hoeveel eten moet een paard krijgen? en wat dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_kellyann_x

Re: hoeveel eten moet een paard krijgen? en wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:34

ik heb er zelf bij gezeten toen ze die wormen kuur hat gekregen
en rijden jullie neit op je paard ???
dus mensen als je op je paard rij dan hou je er niet van!!!!!

( slaat nergens op)
geef me tips en mij neit af katten als je egt op deze stal komt zou je het zelfde doen als mij ..!!
als ik een paar dhat en mijn verzorgster haar bij voert zou ik ook boos zijn maar als mijn paard te dun is.. jah dat is een ander verhaal...

ik zal je wat vertelle:
x een veule is dood gegaan door volwassen wormen en was zwaar mager
x de paarden staan soms een week op STEEN
x ze knagen de hele stal kapot( door honge rof veerveling)
x alle paarden zijn te mager
EN IK WIL NEIT DAT MIJN VP ER AAN GAAT DUS GEEF IK HAAR ETEN...
en ik geef haar een beedjuh muslie en slobber na het rijden!!
soms een paar peentjes..
nou als ik zow ho0r wat die paarden eten krijgt mijn vp egt weinig....
okeej en als die eigenaar voert.....hoezow zijn die paarden dan allemaal te mager ( zelf van de da geho0rt dat ze te mager zijn)
en nog een keer ik rijd omdat ik spieren moet kweken bij haar van de eigenaar en nu wil ik egt tipsen niet mensen die me af katten!!!
ik ho0p da tjullie het nu begrijpen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:36

Blue_Star schreef:
Cayenne schreef:
Waar zie jij Vallie dat zeggen Als het uit een pb komt, die zijn prive en mag je niet openbaar maken Overigens vind ik dat Vallie wel goed advies geeft

Vallie wat zeggen?Vergelijken?Een paar posts erboven
We hebben trouwens geen pb's naar mekaar gestuurd

Edit:Mij hoor je ook niet zeggen dat Vallie slechte advies geeft
Ik probeer dit alleen maar duidelijk te maken,vooraleer er misverstanden ontstaan

Edit:Geloof dat er hier een misverstandje is.Vallie heeft hier niets mee te maken.Ik bedoel op HB,ivm vergelijken,excuseer

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:42

_robijn_ schreef:
Wie gaat er nou rijden op een paard dat te dun is? Een paard waar de DB bij zou komen?

Waar ben je mee bezig? Wil je de eigenaar kwaad krijgen moet je vooral zelf gaan(bij) voeren.
Als je hem niet vertrouwd moet je wegwezen of alleen verzorgen en zeker niet gaan rijden. Daarbij verklaarde je vorige week nog dat er geen spieren waren ivm een veulen.

mijn mening nou kelly-ann jij doet het goed want de dieren arts heeft laatst gesegt dat alle paarden van stal ovegewicht hadden en nu krijgen ze hasst niks te eten...het is zelfs so erg dat alle paarden aan het hout knagen !! + dat sjaan heeft geen spieren ..dus heeft training nodig! en dat doet ze door te rijden je gaat natuurlkijk niet je paard moddervet laten eten terwijl se nie eens training krijgt sjaan is niet dun je kan alleen haar ribben tellen .dus ze heeft krachtvoer nodig +training 1 ding word al gedan nu nog de 2e aleen kelly-ann kan er niks aan doen ! dat die eigenaar zo eigenwijs is ...+lui..dus als die baas krachtrvoer geeft dan hoeft zij dat niet te doen .maar dat doet hij niet...
dat zouden jullie toch ok voor jullie paardjes doen??
dus kat haar nie zo af want jullie weten niet hoe die eigenaar is!!
ik wel dus kelly-ann ga gewoon zo door en weet
het en oor in het andere uit...
xx robiin hvj

Ten eerste.Leestekens die op een correcte manier worden geplaatst zou heel wat helpen,ik moest het verhaal 2x lezen eer ik het snapte.
Verder,eerst was je bezig tegen TS,waar ze mee bezig is en dat je niet op een paard rijdt dat de dun is en heel dat gezeik erond.EN dan ga je zeggen dat ze het goed doet!Volgens mij zit je hier serieus fout

Verder zit je hier met een scheve denkwijze.Denk je niet dat TS' verzorgpaard liever vet zou hebben dan spieren?Zet dat paard op stal,niet meer rijden.
Ga dan naar die bewuste DA en ga je mening es zeggen!
Volgens mij is het jullie 2 gewoon om het rijden te doen.Dat paard hoeft niet perse krachtvoer te krijgen,althans niet zover als jullie laten overkomen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:48

x_kellyann_x schreef:
ik heb er zelf bij gezeten toen ze die wormen kuur hat gekregen
en rijden jullie neit op je paard ???
dus mensen als je op je paard rij dan hou je er niet van!!!!!

( slaat nergens op)
geef me tips en mij neit af katten als je egt op deze stal komt zou je het zelfde doen als mij ..!!
als ik een paar dhat en mijn verzorgster haar bij voert zou ik ook boos zijn maar als mijn paard te dun is.. jah dat is een ander verhaal...

ik zal je wat vertelle:
x een veule is dood gegaan door volwassen wormen en was zwaar mager
x de paarden staan soms een week op STEEN
x ze knagen de hele stal kapot( door honge rof veerveling)
x alle paarden zijn te mager
EN IK WIL NEIT DAT MIJN VP ER AAN GAAT DUS GEEF IK HAAR ETEN...
en ik geef haar een beedjuh muslie en slobber na het rijden!!
soms een paar peentjes..
nou als ik zow ho0r wat die paarden eten krijgt mijn vp egt weinig....
okeej en als die eigenaar voert.....hoezow zijn die paarden dan allemaal te mager ( zelf van de da geho0rt dat ze te mager zijn)
en nog een keer ik rijd omdat ik spieren moet kweken bij haar van de eigenaar en nu wil ik egt tipsen niet mensen die me af katten!!!
ik ho0p da tjullie het nu begrijpen

Djeezes,wat een aanval zeg.
Ik zal je wat vertellen zeg:

Ik kom van een stal met mijn vzpaard waar hij en de andere paarden:
Soms 2dagen geen eten krijgen
De stallen worden om de week uitgemest
Hooi was beschimmeld
Manègepaarden liepen +3u per dag mee in de les,vaak achter mekaar
1 paard had artrose en kon niet snel lopen van de pijn,soms zag je zo de striemen van de zwepen.
Dus ja,ik weet in wat voor situatie je zit MAAR ik kreeg toestemming van de eigenaar!
En ik bedoel met het niet rijden:
Als je van een paard houd ga je er niet op rijden als die veel te mager is.
Is die eigenaar erbij als je rijd?Nou dan rij je maar eens niet,ze ziet het toch niet!

Ik hoop alleen voor je dat je niet 2soorten krachtvoer gebruikt.
En daarbij,mag je wel bv wortels geven?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:50

ik hoef niet per se te rijden ho0rww!!! maar als die eigenaar zegt ik moet spieren kweken... gaat een beejduh moeielijk zonder te rijden.. jah longerenm maar dat doe ik ook!!
en trouwens ze is al weer aangekomen zegt die man zelf en da tik gewoon meot gaan rijden.. dus bemoei je er niet mee van dat rijden mijn vraag is:
wat moet een paard eten dat 4 x per week rijd en neit eens intensief gewoon rond stappen..

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:51

ja de eigenaar ziet me soms wel as ik rijd... ja een aanval die reacties op bokt zijn ook neit zow vriendelijk ho0rww

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:53

x_kellyann_x schreef:
ik hoef niet per se te rijden ho0rww!!! maar als die eigenaar zegt ik moet spieren kweken... gaat een beejduh moeielijk zonder te rijden.. jah longerenm maar dat doe ik ook!!
en trouwens ze is al weer aangekomen zegt die man zelf en da tik gewoon meot gaan rijden.. dus bemoei je er niet mee van dat rijden mijn vraag is:
wat moet een paard eten dat 4 x per week rijd en neit eens intensief gewoon rond stappen..

En mijn antwoord is dus:
Dat kunnen we niet klakkeloos zeggen.
Bovendien heb je tips gehad ivm bietenpulp maar die laat je links liggen
Trouwens ben je zeker dat je fries nergens allergisch of gevoelig voor is?
En hoe oud is ze?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 20:56

ong 8 jaar...
en als ik rijd vind ze het ook hartstikke leuk!!! dus niet rijden is eigenlijk ook een beejduh straf voor haar.. en het gaa tnu al een stukje beter.. morgen ga ik foto's maken maar ik wee tniet hoe ik ze er op meot zetten maar dat komt nog wel...
ne z eis nergens alergisch voor want dat voer wa tik haar geef KREEG ze eerst ook maar nu krijgt ze bijna nik smeer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:19

Het advies wat ik jou wil geven is om gewoon ruwvoer (hooi of kuil) bij te voeren.
Een paard behoort 1,5 kg aan ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht per dag te krijgen. Dit is het advies wat ik van een voedingsdeskundige heb gekregen.

Je kan best, zoals ik het op jouw situatie baseer, het krachtvoer laten vervallen of minimaliseren op de dagen dat er niet gereden wordt. Als je verzorgpaard maar genoeg ruwvoer krijgt.

Misschien kun je haar ook een dun slobbertje geven. Daar kun je dan bijvoorbeeld iets van lijnzaadolie of omega olie doorheen doen.
Maar houd er dan weer rekening mee dat het paard daarnaast weer niet teveel krachtvoer krijgt.

Maar overleg inderdaad even met de eigenaar wat je mag doen en nogmaals ruwvoer is het belangrijkst!

Succes!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:17

Ik snapte er al niets van Blue Star!!!!! Heb alleen verteld wat mijn paard kreeg!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:20

Enne Bedankt voor je oplettendheid Cayenne!!!!!!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:22

Graag gedaan

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:27

misschien moet je de penny ook ff aanschaffen

maarre het kan ook komen door de periode mijn paard is ook iets of wat mager maar niet te mager, hij heeft ook wijnig spieren maar dan kun je nog wel zien dat hij genoeg te eten krijgt of niet,, misschien is het handig dat je foto's maakt en mensen die er verstand van hebben vragen wat ze er van vinden..

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:52

[ dit moet niet iedereen persoonlijk opvatten ]

ik vind het behoorlijkgemeen hoe sommigen van jullie kelly-ann zo beschuldigen van dingen die absoluut niet waarzijn, en ik kan het weten, want mijn verzorgveule staat er ook, en ik weet hoe belabberd de omstandigheden er eens in de zoveel tijd is.
Het is waar dat de eigenaar soms de moeite niet neemt om stro te bestellen, en dat de paarden dus op een koude vloer staan. En ook ik was erbij toen de DA zij dat alle paarden eigenlijk wel te dun waren. Maar omdat er al een paard last van koliek had gehad (omdat een of andere idioot veeel te veel gegevenb had!!) mochten wij een tijd niet meer voeren. En sinds dien heb ik dat ook alleen maar met toestemming van de stalbaas gedaan.

Ik heb ook gemerkt dat de paarden soms mega-honger hebben, en ook ik heb het idee dat het voeren soms een beetje 'vergeten' word. Omdat ook mijn lieve Jistar een beetje aan de dunne kant is, mar hij is nog vreselijk in de groei dus daar kan het ook aan liggen.

En dat er persoontjes zijn die haar naar huis zouden sturen als ze doet wat ze móet doen... wat voor eigenaren zijn dat dan. Toon zegt ook tegen mij dat ik spieren moet kweken bij Jistar, maar omdat hij in de groei is zeg ik ja, maar speel alleen een beetje met hem, het is geen volwassen paard.
Maar wat zouden jullie doen, als je ontzettend veel geeft om je VP, en de eigenaar zegt dat je meer moet gaan rijden omdat t paard meer spieren moet krijgen en dat je anders kunt vertrekken. Zou je dan vrijwillig weggaan of je best doen om te mogen blijven. Niet voor jezelf maar omdat je het paardje niet achter wil laten. Het is een tweestrijd, en daar heb ik ook mee te kampen.

Het veulen dat nog niet zo heel lang geleden overleden is, dat was NIEMAND ZIJN FOUT!!
DA: 'Winnatwo is een zwak veulen, en is bij haar geboorte al een keer afgestoten, waardoor de merrie niet meer zoveel melk produceerde en nadat ze winnatou weer geacepteerd had ze dus nooit écht voldoende melk gekregen heeft. Wat de wormen betreft, dat viel opzich wel mee, maar omdat ze zo zwak was, is ze zo ingevallen en snel achteruit gegaan. En dát kwam omdat winnatwo vanaf de geboorte een afwijking in haar bloed had. Ze had bijna geen tot geen witte bloedcellen, waardoor ze zo zwak was, en dát is uiteindelijk haar dood geworden. Ze kon de compicaties niet aan..' Aldus de DA

Ik was erbij toen hij dat vertelde, en ik was erbij toen ze naar de kliniek in Utrecht gebracht werd. Die BTW 500,- per dág koste. En wat ze daar ook probeerde, Winnatwo zou nooit een normaal paardje geworden zijn en als ze het overleefd had alsnog maar een paar jaar te leven hebben.

Verder wil ik niet dat mensen zich door mij aangevallen voelen, ik uit hier mijn mening, en probeer de situatie op stal een beetje duidelijk te maken.

En Kelly-Ann.. je doet het hardstikke goed, ik zie je bijna elke dag en ik zie overduidelijk dat je je inzet voor Sjaan!! Je doet je best en kan niet meer dan dat! Niet iedereen begrijpt wat je bedoeld omdat je de gevoelens en de klanken achter letters op een scherm niet kunt achterhalen. Ik weet wat je bedoeld.. en haal gewoon alleen de tips eruit, niet de slechte..

JE DOET HET 'KEI' GOED KELL!!

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:06

jeetje he, sterkte op die stal.. wat zou dat moeilijk zijn als je ziet dat die paarden gewoon soms geen eten krijgen en op een kale vloer staan....
je moet oppassen met teveel krachtvoer te geven, als de paarden niet veel werken..
krijgen de paarden gewone balen hooi? en weet je hoeveel ze normaal gesproken krijgen?
wat ik je aanraad is om de paarden sochtends en savonds 2 dikke plakken of 3 dunnere plakken te geven..
maar je moet altijd oppassen dat als het paard niet gewend is om veel te eten, je niet opeens teveel gaat bijvoeren! want dan kunnen de darmen het niet aan en kunnen ze erge koliek krijgen..
ruwvoer als hooi is altijd wel goed.. maar krachtvoer als brok kan verstoppingen veroorzaken.. (bij een paard die heel weinig eten gewend is)
muesli is ook goed (zitten veel granen in) als je het maar rustig opbouwt, bijvoorbeeld van een paard die niets kreeg, hem de eerste 2 dagen 1/4 schep muesli te geven en de 3e en 4e dag hem een half per dag te geven en zo rustig uitbouwen dus niet opeens 2 kilo te geven als hij het niet gewend is...

heel veel sterkte en succes!!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:11

Ik vind jullie reacties erg tegenstrijdig
De een zegt dat de DA zei dat de paarden overgewicht hebben
En de ander zegt dat de DA zei dat de paarden ondergewicht hebben

Wie moet ik nou geloven

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 06:28

Het is mij anders volkomen duidelijk. TS bedoelt het "goed" maar ze drijft wel erg door om haar gelijk te krijgen. Het verhaal van miszJ verhelderd de zaak. Als ik lees dat er zo'n Penny op stal al een beest gevoerd heeft totdat hij koliek kreeg snap ik eigenlijk al helemaal niet waarom de eigenaar zo afgekat wordt.

Aan TS zou ik een paar boodschappen willen meegeven.
1. stop met voeren! praat met de eigenaar.
2. Msm taal is absoluut verboden op Bokt, hou je aan de regels
3. Hoelang denk je welkom te zijn op deze stal als de eigenaar dit topic leest? Je zal niet de eerste zijn die erachter komt dat je op een openbaar forum niet alleen gelezen wordt door vrienden.

En gezien bovenstaande ga ik maar weer eens temmen vooral omdat ik nu vanuit friesland al weet dat het hier gaat om een stal waarvan de eigenaar Toon heet, in de buurt van Rotterdam ligt en pas geleden de DA heeft moeten laten komen omdat kinderen de paarden volproppen. Hoelang denk je dat het duurt voordat een bekende contact op kan nemen met de eigenaar en hem wijst op dit topic?

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 07:33

ik heb gister gezegt dat ik voer en hij vond het goed
maar nu wil ik weten wat jullie paarden op 1 dag eet??
( en wel vriendelijk)

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 07:35

ohhw jah en de eigenaar heet GEEN toon!!!!
dat is de stalmeester. dan heb je de verkeerde stal in rotterdam

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 07:37

blue_star: ja de ene da zij eerst dat ze over gewicht hadden en de andere da zij dat ze te mager waren... bij de laartste da was ik zelf bij dat hij zij dat ze te mager waren

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:42

idd.. dat zijn de woorden van de DA, niet van onszelf! Ik begrijp dat jullie zo reageren, maar jullie geven uiteindelijk niet antwoord op de vraag van het topic. Jullie gaan dus bijna allemaal hartstikke offtoptic!!!
En wat maakt in 0 in bv ho0rww nou uit?? ze gebruikt tenminste geen hele zinnen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 07:44

OMDAT ZE DAT AAN DE EIGENAAR MOET VRAGEN EN NIET AAN EEN STELLETJE WILDVREEMDEN OP EEN FORUM! WIJ KENNEN HET PAARD NIET EN WIJ WETEN NIET WAT DE EIGENAAR EN DE STALMEESTER GEVEN!!!!!!
ZE MOET OVERLEGGEN MET HUN EN NIET MET ONS.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:22

onbeperkt hooi geven, of arm kuil.
daarkom je een hoop verder mee dan met krachtvoer.
Van krachtvoer wordt ze niet dik, maarkrijgt ze juist meer energie en verbrand ze dus ook weer meer.
Veel hooi of kuil voeren, probeer dat elke dag te doen!! en een klein beetje krachtvoer.
Mijn paard wordt elke dag bereden (ongeveer 1 uur tot 1,5 uur) en krijgt 1 tot 1,5 kilo BASIS brok per dag.
Daarnaast wel zo onwijs veel arm kuilgras dat hij de heledag te eten heeft.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 08:44

ma_rie_tje schreef:
onbeperkt hooi geven, of arm kuil.
daarkom je een hoop verder mee dan met krachtvoer.
Van krachtvoer wordt ze niet dik, maarkrijgt ze juist meer energie en verbrand ze dus ook weer meer.
Veel hooi of kuil voeren, probeer dat elke dag te doen!! en een klein beetje krachtvoer.
Mijn paard wordt elke dag bereden (ongeveer 1 uur tot 1,5 uur) en krijgt 1 tot 1,5 kilo BASIS brok per dag.
Daarnaast wel zo onwijs veel arm kuilgras dat hij de heledag te eten heeft.

Dat is al vaker gezegd, alleen zegt ts dan:
"het maakt me niet uit wat jullie vinden, ik voer toch gewoon brok!" Lees maar na op pagina 1( geloof ik) Of te wel, ze voert om in haar eigen behoefte te voorzien, niet voor het welzijn van het paard. En dat wil ze niet inzien, sterker nog om haar woorden kracht bij te zetten gaat ze dingen beweren over de dood van een veulen die later helemaal niet waar blijken te zijn.

Daarbij zou ik het niet in mijn hoofd halen om 1 paard te voeren en de rest te laten verhongeren.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:51

Vooruit dan maar,je mag voeren maar neem gvd onze tips eens aan!
Hier is al maïsmeel gezegd,persoonlijk heb ik daar geen ervaring mee.
Maar geef dan op zijn minst pulp!DE dikmaker
Krachtvoer verminderen naar een handjevol 2x dag of 3x (weet niet hoeveel keer er gevoerd wordt,ideaal is 3x dag)
Zovéél mogelijk hooi,ik zie liever een stal vol met hooi dan niets

Dusss...
Hooi(als het paard er niet allergisch voor is tenminste)
Pulp
Zo weinig mogelijk krachtvoer
Je kan de hoeveelheid wortels opvoeren tot 10 per dag maar dan moet je zeker zijn dat het paard het mag eten!