Galopperen op asfalt of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 19:24

Ik hoop ook dat je bedoelt dat je 200 euro elke maand bij spaart, want echt met 200 euro kun je niets. Dit bedrag ben je bij een paar foto's maken al kwijt, dan is er nog niet behandeld.

En mijn vorige berichten zijn zeker niet l*llig bedoeld, maar als hele grote waarschuwing.
Je paard zelf weet niet wat goed of slecht is, daar ben jij voor omdat te bepalen. Ook al vind hij over asfalt lopen wel makkelijk dit wil niet zeggen dat het goed is.
Hij heeft nu dan nergens last van, maar denk ook eens 4 jaar ofzo vooruit.
Verder zul je heel lief voor je paard zijn, daar twijfel ik geen seconde aan, maar galoperen op asfalt is voor allebei een zelfmoordpoging proberen.

Waarom denk je dat motor rijders leren pakken hebben? Voor het geval dat ze over het asfalt schuiven. ook als ze 50 km per uur gaan.
En als je wilt weten hoe dat voelt, neem je duim en druk hem op het asfalt en strijk hem tenminste 1m over het asfalt.

Maar verder doe je idd maar wat je wilt, niet mijn pony, maar vind het wel sneu voor het beestje als hij hierdoor een keer valt of een blessure krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-02 20:56

Rijden op de weg is niet slecht , mits je het met beleid doet.
Ik heb ook nog geen bak en rij al een dik half jaar op de weg ,
wil dolgraag galopperen maar heb het nog nauwelijks kunnen doen .

Ik ga mezelf en vooral m'n pony niet te barsten rijden omdat ik zo nodig wil galopperen , dan wacht ik wel en grijp m'n kans op een stukje dat toevallig eens een paar dagen droog en vlak is als het even niet heeft geregend.

Als je zonder ijzers eens een klein galopje pakt op het asvalt vind ik het
nog niet zo'n probleem , maar niet galop trainen op het asvalt , dat is gewoon gevaarlijk als je paard schrikt of alleen maar het feit dat asvalt totaal niet veert en 0,0 schokdempend is.

Het paard heeft er in galop nauwelijks grip op en met gladde metalen
ijzers al helemaal niet.

Eerlijk gezegd vind ik die dijken met grind erop nog gladder , daar heb je helemaal weinig contact mee.

Je kunt het gewoon beter niet doen , hou het dan op een kort galopje
in een degelijk bermpje , er is heus wel ergens een wat breder stukje berm dat je wel kunt vertrouwen , toch ?

Ik weet dat het vervelend is als je geen bak hebt , maar ik vind het te gevaarlijk .
Heb ook al onvrijwillige galopjes gemaakt op het asvalt en je voelt gewoon dat het zwaar banketstaaf loopt.....

Kun je niet gewoon in de wei van je pony rijden ?
Of staat 'ie binnen Verward

Jij blijft de baas over je eigen pony ,
maar ik vind ook dat je wat dit ene puntje betreft NIET goed voor je pony
zorgt , zonde hoor ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:17

Grr, antwoord kwijt. nog maar eens opnieuw.
Jullie hebben gelijk dat galopperen op asfalt slecht is, ik heb nooit gezegd dat het goed is, maar ik heb af en toe gewoon geen keus.
Ik woon inderdaad in de middle of nowhere, daar ben ik meestal blij om dat het hier zo rustig is, maar goed. De enige bak op loopafstand is die bak van 12 bij 18 waar de hoefslag 30 cm lager is dan de rest, daar ga ik echt niet in rijden want het is peperduur voor een halfuur voor zo'n waardeloze bak.
Een andere bak die ik kan huren, (er zijn er wel meerdere dichterbij maar die mag je niet huren) staat op 20 km afstand, dat is echt te ver om heen en terug te wandelen om daar een paar rondjes te gaan galopperen. Ik zet haar niet op de trailer want ze is daar echt panisch voor, ik heb haar nu zover dat ze erop gaat, maar dan is ze wel zeiknat van het zweet, ik ga dit dan ook alleen maar gebruiken voor noodgevallen en niet omdat ik wil galopperen.
In de wei gaat ook niet, dit is nog zo'n oude koeienwei met veel putten en bulten enz. die ligt heel ongelijk en er staan veel bomen in, een stuk kan je echt niet afzetten (ik heb er al naar gezocht), en gewoon los gaat ook niet, want ik wil de koeien niet de draad in jagen.
Dus jullie vinden galopperen op het asfalt slechter dan rijden. Dus je kan beter een half uur gaan draven dan 5 minuten galopperen? Ik denk dat het draven per saldo meer schokken oplevert dan het 5 minuten galopperen. Of jullie moeten het over het vallen hebben, want in galop kan je inderdaad harder vallen dan vanuit draf.
's Winters en bij regen kan ik niet altijd rijden, dan rij ik vaak maar 1 keer per week, en dan laat ik haar vaak even knallen, dus vol in galop want daarna is ze weer normaal en kan ik fatsoenlijk rijden.
Enfin, dit was het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:19

ik vind 1 keer per week rijden al schandalig weinig, en helemaal als je dan volluit gaat met zo'n dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:42

Pipo, 's winters is het vaak slecht weer, heb ik school en moet ik thuis meewerken, heb ik een bijbaantje en ik heb het druk, dan komt het dus wel eens voor dat ze maar 1 keer per week serieus wordt gereden en beweging krijgt. Dan is ze dus "heet", dan laat ik haar even knallen zodat ze even oplucht anders gaat ze overal van schrikken en raar doen en dat is veels te gevaarlijk, dus dan gaat ze gewoon even voluit en na honderd meter stopt ze vanzelf en is ze een gewoon rijdbaar. Dit komt wel eens voor, 's zomers niet want dan zijn er langere dagen, je hebt niet geheel gelezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 11:44

Ik vind het wel een godswonder dat je nog geen vreselijke gemene val
hebt gemaakt als je voluit -met ijzers!!- over het asvalt galoppeerd .... Verward

Daar knapt je paardje helemaal niet van op als je zo tekeer gaat op het asvalt...hoe rustiger en hoe beheerster hoe minder erg en hoe minder gevaarlijk , als je dan per-sé wilt galopperen .

Ik geloof ook wel dat je erg gek bent op je beestje en er het beste mee voor hebt ,
maar als ik zo de hele situatie hoor dan heb je gewoon niet genoeg mogelijkheden voor een paard (sorry..) .

Zo'n slechte wei , zo weinig ermee doen en als je dan wat doet dan
galopperen en zelfs racen over asvalt..
Daarbij is het ook niet goed voor een paard om een tijd stil te staan en dan ineens te gaan knallen , ook al willen ze dat zelf ook graag.

Een paard weet zelf niet wat goed voor 'm is wat dit betreft , dus jij moet ervoor zorgen dat je geen onverantwoorde dingen doet.
Rena zou ook dolgraag flink galopperen op de harde weg ,
maar ze beseft niet dat ze dan grote kans heeft op beschadigingen en flinke spierpijn , en een vreselijke val kan maken .....

Vind jij het zelf leuk om onder deze omstandigheden een pony te houden vraag ik me af ?

Ik wil je niet afzeiken , maar het klinkt niet leuk allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 14:34

Ik lees dat je s'winters brok bijvoert, moet ik hieruit opmaken dat ze op een weitje staat? Daar kun je toch op rijden? ik ken er zat die op de wei rijden. Je had een vraag en die is door velen beantwoord. Neem deze raad ter harte en leer je pony in de berm te lopen. Lekker ff galopperen, doe het op je weitje (als je die hebt).

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:06

Maya schreef:
Dus jullie vinden galopperen op het asfalt slechter dan rijden. Dus je kan beter een half uur gaan draven dan 5 minuten galopperen? Ik denk dat het draven per saldo meer schokken oplevert dan het 5 minuten galopperen. Of jullie moeten het over het vallen hebben, want in galop kan je inderdaad harder vallen dan vanuit draf.
's Winters en bij regen kan ik niet altijd rijden, dan rij ik vaak maar 1 keer per week, en dan laat ik haar vaak even knallen, dus vol in galop want daarna is ze weer normaal en kan ik fatsoenlijk rijden.
Enfin, dit was het.

oke, nog een keer dan maar: asfalt veert niet mee. als je in de bak op zand rijdt, komt je pony niet met een klap in een keer vol neer, maar zakt rustig nog iets verder.
ga voor jezelf nou eens na; wat doet meer pijn, vallen op zand of op het asfalt? lijkt me duidelijk, en zo'n klap krijgen de benen en gewrichten dus ook elke keer als jij op het asfalt galopeerd.

maar goed, ik ben zo onderhand echt niet meer de eerste die dit zegt, en als je het gewoon niet wilt horen...

het staat verder los van hoe jij voor je pony zorgt en is niet l*llig bedoelt, maar het is gewoon stom om door te gaan met over de wegen te crossen.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 17:10

wow..dat is echt precies wat ik wilde zeggen..ben het geheel met je eens grassie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 17:36

misschien zit er wel een plaat van beton in haar kop?
Zoiets zou het moeten zijn denk ik zo.

En geen medelijden met een bericht als "ik en mijn pony zijn gevilt door het asfalt."

Zouden er trouwens nog meer van zulke kamikaze piloten rondrijden Verward

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 17:40

wel medelijden aan haar pony!!!!!!

IK snap je echt nog steeds niet Maya..het spijt me heel erg..mara ik snap niet hoe je zoiets kan doen!

KAP ER NOU GEWOON MEE!!

(nu duidelijk?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:05

Grassie, asfalt veert niet mee, heb je gelijk in, maar zoals jullie het zeggen is het niet zo erg als je een half uur gaat draven op het asfalt en is het wel erg als je gaat galopperen op het asfalt. Dat vind ik een kromme redenering die mij steeds opvalt.
En ja, 's winters baal ik van de omstandigheden van geen bak, geen weide waar ik op kan (loop ik anders kapot), en vaak slecht weer waardoor maar weinig kans op rijden, want ik ga niet in de regen rijden, dat vind ik weer niet goed voor mijn pony terwijl er zat zijn, die daar geen problemen mee hebben.
Maar goed, laat ook maar, jullie lezen volgens mij niet alles precies, maar hameren alleen maar op het feit dat ik niet moet galopperen op het asfalt, heb ik al heel veel gehoord nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:09

Liever wat regen op zijn lijf krijgen dan flink over het asfalt galopperen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 20:20

Maya, galop is toch een andere gang dan draf, galop heeft een zweefmoment en je paard maakt een sprongetje, waardoor hij nog harder op het asfalt, klapt met zijn benen. Jij loopt toch ook anders wanneer je huppelt, of wanneer je gewoon rent?? Over draven over het asfalt weet ik minder, maar volgens mij is het in ieder geval minder slecht als galopperen over het asfalt. En die vergelijking dat er mensen zijn die wel met hun paard in de regen gaan rijden en dat jij dat niet goed vindt, raakt kant noch wal, van een beetje regen zullen ze echt niks krijgen, zal er wel meer mee te maken dat je zelf geen zin hebt in een nat pak. Als zoveel mensen zeggen dat het slecht is om te galopperen op het asfalt, heb je dan nog niet door dat het ook echt slecht is. Bel anders even een veearts en vraag die naar de gevolgen van galopperen over het asfalt, als je het dan niet van de mensen op bokt wil aannemen. En nogmaals. waarom moet je per sé galopperen?? Leg dat dan eens uit?? Als mijn pony fris is, is dat na een stuk draven ook wel over. Als ik haar laat knallen, wordt ze 9 van de 10 keer alleen maar nog opgefokter. Maar goed als jij een ongeluk wilt riskeren of de pezen van je pony naar de kloten wilt rijden moet je het helemaal zelf weten. Alleen als je pony eenmaal een peesprobleem heeft door het galopperen over het asfalt, kom je met die 200 euro echt niet ver.

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:58

Maya schreef:
Maar goed, laat ook maar, jullie lezen volgens mij niet alles precies, maar hameren alleen maar op het feit dat ik niet moet galopperen op het asfalt, heb ik al heel veel gehoord nu.

daar gaat dit topic ook over.

kan je geen zand storten in een hoekie van de wei, en daar op rijden/ longeren?

nikkiemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:44

grassie"]
[quote="Maya schreef:

kan je geen zand storten in een hoekie van de wei, en daar op rijden/ longeren?
[/quote]

ja kan je dat niet doen ???

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 09:52

Begin me zolangzamerhand af te vragen waarom je ooit aan een pony begonnen bent als je 'm onder zulke minimale omstandigheden moet houden en er amper iets mee kunt doen. Is dat leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 10:31

Ik vind het geen minimale omstandigheden Margreet, ik heb er veel plezier mee, maar ik ga niet alleen maar sjezen over het asfalt ofzo, heb ik nooit gezegd, maar als het niet anders kan, dan doe ik het. En Jerai Lover, ieder heeft zijn eigen mening, ik vind het niet goed om met een nat paard te werken, ik vind het niet goed om een zadel op een nat paard te gooien, dan kan jij niet vinden, maar Ik vind dat.
Er is geen voorschrift, van dit is goed en dat is fout, wat de een goed vindt vindt de ander fout, daarom moet iedereen doen naar eigen goeddunken. Ik weet dat galopperen op het asfalt niet goed is, maar soms heb ik gewoon geen keus en dan doe ik het. Jij zadelt dus wel je paard op als het regent, dan vind ik harstikke slecht, maar daar hadden we het niet over. Het gaat erom dat iedereen moet doen zoals hij het goed vindt, ik ken zat mensen die dingen doen waar ik het niet helemaa mee eens ben, maar dat is hun manier en dat respecteer ik.
Bovendien als mijn pony fris is, gaat dat niet over met een stuk flink draven dan wil ze alleen maar harder, laat ik haar effe knallen dan is ze weer normaal, nog wel pittig maar wel betrouwbaar.
Geplaatst: 20-05-02 22:58 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Maya schreef:

Dat klopt dat het topic daar over gaat, maar niet alle dingen zijn zwart wit, er zijn omstandigheden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 12:09

Als je soms maar 1 keer per week rijd, komt je pony verder wel haar stal uit, dan???

sorry, ik lees dit topic en kan haast niet geloven wat ik lees!!!
Je gaat toch niet op het asfalt galloperen!!!?
Echt levensgevaarlijk!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:08

Als ik iets off-topic zou zeggen dan zou het zijn dat het zeer ongezond is voor een paard om maar één keer per week gereden te worden.

Neem daarbij het over asfalt galopperen en je weet zeker dat je in je handen mag knijpen als hij de 15 jaar haalt.

Ik begrijp wel dat je het beste met hem voor hebt maar dat betekent ook dat je af en toe je mening zal moeten bijstellen als je van verschillende mensen goede en onderbouwde redenen krijgt om het anders te gaan doen.

Het spijt me om het te zeggen maar als je dan nog steeds alle advies in de wind wilt slaan vind ik dat je helemaal niet zo goed voor je pony bent.

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 13:59

sorry jongens ik kap echt met dit topic..ze luistert toch niet. en als ze graag haar paard naar de knoppe rijdt is niet mijn probleem..
maar dat ze zoveel van haar paard houdt (denk ik tenminste) dan riskeer je dit toch niet..
dat is toch egoïtisch..ook denk dan nog een keer aan jezelf..weet je hoe hard je valt op asvalt. ja je kan ook vallen vanuit de draf maar een paard gaat snel onderuit in gallop over asfalt!

Maya succes met je paard..en ik hoop echt dat de pezen en gewrichten van jou paard gespaard blijven!

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:03

Hoe fout kan je zijn?
Geen goede omstandigheden om een paard te houden, weinig tijd, en vanwege dit alles maar één keer in de week rijden en dan 'knallen' en dat nog wel over het asfalt. Bah Frusty

Citaat:
maar als het niet anders kan, dan doe ik het.

Als het niet anders kan dan paardonvriendelijk, lijkt het mij een goed idee om ermee te kappen in plaats van voor jouw plezier te rijden.

Citaat:
Er is geen voorschrift, van dit is goed en dat is fout, wat de een goed vindt vindt de ander fout, daarom moet iedereen doen naar eigen goeddunken.

Dat klopt. Maar het is dus wel zo, dat het BEWEZEN IS dat galoperen op asfalt slecht is. Vraag maar na bij je dierenarts. Vraag maar na bij de mensen die er verstand van hebben. Het is ook een feit dat één keer in de week rijden en dan maar 'laten knallen' ook behoorlijk onverstandig is.

Citaat:
Ik weet dat galopperen op het asfalt niet goed is, maar soms heb ik gewoon geen keus en dan doe ik het.
Geen keus? Dat vind ik wel een heel zwak argument. Als je je paard iedere dag rijdt hoef je hem niet te laten 'knallen' als je hem goed opvoed kan je hem beter onder je houden, als je beter kan sturen kan je hem in de berm houden.

Verdre slaat het 'met een nat paard rijden' wel helemaal nergens op. Als ik iemand door zn kop schiet en ik ga daarover in discussie zeg ik toch ook niet 'maar er zijn ook zoveel mensen die anderen mishandelen?' Slaat dus de plank mis.

Citaat:
ik ken zat mensen die dingen doen waar ik het niet helemaa mee eens ben, maar dat is hun manier en dat respecteer ik.

Als ik een opmerking krijg over mijn manier van omgaan met paarden, kijk ik of ik daar iets mee kan doen. Als ik mensen dingen zie doen waar ik het niet mee eens ben, probeer ik hun uit te leggen hoe of wat. Als je logisch nadenkt kom je meestal wel op hetzelfde idee uit. Maar je moet er wel voor openstaan natuurlijk. Sta jij open voor de uitspraak 'galoperen op de weg is slecht?' Nee, want dan moet je onder ogen zien dat je andere manieren moet zoeken voor rijden en dat is voor jou nadelig.

Nou nog een goedbedoeld advies: lees dit topic nog eens over en ga diep bij jezelf nadenken of je zo wel goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:05

De spijker op zijn kop slaan!!! heel goed verwoord laura.
Laura schreef:
Hoe fout kan je zijn?
Geen goede omstandigheden om een paard te houden, weinig tijd, en vanwege dit alles maar één keer in de week rijden en dan 'knallen' en dat nog wel over het asfalt. Bah Frusty

Citaat:
maar als het niet anders kan, dan doe ik het.

Als het niet anders kan dan paardonvriendelijk, lijkt het mij een goed idee om ermee te kappen in plaats van voor jouw plezier te rijden.

Citaat:
Er is geen voorschrift, van dit is goed en dat is fout, wat de een goed vindt vindt de ander fout, daarom moet iedereen doen naar eigen goeddunken.

Dat klopt. Maar het is dus wel zo, dat het BEWEZEN IS dat galoperen op asfalt slecht is. Vraag maar na bij je dierenarts. Vraag maar na bij de mensen die er verstand van hebben. Het is ook een feit dat één keer in de week rijden en dan maar 'laten knallen' ook behoorlijk onverstandig is.

Citaat:
Ik weet dat galopperen op het asfalt niet goed is, maar soms heb ik gewoon geen keus en dan doe ik het.
Geen keus? Dat vind ik wel een heel zwak argument. Als je je paard iedere dag rijdt hoef je hem niet te laten 'knallen' als je hem goed opvoed kan je hem beter onder je houden, als je beter kan sturen kan je hem in de berm houden.

Verdre slaat het 'met een nat paard rijden' wel helemaal nergens op. Als ik iemand door zn kop schiet en ik ga daarover in discussie zeg ik toch ook niet 'maar er zijn ook zoveel mensen die anderen mishandelen?' Slaat dus de plank mis.

Citaat:
ik ken zat mensen die dingen doen waar ik het niet helemaa mee eens ben, maar dat is hun manier en dat respecteer ik.

Als ik een opmerking krijg over mijn manier van omgaan met paarden, kijk ik of ik daar iets mee kan doen. Als ik mensen dingen zie doen waar ik het niet mee eens ben, probeer ik hun uit te leggen hoe of wat. Als je logisch nadenkt kom je meestal wel op hetzelfde idee uit. Maar je moet er wel voor openstaan natuurlijk. Sta jij open voor de uitspraak 'galoperen op de weg is slecht?' Nee, want dan moet je onder ogen zien dat je andere manieren moet zoeken voor rijden en dat is voor jou nadelig.

Nou nog een goedbedoeld advies: lees dit topic nog eens over en ga diep bij jezelf nadenken of je zo wel goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:34

Laura, ik heb al verschillende keren gezegd dat het niet goed is om op asfalt te galopperen, lees dan toch eens !?!, daar hebben jullie gelijk in.
Maar dat van maar 1 keer per week rijden dan komt af en toe in de winter voor, en dat is ook niet goed, maar rijden is niet de enige manier van beweging geven. En 1 keer per week rijden dat is echt niet altijd, normaal rij ik 2 á 3 keer per week, dat hangt ervanaf ik rij zo weinig omdat ik haar niet elke dag wil rijden want dat vind ik weer niet goed, ze staat altijd op stal MET uitloop van 625 m2, en staat dus altijd buiten want dat wil ze, dus beweging krijgt ze altijd want daar kan ze voor kiezen, elke dag van maart tot november gaat ze drie uur op de wei, daar draaft en galoppeert ze ook altijd, dus beweging krijgt ze elke dag, maar niet altijd als ik er op zit, het lijkt of jullie dat de enige manier van beweging geven vinden.
Ik heb mijn paard tenminste buiten staan met grote schuilstal, dat kunnen velen van jullie niet zeggen daar staan de paarden vaak 20 uur op stal, elke dag 1 of 2 uurtjes rijden, nog eens in de wei, en veel vaak ook niet eens. En hoeveel kan een paard bewegen in een stal van 3 bij 4? (en dan ben ik nog ruim met de afmetingen van een box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:41

Citaat:
Laura, ik heb al verschillende keren gezegd dat het niet goed is om op asfalt te galopperen, lees dan toch eens !?!, daar hebben jullie gelijk in.

Waarom blijf je het dan doen?