2 paarden combineren met werk/huishouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

Re: 2 paarden combineren met werk/huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 03:20

Ik volg dit topic; want ik zit ook met een dilemma.

Ik ga volgende zomer samenwonen. Onze paarden (4 stuks) komen dan aan huis te staan.
Ik heb zelf een haflinger waar ik intensief dressuur mee rijd (ook wedstrijden), het paard van mijn vriend zou ook weer wat meer gereden moeten worden (heeft hij zelf absoluut geen tijd voor) ik heb een 3- jarige die zadelmak gemaakt moet worden tegen de herfst en een lusitano die in training komt (en waarschijnlijk in pension/training zal blijven)

Ik werk 40u/week; mijn vriend is zelfstandige en werkt 6 dagen per week van 8u tot 22u.

We zien wel hoe ik het geregeld krijg; gelukkig zijn we allebei gek op onze paarden.
Onze paarden staan overdag allemaal op het land, dus ze moeten niet elke dag allemaal gereden worden.
Maar hoe vaak ik ze allemaal ga rijden en hoe ik het ga plannen zal ik al doende ondervinden.

Wij denken nu ook volop aan een kindje, maar dat lijkt ons eigenlijk niet haalbaar.
We hebben afgesproken dat we het na een jaar samenwonen nog eens allemaal gaan bekijken of een kind in ons leven past...
Misschien met de nodige aanpassingen in mijn paardrijd-passie?

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 11:56

4 paarden en een fulltime baan?? Hoeveel uur slaap jij dan per nacht

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:49

Ik heb een fulltime baan (40 u/w), zeer lichte onregelmatigheid (de ene week van 7.30 tot 16.00, de andere week van 8.30 tot 17.00) en ik heb nu 1 paard, maar over 3 maanden komt er een bij.

Mijn dag (ik neem 7.30 tot 16.00 uur werken, de andere week is alles een uur later) ziet er als volgt uit:

6.00 uur opstaan, douchen etc
6.45 in de auto
7.30 ge-arriveerd op werk
tussen 16.00 en 16.15 zit ik weer in de auto mits er geen overwerk is
tussen 16.30 en 17.30 arriveerik bij mijn paard, afhankelijk van de drukte op de weg
van het ergste uitgaan:
17.30 uitmesten, als er niemand is, mag ze in de bak spelen in de tussentijd, anders buiten aan de muur vast, hooi pakken
18.00 werkzaamheden, rijden, longeren, halsteren
19.30 terug op stal en voeren
19.45 terug naar huis
20.00 thuis en eten koken etc als mijn vriend dat nog niet heeft gedaan
20.30 eten, daarna even computeren, tv kijken enz
22.00 naar bed

Ik word op dit moment 1 dag in de week geholpen door een bijrijder.

15 april gaat ze verhuizen naar de zomerweide, dan houd ik meer tijd over om leuke dingen te doen met mijn paardje en is het schuldgevoel ook niet zo groot als dat ze op stal staat, als je een dag niks doet met je paard, omdat ze dan toch haar beweging krijgt.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:00

hmm ik zal wel een uitzondering op de regel zijn maar ik ben dus (waarschijnlijk 1 van de weinigen) die niet graag mijn paarden bij huis zou willen hebben.
Misschien wel als ik dan ook een stapmolen en binnenbak zou hebben (verwend wat dat betreft).

De reden is dat je dan eigenlijk altijd op verplichte tijden thuis moet zijn om te voeren. Verder moet je genoeg thuis zijn om goed toezicht te houden. Je kunt amper een dagje weg of een baaldag nemen en vakanties zitten er al helemaal bijna niet in...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 14:57

Dat ben ik niet met je eens, Randy. Maar ik doe ook niet zo moeilijk met voertijden e.d. Soms wordt het een uurtje later dan een andere keer. Pech gehad hoor, ik eet ook niet altijd op dezelfde tijden.
Bij vakanties moet je of iemand regelen die in je huis komt of je brengt je paard ergens onder. Maar ook als je op een pensionstal staat moet je regelen dat iemand je paard doet in de vakantie, dus ik zie het verschil niet zo.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:09

Op de stal waar mijn paard nu staat kan ik inderdaad ook geen baaldag nemen bijvoorbeeld. Als ik op vakantie ben nemen anderen het over en omgekeerd, maar zoveel verschil zit er niet in hoor

xDAANTJEE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:16

ik ga overdag naar school, rijd 4 keer in de week een bijrijd paard en 6 keer in de week mijn eigen paard, soms dus ook 2 op een avond dan helpt mijn moeder wel met halen en brengen omdat er geen bak is bij stal, maar ik zie mijn vrienden dus niet zo heel vaak in het weekend en op woensdag avond vaak, maarja je bent een fanatiek of je bent het niet..

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:17

Citaat:
4 paarden en een fulltime baan?? Hoeveel uur slaap jij dan per nacht

Momenteel heb ik nog geen 4 paarden die aan het werk moeten, dus dat valt nog wel mee

2 paarden (die van mijn vriend en het jonge onbeleerde paard) staan samen op een weiland. Momenteel gebeurt er met hen niets, alleen stallen doen en af en toe een borstel eroverheen. Maar dat wisselen m'n vriend en ik met elkaar af.
Silke, mijn haflinger wordt ongeveer 3x/week gereden, meer hoeft niet, want dan gaat ze het net minder goed doen (heb ik geprobeerd) op wedstrijd.
Zij staat bij me thuis, dus dat lukt wel.
Het 4e paard komt binnen 3 weken naar ons, maar de training begint pas in de zomer, wanneer onze buitenpiste aangelegd is.

Het is bij mij ook niet zo dat elk paard elke dag gereden moet worden. Ze staan overdag allemaal in de wei.
Maar hoe ik het praktisch ga doen eens we samenwonen... Dat zien we dan wel weer

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:20

xDAANTJEE schreef:
ik ga overdag naar school, rijd 4 keer in de week een bijrijd paard en 6 keer in de week mijn eigen paard, soms dus ook 2 op een avond dan helpt mijn moeder wel met halen en brengen omdat er geen bak is bij stal, maar ik zie mijn vrienden dus niet zo heel vaak in het weekend en op woensdag avond vaak, maarja je bent een fanatiek of je bent het niet..

Tsja, maar jij hebt er ook niet echt een huishouden bij, en de meeste dagen zit je ook niet tot minimaal 5 uur op school, hoef je niet te koken etc

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:33

ik ben dan nog maar 16 maar mischien telt het mijne ook

ik ben naar school tot 16u + ik werk 3-4 dagen in de week om alles te betalen aangezien ik alles zelf bekostig en ook alles zelf doe

Maandag: naar school tot 16u daarna snel eten en 3 paarden van me longeren en poetsen dan is het 18.10 u dan snel omkleden en naar me werk tot 24u30

dinsdag: Naar school tot 16u20
Snel effe eten, andere kleding aan en 3 paarden rijden + stallen bijstrooien
paarden lekker wat aandacht geven en poetsen en als het donker wordt ga ik weer naar huis (mijn paarden staan 500m van huis dus makkelijk haalbaar met de fiets)

Woensdag naar school tot 12u
2 paarden rijden thuis en 2 jonge paarden longeren
op deze moment nog lekker met me veulentje spelen
Stallen uitmesten
in de zomer gaan we op woensdag zwemmen met de paarden en straatwandeling
om 18u heb ik les met het paard dat ik dan nog niet gereden heb (wisselt af)

Donderdag tot 16u school
paarden een leuke borstelbeurt geven en rijden
met Bacardi een beetje VD'en
rustdag voor de paardjes:)

Vrijdag school tot 16u
Stallen bijstrooien
ofwel om 18u gaan werken
ofwel lekker gaan paardrijden

Zaterdag
stallen uitmesten
3 paardjes rijden
en om half 4 gaan werken

Zondag
wedstrijd ofwel rustdag voor de paarden
zondag troetelen we gewoon veel en stallen worden uitgemest
om 11.30 gaan werken dus het werk gebeurt dan na 17u

Voeren doe ik ook alle dagen maar dat duurt natuurlijk niet zo lang :p

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:09

horseranch schreef:
Als je paard in pension staat is het natuurlijk een stuk relaxter als dat je alle verantwoordelijkheid THUIS hebt staan
Het is veel werk, kost veel tijd, maar dit weegt nergens tegen op. We genieten beiden iedere dag en willen het voor geen goud missen

tja niet iedereen heeft deze luxe....maar wij kunnen BV met een gerust hart een x een heel weekend weg, en hoef me geen zorgen maken over onze paarden want die worden perfect verzorgd....maar buiten dit feit om houden wij de verantwoordelijkheden en zijn elke avond tot in de late uren bezig met de verzorging van onze schoonheden en komt ons sociaal leven op een erg laag pitje te staan..maar goed daar kiezen wij voor, SAMEN!!! Wij delen samen geen hobby,maar een PASSIE!!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:34

sherif schreef:
Wij delen samen geen hobby,maar een PASSIE!!

Same here
En dat al vanaf 1997 Passie alom !!!