beenbescherming voor op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:03

KarinvdM schreef:
Dat je na een winter op stal de eerste keren bescherming om wilt doen, daar kan ik best in komen. Maar na een paar keer zou ik het echt achterwege laten. Als ik voel hoe warm de benen van mijn paard zijn na een klein uurtje rijden, dan kan het nooit goed zijn om van 7.30 tot 12.00 beenbescherming om te hebben.

Precies.
Kom op mensen, het zijn geen barbiepoppen maar PAARDEN........

Het lijkt mij verstandiger dat je gewoon lekker gaat rijden en je paard daarna een uurtje loslaat op de wei waar je zelf bij bent. Dan is hij al moe en zal hij heus niet onwijs ontploffen. Dit herhaal je een dag of 2/3 achter elkaar terwijl je het elke keer met een uurtje verlengt.

En daarna gewoon lekker 's morgens met de grote groep paarden mee laten gaan naar de wei. Hoe meer je loopt te trutten hoe kwetsbaarder ze worden. En dan krijg je inderdaad ongelukken.

Succes er mee!

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:35

Nadir schreef:
KarinvdM schreef:
Dat je na een winter op stal de eerste keren bescherming om wilt doen, daar kan ik best in komen. Maar na een paar keer zou ik het echt achterwege laten. Als ik voel hoe warm de benen van mijn paard zijn na een klein uurtje rijden, dan kan het nooit goed zijn om van 7.30 tot 12.00 beenbescherming om te hebben.

Precies.
Kom op mensen, het zijn geen barbiepoppen maar PAARDEN........

Het lijkt mij verstandiger dat je gewoon lekker gaat rijden en je paard daarna een uurtje loslaat op de wei waar je zelf bij bent. Dan is hij al moe en zal hij heus niet onwijs ontploffen.
Dit herhaal je een dag of 2/3 achter elkaar terwijl je het elke keer met een uurtje verlengt.

En daarna gewoon lekker 's morgens met de grote groep paarden mee laten gaan naar de wei. Hoe meer je loopt te trutten hoe kwetsbaarder ze worden. En dan krijg je inderdaad ongelukken.

Succes er mee!

Hoe kun jij nou weten hoe een paard van een ander gaat reageren op de wei? Mensen riepen zuks ook altijd tegen mij, wie kent zn eigen paard nou t beste Iedereen moet trouwens toch gewoon voor zich weten hoe die zn paard op de wei zet.

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:13

mirgino schreef:
bij ons doen ze de eerste dagen gek ,omdat de paarden weer aan elkaar moeten wennen.
en ze gaan uitzoeken wie de baas is.
en dat is helaas niet na 1 dag over!

Komen ze in de winter dan niet buiten? Eerlijk, ik heb nog nooit meegemaakt dat er dagenlang gerotzooi was in de wei, integendeel. Meestal was het enige spectakel dat er te zien was, dat ze met z'n allen de wei instierden tot ongeveer 1 a 2 paardlengten van het hek en opeens was alle snelheid eruit: kop naar beneden en maaien maar. Maar ja, die groepen kwamen in de winter ook gewoon buiten in de paddock, dus die kenden elkaar nog uitstekend.
En dit was dus op verschillende stallen het beeld, dus niet een uitzondering. Als paarden zo idioot doen als ze naar buiten gaan, dan heb ik eerlijk gezegd ook zo m'n vraagtekens. Ik krijg sterk de indruk dat die paarden veel te weinig vrije buitentijd krijgen en mogelijk veel te veel krachtvoer. Maar goed, is ook maar mijn mening, hoor.

_Nicky

Re: beenbescherming voor op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:17

Hier ben ik ook wel nieuwschierig van, aangezien die van mij ook op de wei gaat. De eerste paar keer zou ik wel helemaal vrolijk worden... Dus ik volg dit even.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:26

Waratje schreef:
mirgino schreef:
bij ons doen ze de eerste dagen gek ,omdat de paarden weer aan elkaar moeten wennen.
en ze gaan uitzoeken wie de baas is.
en dat is helaas niet na 1 dag over!

Komen ze in de winter dan niet buiten? Eerlijk, ik heb nog nooit meegemaakt dat er dagenlang gerotzooi was in de wei, integendeel. Meestal was het enige spectakel dat er te zien was, dat ze met z'n allen de wei instierden tot ongeveer 1 a 2 paardlengten van het hek en opeens was alle snelheid eruit: kop naar beneden en maaien maar. Maar ja, die groepen kwamen in de winter ook gewoon buiten in de paddock, dus die kenden elkaar nog uitstekend.
En dit was dus op verschillende stallen het beeld, dus niet een uitzondering. Als paarden zo idioot doen als ze naar buiten gaan, dan heb ik eerlijk gezegd ook zo m'n vraagtekens. Ik krijg sterk de indruk dat die paarden veel te weinig vrije buitentijd krijgen en mogelijk veel te veel krachtvoer. Maar goed, is ook maar mijn mening, hoor.

ze komen in de winter wel buiten maar dan in de oude bak.
en deze is veel te klein om daar een groep paarden in los te gooien.
ze gaat met een vast groepje van 4 of 5 los
maar op de wei staan er 12 of meer paarden bij elkaar.
en daar zitten wat dominante tussen.
en ook de mijne is anders dan vorig jaar.
toen was ze drachtig en erg meegaand en nu domineerd ze over de jongere in de groep.

en vorig jaar was het ook zo dat er altijd weer gerend en gedaan werd als er een paard bij kwam.
niet iedereen zet elke dag zijn paard buiten.
er staat 1 groep [waaronder de mijne ] dag en nacht op de wei en dan staan er af en toe andere bij voor 1 dag of alleen overdag of alleen in het weekend.
dus de groep blijft onrustig.

maar ik doe na een paar dagen de beschermers af,na 1 week ong blijft zij dag en nacht buiten en dan maar hopen dat het rustig blijft wanneer er een paard bij komt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:46

Citaat:
niet iedereen zet elke dag zijn paard buiten.
er staat 1 groep [waaronder de mijne ] dag en nacht op de wei en dan staan er af en toe andere bij voor 1 dag of alleen overdag of alleen in het weekend.
dus de groep blijft onrustig.

Ja, dan houdt je onrust. Zijn er geen andere afspraken te maken, bijvoorbeeld dat de buitenblijfgroep een vaste groep is en dat de rest in een andere wei kan? Onrust in de groep kan een hoop schade veroorzaken.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:50

nee, helaas.
er is een ruinen wei en een merrie wei,meer is er niet.

Maysie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:08

ik heb die van mij v oor en achterkappen om en spring schoenen tenminste zeker eerste keer weer in de wei

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:54

Ik vind dit topic te gek om los te lopen. Wat ik hier allemaal lees..
Paarden die een hele winter niet buiten komen?? Wil dat zeggen dat dat dier dan 24 - uurtje rijden per dag, in een box van 3 op 3 gestaan heeft? Dat valt voor mij onder dierenmishandeling.
En dan in de zomer hele dagen bescherming om doen omdat ze gek gaan doen?
Paarden moeten dagelijks buiten kunnen lopen, winter en zomer, dan ontploffen ze niet op de wei en dan hoeft die beschermingsonzin niet. Een hele dag lang potentieeel schurende, verwarmende of afknellende beschermers om een paardenbeen houdt veel meer risico's in dan het paard gewoon zo op de wei gooien.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:05

Bandida schreef:
Paarden die een hele winter niet buiten komen?? Wil dat zeggen dat dat dier dan 24 - uurtje rijden per dag, in een box van 3 op 3 gestaan heeft? Dat valt voor mij onder dierenmishandeling.
Paarden moeten dagelijks buiten kunnen lopen, winter en zomer, dan ontploffen ze niet op de wei en dan hoeft die beschermingsonzin niet. Een hele dag lang potentieeel schurende, verwarmende of afknellende beschermers om een paardenbeen houdt veel meer risico's in dan het paard gewoon zo op de wei gooien.

Hier ben ik het totaal mee eens!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:37

mirgino schreef:
nee, helaas.

Zou voor mij reden zijn om te vertrekken.
Ik kan natuurlijk niet jouw mogelijkheden bepalen, maar mijn paard zou nooit de dupe worden van het onverantwoorde gedrag van andere stalgenoten. Een paard hoort buiten te lopen, op z'n minst elke dag, overdag. Ik heb niks tegen stallen, begrijp me goed, maar je paard te pas en te onpas buiten zetten omdat de eigenaar toevallig daar wel of geen zin in heeft grenst ook voor mij aan dierenmishandeling. Niet alleen naar het paard toe, maar ook naar de andere paarden!

Ik ga volledig met Bandida mee en onderschrijf haar verhaal vanuit mijn eigen jarenlange ervaring in de paarden.
Op de manege waar ik ooit met mijn paard begonnen ben konden we helaas alleen in de zomer op de wei. Als ze dan de wei opgingen, dan gaf dat de eerste dag aanleiding tot wat gebok en geren, maar dat was na een half uur echt over. Dat je voor dit eerste uur dan bescherming omdoet, dar kan ik inkomen, maar verder is het nergens goed voor.
Ik ben op een zeker moment verhuisd naar een stal waar ze zomer en winter buiten konden en daar nooit rare escapades van de paarden gezien.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:05

ikke schreef:
mirgino schreef:
nee, helaas.

Zou voor mij reden zijn om te vertrekken.
Ik kan natuurlijk niet jouw mogelijkheden bepalen, maar mijn paard zou nooit de dupe worden van het onverantwoorde gedrag van andere stalgenoten. Een paard hoort buiten te lopen, op z'n minst elke dag, overdag. Ik heb niks tegen stallen, begrijp me goed, maar je paard te pas en te onpas buiten zetten omdat de eigenaar toevallig daar wel of geen zin in heeft grenst ook voor mij aan dierenmishandeling. Niet alleen naar het paard toe, maar ook naar de andere paarden!

Ik ga volledig met Bandida mee en onderschrijf haar verhaal vanuit mijn eigen jarenlange ervaring in de paarden.
Op de manege waar ik ooit met mijn paard begonnen ben konden we helaas alleen in de zomer op de wei. Als ze dan de wei opgingen, dan gaf dat de eerste dag aanleiding tot wat gebok en geren, maar dat was na een half uur echt over. Dat je voor dit eerste uur dan bescherming omdoet, dar kan ik inkomen, maar verder is het nergens goed voor.
Ik ben op een zeker moment verhuisd naar een stal waar ze zomer en winter buiten konden en daar nooit rare escapades van de paarden gezien.

dan zou ik moeten gaan verhuizen

hier is nergens de wei open in de wintermaanden!

wij hebben tot dec buiten kunnen staan en dat is erg lang vergeleken met andere stallen.
en als het gras meewerkt kunnen we mischien dit weekend en anders volgende week de wei weer op.

en sorry hoor ,maar jouw mening is wel erg cru!
dus volgens jou zijn mensen [dus bijna alle maneges] dierenbeulen als hun paard niet op de wei staat?
bij Ankie staan ze ook maar 1 uurtje op de wei.
bij ons staan ze in de winter in de paddock,en sommige stallen hebben dat niet eens!
en als de paarden de hele winter in de wei staan,wanneer moet de wei dan tot rust komen?
we willen wel gras hebben de hele zomer!
als bij ons straks de wei open gaat ,hebben we een erg mooie grote wei.

ik snap ook jouw redenering niet waarom het voor jou een reden is om op te stappen.?????
juist mooi toch dat de merries en ruinen apart staan?
1 wei erbij voor de af en toe buiten paarden zou fijn zijn,maar dat is er niet.
en de paarden die veel binnen staan zijn van mensen die werken en die kunnen niet elke ochtend hun paard buiten zetten.
en 24 uur buiten willen ze voor hun paard niet,om wat voor reden dan ook!

de mijne gaat naar buiten,dat is voor mij belangrijk,en wat een ander met zijn paard doet moet hij weten.
dat gaat mij niets aan.!!
de wei is voor iedereen,dus de onrust moeten we er maar bij nemen,dat weten we en daar nemen we dan onze voorzorgs maatregelen voor!

ik heb een pony met een toontreder stand,dus waarom zou ik een risico lopen de eerste weken voor het aantikken?
ik doe gewoon bescherming om

ik kan me zo ergeren aan mensen die zo makkelijk praten,want jij laat liever je paard zijn benen kapot lopen dan dat je bescherming om doet omdat dat in jouw ogen niet zo fijn voor het paard is?

ik heb al 2 schieffels op haar benen ,en haar griffelbeen is al op meerdere plaatsen gebroken geweest,je weet niet waar je het over hebt!

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 08:06

Bandida schreef:

Sommige maneges/pensionstallen hebben gewoon niet het hele jaar door beschikking over weidegang.. dat is niks nieuws! Ik vind dat sommige mensen hier heel overdreven reageren.. als het zo zielig is waarom doet de dierenbescherming er dan niks aan? Tuurlijk is het beter dat ze buiten komen, maar als daar gewoon de ruimte niet voor is, wat dan?

Maargoed laten we het gewoon on-topic houden, ik vroeg namelijk wat voor beenbescherming het beste is en niet of het zielig of niet is dat ze weinig tot niet op de weide komen!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:00

mirgino schreef:

dan zou ik moeten gaan verhuizen

hier is nergens de wei open in de wintermaanden!

wij hebben tot dec buiten kunnen staan en dat is erg lang vergeleken met andere stallen.
en als het gras meewerkt kunnen we mischien dit weekend en anders volgende week de wei weer op.

Nah, jij vat de strekking van mijn opmerking niet.
Ik zou vertrekken omdat ik rust op een wei wil. Dus alle paarden gaan naar buiten, of niet. Maar niet dat iedereen maar te pas en te onpas naar eigen goeddunken z'n paard wel of niet op de wei zet. DAT geeft onrust en ongelukken!
Of je merries en ruinen scheid, wel of niet zomer en winter buiten kunt, grote wei of alleen paddock, dat is allemaal afhankelijk van de omstandigheden. Maar wat je ook doet, doe het altijd hetzelfde!!! Dat geeft rust in de tent en geen aanleiding tot ongelukken.
Op het moment dat de paarden na lange tijd weer op de wei gaan, op dat moment kun je dan kiezen voor beenbescherming. Daar is zeker iets voor te zeggen, maar na een uur of in ieder geval na de eerste dag is een groep weer gesetteld en de rust wedergekeerd.

Ik heb al twintig jaar paarden en nooit problemen gehad. Maar ik heb wel ALTIJD op plekken gestaan waar rust en duidelijkheid heerste. Groepen waren constant en er golden strakke, heldere regels waar IEDEREEN zich aan te houden had.
Het valt me op dat mensen zoals jij altijd met zaken komen die overduidelijk wijzen op slechte afspraken, geen inzicht in paardengedrag en vooral geen strakke leiding vanuit het beheer. Vervolgens ga je de symptomen proberen te bestrijden door allerlei, ook niet ongevaarlijke middelen, terwijl de oplossing waarschijnlijk ligt in harde, duidelijke regels en geen uitzonderingen.
Over de soms achterlijke hoeveelheden voer die sommigen in hun paard menen te moeten proppen, daar zullen we het dan maar helemaal niet over hebben.........

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:08

helaas sta ik op een stal waar geen regels zijn voor de wei.
iedereen mag erin wanneer hij/zij wil.

er is 1 groep van 5 die 24 uur op de staan.
en de rest ong 8 a 10 komen of overdag erbij of alleen in het weekend.
het is dezelfde groep maar dan niet contstand.
na een paar weken kennen ze elkaar wel en wordt het jagen minder.

maar deze regel van jou bevalt me niet!
jij kent me niet, dus doe ook niet net alsof!!

===============================================
Het valt me op dat mensen zoals jij altijd met zaken komen die overduidelijk wijzen op slechte afspraken, geen inzicht in paardengedrag en vooral geen strakke leiding vanuit het beheer.
===================================================

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:14

mirgino schreef:
helaas sta ik op een stal waar geen regels zijn voor de wei.
iedereen mag erin wanneer hij/zij wil.

er is 1 groep van 5 die 24 uur op de staan.
en de rest ong 8 a 10 komen of overdag erbij of alleen in het weekend.
het is dezelfde groep maar dan niet contstand.
na een paar weken kennen ze elkaar wel en wordt het jagen minder.

maar deze regel van jou bevalt me niet!
jij kent me niet, dus doe ook niet net alsof!!

===============================================
Het valt me op dat mensen zoals jij altijd met zaken komen die overduidelijk wijzen op slechte afspraken, geen inzicht in paardengedrag en vooral geen strakke leiding vanuit het beheer.
===================================================

Nee, maar getuige je eerste regel heb ik wel gelijk. Ik ken je inderdaad niet, dat hoeft ook niet, ik bedoelde het als aanwijzing, niet als persoonlijke aanval. Uit je antwoord blijkt wel overduidelijk dat mijn stelling (geen regels vanuit het beheer) klopt en DAT is een slechte zaak!!!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:26

okee, daar heb je gelijk in.

maar ik las het als persoonlijk!!

maar goed je gaat hiermee akkoord of niet.
ik heb ook op andere stallen gestaan hier in de buurt en op elke stal is er wat!
en hier is de wei het enige `` probleem`` en echt tussen aanhalings tekens want eerlijk gezegd is het ergste wat er gebeurt is helaas met mijn pony haar griffelbeen dat gebroken is geweest.

toen wij ze vroeger hadden ,was het een vaste groep en die stonden altijd bij elkaar,maar ja toen had je het zelf voor het zeggen!
nu ben je afhankelijk van de stalhouder.
deze heeft hun eigen paard ook altijd met bescherming in de wei gehad,en deze heeft altijd met hetzelfde paard samen op 1 wei gestaan.
maar deze stond elke dag maar een paar uurtjes buiten.
en heeft nooit wat gekregen van de beschermers
zij had gewoon die harde van ProTec om.

en de 3in1 van PC daar krijg je ook niets van.

ik laat de mijne echt niet de hele zomer 24 uur met deze dingen om staan,
zodra er rust is in het vaste groepje gaan ze af.
en als er in het weekend 1 van de andere paarden in gaat zorg ik er wel voor dat ze beschermd is of eruit!
want deze staan er dan toch maar een paar uurtjes in.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:54

Okee, mirgino, volgens mij denken we toch redelijk hetzelfde.
Helaas moet je soms roeien met de riemen die je hebt. Op zich kan bescherming nut hebben, zeker in onrustige momenten op de wei, maar soms zie ik paarden hele dagen op de wei staan, met bescherming en werkelijk het enige wat je ziet is paard-met-kop-aan-de-grond. Ik kwam meerdere malen per dag, op verschillende tijdstippen langs deze weide en werkelijk NOOIT gebeurde daar wat.

Wat ik me wel eens afvraag in situaties zoals jij die beschrijft: als er al geen regels zijn op zoiets simpels als weidebeheer, hoe zuinig is de stalhouder dan op z'n pensionpaarden?? Neemt zoiemand wel actie als ie 's avonds een koliekpaard vindt??
Ik zeg niet dat dat bij jouw zo is, maar iets soortgelijks is mij dus wel ooit overkomen. Paard met duidelijke koliekverschijnselen en een beheerder die geen enkele actie nam. Ik ben toen zelf maar gaan bellen met de eigenaar, uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar daarvoor sta je dus niet op een pensionstal (ik ben daar korte tijd later ook weggegaan).
Niet persoonlijk opvatten graag, ik bedoel het als overpeinzing in het algemeen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:03

Als je beenbescherming omdoet krijgt je paard sneller blessures omdat de benen minder sterk zijn (kijk maar bij mensen). Dat je beenbescherming omdoet de eerste keer oke... maar je kunt een paard niet in een glazen huisje zetten.... dat werkt alleen averechts. Zelfs met beenbescherming kan je paard een fatale blessures krijgen... dus daarvoor hoef je ze niet om te doen. Dat is het risico van het vak. Wil je het voorkomen dan moet je je paard bij een lief ouder paard zetten wat nooit schopt. Maar laat echt die beenbeschermers achterwege!
Ik gebruik ze bewust alleen bij zware training en mijn paard is nooit kreupel geweest. (ze is nu oud en heeft artrose maar dat is een ander verhaal).

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:06

Ik vind beenbeschermers op het land onzin, een paard kan zichzelf wel beshermen. Zo'n peesbeschermer houd ernstige verwondingen echt niet tegen, soms heb je ermee geluk. Maar idd. een paard wordt er sterker van. Met rijden gebruik ik het uiteraard wel, dan ben jij degene die e paard dingen laat doen. Op de wei zoekt hij het zelf uit.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:20

Le0nie schreef:
Ik vind beenbeschermers op het land onzin, een paard kan zichzelf wel beshermen. Zo'n peesbeschermer houd ernstige verwondingen echt niet tegen, soms heb je ermee geluk. Maar idd. een paard wordt er sterker van. Met rijden gebruik ik het uiteraard wel, dan ben jij degene die e paard dingen laat doen. Op de wei zoekt hij het zelf uit.

sorry,,,,maar hoe kan een paard zich dan beschermen?

en als de mijne peesbeschermers om gehad had,dan was haar griffelbeen niet verbrijzeld geweest
en had ze ook de schieffel erboven niet gehad.
dit is echt gekomen door het aanschoppen van haar eigen benen!

ikke@

mijn stalhoudster is verder erg oplettend hoor en erg behulpzaam.
ik heb haar helaas veel nodig gehad voor mijn ongeluks pony
dood veulen,koliek,zwaar hoofdtrauma,oogbeschadiging.

met al deze dingen heeft ze veel zorg op zich genomen!
daarom dit is verder een Toppie stal,en de wei is nou eenmaal zo,of de andere stalgenoten zijn zo!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:58

Een paard die een zichzelf raakt is een ander verhaal, een ander probleem. Mijn 4 jarige kan heel wild zijn in de paddock maar raakt zichzelf nooit.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:07

rowan17 schreef:
Hoe kun jij nou weten hoe een paard van een ander gaat reageren op de wei? Mensen riepen zuks ook altijd tegen mij, wie kent zn eigen paard nou t beste Iedereen moet trouwens toch gewoon voor zich weten hoe die zn paard op de wei zet.

Daar gaat het niet om.
Het gaat er om dat je gewoon niet zo moet lopen trutten. We hebben het hier over paarden, je moet die beesten de tijd geven om elkaar te leren kennen. Gewoon met z'n allen loslaten en het even aankijken, als het echt uit de hand loopt hebben die peesbeschermers ook geen nut meer. Dan hou je verwondingen ook niet meer tegen.

Verder ben ik het volledig met ikke eens.

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 09:21

mijn paard moet helaas ook met beenbescherming op de wei.
Het is heus niet zo dat ik het wil maar mijn paard heeft een overtred.
En hij schopt dus met zijn achter benen tegen zijn voorhoef(waardoor die al een verwonding had)
Daarom krijgt hij nu in de wei en met het rijden hoefbeschermers om.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 15:00

ping schreef:
Sorry hoor maar onze paarden staan nu van 10 tot 21u op de wei en geen van allen hebben beschermers om. Bij ons krijgen ze alleen bescherming om als we gaan rijden zowel in de bak (dressuur) als buiten (duin en strand).

hmm ik vind het puur onzin. ze gaan ze alleen maar kapot maken omdat ze het vervelend vinden. paarden zijn dieren geen popjes die je meot beschermen met piepschuim