hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia_

Re: hoe leer je een veulen goed verkeersmak te maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:48

Tja, ik denk dat iedereen andere meningen heeft voor zijn paard opvoeden... Zoals ik al eerder had geplaats hier heb ik een 2,5 verzorghengstje. Als ik er ben doe ik wel altijd wat met hem, ik poets, loop door de bak en laat hem wennen aan nieuwe dingen.
Het zit heel erg in zijn karakter om uit te proberen ( dat heb ik zelf meegemaakt en dat stond in een boek met karaktereigenschappen van Linda tellington jones) Ik ben nu ook nog maar 15, maar toch gaat het prima hij probeert me niet meer uit omdat ik inderdaad streng daarop ben. Ook helpt de eigenaar me heel goed met hem, zij heeft vroeger zelf al jonge welshjes ingereden dus die weet wel hoe het moet. En zij vind het juist goed als een veulen veel in de handen is.
Dus tja, ik denk dat je hierover wel een eeuwenlange discussie kan houden...

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:04

ik ben het er helemaal mee eens dat een veulen bij leeftijdsgenootjes hoort, maar ik ben het er ook mee eens dat hij/zij wel al wat dingen moet leren en weten!

het is de bedoeling dat je er op 3 jarige leeftijd zo'n beetje mee kan gaan rijden, dan is het wel handig als ze al wat dingetjes weten

niet te veel in 1 keer, tuurlijk niet, maar af en toe een voetje geven, een stukje lopen, een borstel eroverheen.
en dat lopen is idd een stuk beter hanteerbaar als ze nog klein zijn, laat ze vast wennen dat zodra ze 1.70 hoog zijn ze er niet als een bang konijn vandoor schieten bij de eerste de beste fietser die je tegenkomt.

er werd een verelijking gemaakt met kinderen, nou is 4 weken wat overdreven om te beginnen maar toen mijn jongens 9 mnd waren hadden ze toch al heel veel dingen geleerd en moesten ze ook al luisteren....

ik heb er nu eentje van bijna 4 en eentje van bijna 2, als ik met de jongste nu pas zou beginnen dan zou het niet veel meer worden denk ik

succes met je veulen !! en veel plezier

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:45

ja mensen hebben het verkeerd opgevat.. ik heb me paardje egt niet als knuffelpaardje.. ik wil het juist goed doen en nu al beginnen met kleine dingetjes.. zoals een beetje wandelenm,poetsen enz.. zodat tie me vertrouwd, niet gelijk langs drukke wegen .. maar gwoon een btje leren meelopen aan het halster als die dan gelijk went aan een fiets is dat al mooi meegenomen tog.. hij staat nu ook niet alleen op stal dus hij loopt niet weg te kwijnen.. ik heb hem op stal gezet om lekker aan elkaar te wennen de 1e 3 maanden.. ik kan hem nu wel op de wei gooien maar dan staat tie nog in zijn 1tje! hier hebben we geen veulenopvokken jammer genoeg anders had tie daar allang gestaan.. en wil er zeker wel 2 x per week mee bezig zijn.. want ik wil een goede band opbouwen met hem.. ik vind dat ook heel belangrijk! ik ben al opzoek naar een hengsten wei of jaarlingen wei hier in de buurd zodat ik hem ook nog nie hoef te castreren.. omdat ik hem zolang mogelijk hengst wil houden.. ik was benieuwd hoe andere mensen er over dachten..

Bedankt!:)

GabberGill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:29

nou amber ga de blits methode doen die heeft prima gewerkt gewoon 2 jaar lekker bij je houden maar hem wel heel de wei periode een beetje laten rusten af en toe pakken klein stukje lopen

kijk naar blits die had ik hengst willen laten

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:01

Tja ieder zijn mening natuurlijk. Ik leer mijn veulen ook het liefst zoveel mogelijk dingen kennen vanaf het begin.
Ik vind het maar niks een paard dat op 2.5jaar uit de opfok komt en bijna het ene trauma na het andere moet verwerken omdat die vanalles ziet en meemaakt wat hij/zij allemaal nog nooit gezien of gehoord heeft. En dan de 1ste keer een smid tjee wat een drama want ojee als je aan de hoeven komt, dan weer de veearts help wat is dat, die handen overal en ga zo maar door.
Mijn veulen zal meekomen op kleine buitenritjes aan het halsterkoord lekker naast zijn mama zo worden ze alles gewoon. Bij het spenen gaat ie naar leeftijdsgenootjes en na een aantal maanden lekker terug thuis.
Een vrindin van me die fokker is doet het al jaren zo en het is geweldig om bij haar in de lente een ritje te maken met de merries en veulens bij.
Er zullen zeker wel mensen zijn die dit niks vinden ik dus wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:08

Quinzy schreef:
Tja ieder zijn mening natuurlijk. Ik leer mijn veulen ook het liefst zoveel mogelijk dingen kennen vanaf het begin.
Ik vind het maar niks een paard dat op 2.5jaar uit de opfok komt en bijna het ene trauma na het andere moet verwerken omdat die vanalles ziet en meemaakt wat hij/zij allemaal nog nooit gezien of gehoord heeft. En dan de 1ste keer een smid tjee wat een drama want ojee als je aan de hoeven komt, dan weer de veearts help wat is dat, die handen overal en ga zo maar door.
Mijn veulen zal meekomen op kleine buitenritjes aan het halsterkoord lekker naast zijn mama zo worden ze alles gewoon. Bij het spenen gaat ie naar leeftijdsgenootjes en na een aantal maanden lekker terug thuis.
Een vrindin van me die fokker is doet het al jaren zo en het is geweldig om bij haar in de lente een ritje te maken met de merries en veulens bij.
Er zullen zeker wel mensen zijn die dit niks vinden ik dus wel.

ik ben het hiermee eens. als alles in één keer komt is dat voor het paard erger dan wanneer die ermee is opgegroeid. zolang je weet waar je mee bezig bent kan het ook prima zo.

amberS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:08

klopt stef haha..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:17

zet hem in een wei bij een drukke weg, of op stal op een boerenerf.
Onze paarden staan bij een landbouwer; de stallen zijn op de deel. De aardappels worden letterlijk voor hun neus gelost met zo'n grote lopende band, terwijl ze gewoon staan te eten. Ook staat er regelmatig een trekker binnen.
Zelfs voor de meest enorme landbouwwerktuigen of vrachtwagens vertrekken ze geen spier meer. Het is gewoon voor ze.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:27

Ik heb ook een (shet)hengstje van 9 maanden oud. Hij staat 24/7 in de wei bij de shetjes van mijn schoonvader. Ik ga er 1/2 keer per week naartoe om even te kijken hoe het met hem gaat.
Ik ga ongeveer 1 keer per week een stukje met hem wandelen om hem daaraan te laten wennen. De andere keer aai ik even, krab zijn hoefjes uit en ga ik weer. Ik kan hem overal aanraken en hij vindt alles leuk wat we doen. We wandelen meestal ook niet langer dan 10 minuten, iedere keer 2 meter verder dan de vorige keer en onderweg stoppen we vaak zodat hij even kan grazen.
Ik vind het belangrijk dat ik hem in handen kan krijgen, dat hij voetjes kan geven en dat ik overal aan hem kan komen. Dit voor het geval er een smid of veearts bij moet komen. Een poosje terug is de hoefsmid voor de eerste keer geweest, hij gaf braaf zijn voetjes en maakte er geen probleem van.
Zoals het nu gaat met mijn pony gaat het goed, ik stop voordat het hem teveel wordt en hij vervelend wordt. Ik vind iedere dag wat met zo'n veulen doen eigelijk teveel. Het is veel belangrijker dat hij lekker jong kan zijn en de hele dag tussen anderen loopt, veel vrije beweging is ook heel erg belangrijk voor een paard, jong of oud!