Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YaraCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 14:04

Ik ben pas 13, maar ik kan al best goed zonder zadel rijden... Ik rijd lessen op de manege en af en toe doen we een soort spelletjes les, dan gaan we zonder zadel etc... Bij ons in de les is er maar 1 regel; "Als je valt, moet je trakteren". Dus als wij zonder zadel zitten, doen wij allemaal ons uiterste best om te blijven zitten... Hoe ik het heb geleerd? Ik denk dat daar eigenlijk geen echte regels voor zijn.. Wij doen altijd voor de zeker heid een halstertouwtje om de nek, zodat als je je evenwicht verliest, je een klein beetje steun heb aan dat touwtje.. Bij ons heb je ook zitles, dan ga je zonderzadel aan de longe, en dan kan je oefenen met zitten... Voor de rest is het altijd maar gewoon een beetje lol hebben, en als je valt proberen te bedenken hoe je de volgende keer niet kan vallen.... *D

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:52

zonder zadel rijden heeft met balance te maken
maar oook met je zit
eigenlijk zou je als je beging met paardrijden zonder zadel moeten beginnen daar krijg jij een betere zit van en hobbel je b.v niet zo in de draf
je moet het gewoon vaak proberen maar dan wel bij een paard dat je kan vertrouwen
iemand die ik ken die rijd zonder hoofdstel zadel alles en kan als het paard galoppeerd er gewoon op staan cool he ;)
het is een kwestie van tijd/geduld/talent/ervaring/ en wil
ook zou ik niet al te bang zijn ik had een verzorgpaard en daar gingne we rijden maar mijn zusje vind paarden zo leuk maar ze vind ze ook heel eng!! heb haar na moeite en tijd toch zo ver gekregen om zonder zadel te proberen uiteindelijk vond ze het echt heel leuk maar verder dan stap durfde ze dan niet maar toch heel knap
dus durf heb je ook wel en beetje nodig

Woopy_x

Re: Leren rijden zonder zadel? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:55

ahah ja my to ik was 5 en reed nog maar net en ik vond dat ene paard toch zo geweldig een wit paard zo snel als de wind zowat wild eigenlijk mocht ik er niet op rijden maar ik zat toch zo te zeuren ahah
dat ik het wel een x mocht proberen nou hij ging er dus vandoor met mij omdat hij van iets schrok en bamm daar viel ik op me kont bah wat zeer!\
ahah iedereen was wel blij want ik mocht snoepjes trakteren hiih

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:15

Zonder zadel rijden kun je leren, ik heb het ook nog niet vaak gedaan, 4 keer ofzo maar het ging al aardig goed(ik galoppeerde zonder handen) omdat ik heel vaak doorzit als ik rijd, zonder beugels rijden helpt ook om sneller te leren rijden zonder zadel.
Des te meer je het doet des te beter je er in wordt...
Dus, vaak doen en misschien kan je binnen een paar maanden al springen zonder zadel!

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:10

Heey!

Ik heb nu pas een verzorgpony en het is de eerste keer dat ik zonder zadel reed. Stap is heel makkelijk, draf was in het begin wat moeilijk maar op het einde van de 'les' lukte het al heel goed! Galop, daar weet ik nu nog niet zoveel over maar denk dat dat wel wat moeilijker gaat. Maar oefening baart kunst!

Groetjes Margaux

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:29

Topic is 3 jaar oud.
Denk dat ze het inmiddels wel kan :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:50

Ik heb het zo gedaan en geleerd; een longeersingel en dekje. Je heb dan steun aan je dijbenen.
Ik had langzaam aan stap draf en galop aangeleerd, wanneer ik makkelijk kon gallopperen heb ik zonder singel gereden. Ook hier weer stap draf en dan galop.

Ik had een zeer zwaar ongeluk gehad, daardoor is mijn evenwicht beschadigd. Ik had daarom veel zonder zadel gereden.

Ik heb dit mijzelf op buitenrit geleerd, in de bak heb ik nooit gereden.

Edit: ik zie nu dat de topic al ouder is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:53

Ook al is het topic oud, dat betekent niet dat mensen geen nieuwe berichten mogen plaatsen. Dus dit topic mag gewoon nieuwe leven ingeblazen worden.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 11:00

Toen ik er nog oppaste, heb ik het op een een Shetlander geleerd.
Ben er meer dan eens afgevallen, maar het voordeel bij Shetlanders is natuurlijk dat je niet zo ver naar beneden valt. :+
Heb wel altijd met een dekje gereden, omdat de vacht anders aan mijn rijbroek schuurde(jeukte).
Gewoon oefenen en oefenen. En niet al te bang zijn om er een keertje af te vallen.

peachyparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:00

_Mar3 schreef:
Toen ik er nog oppaste, heb ik het op een een Shetlander geleerd.
Ben er meer dan eens afgevallen, maar het voordeel bij Shetlanders is natuurlijk dat je niet zo ver naar beneden valt. :+
Heb wel altijd met een dekje gereden, omdat de vacht anders aan mijn rijbroek schuurde(jeukte).
Gewoon oefenen en oefenen. En niet al te bang zijn om er een keertje af te vallen.

Ik ook haha! Was alsnog altijd nog wel bang om te vallen hoor :+