Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimmyxx

Re: Is iedereen dan voor een zachte hand :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:10

mijn paardje heeft even de slechte gewoonte gehad om te bijten bij het aansingelen. elke keer dat ze het deed gaf ik haar een tik tegen haar neus (natuurlijk geen harde, maar toch dat ze het begrepen heeft) en nu doet ze het nooit meer, en ik kan haar nog gewoon aaien over haar hoofd hoor . Ik vind dat je niet zomaar voor het kleinste dingetje al een mep moet geven, en dat je moet oppassen bij bange paarden, maar ik vind ook dat je een paard dat bijt of stampt naar mensen wel mag laten merken dat ie fout is, anders blijft ie het doen.

madelief88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:05

Respect is het belangrijkste! Ik kijk per paard hoe ik het paard behandel.. De ene (eigenwijze) zonder respect krijgt gerust snel een mep, maar het andere (onzeker) paard behandel ik met veel respect zodat hij me vertrouwt..

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:20

Eigenlijk rijd ik de laatste jaren nagenoeg altijd zonder zweep. Ik vind 't gewoon onhandig. Maar soms heb je van die paarden die echt doordrammen, en die hebben wel eens een harde hand nodig. Nu rij ik sinds kort echter een heel nerveus paard. Hier gebruik ik heel bewust dus geen zweep, want dan gaat ie helemaal staan dansen. Gelukkig reageert hij heel erg op mijn hulpen. Hij heeft de neiging om op z'n achterste benen te gaan staan als hij het ergens niet mee eens is of als hij ergens van schrikt. Dan geef ik hem een por met mijn benen, en loopt hij daarna weer braaf door. Ook reageert hij heel licht op mijn handen. Als hij heel onrustig is laat ik hem vaak aan de lange teugel lopen, juist om rust te zoeken. Mocht hij te hard gaan, hoef ik alleen maar even mijn teugels op te pakken. Dat ziet hij dan als een soort straf. Ondanks dat hij heel erg schrikachtig is, is het dus verder eigenlijk een ideaal paard om te rijden
De manier waarop ik hem rijd gaat eigenlijk tegen alles wat ik geleerd heb in. En toch gaat het heel erg goed!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 18:31

ik heb geen problemen mee met een corrigende tik

als het maar eerlijk en consequent is. niet dat je paard bijt en je doet niks, en de keer daarop sla je hem keihard op zijn neus.

tevens, ik ben geen voorstanden van op de neus slaan.

wel krijgt een paard een schop van mij terug, of een goede klap, als hij probeert te bijten of de slaan.

maar het werkt ook van twee kanten. gewenst gedrag moet beloont worden, ongewenst gedrag bestraft.

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:09

verootjoo schreef:
Ik ben heel makkelijk: paard lief = ik lief, paard niet lief = ik niet lief.

En ja, hij heeft wel eens een tik gehad. Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

helemaal mee eens

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:16

verootjoo schreef:

En ja, hij heeft wel eens een tik gehad. Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

helemaal mee eens. Mijn zusje durft ons paard niet af te straffen als hij hapt, bijt etc.. want dat vind ze zieligg... Nou had ze toen ze net van ons was de neiging om te trappen naar je hand tijdens het aansingelen, en als je tijdens het poetsen onderhaar hoofd doorliep te happen. Trappen doet ze nooit meer, niet naar die vervelende ontmoeting van voet met buik. en happen doet ze ook niet meer naar mij. Mijn zusje probeert ze nog vaak uit. Ik vind dat ik hier niets verkeerd heb gedaan. Ik denk dat ik haar al zeker 2 weken nergens meer op heb af hoeven straffen in de stal/wei etc. Ze komt nog altijd naar me toe gelopen vanuit de wei, en is niet schuw bij haar hoofd. Zo erg zal het dus niet zijn geweest. Het valt me zelfs op dat ze vrolijker en liever is tegenover mij dan mijn zusje. Ze heeft mij namelijk zo geaccepteerd als leider. En mijn zusje niet.
Ik ben er wel op tegen als iemand zijn paard helemaal in elkaar mept, en dan ook om de kleinste reden zeg maar. Ik straf namelijk liever niet. Maar als ik het wel doe dan gebeurt het meteen goed, en op het goede moment.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:17

Jus_dOrange schreef:
Pattypaard schreef:
Als een paard jou dus trapt, ga jij hem niet tege zun hoofd aan slaan?

Tegen zijn...

Nee inderdaad, ik ga een paard niet tegen z'n hoofd slaan, er zijn heus wel andere plekken waar ik kan slaan, bij mij is het trouwens nog nooit gebeurd dat ik alleen bij het hoofd kan, en ik maak genoeg situaties mee waarin ik een paard moet straffen.

Maar stel dat bedoel ik dan ook (je nergens anders bij zou kunnen komen) Meer zo van: Als een paard jou wat doet en je zou alleen bij gevoelige delen kunnen komen zou je hem dan wel of niet een tik/trap geven? Of zou je dan alleen maar iets met stem doen (ook als hij bijt of trapt)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:26

Die van mij krijg echt wel een schop onder zijn hol wanneer nodig. Er zijn een paar regels voor hem en die zijn geen mensen omver lopen/ duwen of trekken. Netjes wachten op je beurt en niet schooien en natuurlijk niet trappen/bijten of dreigen. Moet zeggen dat ik hem niet vaak meer een schop geef en ik nu een super opgevoed heb, dat weet waar hij aan toe is . En zoals al eerder aangegeven heel consequent Nee is ook echt Nee en niet een keer Ja tussen door.

en hij moet wel zo goed luisteren anders heb ik een probleem hij is een heel stuk groter dan mij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:57

wanneer nodig krijgen ze er hier ook van langs. anders blijf je aan de gang en heb je dalijk een "verwend" paard wat alles doet ookal mag het niet. dan maar een keer hard handig.

het zal er ook wel aan liggen hoe je zelf opgegroeid en gevoed bent..ik ben op een boerderij opgegroeid, dus vind echt niet veel meer zielig en kan ook veel hebben. dat ben ik gewend om het zo maar te zeggen..dat zal bij stadse mensen anders zijn...niet dat álle stadse mensen zo zijn. maar wel veel

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:21

verootjoo schreef:
Maar ik heb liever een gehoorzaam paard, dan een beest van 600kg wat over mij heen walst

Hier helemaal mee eens. Een paard ziet het ook zwart en wit, je moet dus wat dat betreft heel simpel zijn, en conseqeunt. Dan weten zij ook waar ze aan toe zijn. Wat ze wel en niet mogen.

Ik ben dus echt geen softie. Ik wil ook een gehoorzaam paard, dus ik zorg dat als het om gevaarlijk dingen gaat, of iemand/mij pijn doen, wil ik het liefst zo snle mogelijk zorgen dat ze niet meer doen. Dus meteen hard aanpakken.

Tja, als je een gevoelig,snel beledigd paard hebt, okee, je leert ermee omgaan. Maar als jij ze niet straft, omdat je ze niet wilt kwetsen, gaat het paardje lekker zijn gang. Hij denkt echt niet van 'Oh deze keer strafte ze mij niet, maar volgende keer denk ik wel'. Nou nee

Nu mag iets niet, morgen niet, en volgende week niet.

En vaak heb ik ook de indruk dat, als ik een paard straf, tja en dan een schop in de dij of klap op de neus, ik ze niet eens 'pijn' doe. Dat ze niet eens snappen waarom, dat het een soort spelletje is. En als je niet van de gevoelig typejes gewend ben (wat wij dus ook niet hebben (gehad) ) is dat volgens mij ook vaak het geval.
Ik ken wel paarden waarbij als de eigenaren ze een schop in de buik wou geven (voor de duidelijheid, daar ben ik NIET voor!) dat het paard al kreunde voor ze hem raakte.

Tja ik weet niet, ik denk dat het per paard anders is, maar geen enkel paard mag mij bijten,trappen wegduwen etc, dat is voor mij standaard. Maar de mate waarin je straft, is denk ik verschillend.

Ik denk dat ik nu heel bokt over me heen krijg....

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:29

ik geloof niet dat het veel kwaad kan als je met een platte hand een mep uitdeelt. Het zal ze zeker geen pijn doen, maar ze weten wel dat ze fout zitten. Die van mij zorgt iig dat hij weg is als hij iets doet waarvan hij weet dat hij een mep krijgt. (even tandjes erin en dan vlug wegwezen, de etterbak)

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:37

Citaat:
En vaak heb ik ook de indruk dat, als ik een paard straf, tja en dan een schop in de dij of klap op de neus, ik ze niet eens 'pijn' doe. Dat ze niet eens snappen waarom, dat het een soort spelletje is. En als je niet van de gevoelig typejes gewend ben (wat wij dus ook niet hebben (gehad) ) is dat volgens mij ook vaak het geval.
Ik ken wel paarden waarbij als de eigenaren ze een schop in de buik wou geven (voor de duidelijheid, daar ben ik
NIET
voor!) dat het paard al kreunde voor ze hem raakte.

Tja ik weet niet, ik denk dat het per paard anders is, maar geen enkel paard mag mij bijten,trappen wegduwen etc, dat is voor mij standaard. Maar de mate waarin je straft, is denk ik verschillend.

Ik denk dat ik nu heel bokt over me heen krijg....

Dat denk ik ook, desalniettemin heb je wel gelijk, ieder paard heeft een andere aanpak nodig. een vriendin van mij heeft een paardje wat je echt niet te hard aan moet pakken (en hij is echt nooit mishandeld ofzo hoor, hij is gewoon schrikachtig) maar die van mij heeft het soms echt nodig, vooral omdat hij het bewust doet, hij daagt uit }> . Maar een trap in de buik zullen ze bij nooit krijgen . het is altijd een tik met de vlakke hand op hals/schouder/kont of neus. hij heeft echt geen pijn en weet gewoon dat hij fout zat.

zal nu ook wel bokt over me heen krijgen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:49

He....zit net ene heel verhaal te tiken, vliegt de verbinding eruit!

Maar goed, waar het op neer kwam was dat ik bij mijn paarden als ze een tik negeren ,ik ze dan echt wel een schop onder de buik verkoop.
En dan komt de boodschap wel duidelijk over.
en of dat sieliggg is....nee hoor, onderling in de wei krijgen ze hardere klappen ,in die paarden benen zit meer kracht dan in mijn pootje ,dus indien nodig, schroom ik echt niet een schop uit te delen.
Ik berijk er dan wel mee wat ik wil....respect voor mij!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:35

Ik ben eigenlijk wel een softie. Heb een 19 jarig braaf paard gekocht( nu 22) Is een super schat. Helaas neemt ie me gewoon in het ooitje bij tijd en wijle. Wilde opeens de trailer niet meer in, van de een op andere dag. Schop onder de buik, deed wonderen, nooit geen last meer. Begon, zodra de klep zakte achteruit te duwen tegen de stang en het liefst de trailer uitvliegen; schop tegen de benen deed wonderen, nooit meer geprobeert.
Gaat ineens hangen, nooit gedaan???flinke schop onder zijn buik en hij staat al weken weer rustig. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Gelukkig heb ik steun van mijn man, want zelf ben ik hier eigenlijk te soft voor

Paarden zijn eigenlijk etters, die je steeds uit proberen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 23:37

Zo zie je dus maar weer, dat een schop soms wonderen kan verrichten en weet je wat dan het leuke weer is....daarna doen ze het braaf en heb je weer alle gelegenheid om ze weer lekker te knuffelen en te belonen voor het uiteindelijk wel doen!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 08:07

Onassa schreef:
He....zit net ene heel verhaal te tiken, vliegt de verbinding eruit!

Maar goed, waar het op neer kwam was dat ik bij mijn paarden als ze een tik negeren ,ik ze dan echt wel een schop onder de buik verkoop.
En dan komt de boodschap wel duidelijk over.
en of dat sieliggg is....nee hoor, onderling in de wei krijgen ze hardere klappen ,in die paarden benen zit meer kracht dan in mijn pootje ,dus indien nodig, schroom ik echt niet een schop uit te delen.
Ik berijk er dan wel mee wat ik wil....respect voor mij!

Vroeger dacht ik precies hetzelfde over, maar ik schop ze niet meer in de buik.
Eigenlijk is dat erg gevaarlijk, en als je een paard in elkaar zie zakken, door een schop in de buik...

Nee, ik schop nu in de dij, ik geef ze een lel op de neus, dat ze echt merken en van 'schrikken'. Weet zo niet of mijn paarden echt zullen reageren op een tik op de hals....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:17

Skitter schreef:

Vroeger dacht ik precies hetzelfde over, maar ik schop ze niet meer in de buik.
Eigenlijk is dat erg gevaarlijk, en als je een paard in elkaar zie zakken, door een schop in de buik...

Dat moet dan wel een beste schop geweest zijn!!!
Het hoeft natuurlijk ook niet met alle kracht ,maar wel zo dat ze effe merken van ohja....dit is de limit.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:24

Mijne krijgt ook gerust een tik op zn neus.
Zelfs daar kijkt hij niet van op.. Heel brutaal paard is dat.

Een ander die ik weleens rijd behandel ik veel voorzichtiger, als die een keer over me heenloopt duw ik hem wel duidelijk terug maar ik sla hem niet, dat werkt averechts bij dat paard.

Het is inderdaad per paard te bekijken gewoon.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:28

De mijne is heel brutaal dus die krijgt wel eens een beuk maar dat vind ik per paard heel verschillend, het andere paard wat bij mij staat hoef ik bijna niet aan te raken of hij is over stuur dus daar verhef ik mijn stem alleen maar bij.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:34

maaitjuh schreef:
Een ander die ik weleens rijd behandel ik veel voorzichtiger, als die een keer over me heenloopt duw ik hem wel duidelijk terug maar ik sla hem niet, dat werkt averechts bij dat paard.

Bij sommige paarden werkt het idd averechts. Mijn paard begint meestal lastig te doen uit spanning en geef ik die een knal, dan loopt de spanning helemaal op en is er niks meer mee te beginnen. Erg karaktervormend zulke paarden Bij mijn vorige post waar ik schreef dat ik een knal verkocht, dan spreek ik uiteraard over paarden die bewust stout of lomp zijn. Dit paard zal nooit expres vervelend doen maar weet van de stress soms even geen blijf met zichzelf. Enige methode is om hem te kalmeren zodat hij weer normaal doet.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:45

Er was eens een keer een meisje bij mij op de manege die mijn paard opzadelde en dat paard staat bijna de hele dag op stal en hij hapte een keer en dat meisje gaf dat paard zo een trap ik schrok er zo van ik wist niet eens wat ik moest zeggen

nu achteraf heb ik spijt dat ik niks heb gezegd ik vind dat je een paard niet zomaar kan slaan.

Nagini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:08

Ja, maar als dat meisje nu echt flink gebete was, (heb het meegemaakt met iemand anders) voor wie vind je het dan zielig, ga je dan naar dat paard toe van, ja je was zeker geschrokken, zodra die weet dat het ongestraft mag, blijft hij het doen
is het zelfde als je een paard elke dag snoepjes geeft, en op een dag geen.. dan word die happerig..
ik wil echt niet zeggen dat ik een paard direct sla ik geef eerst een waarschuwing met mijn vinger omhoog, en dan zeg ik "Uh, doet ie het nog eens dan krijg tie een tik
ik moest donderdag een paard rijden, en toen ik hem de deken af wilde doen plette die me zeg maar, en wou die schoppen, daar ben ik nu niet van gedient, en dan krijgt ie zeker een tik.. schoppen doe ik eigelijk nooit, ik weet niet maar dat vind ik een beetje onhandig zeg maar..
schoppen en slaan is nooit goed, maar het paard moet zijn plaats wete

Meissie17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 13:15

JustBepr0ud schreef:
Ja, maar als dat meisje nu echt flink gebete was, (heb het meegemaakt met iemand anders) voor wie vind je het dan zielig, ga je dan naar dat paard toe van, ja je was zeker geschrokken, zodra die weet dat het ongestraft mag, blijft hij het doen
is het zelfde als je een paard elke dag snoepjes geeft, en op een dag geen.. dan word die happerig..
ik wil echt niet zeggen dat ik een paard direct sla ik geef eerst een waarschuwing met mijn vinger omhoog, en dan zeg ik "Uh, doet ie het nog eens dan krijg tie een tik
ik moest donderdag een paard rijden, en toen ik hem de deken af wilde doen plette die me zeg maar, en wou die schoppen, daar ben ik nu niet van gedient, en dan krijgt ie zeker een tik.. schoppen doe ik eigelijk nooit, ik weet niet maar dat vind ik een beetje onhandig zeg maar..
schoppen en slaan is nooit goed, maar het paard moet zijn plaats wete

Jah daar heb je wel gelijk aan maar dat meisje gaf niks geen waarschuwing en schopte er gelijk op los in dat paard zijn kruis toen kreeg ik het toch wel warm van wat moet ik hier mee

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:00

Ik sla mn paard ook weleens hoor, vooral in het begin.. De vorige eigenaar was bang van em en toen ie hier kwam, moest ie dus even op zn plaats worden gezet..
Als ik mn paard mee de stal uitneem en hij vind het zonodig om mij daarmee omver te duwen en druit te rennen, vind ik dat ik alle reden heb om hem een keiharde knal te geven.. Dan mag ie weer terug en doen we het nog een keer.. als hij dan luistert, wordt ie beloond..

het lijkt nu alleen wel of ik een randebiel als paard heb, maar eigenlijk is het nog maar 2x gebeurd dat ie zoiets flikte en dat heeft ie meteen geweten ook.. Haha.. voor de rest kan ik echt alles met em hoor..

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:06

Er zijn gewoon grenzen. Een paard dat over je heen banjerd heeft geen respect voor je.

Verder ben ik het dan met Verootjoo eens. Wanneer Gino lief is, ben ik lief terug. Maar hij krijgt van mij echt wel eens op zijn flikker hoor.

Mijn overleden paardje heeft mij ooit eens 1x keer gebeten. Ik heb hem toen heel hard terug gebeten in zijn neus Nooit meer gedaan