paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:03

wel goed dat je hem hebt teruggenomen. ik zou het niet kunnen verdragen om mijn paard door iemand anders te laten verkloten, daarvoor hou ik teveel van hem. jammer dat zijn karakter veranderd is, maar dat is beter dan dat hij daar gebleven was toch?

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:08

@ merrieveulen:
zeker ben ik blij dat hij zich "thuis"ook weer happy voelt.. Z'n karakter maakt mij niet veel uit,voor mij is hij hetzelfde gebleven,misschien is onze band juist wel sterker geworden.. En dat hij nu liever alleen in een wei staat kan ik ook mee leren leven.
Wel dat hij nu naar 3 dagen al wat heimwee symthonen toont, zit me niet lekker, bij m'n kennis is het echt wel oke, anders had ik hem geneens daar gelaten en had ik eerder al wat vervoer geregeld.. maarja hij is gewoon liever op z'n stekkie waar die al 8jaar heeft gestaan"thuis dus"

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:18

heeft de mijne ook hoor. ik heb weleens een paar keer met hem bij een vriendin gelogeerd, als ik dan 's avonds nog even ging kijken was hij helemaal door het dolle dat ik hem niet alleen had gelaten. hij is erg aanhankelijk naar mij toe, ik vind het niet erg maar soms is het wel onhandig...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 02:01

Dat is wel dom van de kopers om hem niet te laten keuren.
Nou moet de koper er maar een fysio bij laten komen.

daantjuhhh

Re: paard verkocht, kopers willen paard na 4 weken terugbren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 02:04

trisca schreef:
Bij een rechtzaak win je het absoluut! Zij moeten aantonen dat het een verborgen gebrek is. Hiervoor moet hj het al gehad hebben. Als jij zegt dat hij nooit last had hebben ze niks om je te pakken.

Wij hebben zelf zoiets meegemaakt, dus daarom heb ik mij er enigzins in verdiept. Bovendien heeft een leerling van mij dit meegemaakt met zomereczeem.
Zij kocht een Friese stermerrie en na 3 dagen bij haar op stal had het dier zomereczeem. Ze had geen poot om op te staan, want de dierenarts van de vorige eigenaar zei dat ze het niet had. Zomereczeem is plaatsafhankeljk, dus dat kon bij hun gekomen zijn..
Bij jou kan een rugblessure zoveel oorzaken hebben, de meeste kunnen plotseling optreden..

Ik heb juist geleerd dat de verkoper moet aantonen dat hij bij jou geen gebrek heeft gehad en niet andersom!
Of is dat als je een paardenbedrijf hebt?
Ik kan het helemaal fout hebben maar zoiets heb ik een x opgevangen!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 08-03-06 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 02:07

xxkimmiexx schreef:
@sammie: er zaten rontgenfoto's van 4 jaar geleden bij die hun goed genoeg vonden, er zat geen keuringsrapport meer bij ofzo, ze wilde hem verder ook niet laten keuren want ze vertrouwde mij dat hij goed was, wat hij ook was!
er waren zeker getuigen bij en die hebben mij ook jankend horen zeggen tegen dat meisje dat ze hem er wel doorheen moest rijden!!
dat meisje had haar vinstructrice meegenomen en die zei tegen haar dat ze het wel een paardje was waar ze aan moest rijden en dat het niet de makkelijkste was, maar zij zei vol overtuiging dat ze dat wel aankon!!
ik vind het echt zo moeilijk, het liefst zou ik hem terugnemen maar ik denk dat ik er zoveel werk aan heb om hem weer goed te krijgen, alleen zijn uiterlijk al!! ik snap echt niet dat mensen een paard in vier weken zo kunnen verpesten!!

Troost je ik heb ooit een pony terug gekregen (minstens 100 kilo lichter en onder de littekens...)

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:14

NIet terugnemen en zwichten voor de druk die ze op je zetten!

Ik heb dezelfde situatie gehad, die mensen waren zelfs bezig met doodsbedreigingen...
Terwijl het enige wat er niet "goed" aan het paard was was dat het niet klikte... Tsja sorry, maar da's geen verborgen gebrek...

Jij staat volledig in je recht!
Niet terugnemen, laat ze hoog en laag springen, jij bent ze niets verplicht!
Als je hem wel zou terugnemen zit je idd met een min of meer stukgereden paard, dan kun je dat allemaal weer gaan oplossen en proberen weer te verkopen, niet doen dus.

Heel veel succes en niet zomaar toegeven!

Mocht je gratis juridisch advies willen; bel de Jurofoon, zij kunnen je haarfijn vertellen hoe het zit

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:29

daantjuhhh schreef:
trisca schreef:
Bij een rechtzaak win je het absoluut! Zij moeten aantonen dat het een verborgen gebrek is. Hiervoor moet hj het al gehad hebben. Als jij zegt dat hij nooit last had hebben ze niks om je te pakken.

Wij hebben zelf zoiets meegemaakt, dus daarom heb ik mij er enigzins in verdiept. Bovendien heeft een leerling van mij dit meegemaakt met zomereczeem.
Zij kocht een Friese stermerrie en na 3 dagen bij haar op stal had het dier zomereczeem. Ze had geen poot om op te staan, want de dierenarts van de vorige eigenaar zei dat ze het niet had. Zomereczeem is plaatsafhankeljk, dus dat kon bij hun gekomen zijn..
Bij jou kan een rugblessure zoveel oorzaken hebben, de meeste kunnen plotseling optreden..

Ik heb juist geleerd dat de verkoper moet aantonen dat hij bij jou geen gebrek heeft gehad en niet andersom!
Of is dat als je een paardenbedrijf hebt?
Ik kan het helemaal fout hebben maar zoiets heb ik een x opgevangen!

Nee, de koper moet aantonen dat hij dit al eerder had

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:35

Alina schreef:
NIet terugnemen en zwichten voor de druk die ze op je zetten!

Ik heb dezelfde situatie gehad, die mensen waren zelfs bezig met doodsbedreigingen...
Terwijl het enige wat er niet "goed" aan het paard was was dat het niet klikte... Tsja sorry, maar da's geen verborgen gebrek...

Jij staat volledig in je recht!
Niet terugnemen, laat ze hoog en laag springen, jij bent ze niets verplicht!
Als je hem wel zou terugnemen zit je idd met een min of meer stukgereden paard, dan kun je dat allemaal weer gaan oplossen en proberen weer te verkopen, niet doen dus.

Heel veel succes en niet zomaar toegeven!

Mocht je gratis juridisch advies willen; bel de Jurofoon, zij kunnen je haarfijn vertellen hoe het zit

Wat een zieke lui zeg...werkelijkwaar.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:49

Ik heb het ook gehad.
De pony was nog niet vaak verhuist en we wisten van toen ze bij ons kwam dat ze best even tijd nodig had om te wennen. We hebben ze geadviseerd om de eerste week een beetje rustig aan te doen en haar eerst even te leren kennen.

Helaas hebben ze haar direct in een stand gezet( pony was een ruime box en weidegang gewend) op een manege( wij wonen op een boerderij). Alle manegekinderen moesten de nieuwe pony natuurlijk bewonderen en aanraken. De pony werd zo gek van al dat gedoe dat ze pinnig werd.
Ze hebben ons gedreigd om de pony naar de slacht te brengen als we haar niet terug namen. Ze konden niks tegen ons beginnen omdat ze echt superlief was en enorm veel mensen haar kenden.
Het was een haflinger/welsh. Kleur van de haflinger en uiterlijk bijna welsh, viel wel op in het Z. Iedereen kon dus bevestigen dat ze niet pinnig was.
Doordat ze geen opties hadden kwam deze dreiging denk ik. Wij zijn er neit opin gegaan, maar ik heb daarna ook nooit meer iets van de pony vernomen..

Dit is echt verschikkelijk, om op zo'n manier afscheid te moeten nemen van je maatje

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:22

Op het moment dat de pony niet is gekeurd dan heeft de koper niet aan het onderzoeksplicht gehouden en hebben ze weinig rechten..

Je bent als koper verplicht om onderzoek uit te voeren om dus dit soort dingen te voorkomen.

Mocht het zijn dat je ooit weer een paad verkoopt of koopt laat dan het paard ten alle tijden keuren (alleen klinisch mag dan ook) of laat het zwart op wit zetten dat het paard niet gekeurd word,
maar dat er dan ook geen rechten aan verbonden zijn mits er wel wat zou zijn..

Een handelsstal hier dichtbij adviseerd altijd om zijn paarden te laten keuren, hij weet dat ze goed zijn, maar om dus touw trek te voorkomen vind hij het wel beter om het te doen.

In jou geval speelt er ook nog gevoel mee dus persoonlijk kan je hem wel terug nemen voor iets minder geld.
Op zich in 4 weken lijkt het me dat de pony nog niet echt blijvende schade opgelopen heeft en kan je de pony zelf goed doorrijden en evt dan weer verkopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:25

trisca schreef:
Nee, de koper moet aantonen dat hij dit al eerder had

En hoe zit dat dan met een bedrijf?
Ik ken namelijk een trainingsstal die zelf moest aantonen dat hun paard wat hun hadden verkocht geen gebrek had. (rechtzaak)
(het kan zijn dat het een verkoop over de grens was en dat t darom zo was)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:42

Bij een bedrijf is het precies andersom als bij particulier heb ik gelezen (ik sta niet in voor het waarheidsgehalte )

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:08

Ik heb het ook..
Precies op dit moment..
Mijn pony heb ik 4 jaar gehad..
Zelf ingereden en alles (ik kon toen ook nog niks..)
We hebben het samen geleerd. Toen ze werd verkocht, was ze L1 met winstpunten.
Ze was verkocht aan mensen, voor hun dochtertje van 9.
We hebben er HEEL duidelijk bij gezegd, dat ze een échte gebruiksaanwijzing heeft, en niet de makkelijkste is.
Toen ze haar dus hadden gekocht, heb ik er nog 3 maanden elke week minstens 1x op gereden.
Zelfs nog wedstrijden, met prijzen en wp..
Ik heb hun (het meisje, en haar ouders) daarna nog verder willen helpen, maar ze wilden mijn hulp niet. Iedere keer als ik belde (ze zeiden dat ik mee naar de pony mocht, wanneer ik wilde) was er wel een smoesje dat het niet kon of wat dan ook..

Nu, 6 maanden na de verkoop (ongeveer) werden we gebeld, en ze was 'onhandelbaar' geworden.
Als ze op wouden stappen, begon ze al te bokken! Longeren was een ramp, zoals ze zeiden. Ze konden haar alleen uit de wei halen, tegen de avond, omdat ze dan wist, dat ze brokken kreeg!
Wij hebben er zelf voor gekozen haar terug te kopen..

Ik ben erbij geweest, en gelongeerd. Zonder zweep, en ze luisterde perfect. Toen zadel erop, en ze heeft geen stap verkeerd gezet...
Vrijdag komt ze naar huis (als het goed is..)

Ik wens je veel succes, het doet echt zoveel pijn, om een paard/pony te zien lijden, omdat mensen er niet mee om kunnen gaan.
Het is niet alleen een lijdensweg voor het beestje, maar ook voor jou. Wat je ook beslist (terug nemen, of niet) zorg dat je erachter staat.
Ik wens je veel succes, en zoals de rest ook al zei: juridisch, hebben ze geen poot om op te staan!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:12

tjezus wat een verhaal zeg.

Maar ook 1 belangrijk detail:
Wat wil jezelf??? (of heb ik daar overheen gelezen??)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:17

MissEvil schreef:
Ik heb het ook..
Precies op dit moment..
Mijn pony heb ik 4 jaar gehad..
Zelf ingereden en alles (ik kon toen ook nog niks..)
We hebben het samen geleerd. Toen ze werd verkocht, was ze L1 met winstpunten.
Ze was verkocht aan mensen, voor hun dochtertje van 9.
We hebben er HEEL duidelijk bij gezegd, dat ze een échte gebruiksaanwijzing heeft, en niet de makkelijkste is.
Toen ze haar dus hadden gekocht, heb ik er nog 3 maanden elke week minstens 1x op gereden.
Zelfs nog wedstrijden, met prijzen en wp..
Ik heb hun (het meisje, en haar ouders) daarna nog verder willen helpen, maar ze wilden mijn hulp niet. Iedere keer als ik belde (ze zeiden dat ik mee naar de pony mocht, wanneer ik wilde) was er wel een smoesje dat het niet kon of wat dan ook..

Nu, 6 maanden na de verkoop (ongeveer) werden we gebeld, en ze was 'onhandelbaar' geworden.
Als ze op wouden stappen, begon ze al te bokken! Longeren was een ramp, zoals ze zeiden. Ze konden haar alleen uit de wei halen, tegen de avond, omdat ze dan wist, dat ze brokken kreeg!
Wij hebben er zelf voor gekozen haar terug te kopen..

Ik ben erbij geweest, en gelongeerd. Zonder zweep, en ze luisterde perfect. Toen zadel erop, en ze heeft geen stap verkeerd gezet...
Vrijdag komt ze naar huis (als het goed is..)

Ik wens je veel succes, het doet echt zoveel pijn, om een paard/pony te zien lijden, omdat mensen er niet mee om kunnen gaan.
Het is niet alleen een lijdensweg voor het beestje, maar ook voor jou. Wat je ook beslist (terug nemen, of niet) zorg dat je erachter staat.
Ik wens je veel succes, en zoals de rest ook al zei: juridisch, hebben ze geen poot om op te staan!

erg goed vind ik dit. als je paard het bij die kopers niet zo doet als bij jou, dan is er duidelijk miscommunicatie en zal de ruiter daar iets aan moeten doen. als ze dat niet willen, zijn ze het paard ook niet waard. een paard vereist nou eenmaal zelfopoffering en je komt jezelf keer op keer tegen. je paard daar laten en naar de (****) laten helpen is zeker geen oplossing. het paard zal alleen maar ongelukkiger worden, en weer verkocht worden aan weet jij veel wie...

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:30

merrieveulen schreef:

erg goed vind ik dit. als je paard het bij die kopers niet zo doet als bij jou, dan is er duidelijk miscommunicatie en zal de ruiter daar iets aan moeten doen. als ze dat niet willen, zijn ze het paard ook niet waard. een paard vereist nou eenmaal zelfopoffering en je komt jezelf keer op keer tegen. je paard daar laten en naar de (****) laten helpen is zeker geen oplossing. het paard zal alleen maar ongelukkiger worden, en weer verkocht worden aan weet jij veel wie...

Ik was er ook van overtuigd, dat als mijn pony wéér zou verhuizen, en andere eigenaren zou 'krijgen' ze zeker bij de slacht zou eindigen.
Ze is enorm eenkennig, en ze is al helemaal van slag, omdat het er daar ook niet zo aan toe gaat, zoals thuis..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:53

dat ken ik ja. gelukkig gaan mijn paarden nooit weg. ik heb Faram zelf opgevoed, van veulen af aan, en hij is dus alleen bekend met mijn manier van doen. daarom klikt het maar moeilijk met andere mensen als ik er niet bij ben om hem gerust te stellen. omdat ik weinig les heb gehad op de manege, heb ik een eigen manier van rijden en omgaan met mijn paarden gekregen, die nogal afwijkt van het standaard. voor ons prima, maar voor Faram niet prettig als iemand anders met hem op pad wil.

rozebril

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:38

hoi hoi
even een klein bericht je tussen luister niet teveel naar bonnyvan ling want ze weet niet waar ze het over heeft en die advocaat heeft ze nooit in geschakeld ik ben namelijk de gene geweest die haar paard heeft gekocht

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:56

Nou, dan wil ik die kant van het verhaal wel horen!

Zazoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:10

ik ben ook erg benieuwd.
uit wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik het erg banketstaaf voor de verkopers. ze zoekt een goed tehuis en helpt telefonisch en komt erheen om te helpen. lijkt me allemaal super aardig en dan krijgt ze er voor terug dat er niet geluisterd wordt en haar paard naar de klote gereden wordt en er geeist wordt dat ze m terugneemt. als t niet zo is mag jij me vertellen hoe t wel is.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:20

Zazoo schreef:
ik ben ook erg benieuwd.
uit wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik het erg banketstaaf voor de verkopers. ze zoekt een goed tehuis en helpt telefonisch en komt erheen om te helpen. lijkt me allemaal super aardig en dan krijgt ze er voor terug dat er niet geluisterd wordt en haar paard naar de stinkmodder gereden wordt en er geeist wordt dat ze m terugneemt. als t niet zo is mag jij me vertellen hoe t wel is.

Bovenstaande berichten hebben niets met ts te maken maar met een reactie die door iemand is gegeven ergens in dit topic.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:04

Ik zou te allen tijde proberen te voorkomen dat er een rechter aan te pas moet komen. Je hebt verplichte procesvertegenwoordiging, dus je moet een dure advocaat inhuren, en dan hoop ik dat je voor veel verzekerd bent qua rechtsbijstandverzekering, want dit kan een lang proces zijn.
Ook al sta je al dan niet in je recht. Dit is een arbitrair geval waar met deze feiten nog geen conclusie aan verbonden kan worden.
Ik zou het paard terugnemen, tegen een veel lager bedrag.

Gewoon ontbinden van de koopovereenkomst. Er komen dan voor jou een verplichting om de koopprijs aan hen te betalen, en voor hen om hetzelfde paard terug te leveren.
Daar zit het em in, zij kunnen niet hetzelfde paard terugleveren, hij is achteruit gegaan en heeft inmiddels een kwaal. Dus moeten ze aanvullende schadevergoeding betalen. Dat verreken je in de koopprijs die je aan hen teruggeeft.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:26

Ik ga met Venetia mee. En dan wordt het paard iig niet helemaal in de **** gereden, waardoor hij uiteindelijk bij de slacht of in de handel verdwijnt.
Die klik is er niet en komt er niet, dus ze willen hoe dan ook van het paard af.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:06

jacimatho schreef:
Zazoo schreef:
ik ben ook erg benieuwd.
uit wat ik tot nu toe heb gelezen vind ik het erg banketstaaf voor de verkopers. ze zoekt een goed tehuis en helpt telefonisch en komt erheen om te helpen. lijkt me allemaal super aardig en dan krijgt ze er voor terug dat er niet geluisterd wordt en haar paard naar de stinkmodder gereden wordt en er geeist wordt dat ze m terugneemt. als t niet zo is mag jij me vertellen hoe t wel is.

Bovenstaande berichten hebben niets met ts te maken maar met een reactie die door iemand is gegeven ergens in dit topic.

aha ik snap het, dan hoef ik het verhaal ook niet te horen.