Stel, paard trapt hond, wie is schuldig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:20

Heel ander verhaal de eigenaresse van de stal heeft een heel klein schattig hondje en die is niet erg vlot meer. En deze liep op een zonnige dag in de wei paardendrollies te knabbelen en liep prompt onder het eten en snuffelen tegen de 3 jarige ruin aan. Die schrok zo dat ie een bokje maakte en 3 teentjes van het hondje brak!! Gevolg...als het hondje nu aan komt hupsen hoor je *trippeltrippeltripelTIK*..ghighi..!!
Verder heb ik eigenlijk weinig last van honden als ik op mn paard zit. Als het zo is probeer ik óf in te halen óf even te wachten en zo non verbaal de boodschap wil overbrengen dat het hondje aan zn lijntje mag...

Vroeger had ik het trouwens met mn verzorgpaard. Die stond op een manege naast een soort meertje/bosje/recreatiegebiedje. Heb daar menigmaal een aanvaring gehad met knal oranje rubberboten met kindjes er onder*die op deze bizarre manier hun boot verplaatste van A naar B* dit met gevolg dat ik al bij punt C was...En ook honden die keihaard opeens hoor een soort struik heen springen op een niet zo'n mooi moment*rustig stappend met lange teugel*.... Ach...Honden...Heb er zelf 2 met manieren gelukkig die donders goed weten dat ze vooral niet bij een paard in de buurt moeten komen....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:12

Heb een keer in Roemenie een herdershond achter me aangehad.
Nu is het zo, dat de honden van de herders erg waaks en gemeen zijn. Ze dragen daarom een ketting om hun nek, waar een horizontale stok aanhangt van ca 30 cm. Als ze gaan rennen, slaat de stok tegen hun borst. Dus rennen ze niet hard. Da's erg fijn als je met je paard langskomt.

Een keer was er dus zo'n hond zonder zo'n stok. hij vloog ons na en hapte steeds naar de benen van mijn paard. Wij in volle galop weg. Voelde ik ineens de kont omhoog gaan, hoorde een hard gepiep, ik keek achterom en zag nog net de hond in een grote boog door de lucht vliegen... Geweldig! (we zijn niet gestopt!)
Een paard mag zich verdedigen, toch?

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:19

Mijn ene hond gaat vaak mee op rit. Ik moet ook zeggen dat ik niet veel last heb van vervelende honden, mensen lijnen hier al snel aan als ze zien dat er een paard aankomt. Maar het is weleens gebeurt dat de hond achter mijn paard aanrende en de eigenaars zich in de bosjes verstopten! Ik heb speciaal een dressurzweep bij me want honden krijgen echt een enorme hengst als ze om me heen gaan springen. Is het meteen afgelopen. Mijn paard slaat nooit, mijn eigen honden zijn heel lief op stal en paardje ook altijd. Wil ik ook graag zo houden. Maar ik ga nooit langs loslopende honden galopperen want dan vraag je om moeilijkheden. Is toch jachtinstinct dat ze erachteraan gaan. Gelukkig is het hier (behalve op zondag) héél rustig in de bossen en op de hei. Ik denk dat de eigenaar van de hond aansprakelijk is voor de schade. Hond moet gewoon onder appèl staan.

santos

Re: Stel, paard trapt hond, wie is schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:12

anouar, het spanderswoud is toch van natuurmonumenten?? Volgens mij moeten alle honden aangelijnd. Dit staat op die groene bordjes, waar ook opstaat aangegeven dat je op een ruiterpad zit.

Dit was altijd wel zo, en opde site van natuurmonumenten staat ook, honden aangelijnt. Volgens mij zit je dan altijd goed, als er wat gebeurd?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:28

Het spanderswoud is gedeeltelijk van natuurmonumenten en gedeeltelijk van Goois natuurreservaat. Het gedeelte van natuurmonumenten (de kan waar het bezoekerscentrum is en Bantam) mag je niet komen met je paard.
Bij de kant na GNR heb ik eens op de bordjes gekeken en daar staat niks over honden

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:45

Ik heb dat meestal als ik op het strand ben met mijn paard, dat er constant maar honden naar me toe komen Ben ook wel eens bang dat ze mn paard grijpen of dat mn paard ineens trapt (in principe doet hij niks maar zou altijd kunnen). In dit geval mogen honden en paarden gewoon op het strand komen. Als er iets gebeurd zou je waarschijnlijk dus het getouw-trek krijgen?