Waarde paard met OCD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Re: Waarde paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:22

Persoonlijk zou ik een sportpaard met OCD alleen kopen nadat de verkopende partij de OCD-operatie heeft laten uitvoeren en het dier volledig gerevalideerd en goedgekeurd is. De kans dat het dier zoals het nu is alsnog geopereerd moet worden is niet gering, het risico van de operatie komt dan volledig op de kopende partij neer als het dier met de chip er nog in gekocht wordt. Een eventuele verzekering zal dit ook niet vergoeden (en dan heb ik het niet alleen over de kosten van de operatie maar het risico dat de operatie niet het juiste resultaat geeft of het dier komt te overlijden) aangezien benen met een OCD erin niet geaccepteerd/buiten gesloten worden.

Na een succesvolle operatie schat ik de waarde net zo hoog in als bij ieder ander sportpaard met hetzelfde talent. Nu zou ik er niet veel meer voor geven, talent of niet, met die chip erin koop je een tijdbommetje. Die bom hoeft niet af te gaan, maar de kans dat ie ooit af gaat......

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:27

Helemaal met jou eens!

pittig_ding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 16:30

Na al deze reacties, moet ik er toch nog maar eens goed over na denken en kijken of de verkopers bereidt zijn om haar te opereren.
Ik vrees daar alleen voor....
Omdat zij dus beweren dat het nog niet nodig is.
Ik zal ook mijn eigen DA nog eens telefonisch benaderen, heb nu alleen contact gehad via de email om te vragen wat zij er van denkt.
Bedankt voor jullie reacties.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:31

Zep schreef:
KiWiKo schreef:
Paard heeft een gebrek en ook de OCD zal de prestatie uiteindelijk beinvloedden

Elk paard istrouwens de slachtwaarde waard, de rest is emotionele waarde

Dit vind ik echt vreselijk kort door de bocht.

Als het paard klinisch goed is, en de OCD zit op een operabele plaats is het niet zo'n beperking. In dat geval zou ik de OCD eruit laten halen voor je geld in de opleiding gaat steken.

Als fokmerrie heb je er weinig aan, maar als sportpaard kan zo'n dier nog een prima toekomst hebben, beetje afhankelijk van de aard van de OCD.

Het gaat in wat ze zegt helemaal niet om een bepaald paard. Het gaat erom, dat een (willekeurig)paard uiteindelijk alleen vaste vleeswaarde heeft. Alles erom heen prestatie etc kan de mens naar eigen goeddunken invullen. Maar als het paard wat krijgt, is het dat niet meer waard, want dan krijg je alleen de vleeswaarde (nou ja, als hij niet verzekerd is). Zo is het bedoeld.

Persoonlijk denk ik dat een paard met OCD onverkoopbaar is en niet gebruikt mag worden voor de fok. Zo´n paard zou je zelf moeten houden en niet een ander mee opzadelen.

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-03-06 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:32

Precies dat bedoel ik

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:37

Ik denk ook niet dat ik zo'n paard zou kopen, OCD kan nu misschien niet erg zijn, maar aangezien ze zo jong is, kan dat lelijk gaan verergeren. Ook omdat ze in de sport zal ingezet worden zou ik er niet voor gaan...

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:52

Ik zou een paard met ocd nooit kopen. Ik ken een geval dat paard is ook een van gribaldi en had ook OCD en liep nog wel goed maar als ze wat moeilijkere dingen moest doen als SB ofzo dat zag je toch wel dat ze der last van had. dit paard is uiteindelijk nog weg gegaan voor 5500 Euro. Voor iemand ide er lekker mee in het bos wou rijden. Dit was dus het einde voor een heel erg talentvol paard.

Ik zou toch heel erg goed nadenken over je keuze en nog eens pratem met je dierenarts.

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:15

Wij hebben dus ook een 4-jarige Gribaldi die pas is gekeurd en helaas OCD.
We moeten inderdaad nu iemand vinden die haar een goed huis wil bieden, maar een hoge prijs kunnen we er hoogswaarschijnlijk niet meer voor krijgen, ook al is het een schitterend paard om te zien...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 17:15

wil hier ook even op reageren of het nut heeft of niet...

mijn paard heeft ook OCD en wordt 31 maart ingeslapen hiervoor..

operatie is bij hem niet meer mogelijk..
het grote vermoeden van mijn arts is dat hij al eens geopereerd is geweest...hij heeft 2 littekens die er sterk op wijzen en het "fragment" wat hij op de rontgen aantrof kan ook littekenweefsel zijn..

wat ik er mee zeggen wil:...uitgaande dat de vermoedens waar zijn...dan heeft mijn paard nog 2 jaar redelijk leuk in de lichte sport (B/L) kunnen lopen....een operatie geeft geen zekerheid dus
uiteraard zijn er genoeg gevallen bekend waarmee het wel goed gaat

maar dat zou een ander verhaal zijn als je al eigenaar bent van het paard of zeer emotionele waarde met het paard hebt

om te kopen...nee dat raad ik je sterk af....er lopen genoeg paardjes rond dus staar je nooit blind op "die ene"
succes met je beslissing

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:52

Misschien een rare opmerking er zijnnu al drie paarden in dit opic met de dezelfe vader die allemaal OCD hebben.

@naadje24 Heel veel sterkte met het komende verlies.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:53

ik stuur je even een pm

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:00

die van naadje24 is toch geen Grib?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:05

Hou er wel rekening mee dat als de OCD in de achterknie zit dat dit de lastigste plaats is om evt. te opereren. Revalidatie kan ook lang duren; ken een paar gevallen waarbij ze aanraden om niet te opereren. Dat was ivm het risico en niet omdat ze er geen last van hadden....

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:16

Kyona schreef:
Hou er wel rekening mee dat als de OCD in de achterknie zit dat dit de lastigste plaats is om evt. te opereren. Revalidatie kan ook lang duren; ken een paar gevallen waarbij ze aanraden om niet te opereren. Dat was ivm het risico en niet omdat ze er geen last van hadden....

Wij hebben er ook eens een laten opereren aan OCD in de knie. 6 weken revalidatie en daarna was ie weer in orde en konden we weer gaan opbouwen. Geen beperkingen voor de sport.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:28

trisca schreef:

Nee klopt maar die van trudydejong wel en die van de TS en degene waar ik het overhad (Ik noem geen namen is geen paard van mijzelf maar een paard waar ik mee te maken had.). Dus 3

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:50

neillo schreef:
trisca schreef:

Nee klopt maar die van trudydejong wel en die van de TS en degene waar ik het overhad (Ik noem geen namen is geen paard van mijzelf maar een paard waar ik mee te maken had.). Dus 3

3 van de hoeveel?

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:53

Weten jullie wel niet hoeveel veulens er ocd's hebben of gehad hebben!
Een paard kan er zeer goed mee leven, en zo lang ze er geen last van hebben zou ik ze er zeker niet uit halen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:59

carina schreef:

3 van de hoeveel?

Zijn er drie teveel. Maar de moeders mogen ook niet gewist worden, natuurlijk.

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:00

kelliej schreef:
Een paard kan er zeer goed mee leven, en zo lang ze er geen last van hebben zou ik ze er zeker niet uit halen.

Mee eens, maar of ik een paard zal kopen waarvan ik wéét dat hij OCD heeft is een ander verhaal.

Waar ik "een beetje mee zit" is dat het ding pas 4 is... Pak een 2 jarig paard en HEEL veel zullen positief zijn op OCD. Pak dezelfde paarden op 5 jarige leeftijd nog eens en er zullen er nog enkele over zijn die nog steeds positief zijn op OCD. Ergens "hoort" het bij de ontwikkeling van een paard/dier, en het kan dus ook weer verdwijnen. Op latere leeftijd werkt dit niet meer, maar zolang de botvorming nog niet volledig voltooid is (6 jarige leeftijd ongeveer) kan er nog een hoop veranderen in zo'n paardenbeen.

Juist daarom zal ik het dier eerder laten staan vanwege het feit dat ie M1 niveau loopt op 4jarige leeftijd dan om zijn OCD.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:01

kelliej schreef:

Bij een jong paard zou ik het er altijd uit laten halen. Mits het operatief te verwijderen is uiteraard.

sume

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:28

ik ken een paard die op 4 jarige leeftijd ocd in haar voorbeen kreeg.
Ze is geopereerd maar het bleef een zwak punt.
Paard kon niet meer zo soepel lopen als voorheen, het leek wel of het wat stijf was.
Bij haar werd het afgeraden om de sport in te gaan en met recreatief niet te intensief te rijden.

Ook ik zal niet snel een paard kopen met ocd en zeker niet om er de sport mee in te gaan, daarnaast vind ik ook dat het paard al erg jong veel moet presteren en naar mijn mening is dit absoluut niet goed omdat het paard nog lang niet volgroeid is en er veel mis kan gaan. vergelijkbaar met jonge kinderen die te vroeg op hun pootjes gezet worden en daardoor O-benen krijgen.

Ik weet wel dat het het paard van je dromen lijkt maar wat als je droom een nachtmerrie blijkt te zijn?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:40

Ik zou het ook niet doen en anders niet meer dan max. 1500 euro betalen; MITS het paard niet kreupel is en de OCD operabel. Als het niet aan deze voorwaarden voldoet, dan is 'ie alleen geschikt voor de kinderboerderij.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:19

de handelswaarde van een paard wordt erg bepaald door de plek waar de OCD zit.
zit hij bijvoorbeeld aan de buitenkant van de kogel dan is het vrijwel altijd onstaan door geweld van buitenaf (schop ander paard) zo'n ocd is makkelijk te opereren maar er wordt meestal geadviseerd dat pas te doen als het paard er zichtbaar last van heeft. waardevermindering heeft zo''n OC of OCD nauwelijks.

jij schrijft dat jouw misschien aanstaande paard een niet operabele OCD heeft in de knie. de knie is een ingewikkeld en complex gewricht waarbij een dwalende OCD tussen een gewrichtsspleet kan gaan zitten. op het moment dat dat gebeurt zal je paard duidelijk klinische verschijnselen gaan vertonen (vochtophoping en/of kreupelheid).

In Duitsland bijvoorbeeld is het niet de gewoonte om een paard af te keuren op OC of OCD zoals hier in Nederland wel de gewoonte is, hierbij wordt het als opmerking op het keuringsrapport vermeld. daarnaast is het daar wel de gewoonte om een gewricht eerst in te spuiten zodra of zelfs voordat er klinische verschijnselen zichtbaar zijn.
Dit inspuiten dient ertoe om het losse fragmentje in te kapselen waarna men hoopt dat het ergens vast gaat zitten.
dit inspuiten wordt hier in Nederland ook wel gedaan, en werkt over het algemeen goed. het kan zijn dat het jaarlijks gedaan moet worden maar opereren kun je ermee voorkomen.

opereren is zowiezo in dit stadium af te raden, je gaat in een nu nog gezond paard snijden, wat misschien wel nooit klinische verschijnselen gaat vertonen.

over de waarde kan ik het volgende zeggen: een OCD operatie kost al gauw tussen de 400 en de 600 euro, daarnaast is er geen zekerheid op volledig herstel. de waarde van dit paard zou je dus ongeveer kunnen inschatten op de waarde van een recreatiepaard.

laat anders de foto even beoordelen door je eigen arts.
indien de rontgen digitaal gemaakt zijn is dit helemaal makkelijk, ze kunnen zo via de mail verstuurd worden.

wat je ook kan doen is de koop sluiten onder voorwaarde dat een tweede arts (naar eigen keus) de knieen nogmaals rontgend en jouw een aankoopadvies (positief of negatief) geeft. deze kosten dien je dan wel zelf te dragen.

de verzekering zal echter de knie hoogstwaarschijnlijk wel uitsluiten van uitkering op kreupelheid.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:31

Er wordt aardig wat verzwegen in de hengstenhouderij. Ik weet zo ook bijvoorbeeld een bekende springhengst welke zeer slecht sperma heeft.
OCD kàn veroorzaakt worden door een erfelijke factor, maar ook door slechte voeding, te weinig of verkeerde beweging tijdens jeugd of door bv een klap van een ander paard.

bar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:38

Ik ken een hengst die niet door de derde bezichtiging is gekomen doordat hij een OCD had. Deze OCD is verwijderd en daarna is hij nog voor een behoorlijk bedrag verkocht. Dit paard komt nu nog steeds sucses vol in de sport uit. In dit geval was de OCD dus verwijderd en is er later niks meer van terug te zien. Dus het hangt helemaal van hoe erg de OCD is.