Wat vinden jullie van de stapmolen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:55

Das precies zoals ik m in mn gedachten had!
Zitten wel een hoop voordelen aan, aan zo'n molen.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:57

jiehaaa schreef:
Hoe hebben jullie je paard laten wennen aan de stapmolen? Ging dat gemakkelijk, of vonden ze het heel erg eng?

bij ons 4 paarden op stal.
3, 3 jarigen en 1, 7 jarige

mijn eigen (3 jarige) was zo braaf en had het snel door, ben een rondje meegelopen buitenom want ze vond het maar wat vreemd dat ik bleef staan en zij moest lopen

daarna ging het goed en liep ze als een volleerd paardje haar rondjes

andere 3 jarige is de eigenaar paar rondjes mee bij in gelopen in de stapmolen (als het paard je vertrouwd kun je dat doen, ik heb dat niet gedaan mocht ie gek doen kun je geen kant op zo gauw.. ) en liep ook braaf zn rondjes

de andere 3 jarige deed het ook wel goed, maar ging gewoon stilstaan klapte dat hek tegen zen kont en liep ie weer wat en ging ie weer stilstaan, en heeft 1 plank gebroken

en de 7 jarige was geloof ik ook wel braaf
ze hebben het vaak snel door.

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:23

Stapmolens zijn ideaal vind ik zelf.
Zo krijgt het paard toch beweging als je even niet kunt rijden ofzo.
Maar je moet het niet vaste vervanging gaan gebruiken. Echt zelf rijden of longeren blijft altijd het beste.

Lielle

Re: Wat vinden jullie van de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:42

Ideaal! Ik gebruik hem als extraatje naast het rijden/longeren en de wei, en soms voor het uit-/instappen als ik er twee rijd. Verder altijd na de cross, eerst bij thuiskomst nog een halfuurtje stappen voor de pezen en dan de dag erna nog een keer ( + licht longeerwerk tegen de spierpijn).

Vogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:46

Het ligt er aan hoe de molen gebruikt. Voor een extra half uurtje (gecontroleerd) uit de stal vind ik het wel goed. Maar om je paard er in te laten warmlopen of uit stappen vind ik dat het niet kan...

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:48

Een stalgenoot van mij vind een stapmolen iets voor luie mensen (haar woorden ).

Ikzelf zal mijn tinker ook nooit in een stapmolen zetten, ik heb al nare verhalen hier gelezen daarover, én ik rijd recreatief met mijn tinker en vind het ook niet zo nodig voor haar, ze wordt genoeg gereden en krijgt haar beweging ook wel in de wei. Misschien dat het wel beter is voor bv een sportpaard, maar ik heb er eerlijk gezegd ook niet zoveel verstand van.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 22:21

Natuurlijk is een ovale molen beter voor de pezen, maar of het ovaal is of rond, de eigenschappen die je op de vorige pagina zag bij de ovale molen, die heb je ook bij de ronde. Het bloijft goed voor de pezen en voor de doorbloeding. Het is gewoon goed voor ze, dat ze evne lekker lopen. En ik vind ook wel dath et kan voor het in en uitstappen, maar dat moet ieder voor zich weten. 24/7 land is natuurlijk ook goed, maar voor veel sportpaarden helaas niet weggelegd.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 09:57

Inmiddels heb ik die van mij een keer of 5 in de stapmolen gezet, en dat gaat prima. Hij vindt het erg leuk, heb ik het idee. Om weer rustig aan op te bouwen is het toch een uitomst.

biep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:01

Vind het wel fijn om mijn paard nog even wat extra rondjes te laten uitsappen of wat extra beweging te geven.

Maar niet ter vervanging van..

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:22

nou, ik vind een trainingsmolen ook echt handig!
ik zet mijn paard er niet zo vaak in, maar af en toe is het echt wel handig. als je een keer niet zo veel tijd hebt ofzo.
ik zet mijn paard vaak bij met een longeersingeltje en een touwtje, heeft hij toch mooi een stukje training!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:50

Wat voor molen hebbenb jullie dan? Wij hebben er een voor 4 paarden, dus op zich wel kleine rondjes maar volgens mij kun je het beter wel dan niet doen.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:35

Ik vind het wel handig als je even geen tijd hebt en toch even snel de paarden moet doen, of als je even moet uitmesten, kan je paard alvast in de stapmolen..

maar als ik ga stappen en ik heb veel tijd, ga ik er gewoon naast wandelen, vind ik veel gezelliger

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:46

Wij hebben ook een buiten-stapmolen voor vier paarden... Ik weet het niet. Ikzelf gebruik 'm nooit (mijn paardje vind het ook eng), omdat ik het niet zo'n goed systeem vind... Hoewel ik merk dat mijn stalgenoten het wel makkelijk vinden, ben ik persoonlijk liever zelf bezig met m'n paardje, dan 'm in de stapmolen te " kwakken" (vind het dan ook absoluut geen goede vervanging). Bovendien ben ik van mening dat voortdurend toezicht gewenst is, daar ik meermaals paarden bokkend en springend tekeer heb zien gaan... (en je weet maar nooit met al die mechaniek ). Is helaas meestal niet het geval...

Maar goed, wellicht is het handig voor in- of uitstappen of opbouwen van training...

NoaFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:54

Die ovale zien er wel knap uit zeg, ben benieuwd wat het prijskaartje daarvan is

Wat voor ondergrond prefereren en/of hebben jullie molens eigenlijk?

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:58

Wij zeggen wel eens die stapmolen is de beste investering die we gedaan hebben! we gebruiken hem de hele dag door vooral om de paarden te laten uitstappen en bij evt blessure (gevoelige paarden)

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:19

Ik vind een stapmolen opzich erg handig maar helaas denk mijn paard daar anders over Mijn paard flipt compleet in een stapmolen, geen idee waarom. Na een meerdere pogingen heb ik het maar opgegeven.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:07

Idiaal!

Heb op een stal gewerkt waar ze veel paarden voor revalidatie hadden, die deden het super in de molen.

Ook de sportpaarden gingen daar elke dag in de molen + dat ze gereden werden of los gingen.

Al de paarden waren daar super happy en zagen er super uit!

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:10

Ik zou er best 1 op stal willen hebben want op mijn vorige stal is hij prima bevallen

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:14

Het lijkt me echt mega saai in zo'n stapmolen. Ik hoor de paarden die erin staan ook regelmatig hinniken. Het lijkt me ook niet prettig dat áls hij zich verstapt, hij toch door moet lopen, omdat er meestal niemand echt oplet.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:19

nou, niks voor mij (uh, voor m'n paarden)

Hier kunnen ze gelukkig 24/7 naar buiten, dus ik heb 'm ook niet nodig.
Daarbij rijd ik recreatief, kan me overigens voorstellen dat als je meer paarden te rijden hebt (en dan echt sportpaarden), dat je ze er wel eventjes in warm laat stappen.
maar als vervanging van een uurtje onder het zadel vind ik het echt not done

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:41

Ik vind het heeerlijk..

Even je paard erin als je gaat mesten enz, of na het rijden/longeren, dan kan ie nog ff lekker stappen voor de coolingdown..

's morgens half uurtje er in, als je 's avonds komt rijden ofzo... Alle extra beweging en uit de stal zijn vind ik gunstig!

Ik vind het alleen niet kunnen ter vervanging van jezelf, kijk een keertje als je niet kan oke, maar niet dat het paard dagelijks in de molen staat en je zelf vrij weinig er mee doet..

De stapmolen moet aanvullen, en niet vervangen!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:29

Ik vind een molen absoluut niet nodig..Het zou handig kunnen zijn, als een paard bijvoorbeeld aan de hand heel wild is, en in de stapmolen rustig is, als hij bijvoorbeeld kreupel is. Al hoewel de kleine volte dan zeker niet goed zal zijn. Ik heb op een manege gestaan waar mensen hem dus echt als vervanging gebruikten voor zelf beweging geven. Ze halen het paard uit stal, zetten hem een uur in de molen, paard wordt er weer uitgehaald en op stal gezet. Nou, dat was dan zijn beweging. Dat vind ik dus wel echt heel erg..

Natuurlijk kan de molen handig zijn, maar mensen misbruiken het echt..

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:35

Ik vind het een hele goede uitvinding! Ik laat Omar voor het longeren altijd in- en uitstappen en door de weeks staat hij iedere dag ongeveer een half uur in de molen, behalve in het weideseizoen, dan staat hij lekker hele dag op het land.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:13

Ik vind het 3 x niks.
Op de manege is er een verschrikkelijk ongeluk gebeurd in de stapmolen.
Je paard kan op hool slaan, vast komen te zitten enz.. Ik vind het verre weg van ideaal

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:28

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een trainingsmolen. Ik weet zeker dat er een komt alleen nog niet precies van welke fabrikant.
De molen wil ik gebruiken als extra naast de gebruikelijke training en weidegang.
Het lijkt me ideaal: 's morgens in tijd dat ik de stallen doe kunnen de paarden lekker een 1/2 uur tot 3 kwartier in de molen.
Nadat ik van m'n werk en eten kook weer hetzelfde verhaal en daarna trainen.

Voor het uitstappen zal ik een molen niet gauw gebruiken, ik vind dit altijd heel zinvol om je paard te laten ontspannen wanneer je er bij bent en om z'n herstel te volgen. Na een wedstrijd gaan ze altijd lekker even in de wei, dan zal ik de molen ook niet echt inzetten (tenzij de wei te nat is bijvoorbeeld)

Overdag gaan ze nu of in de wei of een paar uur in de paddock, dit zal niet veranderen als de molen er is. Het is dus puur en alleen als extra beweging boven de dagelijkse beweging (die al ver bovengemiddeld is).

Wat ik dus ook nooit zal doen is een paard bijzetten in de molen, ga dan lekker longeren denk ik dan. Als mensen dan zeggen dat een trainingsmolen voor luie mensen is ben ik het daar volledig mee eens!
Tijd moet je gewoon maken voor je paard!