oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Re: oudere paarden...tot welke leeftijd nog rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:08

Ja heb er bewust over een aantal jaar bijgezet. Ze is nog niet oud, maar eerder middelbaar

Maar dit neemt niet weg dat je al niet vooruit kan denken.
Ben gewoon benieuwd wat de meeste mensen doen met een oud paard die op een manege staat (geen manegepaard). Of ze ze op de manege laten staan of ergens anders heen verhuizen.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:12

Oh ja. Dan is mijn verhaal niet van toepassing, want mijn paardje staat bij mij thuis.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:40

Wij hebben bij ons op stal een pony staan die dit jaar 37 wordt, daar wordt nog steeds op gereden en mee gewandeld in het bos.... Rust roest!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:51

Jeszibell schreef:
en wat doen julil met paarden die half of helemaal met pensioen zijn?
Blijven ze in de stal op een manege staan met dagelijks weidegang? Of doen jullie ze stallen bij een boerderij of evt rusthuis?

Ik heb nu voor het eerst te maken over een aantal jaar met een oud paard (ze is nu 16) en ik vroeg mij gewono af wat de meeste doen met een oud gepensioeneerd paard.

Die gaat naar de eeuwige weiden. Een paard wat niet meer in staat is om een paar keer per week door het bos te hobbelen, kan dat meestal ook niet op de wei en is dus beter af aan gene zijde.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:27

ikke schreef:
Stelletje watjes.......
Mijn oude paard maakte het bos nog heftig onveilig op haar 28e. Die was niet te stoppen hoor, gewoon plankgas, zo hard als ze kon (mocht van mij }> )
Hoe regelmatiger je rijdt, hoe langer ze het volhouden.

Inderdaad, rust roest.

Maar een paard wat bijv een afwijkende beenstand heeft, slecht beslagen is, slecht bekapt is, of ooit lang stil gestaan heeft, heeft sneller blesures.

Wij hadden in Frankrijk een stuk of 40 paarden en ponys, waarvan een hele hoop boven de 20, die nog gewoon 3x per dag lange strandritten maakte. Er zaten er ook een paar boven 30, waarvan een paar ook nog meeliepen. Er zat er ook een tussen die met 16 al niet meer kon lopen....

Maar 14 jaar zou nog best jong moeten zijn hoor, zeker voor een pony. Het zou toch eigenlijk wel normaal moeten zijn dat een pony gezond en wel de 25 haalt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:32

Ik heb trouwens met een E-pony van 23 nog in het M gesprongen. Ging makkelijk en het beestje had er maar wat schik in.
Dus alles onder de 20 vind ik nog jong

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:48

Mijn pony wordt volgende maand alweer 18 jaar. Ik rij hem nog iedere dag, en we rijden Z1 dressuur, en trainen voor moeilijkere oefeningen.

Ik blijf hem rijden totdat ik merk dat hij het niet meer leuk vindt. Nu vindt hij het wel leuk, als ik op stal kom met het zadel terwijl hij hooi aan het eten is, komt hij vanzelf klaar staan om op te zadelen. En nog praatjes zat tijdens het rijden! Om gek van te worden af en toe

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:30

ik ga aanstaande zaterdag kijken aar een pony van 17 en me ouders vonden haar te oud maar als ik het hier zo hoor val het best wel mee
als je ze maar voldoende beweging geeft lijkt hier wel de gouden sleutel tot een oud en leuk paard
wat zouden jullie doen met een 17jarige? gewoon gaan kijken en nog laten keuren? ze word niet meer las sport pony gebruikt door mij beetje dresuur in de bak en naar het bos en meer eigenlijk niet
en voeren jullie je paard/pony nog iets bij van knoflook of extra vitamines ofzo? had er al wel aan zitten te denken om dat te doen
ik hoop snel reacties te krijgen

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:58

Mijn paard geschatte leeftijd 20 kan ik nog elke dag rijden, hij stikt nog van de energie lijkt wel een jong paard zoals hij door de wei rent, bokt en speelt met zijn maatje.

Ik zou het paard zeker laten keuren om een teleurstelling te voorkomen en kijken in welke conditie de pony verkeerd. Ik geef mijn paard een kilo biks en een halve kilo muesli en voldoende hooi verder niks bijzonders.

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:26

soms hoor ik mensen die 16 al vreselijk oud vinden. hihi

rambo liep nog z2 op zijn 22ste, van wat ik gehoord heb van zijn eigenaresse.

nu is hij 29 en doet het nog super!

BarbaraNova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:45

Het verschilt erg per paard denk ik...sommige paarden die een zware jeugd hebben gehad, hard getraind, enz zijn eerder op of hebben eerder artrose ofzo als paarden die recreatief gereden worden. Het ene paard is het andere niet.
Mijn pony wordt dit jaar 25 en loopt ook nog recreatief dr rondjes.
Wel met een aangepast beslag want ze heeft artrose...
Beetje hulp kan dan geen kwaad...zolang ze maar plezier hebben

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:52

mijn 16 jarige ruin is nu weer een 2e jeugd begonnen.. Ik les met hem nog 2 keer in de week (straks 3 keer omdat we springles gaan nemen), verder rij ik hem elke dag, en dan ook heel intensief.. hij heeft een superconditie..

Mijn arabiertje reed ik op 21 jarige leeftijd nog veel.. Wel heel veel ontspanning en buitenritten, pas toen hij 22 werd merkte ik dat hoij het minder leuk begon te vinden, toen was heel veel longeren en buitenritjes...

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:02

dat verschilt echt per paard.. sommige rijden nog heel actief op hun 25e

Mirkim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:06

Met mijn mirk die dit jaar 19 wordt, rij ik in de M2 dressuur en stiekem is mijn doel toch wel de Z te halen... Ik rij elke dag en ik merk er niks van dat hij al wat ouder is. Ik heb er geen moment spijt van gehad da tik hem op 15 jarig leeftijd gekocht heb! Per paard is het altijd verschillend wat hij op welke leeftijd nog aankan, maar ik zal het jou zeker niet afraden!

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:10

Ramiro schreef:
Ik ken nog een pony van 43, die toch 3 a 4 keer in de week gereden wordt, voornamelijk recreatief. Die pony verkeerd in superconditie, was zelfs te pittig voor de vorige eigenaar. Maar ja denk toch dat het een uitzondering is. Zelf heb ik ook een paardje van 14, daar kan ik makkelijk iedere dag mee rijden, voelt zich volgens mij pas 4 jaar. Ligt idd een beetje aan het type paard, en als het paard zijn hele leven lang hard heeft moeten werken etc.

woow 43!! Das al oud!

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:15

yv0nnee schreef:
Ramiro schreef:
Ik ken nog een pony van 43, die toch 3 a 4 keer in de week gereden wordt, voornamelijk recreatief. Die pony verkeerd in superconditie, was zelfs te pittig voor de vorige eigenaar. Maar ja denk toch dat het een uitzondering is.

woow 43!! Das al oud!

Moet wel toegeven dat hij ondertussen zijn meeste tanden kwijt was, maar hij was echt 43. Trouwens hoe ouder deze pony werd, hoe ondeugender. Er werd wel goed opgelet dat hij niet te hard moest werken, lekker buitenrijden, en dan ging hij er meestal ook nog eens flink tussen uit . Laatste dat ik gezien heb, mocht die pony ook gewoon lekker los over het erf lopen etc. Je zou hem in ieder geval geen 43 geven.