Is dit te ver?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:38

Als hij het gewend is, om vaak te reizen, kan hij het wel hoor.

carlijn83

Re: Is dit te ver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:01

Moet heel goed kunnen hoor!
Zoals je zegt dat je paard zich gedraagd op de wagen, geen probleem.
Bij de zadelpasser behalve het passen ook even een lekker stukje lopen.

Ik ken iemand die in friesland woont en in belgie priveles heeft die is 4 uur op de heenweg, lessen, 4 uur terugweg!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 01:25

Wat een reactie's weer! Ik hou het even kort, want ik wil zo naar bed Ik heb een afspraak gemaakt met Harnessmaker hier op bokt (te vinden op pagina 2 van dit topic).
Dus dan hoef ik niet naar Meppel met m'n paard, en daarna weer op en neer om het zadel op te halen.

Harnessmaker komt hier op stal, maakt het zadel meteen in orde en bekijkt daarna of het dan wel goed ligt.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:40

Vonnie84 schreef:
Wat een reactie's weer! Ik hou het even kort, want ik wil zo naar bed Ik heb een afspraak gemaakt met Harnessmaker hier op bokt (te vinden op pagina 2 van dit topic).
Dus dan hoef ik niet naar Meppel met m'n paard, en daarna weer op en neer om het zadel op te halen.

Harnessmaker komt hier op stal, maakt het zadel meteen in orde en bekijkt daarna of het dan wel goed ligt.

perfect

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:41

Succes ermee!

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:39

Dat klinkt een stuk beter, hoef je ook niet te reizen met je paard. De zadelmaker waar ik het over had heet trouwens van Leusen, hij neemt de tijd om te passen en raad je dat zadel aan wat het best past en niet de duurste.

Veel succes met het zadel, ik hoop dat je nu wel meteen een goede hebt waar je een tijdje mee vooruit kunt zonder weer te moeten ruilen of aanpassen!

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:52

Citaat:
Van Triest is geen aanrader en zeker niet om er zo'n eind voor te rijden. Ik ben een keer bij hem geweest en toen heeft hij me een nieuw zadel aangesmeerd wat scheef was bij het linker zweetblad. Ben er mee terug gegaan maar hij wilde hem niet ruilen, alleen als ik een flink bedrag toe betaalde(op een tweedehands zadel).

Dit klinkt naar mijn mening niet als Van Triest. Hij doet er alles aan om je huidige zadel passend te maken en smeert je zeker niet een nieuw zadel aan.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:25

Het is wel ver, maar als je paard in goede conditie is en voldoende eten en drinken krijgt en gewoon mak is op de wagen zie ik geen probleem. Ik zal wel wat tussenstops maken om hem wat bij te voeren als dat eventueel nodig is.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:46

klinkt goed, aan huis passend gemaakt en klaar terwijl je wacht

ik heb ook al veel zadel-ellende gehad, paard is smal met veeeeeeel schoft en wisselende bespiering en wisselend dik/dun

zadel is nu al 4x vermaakt, is ook wel te zien aan t grove stiksel vooraan(heb nu 6 jaar een kieffer lech profi, de enige die vrij goed passend te maken was en nog betaalbaar was, heeft idd 3 jaar goed gelegen tot Q met zn blessure's begon en daardoor steeds wisselend qua dik/dun en wel/geen spieren, longeren kan ik hem niet dus op die manier bespiering teruggeven werkt niet, nu ligt t vrij goed, maar zeker niet perfect )

wanneer wordt er naar je zadel gekeken vonnie? en ik ben benieuwd of je tevreden bent, dan onthou ik het voor als Q weer op conditie is, ga ik het zadel nog 1x laten verbouwen en dan hopen zonder verdere ellende met Q te kunnen blijven rijden

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:56

Vonnie84 schreef:
Allemaal weer bedankt voor de reactie's! Dan ga ik me verder geen zorgen maken en gewoon richting Meppel.
Ik weet dat van Triest ook niet heilig zal zijn en dat er meerdere goede zijn. Maar als ik iets in m'n kop heb, krijg ik dat er ook niet meer uit (rottik af en toe). Ik weet zelf niet meer hoe het zadel nu verbouwd moet worden, wil het goed komen te liggen. Het is namelijk zo dat er nu een hoop spieren terug aan het komen zijn, die voorheen weggevallen waren door de verkeerde ligging.
(ik had eerst boommaat 2, nu boommaat 4! En dat eerst genoemde zadel heb ik bij een goed aangeschreven zadelmaker gehaald). Ik hou het maar gewoon bij van Triest.
Owh en een pauze onderweg doe ik niet. Kost me veel te veel energie om em weer op de wagen te krijgen (hij loopt er niet zomaar op). En vind ik ook te gevaarlijk.

Dan zou ik naar iemand in de buurt gaan.
Elk paard veranderd en dan is het meer dan logisch dat je zadel NIET meer goed past.
Ik heb met mijn vorige paard ook 3 x het zadel.
Als 3 jarige een klein poosje na het inrijden..
(paard in de groei en er kwamen wat spiertjes..)
Toen een half jaar later weer.
En toen een paar maand later weer..
Daarna lag het goed want toen is ze niet veel meer veranderd.
En dat is dus niet de schuld van je zadelmaker.
Die maakt het op het moment dat je paard daar staat.
En als je paard dan veranderd is het meer dan logisch dat het niet zo ligt als toen hij gemaakt werd.
Dat i9s maar goed ook..

EDIT.

Sorry.
Te snel gereageert.
Je hebt al een oplossing gevonden..
Hoop voor je dat het nu perfect blijft liggen.

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:06

als je wedstrijd rijdt een beetje ver weg kan makkelijk wand ze moeten op de wedstrijd ook altijd in de vrachtwagen staan

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:21

Ik heb niet alles gelezen ,maar ik begrijp dat je een nieuw zadel hebt gekocht en het nu,na een maand niet helemaal goed meer ligt?Dan zou diegeen waar je het zadel van hebt gekocht langs moeten komen om het nu weer passend te maken.Ik neem aan dat het geen goedkoop zadel was?Het hoort bij de service van de win kel.Wil je toch zelf gaan, kan dat makkelijk, de afstand is zeker te doen maar kun je daar ook je zadel uitproberen als hij is opgevuld?Dat lijkt me toch wel belangrijk!Maar eigenlijk heeft het zadel waarschijnlijk meteen al niet goed gelegen,het kan haast niet dat een nieuw zadel na een maand al niet goed meer ligt!Daar gaat meestal zo'n jaar overheen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:37

Sorry dat ik niet meer in dit topic gepost heb!

Zadels zijn inderdaad een en al ellende. En aan de ene kant had ik inderdaad terug moeten gaan naar de winkel waar ik het gekocht heb. Maar die vrouw zei bij aankoop: je moet een zadel niet opvullen, want daar wordt het altijd slechter van. Dus wij doen ook niet opvullen. Na een tijdje ligt het zadel gewoon naar het paard zijn rug
Maar ik moest wel naar die winkel, want dat is het enigste punt hier in de buurt die ook Euroriding verkoopt. Drunens Ruiterhuis ben ik ook geweest, maar die hebben mij een verkeerd passend zadel meegegeven (boommaat 2 i.p.v. 4). Andere zadels dan de Euroriding Luxor passen niet op Rongo. Althans, dat dacht ik, voordat ik wist dat hij boomaat 4 moest hebben...

Maar goed, Harnessmaker is hier afgelopen maandag geweest. Zie ook dit topic:
[VvdD] Harnessmaker hier op stal

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:53

Bij elk paard is een passend zadel te krijgen!En inderdaad een nieuw zadel opvullen vind ik ook onzin,het moet gewoon meteen goed liggen.Zijn ze niet bij jou aan huis geweest dan?Hier komen ze langs met div.zadels en ga je gewoon passen en rijden.Ik maak me sterk dat dat bij jou in de buurt ook niet kan.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 20:13

@ aerdenhout1:
Het ging ook niet over een nieuw zadel opvullen, maar over een zadel daarna opvullen. Bovendien denk ik dat je een nieuw zadel soms best aan moet passen. Maar goed, ik ben geen zadelmaker.
Ze zijn niet bij ons thuis geweest, maar ik naar hun toe. Maar bij de winkel kon ik ook rijden, dus ik heb het gewoon kunnen passen en rijden. Bovendien heb je dan het voordeel dat ze een winkel vol met zadels hebben liggen en niet alleen een busje.

En tuurlijk kan het dat ze hier komen met een busje. Maar zoals in het bericht van mij hierboven staat, is er verder geen winkel in de buurt die ook Euroriding verkoopt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:17

Succes ermee verder

Die afstand vind ik btw best te doen, mijn paard zal binnenkort ook zo'n flinke rit gaan maken als ze ingereden en keuringsklaar wordt gemaakt, maar ze staat ruim alleen in een tweepaardstrailer, geen deken of andere ellende om en een vol hooinet, dus het is dan best wel te doen

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 22:05

aerdenhout1 schreef:
Bij elk paard is een passend zadel te krijgen!En inderdaad een nieuw zadel opvullen vind ik ook onzin,het moet gewoon meteen goed liggen.Zijn ze niet bij jou aan huis geweest dan?Hier komen ze langs met div.zadels en ga je gewoon passen en rijden.Ik maak me sterk dat dat bij jou in de buurt ook niet kan.

Mijn nieuwe Stubben Maestoso is dus eerst aangepast voordat ik er mee gereden heb. Zonder die aanpassingen lag het niet goed. Dus een nieuw zadel moet eerst passend gemaakt worden voordat je er mee gaat rijden. Een zadel dat kant en klaar uit de fabriek passend op een paard ligt moet ik nog tegen komen.
Meestal wordt gewoon het best liggende zadel verkocht, maar het wil niet zeggen dat het dan perfect ligt.

Moragh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 11:43

Veel zadel"makers" zijn eigenlijk alleen zadel"verkopers"

Het zadel dat het beste lijkt te passen wordt verkocht (of het zadel dat ze eindelijk eens kwijt willen, of het zadel waar ze het meest aan verdienen!).

Daarbij komt ook nog dat een paard heel anders zijn rug gaat gebruiken als hij loopt, vergeleken met als hij stilstaat.

Er is helaas heel veel verborgen paardenruggen leed in nederland. Zadels die ogenschijnlijk goed liggen vallen bij testen toch vaak tegen (niet alleen door het zadel, maar ook door bv een ruiter die scheef is, of het paard dat zelf scheef is)

Eigenlijk zou je je zadel minstens 1 x per jaar moeten testen of het nog goed ligt.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 12:09

aerdenhout1 schreef:
Bij elk paard is een passend zadel te krijgen!En inderdaad een nieuw zadel opvullen vind ik ook onzin,het moet gewoon meteen goed liggen.

Ik ben het hier absoluut niet mee eens.
Zadels worden veelal op staandaart maten gemaakt. Standaard paarden bestaan niet en er zal dus ALTIJD een correctie van het kussen moeten plaats vinden om een zadel 100% passend te krijgen.

Probleem is alleen dat er vooral veel zadelverkopers zijn en maar weinig zadelmakers met kennis van zaken.

Ik ken "zadelmakers"die je zadel repareren met schroeven en klinknagels <omdat dat een sterkere bevestiging is> . Deze zadelmakers zijn geen zadelmaker en zouden misschien beter wat anders kunnen gaan doen. Aan het welzijn van het paard erken zij niet.
Hoewel sommige goede bedoelingen hebben is het voor velen snel geld verdienen.

Micha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:03

germie schreef:
aerdenhout1 schreef:

Mijn nieuwe Stubben Maestoso is dus eerst aangepast voordat ik er mee gereden heb. Zonder die aanpassingen lag het niet goed. Dus een nieuw zadel moet eerst passend gemaakt worden voordat je er mee gaat rijden. Een zadel dat kant en klaar uit de fabriek passend op een paard ligt moet ik nog tegen komen.
Meestal wordt gewoon het best liggende zadel verkocht, maar het wil niet zeggen dat het dan perfect ligt.

En toch kan het ...... als er vanaf productie bekend is voor welk paard en ruiter het zadel gemaakt wordt. Wij leveren dan ook nooit zadels uit voorraad maar zadels die op deze wijze geproduceerd worden. Dus modellen bekijken, wensen doornemen, maatnames etc.. dan pas beginnen met het zadel dus zelfs het zweetblad is dan op maat van de beenlengte enz.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:11

ik vind het wel kunnen hoor...
Als je tussendoor maar een paar stoppen maakt enzo.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:35

Ik zou niet eens zo moeilijk doen.... zadelmaker op stal laten komen is veeel makkelijker en kost veel minder tijd.
Vonnie heeft dat al ondervonden.