Bitloos rijden veiliger !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Re: Bitloos rijden veiliger !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:37

Men met kar, heb alleen een nieuwe besteld en heb nu de verkeerde staan. . Had ze in het tuig gezet voor een foto.

Of je nu een bit in doet of bitloos, als ze gaan gaan ze, het blijven vluchtdieren, met de een heb je zonder bit meer te vertellen, dan met de ander met bit. Zolang het niet geprobeerd is, vindt ik eigenlijk mijn mening dan( Wel eerst oefenen dan in de bak). Dat je mening van gevaarlijk nergens op gebaseerd is.
Ik heb vaak meegemaakt dat paarden aan de kletter gingen, met bit, rem waar was ie nergens.
Ik zou bij hun niet bitloos gaan hoor, haha.
Maar mensen zeggen snel gevaarlijk terwijl ze het nooit geprobeerd hebben. 1 keer bitloos is niet voldoende om te oordelen, Hang bij een paard 1 keer een bit in die het nooit gehad hebt en je hebt hetzelfde probleem. Het gaat hier om paarden die getraind zijn bitloos.
Ik zeg niet veiliger, het artikel zegt dat.
Ik vindt hetr bij mijn merrie veiliger, maar met mijn andere paardje weer niet.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:02

Het artikel zegt dat niet, de geïnterviewde man zegt dat, op basis van???

Ook stond er in het artikel: Er moet wel een bontje onder de neusriem, anders snijdt het te erg door de druk?! Dan zijn we volgens mij ook niet erg vriendelijk? En zo stonden er nog wat dingen in het artikel, het is al enige tijd geleden dat ik het heb gelezen.

Maar als er een bontje onder een 'normale' neusriem moet, omdat het anders in de huid snijdt, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling? Als iemand zoiets zegt, dan is de rest van het artikel ook al niet zo geloofwaardig meer. Aangezien die man imo dan niet goed omgaat met dit hoofdstel.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:20

Aha... nu zie ik wel een paar punten, waardoor ik jullie iets beter begrijp. Is ook lastig als je het artikel niet kan lezen...
(Via die ene link op vorige pagina ofzo, kreeg ik het niet geopend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 20:51

Aangezien er onjuist geciteerd wordt, zal ik het dus maar even doen

Titel: Bitloos mennen - bitloos mennen als paardvriendelijk alternatief

Het bitloze hoofdstel is oorspronkelijk gemaakt voor ruiters. Om het geschikt te maken voor het mennen, heeft Fred extra lange teugels besteld bij de importeur. Het verlengstuk gespt hij aan de bestaande teugels en vervolgens plakt hij de delen stevig met tape aan elkaar, zodat de gespen niet kunnen losschieten tijdens het mennen.
Met tyrips heeft Fred een leertje onder de neusriem bevestigd, zodat er geen striemen ontstaan. De teugels komen als een kopstuk achter de oren te liggen en vervolgens gaan ze kruislings onder het hoofd door. Aan beide kanten van de neusriem lopen de teugels door ringen om uiteindelijk als leidsels (of teugels) langs de hals van het paard te eindigen. Kopstuk en leidsels ontstaan dus uit één lange lijn.

Maar als er een bontje onder een 'normale' neusriem moet, omdat het anders in de huid snijdt, dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling? Als iemand zoiets zegt, dan is de rest van het artikel ook al niet zo geloofwaardig meer. Aangezien die man imo dan niet goed omgaat met dit hoofdstel.

Het is dus geen hoofdstel dat al geschikt wàs voor mennen; hij heeft 'm zelf geschikt gemaakt. En snijden is niet hetzelfde als striemen.

en je kunt af en toe harder aan je leidsel trekken als je plotseling uit moet wijken... waar slaat het dan op? Imo ga je daar alleen maar ruwer van rijden...en is dat dan paardvriendelijk?

Dit is ook niet goed geciteerd, want er staat:

Dit hoofdstel oefent druk op de kaak uit. Als je aan het linker leidsel trekt, komt er spanning op de rechterkaak en stuurt het paard naar links en andersom. In geval van nood trek je het paard vrij gemakkelijk om, waardoor het wel rustiger moet gaan lopen.

Dus: hij heeft het hier over een noodsituatie; situaties waarin andere menners in de mond van het paard gaan trekken.

Zijn paard (een Shire merrie) was - toen ze bij hem kwam - traditioneel betuigd met hoofdstel, bit en oogkleppen.
Stap voor stap is hij overgegaan naar bit- en oogkleppenloos.

Het is zeker niet zo dat deze menner alleen in het bos rijdt en alleen loopt te 'sukkelen met losse teugel'. En ik kan 't weten, want ik ken hem.

Ik heb het artikel gescand, dus geïnteresseerden kunnen 'm hier lezen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:54

Even voor de duidelijkheid: Je mag springen zonder bit.
Ik heb toevallig van de week een mailtje gestuurd naar de KNHS waarom het niet is toegestaan om bitloos te starten en ik kreeg dit als antwoord:
Voor het springen mag er gereden worden zonder bit. Maar bij dressuur mag het niet in verband met dat een bit behoort tot de klassieke uitrusting van de dressuur.

Ik persoonlijk vind dit een flut reden. Wil je ergens een reden voor bedenken bedenk dan een goede

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 01:13

ik vindt het een goede rede.Anders wordt het toch een zooitje.Dan komen ze met van alles aan de start.

Maar bolletje vraagje.Waarom kan jouw paard geen bit in.Heb je een nare ervaring of geen idee.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:08

Jovarna schreef:
Het is dus geen hoofdstel dat al geschikt wàs voor mennen; hij heeft 'm zelf geschikt gemaakt.

En snijden is niet hetzelfde als striemen.

Nee striemen doet minder pijn

Gelukkig heb ik een vreselijk traditioneel tuig, met een dito bit en nog nooit last gehad van striemen, snijden, drukken en knellen. En dat zonder onderleggers,zeempjes en bontjes.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:14

In de nieuwe bit staat trpuwens een blz voor het bit/ bitloos artikel een antwoord van Wim Bonhof over bitloos/ met een hackamore rijden.

"Met de hackamore los je je probleem overigens niet op. Alle mondproblemen duiden erop dat het paard niet goed door de rug loopt. Daar moet je dus aan werken."

Maar is dit niet veel te kort door de bocht? Wat als je paard een hangend rooster heeft, of last van z'n mond? Moet ik dat dan in zijn rug oplossen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:19

Jovarna schreef:

Het is dus geen hoofdstel dat al geschikt wàs voor mennen; hij heeft 'm zelf geschikt gemaakt. En snijden is niet hetzelfde als striemen.

Kan jij mij het verschil dan uitleggen tussen snijden en striemen?? Vooral de lichamelijke pijn bij het paard? Die is naar mijn idee namelijk hetzelfde.

Daarbij is de gemiddelde men-neusriem smaller dan de gemiddelde ohz-neusriem. Dus dat is onzin, dat er een leertje onder moet omdat het geen menneusriem was.

_PCD_MARLON_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:48

nou ik heb nog nooit een probleem gehad met een bit

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:52

oosterhoff schreef:
tja in de bit staat een mooi stuk over bitten. ieder zijn eigen verhaal. Feit blijft dat je niet zonder bit een wedstrijd mag starten!!

Hangt ervan af in welke discipline. (maar jij bedoelt iets met mennen?)

In sommige klassen in de westernsport ben je daar vrij(er) in en in de endurance sport mag je in iedere klasse zelf weten waar je mee rijdt.

Eigenlijk wel bijzonder dat dat juist in deze tak van sport vrij gelaten wordt! (en er een heleboel deelnemers dus ook bitloos starten. En finishen natuurlijk! )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 13:54

Ik ga binnenkort eens springen (oefenspringen, ben geen lid van de KNHS) zonder bit. Ben heel benieuwd naar reacties

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:04

baudyh schreef:
ik vindt het een goede rede.Anders wordt het toch een zooitje.Dan komen ze met van alles aan de start.

Maar bolletje vraagje.Waarom kan jouw paard geen bit in.Heb je een nare ervaring of geen idee.

En wat dan nog, als men met van alles aan de start komt?
Het is toch de bedoeling dat je laat zien wat het paard (en de ruiter) kan (kunnen)
al doe je dat zónder hoofdstel / zadel en voor mijn part in je blote kont!

(maar da's dan weer mijn mening)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:07

Albertine_N schreef:

Gelukkig heb ik een vreselijk traditioneel tuig, met een dito bit en nog nooit last gehad van striemen, snijden, drukken en knellen. En dat zonder onderleggers,zeempjes en bontjes.

Zou je paard dat ook zeggen, als hij kon praten?
Weet jij bijvoorbeeld wat jouw paard in z'n mond voelt?

M.a.w; als jij hetzelfde resultaat zou kunnen behalen, jouw paard zou net zo goed en betrouwbaar zijn zónder al dat ijzerwerk, waarom het er dan nog wel steeds in,- / aanhangen?

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:23

Ik heb het boekje er even bijgepakt, maar hij heeft geen bontje onder de neusriem maar een "leertje" onder de neusriem bevestigd zodat de druk beter verdeeld wordt en er geen striemen ontstaan.

Bij veel bitlose hoofdstellen zit er al een verbreed stukje onder de neusriem, maar bij dit merk dus niet. En aangezien een shire een iets grotere neus heeft dan het doorsnee paard.... Ga maar eens met alleen een halster rijden, na het rijden zie je dan ook waar het halster heeft gezeten op de neus doordat het iets omhoog schuift.

Hij heeft eerst ook flink geoefend met het hoofdstel, het is niet zo dat hij zomaar buiten is gaan rijden.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 16:48

voordat ik 2 jaar geleden mijn merrie kocht heeft ze 10 jaar in het land gestaan het enigste wat ze kende was een halster ik was toen al bezig met pat perellie met me andere paardje dus ik dacht 10 jaar geen bit in waarom zou ik het dan leren, ze pikte alles vreselijk snel op en leerde met veel plezier, nu moet ik zeggen de ruin heeft jaren met bit gelopen en het gaat nu pas goed zonder dus vandaar ook mijn reden dat ik bij haar geen bit indoe dat is moeilijker om te beleren dan zonder bit(natuurlijke druk als jij je hand opo der neus drukt gaat ze naar achter vanzelfsprekend, doe je een ijzere staaf erin en ga je trekken?? dan zal ze ijn paniek raken.)
Ik ben heel blij deat ik haar zo beleerd heb wou dat ik mijn andere paardje al die ellende had kunnen besparen. Vandaar even in het kort uitgelegd hoe en waarom. Rijdt haar af en toe ook met een touw enkeld om der nek van wei naar stal of loopt vrolijk los mee aan de fiets.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:57

sflj schreef:

M.a.w; als jij hetzelfde resultaat zou kunnen behalen, jouw paard zou net zo goed en betrouwbaar zijn zónder al dat ijzerwerk, waarom het er dan nog wel steeds in,- / aanhangen?

Pardon? Deze opmerking gaat me echt te ver. Alsof ik mijn pony hier stelselmatig loop te mishandelen. Mijn pony loopt netjes in de houding, met een stille hoofd hals houding en komt helemaal gaaf, zonder wat voor wondje dan ook uit een marathon.
En ja, ik zou mijn pony ook bitloos kunnen trainen, ik denk dat heel veel paarden dit aan te leren is. Waarom ik het niet doe? Omdat ik wedstrijden rijd en een bit daar verplicht is. Een paard op twee manieren trainen lijkt me een beetje verwarrend, maar ja idd, mijn pony kan niet praten dus mss zou zij het allemaaal heel logisch vinden om op twee manieren getraind te worden.
Bovendien zie ik het voordeel (vriendelijker/ veiliger) er niet in. Aangezien ik van mening ben dat ik vriendelijk en eerlijk met mijn pony omga en mijn pony geen ontevreden indruk maakt (en idd wederom kan het beessie niet praten) verander ik mijn bit dus niet.

Ik heb bolletje er nooit van beschuldigd dat ze niet goed voor haar paard zorgt of er niet goed mee omgaat. Ik vroeg me alleen af of je kunt stellen of bitloos veiliger is dan met bit. Naar mijn idee kun je dat nl niet zo stellen.

Maar van deze opmerking van jou kots ik werkelijk.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:16

*dubbelpost*

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:44

Van het weekend maar weer eens gezien dat een bit wel nodig is als mijn pony zo heet is als nu want zelfs met bit loopt ze gewoon door en met een btlooshoofdstel heb ik helemaal niets te zeggen op dat moment
Ik kon het nog maar net redden om veilig te blijven en niet onder een auto te komen of de stijle berm af te vallen Dit doordat ik zo slim was geweest een kneveltrensje in te doen.

Van de week wordt het dus weer in de bak trainen en evt bitloos om haar mond te ontlasten, ik moest echt trekken om te redden wat er nog te redden was niets gescheurt maar zeker gevoelig.
Dus voorlopig in de bak wel zwaar werk maar lichte druk in de mond of bitloos.
Af en toe kan ik die pony wel schieten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:03

In de BIT stond ook al een artikel over bitloze hoofdstellen

en in mijn onderschrift staat een leuke link naar de bereden politie van Houston!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:28

Het artikel in de Bit is al diverse malen genoemd en je link gaat over hoefschoenen Ik zie een plaatje van een politiepaard met een bitloos hoofdstel, maar verder niks....

Dit topic gaat voornamelijk over bitloos mennen, en hoewel rijden als mennen veel overeenkomsten kennen kun je niet zomaar dat wat voor het rijden wel geschikt is ook blindelings toepassen op het mennen (andersom trouwens ook niet)

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:04

ja ik zit op mijn werk ik kan niet alles heel uitgebreid gaan zitten lezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 17:02

pony25 schreef:
Van het weekend maar weer eens gezien dat een bit wel nodig is als mijn pony zo heet is als nu want zelfs met bit loopt ze gewoon door en met een btlooshoofdstel heb ik helemaal niets te zeggen op dat moment
Ik kon het nog maar net redden om veilig te blijven en niet onder een auto te komen of de stijle berm af te vallen Dit doordat ik zo slim was geweest een kneveltrensje in te doen.
Van de week wordt het dus weer in de bak trainen en evt bitloos om haar mond te ontlasten, ik moest echt trekken om te redden wat er nog te redden was niets gescheurt maar zeker gevoelig.
Dus voorlopig in de bak wel zwaar werk maar lichte druk in de mond of bitloos.
Af en toe kan ik die pony wel schieten

Ik begrijp niet wat je hier wilt zeggen. Even samengevat:
Je bent afgelopen weekend met bit gaan rijden. Je pony was heet en ze liep dwars door het bit heen en je moest hard trekken om haar bij je te houden c.q. tot stoppen te krijgen. Conclusie van jezelf is dat je toch een bit nodig hebt. ( )

Wat ik hieruit haal, is dat jullie nog niet klaar zijn om buiten te gaan rijden. Ook niet met bit.
En dat je die pony soms wel kunt schieten, vind ik niet helemaal eerlijk. Het is zo gemakkelijk om het paard de schuld te geven van alles wat niet helemaal goed gaat...!

En wat denk je te bereiken met haar komende week op zwaar werk te zetten? Gaat ze dan vertrouwen krijgen, denk je?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:22

Albertine_N schreef:
sflj schreef:

Pardon? Deze opmerking gaat me echt te ver. Alsof ik mijn pony hier stelselmatig loop te mishandelen. Mijn pony loopt netjes in de houding, met een stille hoofd hals houding en komt helemaal gaaf, zonder wat voor wondje dan ook uit een marathon.
En ja, ik zou mijn pony ook bitloos kunnen trainen, ik denk dat heel veel paarden dit aan te leren is. Waarom ik het niet doe? Omdat ik wedstrijden rijd en een bit daar verplicht is. Een paard op twee manieren trainen lijkt me een beetje verwarrend, maar ja idd, mijn pony kan niet praten dus mss zou zij het allemaaal heel logisch vinden om op twee manieren getraind te worden.
Bovendien zie ik het voordeel (vriendelijker/ veiliger) er niet in. Aangezien ik van mening ben dat ik vriendelijk en eerlijk met mijn pony omga en mijn pony geen ontevreden indruk maakt (en idd wederom kan het beessie niet praten) verander ik mijn bit dus niet.

Ik heb bolletje er nooit van beschuldigd dat ze niet goed voor haar paard zorgt of er niet goed mee omgaat. Ik vroeg me alleen af of je kunt stellen of bitloos veiliger is dan met bit. Naar mijn idee kun je dat nl niet zo stellen.

Maar van deze opmerking van jou kots ik werkelijk.

Da's deze smilie:

Kom op zeg, stel je niet zo aan! Beetje overdreven reactie, niet?
Ik heb nergens gezegd dat jij je paard mishandeld. Ik heb alleen gesteld dat jij (en ik ook) niet kan zeggen wat je paard voelt.
Jij begon over het al dan niet striemen e.d. en daarom zei ik dat je niet kan weten wat je paard precies voelt. (en dan m.n. in z'n mond.)

Ik rij zelf ook meestal met een trensje, heb wel met een schaartje gereden maar blijf ook proberen om zonder 'ijzerspul' hetzelfde resultaat te halen.
Dat lukt steeds beter en wie weet, hebben we op een dag niks meer nodig dan een halstertje / touwtje, whatever. Omdat ik van mening ben dat een paard -ieder paard- dat liever heeft, als hijzelf mocht kiezen.

Dat jij geen zin hebt om het zelfs maar te proberen moet je zelf weten en wil nog niet zeggen dat je je paard mishandeld.

Bovendien stond er niet voor niks een 'knipoogsmilie' achter.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 18:45

Albertine_N schreef:

Sflj: er staat ook striemen doet minder pijn met een clown smiley d'r achter dat is deze dat betekent dat de opmerking niet als zijnde serieus/ letterlijk dient te worden opgevat.
Als de menner in het stuk (ik hoop dat je met het stuk bekend bent) beweert dat zijn neusriem striemt en sjonniej qoute verkeerd door te zeggen dat de neusriem snijd en daar vervolgens op wordt gewezen, dan vraag ik mij af wat het verschil in pijnbeleving is tussen striemen en snijden. Is het niet gewoon erg als je een tuig hebt dat je paard pijn doet? Op wat voor manier dan ook. Ok de man heeft het opgelost met een bontje. En dat bontje heb ik voor mijn tuig niet eens meer nodig.

Als een paard mocht kiezen stond hij heel de dag in de wei met soortgenoten en zat er geen menselijk wezen op zijn rug (of erachter met een kar) met een bit dan wel een touwhalster.

Een waarom ik het niet eens probeer heb ik al verteld. Een touwhalster of bitloze optoming is niet zachter voor een paard dan een trens of een stang.
Een bit is zo scherp als de handen die het vasthouden, aldus werelds bekendste paardenfluisteraar. En datzelfde geldt voor een touwhalster cq bitloze optoming.
Een paard is gelukkiger (tenminste zo schat ik het in) met een stang in zijn mond die wordt vastgehouden door een ruiter met zachte handen dan met een touwhalster met een lomp persoon dat eraan hangt.

Dat er mensen zijn die bijzonder goed overweg kunnen met een bitloze optoming: chapeau, zij hebben een geweldige verstandhouding met hun paard. Maar er zijn mensen die een evengoede verstandhouding met hun paard hebben ook al rijden zij met bit. Het is ieders persoonlijke keuze welk communicatiemiddel hij/ zij gebruikt bij het berijden van zijn paard.\