Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knapmannetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:10

knapmannetje schreef:
Ja wat moet ik zeggen braaf paard

misschien eens laten kijken door een ander persoon
normaal gedrag is het zeker niet
de aanpak ook niet trouwens

wat je anders zou moeten ??
de OORZAAK zoeken!!
want die ligt zeker weten niet bij het paard
[/quote]

Ik weet zeker dat er met mijn paard niets aan de hand is. De persoon die ik naar mijn paard laat kijken is zeer goed in haar werk. Ik vind het normaal dat als je een dier (waar je zeker van weet dat er geen andere reden is dan aangewent gedrag) je hem een tik mag geven als hij wil bijten, moet zeggen dat ik het met de stem af kan maar mocht hij wel bijten dan krijgt hij actie reactie. Mijn punt in dit toppic: als de TS zegt dat het zadel nu wel goed is dat dit dan in twijfel word getrokken door een aantal mensen. Die hebben blijkbaar zoveel kennis dat ze via hun PC zien dat het zadel toch niet passend ligt en dat er een prutsers bij is geweest die het zadel heeft aangepast. TS vraagt advies wat ze tegen het probleem kan doen dan zijn adviezen over eventueel lonngeren vanwege spierpijn goede adviezen of hoe je het dan ook oplost doormiddel van een tik of belonen. Dan kan zij de keuze maken wat zei het beste bij haar en haar paard vindt passen. Maar om gelijk te zeggen zadel ligt steeds niet goed, vind ik kort door de bocht. Het kan ook aangewent gedrag zijn, dat je moet afleren. Welke keuze je hier dan in maakt is aan ieder zelf.
[/quote]

unamie

Re: Paard bijt als haar zadel opgelegd word !!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:32

@knapmannetje
omdat 9 van de 10 zadels niet goed passen!!
als ik om me heen kijk
en ik zie waar sommige (goede ) ruiters mee rijden
treurig gewoon ee:
dat is de realiteit

ook grote namen in maatwerk zadels bakken er soms helemaal niets van....
ik ken genoeg mensen die een prachtig en duur maatwerk zadel aan hebben laten meten door een zeer bekende nederlandse zadelmaker ...(laat ik het netjes houden en geen namen noemen)
na 2 jaar tobben heeft ze het zadel verkocht omdat haar paard weggevallen rug spieren had en zware rug problemen
paard zat helemaal vast maar liep wel M dressuur.. onbegrijpelijk!!
ze heeft nu (op mijn aandringen) een ECHT GOED passend zadel laten aanmeten
in middels is ze Z ..paard loopt nu weer als een zonnetje
je begrijpt dat ze nooit meer terug gaat naar haar oude zadelmaker

ook de wetenschap dat de vulling van je zadel regelmatig nagekeken moet worden om ongelijkheid (kuilen, bobbels)
van de kussens bij te laten leggen

wie doet dat een gebeurt dat op een goede manier (dus niet volproppen aan de achterkant zodat de kussens keihard worden)
mijn wantrouwen t.o. de pasvorm van zadels
komt niet zo maar uit de lucht vallen
ik heb er (helaas) een goede reden voor

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:18

Helaas Unamie vinden de meesten mensen dat allemaal onzin en te duur, hou je geld maar in de zak zeggen ze dan
Zelfs beroepsruiters... Ik heb mijn springzadel gekocht van een beroepsruiter, vrijwel nieuw, hij had het gekocht omdat ie hem mooi vond, en elk zadel past op elk paard toch? Hij had geen idee wat de boommaat was Hij vond het mooi, dus het pastte.

Maar TS: Laat er even een andere zadelmaker naar kijken, voor het welzijn van je paardje Het is voor jullie beiden leuker als je weet dat ze echt geen last meer van het zadel heeft

Stephtj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:24

Ik heb men zadel laten nakijken en alles is inorde !!!
Ook is de dierenarts geweest om te kijken of ze nog pijn heeft, maar ze heeft niets van pijn !!!

Maar ze bijt nog steeds, ze heeft zelfs vandaag in men arm gebeten.
WAT NU ???

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:28

laina schreef:
Ik heb men zadel laten nakijken en alles is inorde !!!
Ook is de dierenarts geweest om te kijken of ze nog pijn heeft, maar ze heeft niets van pijn !!!

Maar ze bijt nog steeds, ze heeft zelfs vandaag in men arm gebeten.
WAT NU ???

www.spierproblemen.nl

DSkaTer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:36

hmm.. ja das moeilijke
vaag dat ie je bijt meschien geur ofzo;P

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:57

ik heb je ge pm't

Stephtj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 20:34

Men probleem is opgelost !!! Ze bijt niet meer !!!
Het kwam niet DOOR het zadel. Maar dat wist ik al.
Telkens als ze wou bijten gaf ik haar een tik op haar neus en nu blijft ze gewoon staan.

grjts stephanie, maar toch bedankt voor tips

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:20

Banjer deed ook vervelend met zadelen... dat heb ik opgelost door haar direct wat lekkers te geven zodra het zadel op haar rug ligt... na 3x had ze al door dat het zadel wat lekkers oplevert...

En bij Banjer weet ik zeker dat het zadel goed ligt... we hebben nl. een boomloos zadel (Torsion) en de ostheopaat zegt dat dit zadel het beste zadel is dat we tot nu toe hebben gehad... Dus de Torsion is een blijvertje...

Afineeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:30

Mijn paard doet ook zo als ik haar deken opdoe?!?
Weet iemand waar dat van kan komen??
Het is trouwens al vanaf het begin dat ik haar heb, en het ergst bij haar winterdeken maar ook gewoon bij een zweetdekentje al.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:45

Duidelijk,ze vind het niet prettig,sommige paarden hebben een enorme hekel aan de deken.Het zadel idem dito,wat voorzichtiger er opleggen en wat rustiger aansingelen scheelt al een heleboel.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:08

Weet je zeker dat het zadel goed past?
Heb je er een zadelmaker naar laten kijken? Of een zadelverkoper (eentje die het over inches heeft als je de maat van een zadel vraagt, en niet over de boommaat)?
Heb je er ook een fysio/osteopaat bij gehad?
De meeste dierenartsen kunnen de dingen die een verkeerd zadel heeft opgeleverd niet oplossen. Ze zien vaak ook niet goed of het zadel wel of niet goed past.
Alleen een nieuw passend zadel aanschaffen lost het probleem niet op.

Een paard straffen omdat hij jou duidelijk wil maken dat hij pijn heeft, ben ik niet voor.
Daarom, eerst duidelijk zien te krijgen of het komt door de pijn of niet.
Is het gewenning, dan je paard gewoon weer vertrouwen geven in het zadel en het aansingelen.
Is het pijn, dan geen lapmiddelen maar de oorzaak aanpassen.
Een tik op het juiste moment is niet verkeerd, maar dan moet je die tik wel op het juiste moment en om de goede reden geven.

Mijn paard heeft (had?) singeldwang, het zadel vindt ze geen probleem, het aansingelen wel. Ook een deken oid is geen probleem bij haar.
Ze zal niet bijten of trappen oid, ze kijkt wel heel nijdig om, wil niet stil blijven staan en pompt zich zo op dat je met moeite kunt aansingelen. Als je haar vast zette, kon je er ook nog eens op rekenen dat ze kon gaan hangen.
Dit heb ik opgelost door het zadel er op te leggen dat ik alleen nog maar aan hoefde te singelen aan 1 kant, dan haalde ik het touw los, sloeg die om de stang heen en het uiteinde hield ik in mijn hand, dan een wortel aan het paard geven zodat ze zich met die wortel bezig hield en dan singelde ik aan, gaatje voor gaatje. Daarna een suikerklontje gaan geven (is al op voordat ik de singel vast had) en haar vast laten staan.
Op een gegeven moment niet meer tijdens het aansingelen wat lekkers geven, maar dan eens na de tijd en dan eens een keer niet.
Zodat het ritme eruit is, er geen vast moment is dat ze wat lekkers krijgt en ze daar op kan gaan rekenen (om andere problemen weer te voorkomen).

Ze staat nu vast, blijft stil staan en laat het gewoon over zich heen komen.
Moment van wat lekkers geven staat niet vast, net als of ze wel of niet wat lekkers krijgt, dat hangt maar van mijn bui af (en niet die van haar) .

Geduld hebben en houden, rustig aan, stapje voor stapje, niet verwachten dat het met een week of 2 opgelost is, zorgen dat het paard geen pijn associeert met het zadel.
Als er een stap goed gaat, niet meteen verder gaan, maar eerst die stap goed bevestigen en dan pas een stap verder gaan.
Gaat het niet goed, dan een stap terug en overnieuw.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:10

Afineeee schreef:
Mijn paard doet ook zo als ik haar deken opdoe?!?
Weet iemand waar dat van kan komen??
Het is trouwens al vanaf het begin dat ik haar heb, en het ergst bij haar winterdeken maar ook gewoon bij een zweetdekentje al.

Afineeee, hoe doe jij een deken op en af?
Zwiep je hem er zo overheen en trek je het ook zo van de kont weer af?
Of vouw je de deken in 3 delen op het paard op en kan je de deken er zo vanaf pakken en in omgekeerde volgorde er weer op?
Eerste optie is geen fout iets hoor, alleen niet alle paarden vinden dat zo prettig. Mijn paard heeft er geen problemen mee, het maakt niet uit welke van de 2 opties ik gebruik.
Zou dat wel zo zijn, zou ik voor optie 2 kiezen.

Als de deken op het paard ligt, eerst het achterste deel naar voren vouwen en dan het voorste deel naar achter vouwen (moet je de sluitingen natuurlijk wel los hebben he).
Dan kun je de deken zo aan de zijkant van je paard er af pakken.
En in omgekeerde volgorde er weer opleggen.
Zo hoef je minder te zwiepen, paarden vinden dit over het algemeen minder eng.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:23

knapmannetje schreef:
Waarom word de TS niet gelloft als ze zegt dat het zadel nu wel goed is? Je weet heel haar achtergrond niet misschien heeft ze wel meer verstand van paarden dan jij????

Omdat veel mensen (oa zadelverkopers) denken dat het zadel wel past, terwijl dit niet zo is.
Daarnaast was haar eerste reactie op Bokt over dat ze een zadel zocht, daarbij kwam wel duidelijk naar voren welke inchmaat ze zocht, maar niet welke boommaat (lijkt mij toch wel van essentieel belang) behalve dat het op een redelijk breed paard moest passen (tja, dat is subjectief, want welke maat is dat? wat de een breed vindt hoeft de ander nog niet breed te vinden).
In een latere reactie had ze het over een bontonderlegger.
Als je zadel goed past, moet je er geen bontonderlegger onderdoen, dit vernauwt de kamer waardoor het zadel niet meer passend zou kunnen gaan liggen en je paard problemen van zou kunnen krijgen.

Vandaar mijn gerede twijfel...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:18

laartjuh schreef:
Sla je je kinderen ook als ze stout zijn?? (of als je die nog niet hebt ga je ze slaan)???

Beetje vreemde reactie...
Met kind kind kun je praten. Een paard begrijpt alleen de toon van je stem. Daarbij wordt hij in de kudde ook doormiddels van fisieke straffen gestraft als hij een paard, dat hoger in rang staat, bijt.

Als je ZEKER weet dat je zadel goed past, vind ik het heel normaal dat je je paard straft.

Knuffeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:35

Jouw probleem, of liever gezegd: dat van je paard, is voor 'n paard bij ons op de manege, heel herkenbaar.
En eerlijk gezegd ben ik ontzettend bang geworden om dat paard op te zadelen.
Het hoofdstel omdoen is geen probleem, dat laat ze heel braaf doen.
Maar zodra ik met haar zadel in haar box binnenkom, is het tijd.
Haar oren plat in haar nek, ze probeert je in te sluiten in een hoek, probeert je daar te trappen, bijten, slaan, ...
Ik ben door dit probleem zó bang geworden om haar op te zadelen, en ik heb hier nog steeds geen goede oplossing voor gevonden.

Met rijden is ze braaf, daar niet van, maar alleen dat opzadelen is een regelrechte ramp!

Ik heb dus zelf niet echt tips voor je, het enige wat ik kan doen is je veel succes wensen.

Groetjes,