Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:40

Ik kan jullie 1 ding zeggen ik betaal nooit meer om een paard te rijden!

Er zijn zat mensen die blij zijn dat je hun paard wilt komen rijden.
Waar ik nu ben zijn die mensen blij dat ik voor hun 3 paarden wil komen rijden.
ik doe geen stallen ik word altijd geholpen, als ik op wedstijd moet dan word ik gedacht als er ergens een clinic is of ik wil daar een keer een lesje nemen geen probleem,bellen me vaker op heb je zin om mee te gaan daar en daar kijken super nog nooit zoiets gehad!

Maar daar krijgen ze ook dingen voor terug als ik veel tijd heb vraag ik altijd of ik moet helpen met de stallen als ik genoeg tijd heb ga ik opruimen of tuig poesten!

echt als ik 125 euro moest betalen kon diegene me de boom in met zijn tuig en zijn stallen!

belachelijk is het zoals al gezegt is als je hem niet kan onderhouden zoals ik heb ook 3 paarden gehad!
dan moet je verkopen en zelf een bijrijpaard nemen,maar niet de bijrijder er voor oplaten draaien!

oké 40 euro per maand om bijvoorbeeld een potje te maken en dan voor het paard iets kopen deken of hoefsmid mee betalen daar zou ik geheel mee kunnen leven!

Komop mensen ik rij nu 3 paarden als ik van die 3 paarden allemaal de helft moest betalen wat die kwijt waren dan zou ik onderhand een eigen kunnen onderhouden per maand GRMAKKELIJK!

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:56

ik wil even duidelijk nogmaals neerzetten,dat het waarschijnlijk scheelt aan waar je woont
en aan het aanbod en vraag naar een bijrijdpaard.
hier in de regio staan adv van mensrn die een bijrijdpaard ZOEKEN en daar zelf al een bedrag bij zetten wat ze daarvoor over hebben!

hoe jij denkt is prima,maar ik denk er anders over!

mijn bijrijdster betaald de helft mee,maar ik heb haar niet verplicht dat te doen!
als ze dat niet zou willen had ze niet op mijn adv moeten reageren.

ik heb nog nooit gratis op een ander z`n paard mogen rijden,en waarom zou dat moeten?
zoals hier al gezegd is,als je wilt rijden en gaat naar een manege zit je aan een tijd vast en betaal je ook een bedrag wat je kwijt bent[ dit vanwege een verhaal dat wanneer het bijrijdpaard verkocht wordt JOUW geld dan weg is]
en met een bijrijdpaard heb je veel meer vrijheid

je hebt een [of mag beschouden]eigen paard voor weinig geld en je loopt niet het risico op de hoge DA kosten.

maar goed hier komen we nooit uit,de eigenaren [zoals ik] vinden dat je voor het laten rijden op jouw paard,het is een soort LEASE,geld mag vragen en veel bijrijdsters vinden dat ze gratis op jouw paard mogen rijden omdat ze jou helpen.

ieder zijn mening!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:01

mirgino..ben het wederom helemaal met je eens ...vele willen wel graag de lusten maar niet de lasten.......maar goed ieder zijn mening!!

Anne85

Re: Vragen jullie een bijdrage van een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:10

Ik heb ook een bijrijdster voor 2 dagen in de week... zij betaald mij 35 euro per maand. Ik vind dit een redelijk bedrag, ze mag voor de rest alles met hem doen (tenminste bijna alles) buiten rijden, wedestrijd rijden.....enz.
(Bij ons in de omgeving is er een overschot aan meisjes die wel een paard willen verzorgen en er ook voor willen betalen)
Mijn reden dat ik een bijrijdster heb: ik heb 2x in de week school, avondschool. En overdag werk ik, dus die dagen red ik het helaas echt niet om genoeg aandacht aan mijn paardje te geven.

Ik vind dat ieder voor zich moet weten of hij/zij een bijdrage vraagt aan zijn/haar bijrijdster.

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:11

sherif schreef:
mirgino..ben het wederom helemaal met je eens ...vele willen wel graag de lusten maar niet de lasten.......maar goed ieder zijn mening!!

ik vraag me af waarom willen ze zo graag GRATIS een bijrijdpaard?

hebben ze zelf het geld niet om een paard te kopen ?
of
hebben ze het geld niet om een paard te huren op de manege?
of
zijn ze te beroerd om voor hun hobby,deze kost erg veel geld ,geld uit te geven en willen daarom gratis op andermans paard rijden onder het motte van ;IK HELP HUN UIT DE BRAND!?

ze verkopen hun eigen paard omdat het te duur is ,maar willen dan wel gratis op een ander paard rijden.....

daarom ieder zijn eigen mening,en sommige deel ik gewoon even niet!

mijn bijrijdster onderhoud mijn paard niet ,dat doe ik zelf.
als ze echt alle kosten zouden moeten delen waren ze een vermogen kwijt geweest![ DA kosten,helaas veel nodig gehad ]
ik kan makkelijk zelf voor mijn paardje zorgen,maar vindt het erg makkelijk en gezellig om er iemand bij te hebben.
en ik hou dan meer tijd over voor mijn gezin.

ik blij en mijn bijrijdster blij dat ze zo`n leuk paardje heeft

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:16

als je van een bijrijder eissen gaat stellen dat ze bijv een bepaald niveau moet hebben dant ze 3 keer in de week moet komen stal moet doen ed vind ik dat niet echt eerlijk om een bijdrage te vragen, ik rijd mijn bijrijdpaard voor niks, ook vind ik 250 euro stalling wel veel als alles erbij zit kan het nog wel maar anders zou je is moeten kijken of je hem niet in de buurt kan zetten waar het goedkoper is, dan heb je ook geen bijrijder nodig

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:21

mirgino ...je haalt me wederom de woorden uit de mond!!

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:36

sherif schreef:
mirgino ...je haalt me wederom de woorden uit de mond!!

wat zijn we het toch met elkaar eens

maar over dit onderwerp raak je niet uitgepraat!

alleen als je een paard hoger in de sport zou uitbrengen en echt een meerwaarde aan het paard zou brengen ,kan ik me voorstellen dat je gratis kan rijden
maar dan denk ik als mensen DAT zouden willen, huren ze wel iemand in die er echt verstand heeft en betalen daar gewoon het normale tarief voor.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:47

Ik ben bijrijder van twee paarden. Voor het ene paard betaal ik niks(de paarden staan daar thuis) en bij de andere betaal ik 50,- per maand om mee te betalen aan het stalgeld en hoefsmid.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:20

xDAANTJEE schreef:
als je van een bijrijder eissen gaat stellen dat ze bijv een bepaald niveau moet hebben dant ze 3 keer in de week moet komen stal moet doen ed vind ik dat niet echt eerlijk om een bijdrage te vragen, ik rijd mijn bijrijdpaard voor niks, ook vind ik 250 euro stalling wel veel als alles erbij zit kan het nog wel maar anders zou je is moeten kijken of je hem niet in de buurt kan zetten waar het goedkoper is, dan heb je ook geen bijrijder nodig

Mag ik aannemen dat als iemand een bijrijder zoekt, de eisen min of meer al bekend zijn? De keus is dan aan de desbetreffende bijrijder om het te doen ja of de nee.

Van mijn bijrijders had ik destijds helemaal geen eisen op prestatie gebied. Mijn eerste 2 bijrijders hadden zelf ook een paard. Weten wat het inhield om voor een paard te zorgen, te rijden etc. Ze hebben nooit wat hoeven te betalen en alles werd geregeld. En daar ging ik als paardeneigenaar behoorlijk ver in. Het enige wat ik er voor terug wilde was dat ze inzet toonden. Dus komen op afgesproken dagen, niet zomaar wegblijven en serieus bezig zijn met rijden. Wedstrijden zou leuk zijn, maar geen hoofdzaak.

Mijn eisen zijn in de loop der jaren nooit bij gesteld, ze gingen dat alleen voelen als ze wegbleven. De eerste paar keren denk je goed, kan gebeuren...maar als je later merkt dat niet alleen je eigen paard er onder lijd maar ook hun eigen ga je toch wel je vraagtekens plaatsen.

Ik denk dat een beetje gemotiveerde bijrijder best zijn eigen rijlessen kan betalen. En als deze volledige of deels beschikking heeft over het paard en er mee doen en laten wat hij kan in goede afspraak. Zijn bedragen als 150euro per maand best te overzien.

Geloof me, met 150euro per maand ben je altijd nog goedkoper uit dan een eigen paard want vergeet niet de aanschaf kosten, aanschaf van harnachement, maar ook de onkosten als hoefsmid, veearts, verzekeringen etc niet.

Als bijrijder betaalde ik "vroeger" alles zelf, mijn eigen harnachement, rijlessen, wedstrijden, hoefijzers. Toen vond ik het onzin, nu denk ik daar heel anders over. Want met alleen geven kom je er niet als paardeneigenaar.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:28

RUBYWHITE schreef:

Geloof me, met 150euro per maand ben je altijd nog goedkoper uit dan een eigen paard want vergeet niet de aanschaf kosten, aanschaf van harnachement, maar ook de onkosten als hoefsmid, veearts, verzekeringen etc niet.

Als bijrijder betaalde ik "vroeger" alles zelf, mijn eigen harnachement, rijlessen, wedstrijden, hoefijzers. Toen vond ik het onzin, nu denk ik daar heel anders over. Want met alleen geven kom je er niet als paardeneigenaar.

150euro in de maand is denkik toch wel wat duur. Diegene die een bijrijdpaard zoeken, zoeken meestal een bijrijdpaard omdat ze zelf geen paard kunnen betalen.
Ik verzorg zelf twee paarden, waarvan ik er voor eentje moet betalen.(50 euro per maand), wanneer ze zou vragen dat ik 150 per maand wil betalen, zal ik toch moeten stoppen met het verzorgen van dat paard, omdat ik gewoon 150 euro per maand niet kan betalen.

Ik snap dat een paard heel duur, daarom heb ik er ook geen
Maar ik denk dat 150 euro erg veel is.
Natuurlijk vind ik het wel normaal dat de bijrijdster de eventuele rijlessen en wedstrijden zelf betaald en af en toe wat spulletjes voor het paard is ook nooit slecht.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:33

Wat ik trouwens wel vind....
Maar dat is meer een bijkomstigheid.
(zoals jullie weten betaal ik niets voor het rijden van een paard).

Maar ik zou me behoorlijk gekrenkt voelen, als ik iedere keer geld zou betalen. En na een tijdje wordt ik 'afgescheept'.
Daarom zou ik het verstandig vinden om in de proeftijd de helft/of drie kwart van het afgesproken geld te betalen. En als het goed gaat, dus als diegene dan mag blijven, het hele afgesproken bedrag.

Het is maar een tip...

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:43

ik betaal wel zelf de lessen met mijn bijrijdpaard maar verder niks ik mag haar van stal halen wanneer ik zelf wil de trailer meenemen op wedstrijd, buitenritjes wat ik maar wil, ik hoef niks te betalen alleen mijn lessen en straks startkaart ed. maar als je een kind op je pony laat rijden gewoon voor de lol zou ik er wel iets voor vragen maar als de ruiter mijn paard een meerwaarde zou kunnen geven id niks, maar nou wil ik niet zeggen dat ik het paard wat ik rijd meerwaarde geef ik rijd hem alleen om wat extra ervaring op te doen en als ik hem niet rijd wordt hij door niemand gereden..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:48

Oke 150euro is inderdaad een boel geld ik weet ook niet zo welke bedragen er gevraagd worden...

Mijn bijrijdster betaald elke maand haar eigen rijlessen en dat vind ik voor haar meer als voldoende. Ze is fulltime student, verdient in de weekenden een zakcentje bij dmv werk en heeft thuis ook haar verantwoordelijkheden liggen. Ik zou me schuldig voelen als ik haar financieel veel liet bijdragen. Ik persoonlijk ben er meer mee geholpen dat ze in en om de stal ook mee helpt wat ze trouw doet. Ze is super zelfstandig...nee ik heb het echt getroffen met mijn bijrijdster, zo iemand vind ik niet snel weer

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:00

Dat is idd erg fijn! Zeker dat ze dan nog genoeg tijd maakt voor je paard!
Ikzelf werk 20 uur per week, dus ik heb genoeg tijd voor mijn bijrijdpaarden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:44

Naast mijn eigen merrie rijd ik een aantal paarden op vaste basis bij, en daar betaal ik nix voor. Integendeel: mijn lessen worden voor mij betaald, en ikzelf ook. En na de les krijg ik nog een lekker drankje Nee, ik mag niet klagen!

SanJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:35

Ik vraag er niks voor en kan toch nog niemand vinden... grinnek. Ik zal wel te streng zijn en te hoge eisen stellen, of ik heb gewoon geen leuk paard.

Ik ben blij als iemand mijn paard 1x per week wil doen. Daarnaast als ik ziek ben of op vakantie ook graag. Ze moeten zelf uitmesten, emmers sjouwen, de paddock bijhouden en dergelijke op de dag dat je mijn paard verzorgt. Daarnaast goed voor mijn paard zorgen, consequent zijn en er lief voor zijn. Als ze dat allemaal netjes doen vindt ik dat genoeg, dan hoef ik er geen geld voor.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:00

ik ben ook tegen gratis rijden.
kom opz eg.. je zou niets moeten betalen omdat de bijrijder je uit de brand helpt? de eigenaar mag dus alles betalen zodat een ander op je paard gaat hobbelen? never nooit niet.
ik zie het als extraatje van de eigenaar dat die andere mensen de kans geeft om op een privepaard te rijden en die deels te zien als eigen. en dat daar wat kosten aan verbonden zij... voor niets gaat de zon op! een eigenpaard of op een manege rijden kost heel wat meer geld. Mij zie je in ieder geval niet werken zodat een ander mijn paarden kan rijden. als ik een bijrijder neem.. betaalt die gewoon het bedrag wat het dier kost. stel diegene wil 3X per week betalen, dan betaal je gewoon een bedrag voor die 3 dagen.

daphneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:06

ik betaal de helft van de stalling kosten voor een lease paardje, en dan moet ik zien dat het paardje van mij is!! dus ik vindt het een goede deal, van af 1 april ga ik sherif leasen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:07

Best interessant hoe mensen er tegen zo verschilend tegen aan kunnen kijken.

Ik ging ook eens kijken bij een bijrijdpaard. Stond in de advertentie een kleine bijdrage gevraagd, nu wilde ik graag les nemen en natuurlijk betaal ik dat dan zelf en wil ook best van de instructrice les nemen die de eigenaar ook heeft.

Toen ik daar kwam alles leuk leuk en goed en prima, ze vond dat ik genoeg ervaring had, ik vind het een leuk paard.

En toen kwam het ik zou 150 euro per maand moeten gaan betalen. Ik mocht dan ongeveer 4 a 5 dagen in de week komen rijden. En natuurlijk de verzorging van het paard.

Ik had dus al gelijk gezegd dat ik het net ging doen omdat ik er geen geld voor wil betalen, wel mn eigen lessen, af en toe wat spullen die het paard nodig heeft, een keer een zak voer, een keer de smid of gewoon andere dingen maar geen vast bedrag per maand.

Ze had 5 paarden en het was financieel toch te zwaar. Dus ik heb beleefd geweigerd want dat was helemaal neit mijn bedoeling waarom ik daar heen ging.

2 weken later belde ze me op of ik het voor 75 euro in de maand wilde doen omdat ze niemand kon vinden die geschikt was. Ik weer beleefd geweigerd en nogmaals uitgelegd dat et neit de bedoeling was om er een vast bedrag aan uit te geven heb ter slotte al een eigen pony.

Een maand later kwam ik haar tegen, ze had nog steeds niemand gevonden.

Ik heb zelf pony's en af en toe mis ik het rijden wel maar ik ga er simpelweg neit voor betalen. Als iemand te weinig tijd heeft wil ik best de verzorging en het eventuele werken met het pard overnemen maar ikga er niet voro betalen anders kan ik ent zo goed een eigen rijpaard of een huurpaard of leasepaard nemen.

In de laatste gevallen vind ik het wel logisch dat je er voor betaald maar gewoon voro een verzorg of bijrijdpaard niet.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:21

lowara schreef:
ik ben ook tegen gratis rijden.
kom opz eg.. je zou niets moeten betalen omdat de bijrijder je uit de brand helpt? de eigenaar mag dus alles betalen zodat een ander op je paard gaat hobbelen? never nooit niet.

Ik bekijk het dus net omgekeerd. Waarom zou ik in hemelsnaam moeten gaan betalen om op andermans paard te rijden? Het is tenslotte toch wel het probleem van de eigenaar? Dat mag ik dan gaan oplossen, én er dan nog eens voor gaan betalen ook zeker? Geen haar op m'n hoofd dat daar aan denkt.
Maar ik denk dat dat vooral een België-Nederland-verschil is. Ik ken eigenlijk niemand die betaald voor zijn of haar bijrijdpaard, alleen omgekeerd.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 15:27

Citaat:
Ik bekijk het dus net omgekeerd. Waarom zou ik in hemelsnaam moeten gaan betalen om op andermans paard te rijden? Het is tenslotte toch wel het probleem van de eigenaar? Dat mag ik dan gaan oplossen, én er dan nog eens voor gaan betalen ook zeker? Geen haar op m'n hoofd dat daar aan denkt.
Maar ik denk dat dat vooral een België-Nederland-verschil is. Ik ken eigenlijk niemand die betaald voor zijn of haar bijrijdpaard, alleen omgekeerd

Memuska, als jij een paard bijrijden ziet als iemand uit de brand helpen dan vind je het rijden blijkbaar niet zo leuk.
Jij ziet het als iemand "uit de brand helpen" dan kan ik me voorstellen dat je niks wilt betalen.

Maar er zijn ook mensen die vinden het heel leuk om te rijden en ook gewoon veel plezier hebben van jouw paard, dat paardje kost nou eenmaal geld dus ik vind het heel redelijk als de bijrijder daar ook een stukje van betaald.
Zij heeft immers ook plezier van het paard.
Als je een eigen paard hebt dan betaal je ook heel veel geld en als je alleen maar een vaste bijdrage betaald per maand dan heb je ook nog is niet de onverwachte kosten die een paard je kan brengen.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 17:58

Arrabel: Je kan wel iemand uit de brand helpen en er zelf ook nog veel plezier aan beleven.

Ik betaal ook niks. De eigenaar is blij dat hij 2x per maand een buitenrit kan maken op een rustig paard dat meer spieren en uithoudingsvermogen heeft dan een half jaar geleden, ik ben blij dat ik lekker kan rijden in de bak die hij toch aan huis heeft. Uiteraard betaal ik wel zelf voor mijn lessen (hij verplicht me immers niet om les te nemen) en ik koop zelf af en toe een borstel en longeerzweep etc.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:18

Arrabel schreef:
Helaas ben ik door een scheiding alleen voor de kosten van mijn paardje te komen staan.
Daarom ben ik opzoek naar een bijrijden, niet omdat ik het zo leuk vind dat mijn paard door iemand anders gereden gaat worden maar omdat ik simpelweg het geld nodig heb.
Het stalgeld bij mij is €250,- per maand.

Ik zou graag van jullie willen weten als je een bijrijder hebt of je een bijdrage vraagt en zo ja hoeveel?

Ik heb zelf 2 bijrijdsters voor mijn paardje en zij betalen elk 1/4 van de stallingskosten. Daarvoor hebben zij hem drie dagen per week en mogen zij er mee doen wat ze willen. Zelf hou ik dan 1 dag over voor mezelf.
Ik doe dit dus omdat ikzelf een tijd geleden werkloos werd en al mijn spaarcenten op een bepaald moment op waren (huishuur enz...) en niet omdat ik geen tijd heb want ik ga nog steeds iedere dag langs mijn paardje om even na te kijken of alles wel goed gaat. Verkopen doe ik alleen maar als ik met mijn kartonnen dozen onder een brug zit (en zelfs dan nog...).

Het gaat hier om een win-win situatie want ik ben finacieel geholpen en zij mogen zich drie dagen per week uitleven met mijn paardje zoals +-2.5 naar het strand en duinen of het bos of een dagtochtje. Dat heb je niet op de manege voor dat geld. Beide bijrijdsters gaven dat ook bij eerste kennismaking aan dat manege te duur was.

Verder hoeven zij geen extra dingen te kopen voor mijn paard. Stal mesten mag maar moet niet. Voer en snoepjes, hoefsmid, veearts, inentingen betaal ik zelf. Poets- en rijspullen en dekens mogen zij allemaal van mij gebruiken. Willen zij zelf wat kopen voor eigen gebruik dan heb ik daar geen problemen mee en dan is het ook echt van hun dus dat zijn ze niet kwijt als ze er om wat voor reden dan ook mee stoppen.

Maar dit alles beantwoord dus niet de vraag van de TS maar is gewoon een eindeloze discussie. De meningen zijn verdeeld maar dat is normaal want iedereen denkt anders en dat is maar goed ook anders zou de wereld maar heel saai zijn

Ik zou de TS aanraden dus wel iets van bijdrage te vragen want als je al weinig hebt is het nog vervelender om uiteindelijk niets meer te hebben. Ik spreek uit eigen ervaring. Voor het bedrag moet je even uitrekenen hoeveel ze kwijt zouden zijn op een manege voor hetzelfde aantal uren per maand en hoeveel jij minstens nodig hebt om elke maand rond te komen. Daar tussenin zit je meestal wel redelijk goed.

Ik zou niet vooraf een bedrag vaststellen maar eerst even met de bijrijder doornemen wat hij of zij redelijk vind en wat jij redelijk vind en waarom. Dan kan je bijvoorbeeld in de advertentie plaasten dat je wel een bijdrage vraagt maar dat dat bedrag in overleg vastgesteld wordt.

Bijrijders die bereid zijn te betalen zijn meestal mensen die het of niet goed kunnen vinden op de manegepaarden om wat voor reden dan ook of die gewoon het geld niet hebben. Dus zij zijn ook blij dat er andere oplossingen zijn en geboden worden.

Nu ja dat zijn mijn meningen in de discussie en mijn adviezen naar de TS toe.

Naomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 22:30

nee, ben allang blij dat ik iemand heb en dat mn pony dan buiten kom