Kan je ook te klein zijn voor een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:04

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 520(v.Jazz),%2520Jeannette%2520Haazen.jpg&imgrefurl=http://appl.horses.nl/nieuw-horses/newsshow.php%3Fid%3D3577&h=206&w=225&sz=19&tbnid=mh9JLRGEFn_V2M:&tbnh=93&tbnw=102&hl=nl&start=2&prev=/images%3Fq%3Dhaazen%2Bnartan%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D

Ghjkl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:06

valt niet mee om een foto te plaatsen, ben niet zo goed met computers zoals je ziet!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 09:11

Nu ik er over nadenk zijn er toch 2 extra problemen!
Ten eerste is het niet eenvoudig om een redelijk zwaar zadel op zo'n hoge paardenrug te gooien.
Ten tweede moet hij niet zijn hoofd omhoog doen als ik het hoofdstel om wil doen, dan kan ik er echt niet meer bij!

Ik vind de amazone van de link op de vorige pagina absoluut niet te klein voor het paard. Ik vind het zelfs wel een erg mooie combi!

animals

Re: Kan je ook te klein zijn voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:54

Ik vraag me af waarom dat niet zu kunnen, kijk extreem groot word natuurlijk wat anders, maar toen ik 6 was, nog een klein drupie zat ik ook al op paarden van 1.65 tot 1.70...
Soms wel even met vallen en opstaan, omdat sommige paarden gigantisch hoog opgooien, maar ik vind het wel kunnen, maar de verantwoordelijkheid ligt bij de ouders vind ik.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:17

Ja...je kan te klein zijn voor je paard.

Ik heb in 2000 een veulen gekocht. Moeder 1.63 en vader 1.70.
Als drie-jarige was hij 1.74m. Ik heb hem zadelmak gemaakt. Hij was erg braaf en lief....maar als hij schrok sprong hij met vier benen in de lucht met een bolle rug, dus als een soort springveer. Nu heb ik vaker paarden gereden met een dergelijke schrikreactie...en dan bleef ik zitten. Bij hem niet...waarom niet? Omdat ik zelf slechts 1.58 ben en in verhouding ook nog eens korte benen heb....
Soms bleef ik ztten als hij schrok...maar dat wad dan geluk.
Als vierjarige was hij 1.77m en ik bracht hem op een wedstrijd uit, de eerste....ik werd tweede met een dikke winstpunt...dus ik vond dat het prima ging...zo'n groot paard en ik....
Hij had ook al heel lang niet meer zijn schrikbeweging vertoond.
Tot op een dag in april, tijdens de les. Er gebeurde iets op het erf vlak bij de butienbak. de andere drie paarden vlogen weg...die van mij bleef staan, keek en reageerde weer als een springveer...deze keer nogal heftig....(dit deed hij in de wei ook trouwens als hij schrok, dus het had niks emt de ruiter te maken).
Ik lag er naast....twee gebroken ribben en een gebroken bovenarm. In de bovenarm werd een pen gezet. deze pen zou er anderhalf jaar in moeten blijven. Als ik weer op mijn arm zou vallen, zou het niet meer kunnen breken en zou die arm wel eens voorgeod ongeschikt kunnen worden....
Wat ik zeker wist van dit paard....als hij zou schrikken en dat gebeurt je toch wel een keer...er bestaat geen paard dat nooit schrikt) was dat ik er dan weer naast zou liggen en dat had te veel risico met die pen in mijn arm.
Ik kon hem toen verkopen anar Engeland. En dat heb ik gedaan. Inmiddels is hij 1.83 en weet ik dat hij en ik nooit een goede combi gewroden waren....mijn benen gewoon te kort om dat paard te omvatten en daardoor stabiel te zitten.
Ik heb nu een paard van 1.66m en dat past gewoon...ben er nog nooit afgevallen en dit paard haalt gekkere capriolen uiit dan die grote (is een jazz, vandaar).... Maar dit is in verhouding, waardoor mijn zit stabieler is.
Even een foto van het betreffende grote paard, toen hij net in Engeland was...toen was hij dus vier jaar oud. De vrouw die er op zit is neit degene die hem heeft gekocht...die was nog langer. Dit is haar vriendin, die ook langer is dan ik...en je ziet...die benen sluiten ook niet helemaal ideaal aan.
O ja...die rotpen is inmiddels uit mijn arm...hahaha

Afbeelding

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:20

Als aanvullig op mijn vorige bericht...we hadden ook nog problemen in de draf...niet ernstig maar dat zat als volgt. Het paard had een hele ruime draf. Als ik ging lichtrijden en ik ging staan, dan was mijn beenlengte...mijn ritme zeg maar...al op...maar zijn paslengte nog niet. Daardoor kreeg ik een dubbelslag in het lichtrijden...dat zie je vaker bij kleine mensen op grote paarden...en dat is logisch en op zich niet erg....maar wel een teken dat het eigenlijk niet past.