10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty0102

Re: 10x10 meter gras voor pony, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:11

Nou ookal is het modderzooi, is het is niet zo erg.
10x10 meter is beter als een stal waar de meeste paarden in staan.
Zelf zou ik een grotere wei menen als ik een eigen paard had

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:24

Boeli_Wendy schreef:
Nou ookal is het modderzooi, is het is niet zo erg.
10x10 meter is beter als een stal waar de meeste paarden in staan.

Zelf zou ik een grotere wei menen als ik een eigen paard had

dan kun je beter omdraaien
als je een grote wei hebt neem je een paard
niet iedereen kan nl zo maar een wei "nemen"
zeker als je in het westen woont zijn weiden schaars
zelf heb ik 6000 meter land bij huis
en ik zou best meer grond willen maar dat is in deze omgeving nagenoeg onmogelijk...
met 6000 meter ben ik al een bofkont dat besef ik maar al te goed :o

nicolietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:27

Haj,

Ten eerste moet ik even zeggen dat ik het belachelijk vind dat iedereen altijd doet alsof manegepaarden het zo zwaar hebben en ongelukkig zijn. Er zijn aardig wat manages waar de paarden gewoon dagelijks buiten gezet worden. En als paarden er goed uit zien hoeft dat niet meteen wat te zeggen over zijn welzijn. Ik denk dat velen van ons op de manege begonnen zijn of er nog steeds rijden en zeg nou zelf waar krijgen paarden het meeste aandacht?
Zo dat moest ik even kwijt.

Over het weitje van 10x10 is al genoeg gezegd, lijkt me zo.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:30

unamie schreef:
Boeli_Wendy schreef:
Zelf zou ik een grotere wei nemen als ik een eigen paard had[/b]
dan kun je beter omdraaien
als je een grote wei hebt neem je een paard
niet iedereen kan nl zo maar een wei "nemen"

:roll: Het komt op het zelfde neer hoe je het ook zegt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:37

nicolietje schreef:
Haj,

Ten eerste moet ik even zeggen dat ik het belachelijk vind dat iedereen altijd doet alsof manegepaarden het zo zwaar hebben en ongelukkig zijn. Er zijn aardig wat manages waar de paarden gewoon dagelijks buiten gezet worden. En als paarden er goed uit zien hoeft dat niet meteen wat te zeggen over zijn welzijn. Ik denk dat velen van ons op de manege begonnen zijn of er nog steeds rijden en zeg nou zelf waar krijgen paarden het meeste aandacht?
Zo dat moest ik even kwijt.

je bent zeker nog nooit geweest bij de maneges in het westen waar de grond schaars is
een manege vlakbij heeft zijn paarden dag en nacht aangebonden staan (op een stand) ze mogen nooit loslopen
gras zien ze nooit meer van hun leven
ze kijken in en in triest ze hebben zeer slecht passende zadels
de ruggen zien er dus ook slecht uit
lijkt me geen leuk leven op deze manier

en wie heeft het hier eigenlijk over manege paarden in dit topic
niemand toch

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:47

Ik snap dat je super graag een pony wilt hebben, maar je moet wel realistisch blijven denken. Een pony alleen zetten op een stukje van 10 bij 10 vind ik nou niet echt de ideale omstandigheden. (oke als je het vergelijkt met 23 uur per dag op stal staan is het wel goed)
Ik vind dat een paard minimaal met soortgenoten moet staan en de ruimte moet hebben om te bewegen. En die ruimte heeft een paard niet in een gebied van 10 bij 10. Het gaat erom of jij ermee kunt leven om een paard zo neer te zetten. Maar ik zou met deze omstandigheden geen paard nemen...

nicolietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:51

Blue_Star schreef:
Wallasliefje schreef:
Sommige paardjes zoude blij zijn als ze 10/10m hebben :p

die manegepaardjes overleven toch ook elke dag zonder wei, dus kdenk niet dat het een probleem gaat zijn.

Ze overleven wel ja,maar 9/10 paarden zijn niet gelukkig

Ik vind het erg zielig voor je toekomstige pony waar ze bij terecht gaat komen.

Gras is zo meteen op,bovendien moet je ook nog een stukje afzetten voor in de winter,eerst op de volledige wei en dan een stukje afzetten en daar staan ze dan in de winter op en kan de rest van de wei weer groeien.Hoe wil je dat doen bij je 10m*10m??????

Als ik jou was zou ik me eens verdiepen in het psychische van een paard want zo te zien weet je daar niet veel van anders zou je deze vraag niet gesteld hebben.

hier unamie!
dat hoor je me ook niet zeggen. Ik zeg dat er ook heel veel prima maneges zijn. Dat sluit niet uit dat er ook heel veel slecht maneges zullen zijn!

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:55

nicolietje schreef:
hier unamie!
dat hoor je me ook niet zeggen. Ik zeg dat er ook heel veel prima maneges zijn. Dat sluit niet uit dat er ook heel veel slecht maneges zullen zijn!

dat kleine zinnetje daar had ik overheen gelezen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:56

OemmiejO schreef:
Ilindra schreef:
Er is nog nooit een pony dood gegaan van alleen staan.

Nee idd.
Iedereen reageert altijd zo overdreven op een paard alleen zetten, maar dat kan echt gerust hoor. Uiteraard niet met alle paarden, maar met veel wel.

Ik denk alleen dat je pony het helemaal kapot loopt.. kun je geen paddock maken?

Nee dat klopt maar een ideale situatie is het ook niet.
Een mens is ook nog nooit dood gegaan aan een sober leven alleen, maar leuk is anders..

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:07

maaike93 schreef:
shettie schreef:
mm dan heb ik ook ff een vraag
sorry ts schrijver
maar wij gaan ook verhuisen en daar is achter ook een stuk land van 10 bij 10 m
ik heb nu een mini shet van 80 cm
en ik wil dan nog gewoon een mini shet er bij
is het dan wel groot genoeg??
bedankt
gr nienke
sorry voor het off topic zijn

hier geld hetzelfde als m'n andere post

maar de ts schrijver heeft een grotere pony
ik heb maar 2 mini shetjes
en ze krijgen hooi en gaan snachts op stal
dan lukt het toch wel??

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:14

tjaa de meeste paarden staat zo'n 22 uur per dag op stal, en als je nou gewoon wat meer weet over hoe je alles moet doen. en van het weitje een soort zandbak maakt maar dat heb je zelf al gezegd dat je dat een goed idee vind dus, snap niet dat mensen het blijven herhalen dat het gras zo weg is want ze heeft ook al gezegt dat ze hooi bijvoert. en als je lekker met haar gaat rijden en wandelen mischien kan je ergens wel op een stuk land longeren ofzo dan is dat in mijn ogen makkelijk te doen. De pony heeft ook nog en stal zegt de ts en daaraan dat stukje van 10 x 10.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:24

Toch zou ik er een klein shetje als gezelschap bij nemen, ook al is het een klein stukje. Ik denk zelfs dat een paard liever 23 uur per dag binnen staat met andere paarden dan 24 uur helemaal alleen buiten. (Misschien enkele uitzonderingen daargelaten.) Ik vind het erg onnatuurlijk om een paard helemaal alleen te laten staan, zonder dat hij soortgenoten kan zien en horen. Er zijn echt maar weinig paarden die dat echt leuk vinden. (Nu krijg ik vast een heleboel commentaar over mij heen.) Dat kleine stukje is geen ramp als je bijvoert en zorgt voor genoeg beweging.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:28

Ilindra schreef:
Er is nog nooit een pony dood gegaan van alleen staan.
Niet iedereen is in de gelegenheid meerdere paarden te houden.
Ik zou het gras weghalen en het stukje draineren zodat hij/zij gewoon op droog zand staat.
Laat je het gewoon gras is het binnen 1 maand een grote baggerbende.
Je kunt dan gewoon hooi gaan voeren zodat hij/zij iets te knabbelen heeft.

Helemaal mee eens

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:29

Nu krijg ik wel te horen dat het niet mogelijk is,, en dan hoor ik ook dat ik er een kleine pony als gezelschap moet doen, maar dan is er tog helemaal geen ruimte voor als er niet eens 1 pony kan staan??

p0nyl0ver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:30

Hoi, En ik heb me moeder beetje overgehaald dat het anders zielig is,, en nu kan er waarschijenlijk een stuk bij komen,, maar dat is denk dan 20x10 dat is al wel beter tog??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:37

Maar je moet ook een gezelschap dier lees geit of paard/pony.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:39

10 x 20 en een kleine pony er bij klinkt al een stuk beter
waar wil je de pony('s) kopen in nederland of in zweden?

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:40

volgens mij kan een pony makelijk ineen wietje van 10 bij 10 staan er zijn genoeg paarden wat de hele week in een stal staan en volgens mij kan een paardje zich best wel lkkr uit leven in een weitje van 10 bij 10

EdelweissBel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:25

Even off-topic, zijn xxxHorseyxxx (ts) en pOnylOver dezelfde personen? Als ik namelijk de laatste berichtjes lees, zijn deze onder een andere nam.

On-topic, een groter stukje klinkt al wel wat beter. Miischien als je daar ook bent en mensen leert kennen, dat je dan ergens een stukje land kan huren, of bij andere pony's in het land mag zetten overdag.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:48

Veel vergelijken het met op een stal staan. Maar wat dan vergelijk je slecht met slecht! Een paard hoort imo niet 23 of 24 uur op stal te staan, dus ook niet in een klein rotstukkie grond.
Het moet vergeleken worden met de herkomst, juist: open vlaktes!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:00

Soms is het gewoon niet mogelijk om een paard de hele dag buiten te zetten. Hier in het westen is het land 's winters gewoon veel te nat. Mijn paard kan zo ongeveer zwemmen in de wei. Daarbij kun je de rijpaarden van vandaag niet helemaal meer vergelijken met wilde paarden. Koeien staan 's winters ook op stal en honden wonen soms op een flat en rennen ook niet over de prairie. Een wild paard wordt ook niet in de krul gereden en hoeft geen moeilijke dressuuroefeningen te doen, maar daar hoor ik ook niemand over. Als de pony elke dag gereden wordt en misschien leuke buitenritten kan maken dan zal het best gaan. Misschien kun je wel een weitje in de buurt huren of zo. Volgens mij is daar veel meer ruimte dan hier.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:02

ten eerste; wat leuk dat je nu een pony mag!

Ik denk dat 10x 10/20 te klein is voor je pony..als het echt helemaal niet anders zou kunnen, zou je het kunnen doen.

maar pony's willen ook wel eens ff lekker uit hun dak gaan en racen zonder een ruiter op hun rug. En natuurlijk grazen.

is er niet in de buurt een weitje dat je zou kunnen huren/gebruiken?
Als ik jou was zou ik zoiezo van dat stukje van 10x 20 of 10 omtoveren tot een padock. Dan zou je pony in ieder geval het hele jaar naar buiten kunnen. Als je het gras houd heb je last van regen en kou.

hopleijk kun je een goede oplossing vinden.

veel succes en plezier met je pony!

*persoonlijk ben ik ook wel een voorstander voor een gezelsschap dier voor je pony..Maar als dat niet kan/mag,dan kun je er niets aan doen.

WinSel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:20

mijn shetjes
staan vanav 7uur smorgens buiten tot savonds 9 uur
lang dus
dat land is ook ongeveer 10 bij 10
oke het zijn shetjes maar goed
en me pa zegt
laat ze dit gras maar op eten
en als dat op is
ploegen we het om en maken we er een bak van
zo kan het ook hoor:D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:02

Carolien007 schreef:
Even off-topic, zijn xxxHorseyxxx (ts) en pOnylOver dezelfde personen? Als ik namelijk de laatste berichtjes lees, zijn deze onder een andere nam.

Dat klopt als een bus, en vandaar dat er hier een slotje komt