discussie bandages of peesjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 09:59

Ik heb meestal om de voorbenen peesjes, en achter bandages.
En dat bevalt heel goed!!
Mijn paarden gaan ook altijd beschermd de wei op.
(uiteraard NIET met bandages, maar met peesjes en springschoenen!)

Anoniem

Re: discussie bandages of peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 10:08

Ik zit nog maar 30 jaar tussen de paarden .
Zal ik altijd de verkeerde mensen in de sport zijn tegen gekomen en mijn dierenarts zal er ook niks van weten ondanks dat hij alleen nog paarden doet en er ferm zijn brood mee verdiend.

Ik heb zelf een knie blesure,bij zware belasting draag ik op aanraden van de artsen ook een steunverband.Die zeggen ook wel je moet hem niet altijd dragen omdat het continu dragen je pezen verzwakt.

Maar met bandage's is het net als met alles.gebruik ze op het juiste moment.Bovendien ben ik het eens, met wat iemand anders schrijft.Het uurtje bandageren op een dag kan echt geen kwaad als ze er 23 uur zonder staan.En inderdaad ze moeten op de juiste manier zijn aangebracht.Als je het niet goed kan kan jee het beter laten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:22

silvana schreef:
Zal ik altijd de verkeerde mensen in de sport zijn tegen gekomen en mijn dierenarts zal er ook niks van weten ondanks dat hij alleen nog paarden doet en er ferm zijn brood mee verdiend.

Ik heb zelf een knie blesure,bij zware belasting draag ik op aanraden van de artsen ook een steunverband.Die zeggen ook wel je moet hem niet altijd dragen omdat het continu dragen je pezen verzwakt.

Dit is alleen helaas niet mee te vergelijken. Er lopen namelijk geen spieren bij een paard, op de plek waar de bandage komt. Alleen pezen.
Maar ik vraag me af of er pezen in onze knieen zitten
Dan is dus helemaal nergens mee te vergelijken, een mensen steunbandage om de knie en fleece bandages bij een paard om de pezen..

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 17:37

Ik ben voor de peesjes Ze zijn een stuk veiliger als bandages en ze bieden idd meer bescherming als bandages.. en ik doe zowieso altijd peesjes om, ook met dresuur! Mijn pony tikt nl aan dus kan geen bandages aan de voorbenen doen.
Aan de achterbenen doe ik met springen strijklappen en met dresuur bandages. Ik moet nl met springen nog springschoenen aanschaffen
Bandages vind ik dus meer voor de mooiigheid en als ik een keer zin heb om met een setje te rijden.. verder niet echt eigenlijk. Vandaar dat ik ook heel veel bandages heb weggedaan
Bandages bieden dus helemaal geen bescherming en is alleen voor de mooi-igheid

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:18

Skitter schreef:
silvana schreef:

Dit is alleen helaas niet mee te vergelijken. Er lopen namelijk geen spieren bij een paard, op de plek waar de bandage komt. Alleen pezen.
Maar ik vraag me af of er pezen in onze knieen zitten
Dan is dus helemaal nergens mee te vergelijken, een mensen steunbandage om de knie en fleece bandages bij een paard om de pezen..

Ja er zitten wel degelijk de nodige pezen in onze knie, juist weinig spieren. Bovendien is elke pees een verlenging van de spier waarmee de spier vastzit aan het bot.
Echter een steunverband om een knie is niet te vergelijken met bandages, aangezien de bandages niet een gewricht overlappen. (ookal bandageer je de koot wel mee, het werkt alleen al er zowel boven als onder het gewricht evenveel steun zit) Bandages zijn dus eigenlijk alleen voor bescherming. DUS kunnen daar je pezen ook niet slapper van worden.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 18:25

oke de meningen zijn verschillend.
Maar ik weet dus niet of ik perfect bandageer ik vind het wel mooi, maar peesjes kunnen ook mooi zijn bij een setje niet waar? haha

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:19

hey,

Ik dacht altijd dat peesbeschermers en strijkklappen voor de bescherming waren, en juist bandage's voor de ondersteuning.
Ik kan het fout hebben.

Yinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:21

ik ben dat hier boven, ik zat onder mijn zus d'r naam

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 20:46

Ik gebruik wel peesjes.
En mijn instructrice heeft me afgelopen week uitgelegd waarom. Van peesjes dragen vermind het op eigen benen lopen echt niet (tenminste geen stalpaard).
Maar bijvoorbeeld: de mijne is in zijn achterbenen een fractie van een seconde sneller dan in zijn voorbenen. Draag ik nu geen peesjes, en we zijn een keer flink aan het strekken. En hij tikt een keer met zijn hoef(ijzer) zijn kogel aan.... dan ben ik aantal weken uit de running.

Dat is mijn reden dat ik peesjes draag.
Bandages niet, ik weet niet eens hoe dat moet

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:59

wennie schreef:
hey,

Ik dacht altijd dat peesbeschermers en strijkklappen voor de bescherming waren, en juist bandage's voor de ondersteuning.
Ik kan het fout hebben.

Alleen jammer dat ze geen ondersteuning bieden...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:01

Ik ga ook voor peesjes.
Ze zijn handiger in gebruik, steviger, en geven naar mijn idee meer berscherming.
Bandageren kan ik niet..