.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:33

die van mij gaan ook beschermd de wei op, enkel peesbeschermers, gewoon van eskadron of br.

jennypenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:21

Yulan.....Das goed hoor...Ik snap het wel ben zelf ook vaag af en toe dus vage zinnen snap ik wel

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:36

ik zou idd ook geen bescherming omdoen in de wei hoor

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:57

Ik heb nooit beschermers om in de wei, simpelweg omdat mijn paarden niet gek mekaar doen! Ze kunnen hun energie namelijk goed kwijt en als ze dan een keertje willen klieren met een ander paard is het vaak een keertje happen ofzo. Als paarden hun energie niet kwijt kunnen doordat ze teveel op stal staan, gaan ze juist gek doen en ouwehoeren als ze dan naar buiten mogen. En ik moet kotsen van mensen die bang zijn dat hun 'waardevolle' paard geen ongelukje mag krijgen, alsof de pony van mijn nichtje van een paar honderd euro dit wel mag krijgen, ik denk dat ze er harder om moet huilen als die een been breekt. Ik ben ook zuinig op mijn paarden, dus gooi ik ze zo veel mogelijk in de wei en laat ze lekker moe worden van het rijden, zodat ze zo weinig mogelijk blessures krijgen (in 4 jaar tijd 2 x kreupel).

jennypenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:24

Weet je als ik het nu goed begrijp zijn er verschillende meningen.. IK ben er nog steeds voor om altijd springkappen om te doen en in het begin het eerste half uur of zo ook peesjes die kunnen daarna af omdat ze dan toch minder druk doen..Als ze geen hoefijzers onder hebben he!!...Als er paarden in staan die hoefijzers onder hebben dan houd ik de peesjes en springkappen om..De rest niet..Dat heb ik wel geleerd door de berichtjes..Want net als veel mensen zeggen in het wild hebben ze ook geen bescherming en leven ze toch gelukkig met kleine wondjes maar dan zeg ik erbij dat ze dan ook geen hoefijzers om hebben..Dus met hoefijzers betekent voor mijn springkappen en peesjes zonder het eerste half uur peesjes en springkappen en daarna alleen springkappen..Dat lijkt mij de ideale oplossing jullie niet?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:24

Ik ben er echt op tegen dat je paarden met bescherming in de wei gaat zetten. Zo loopt je paard toch nooit meer op zn eigen benen? (Ik neem aan dat je ook met peesjes e.d. rijdt.. )

Ik heb nog nooit wat omgedaan in de wei en paardjelief loopt nog steeds op 4 benen rond.. Tsja, een wondje ofzo kan gebeuren.. Ik kneus ook weleens wat.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:31

OemmiejO schreef:
Ik ben er echt op tegen dat je paarden met bescherming in de wei gaat zetten. Zo loopt je paard toch nooit meer op zn eigen benen? (Ik neem aan dat je ook met peesjes e.d. rijdt.. )

dit stuit mij ook zo tegen de borst idd! alle spieren en pezen etc worden volgens mij alleen maar slapper met die zooi om. hou maar lang genoeg een brace om je enkel, dan kun je vanzelf niet meer zonder.
een opmerking hierboven vond ik ook mooi....waarom is het voor een waardevol( qua geld) paard erger als voor een paard van een euro ( bij wijze van..) tuurlijk het verliest zn waarde, maar dat neemt niet weg dat het voor een eigenaar van een 'goedkoop' paard net zo erg is, misschien wel erger betreft emoties.

Whatulike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:38

het is sowieso geen goed idee, er wel eens aan gedacht dat hij ook nog eens zou kunnen gaan liggen?! Als dat gebeurt met beschermers om, krijg je er een heeeel dik pijpbeen voor terug ipv een wondje! En met pech nog veel kreupeler! Buiten dit alles om heb je ook een grote kans dat hij ze zelf verwijdert of zn mede wei genootjes.