Zeer dominant paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Zeer dominant paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:53

Nanne heb jij het hele topic en alle antwoorden van Ellepel wel gelezen? Krijg namelijk een beetje het idee van niet, en vind jouw opmerking niet normaal.

Ze zegt nergens dat ze haar paard hard schopt, ze zegt dat ze hard KAN schoppen als het nodig is, en reken maar dat het nodig kan zijn als je paard op zijn achterbenen op je af komt rennen, gericht slaat, schopt of bijt.
Zou dus eerst iets beter lezen als ik jou was, ze heeft een paar goede tips gegeven en dat is meer dan ik van jou kan zeggen.

sorry voor off topic, werd even pissed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:16

misschien kleine uitleg, in mijn eerste post kwam ik misschien over als iemand die wat te soft is, maar dat is dus niet zo.

ik heb zelf een pony, was net gecastreerd toen ik hem kocht, net beleerd, en pas 7 jaar oud, dus manieren had hij niet echt.
zodra je er achter langs wilde sloeg hij gericht achteruit, ik hield daar rekening mee, maar meneer bleef trappen.

ik liep een keer ondoordacht er achterlangs en hij trapte zo hard achteruit dat ik dus op de grond viel, werd daarop zo kwaad dat ik hem dus echt een keiharde trap tegen zijn billen heb verkocht...

resultaat: ik een zere voet, maar meneer heeft nooit meer achteruit getrapt.
wat ik nog wil aanvullen:
die trap van mij kwam wel aan, maar denk dat een trap van een ander paard bij hem nog veel harder aan was gekomen.

zoals de topicstarter al zei, weet ze nu dus dat t bij de vorige eigenaar niet voorkwam dat hij op deze manier beet, dus weet je de reden waarom hij bijt, uitproberen dus..
de manier waarop ze het nu aanpakt is denk ik een hele goede..

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:05

Stellabella schreef:
Bedankt iedereen voor de tips. Het is leuk je eigen voorzichtige gedachtengang bevestigd te zien!

Wat mijn vader betreft: misschien moet ik toch een beetje nuanceren: hij is niet de beste ruiter, maar gaat wel al 15 jaar goed met paarden om.

Hoe hij in de kudde is:
het klikt erg goed met mijn merrie van bijna 3. Ze hebben elkaar eerst wel genoeg 'uitgeprobeerd' - slaan, achtervolginske spelen, gillen, ... maar na een uurtje stonden ze gezellig naast elkaar te eten.
Met mijn ruin van 12 is het nog wat afwachten. Guinness is tot vorig jaar hengst geweest en tolereert niet eender welk paard in de weide. Het nieuwe paard geeft echter niet op en ik heb de indruk dat de rollen ondertussen omgekeerd zijn: de twee 'jongelingen' staan fijn samen te eten, Guinness staat een beetje apart. Da's wel jammer, maar ook dat bekijk ik nog een paar dagen voor ik beslis ze al/niet meer samen te zetten.

Wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat hij niet de leider van het groepje is want dat is Guinness volgens mij nog steeds. Hij kan dus ook rangetje lager staan want staat hij in de kudde ook dat is wel wat positiever als hij ook in de kudde leider is.

Ik met hem zeker een dominatie spel doen zodat de verhoudingen weer kloppen jij de leider en hij volgzaam. (misschien kan iemand op je stal je helpen die hier ervaring mee heeft)

Verder vind ik wel dat als een paard je trapt of dreigt je hem wel op zijn plek moet zetten. Als mijn paard dat zou doen krijgt ze zeker wel een schop tegen d'r kont terug.

Veel succes!

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:53

Bekend verhaal. Ik heb mijn paard nu zo'n ander half jaar en heb zeker de eerste paar maanden heel wat te voorduren gehad. Hij was zo erg dat ik hem niet alleen kon doen. Mijn zusje stopte al snel met hem, omdat ze hem gewoon weg niet aankon. Toen is Amanda erbij gekomen en heeft mij verder geholpen.
Hij beet, trapte en liep dwars door je heen. Waarschuwen deed hij niet aan, zoals de jouwe. Een gil en een tik op de neus was hij niet van onder de indruk. Een schop onder zijn hol gelukkig wel een beetje. De eerste 3 a 4 maanden heb ik hem dagelijks wel een stuk of 10 schoppen moeten verkopen. Bijten deed hij bij mij niet, maar bij mij zusje wel, om de simpele reden dat hij wat te eten wilde en het niet kreeg.
Schoppen deed hij om de meest uit een lopende redenen. Kriebel onder zijn buik, al was het een vlieg of mijn hand, moest weggetrapt worden. Als hij geen zin had om aangesingeld te worden trapte hij gerust, hij was ook erg kieskeurig wat te gaat ruiters. Wilde hij niet dat je opstapte dan trapte hij naar je. Dwars door je heen lopen deed hij vaak, omdat hij achter een ander paard aan wilde. Hield jij dan echt stug vol dat hij niet vooruit mocht, dan dreigde hij met steigeren. Hij was erg standvastig en een echt doorzetter, maar gelukkig wel eerlijk. Onder het rijden was er altijd weinig aan de hand, behalve dan dat hij erg voorwaarts was, maar bokken, steigeren of rennen deed hij niet.
Ik heb veel werk aan hem gehad, maar heb nu wel een super braaf paard staan! Bij vreemden of mensen die niet veel met omgaan is het nog steeds een draak, maar trappen of bijten zal hij niet meer doen.

Even over de zweep, deze zou ik liever niet gebruiken om hem duidelijk te maken wie hier de baas is. Kijk kan je zijn stal niet meer in omdat je er letterlijk uit word getrapt word het een ander verhaal. Maar als je de kans hebt heeft een schop meer nut. Anders gaan ze de zweep als een strafmiddel zien, ipv een middel voor voorwaartse drang.

Veel succes en vooral doorzetten ook al lijkt er geen verbetering in te komen!

Ps. heb niet het hele topic gelezen..