Shetlander in de tuin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:15

Ik zou het echt niet prettig vinden als mijn buren een paard in de (aangrenzende) tuin hadden. Ik zou dan in de zomer niet lekker buiten zitten ivm de geur. Ik ben gek op paarden, maar zo lekker ruikt het ook weer niet als ze op een klein stukje lopen en poepen. Bovendien mogen erg veel mensen mee genieten van de extra vliegen, muggen en horzels.
Je kan je tuin wel 'dag' zwaaien als je er een pony op houd. Ik heb er al last van een enorm omegespit weiland terwijl mijn weiland vele malen groter is dan jullie tuin.
Het grootste bezwaar is, is dat het zielig is. Hij staat helemaal alleen in een tuin, met alleen maar huizen om zich heen. En zo gezellig zijn huizen ook weer niet

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 07:40

Wat is nu zielig.
Een pony die op een pensionstal wordt gezet. drie muren om hem heen in een stal van 3 bij 3 (9m2). Zijn bazin komt als je geluk heb een uur per dag rijden, en daar sta je dan verder. Af en toe komt er misschien een ander paard voorbij lopen als je tenminste niet de eerste in de hele rij ben anders zie je alleen maar mensen. Een pony thuis en zeker in een kleine tuin heeft dan 50m2 om te lopen en waarom een modderpoel? Je kan er ook speciale rubber tegels neerleggen. Ik vindt dat waar je je pony ook gaat zetten je zeker moet weten of je wel al die tijd erin wil steken om je pony de aandacht en verzorging te geven.

* NeNo ik heb de containers gewoon bij ons thuis staan. Zoveel plaats nemen die niet in hebben een inhoud van 140 liter.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:01

Dat is ook zielig
en dat doe je imo ook een paard niet aan
Maar die staan niet in de modder

japielover

Re: Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:11

eey

een vriendin van mij heeft dan een tijdje gehat als noodoplossing omdat de stal was afgebrand.
in haar tuin stonde 2 shetjes,haar tuin was wel veel groter.
maar na 1 week hadde die 2 pony's van een tuin een modderpoel gemaakt,en na 2 dagen kwamen er al buren klagen dat het stonk.
dus ik zou er eerst heel goed over na denken als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door japielover op 21-02-06 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:14

japielover, zou jij op je manier van schrijven willen letten?
Dit is onleesbaar. (punten etc zouden al wonderen doen.)

Ik neem aan dat nooit op lossin noodoplossing moet zijn?

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:03

Eigenlijk wel heel erg raar, wanneer doe je nu iets goed.
Naast ons huis lopen paarden op 3 hectare grond, die wei is nu een grote modderpoel dat veel mensen het zielig vinden. Op die wei is een grote schuilhut waar stro ligt. De paarden staan er nooit in. Op zich is dit het meest natuurlijke, er wordt nooit op gereden, ze krijgen eten drinken en elk jaar een veulen.
Dan hebben we aan de overkant bij ons een prive stal, mensen hebben 20 paarden. Elke dag kunnen ze nooit alles rijden dus gaan er de stapmolen in! De wei zien ze nooit of hooguit 1 uur in de week. Het is gewoon heel moeilijk om te zeggen wat nu wel en niet goed is. Het alle belangrijkste is gewoon dat je van jezelf weet dat je voor 100% een dier wil gaan onderhouden verzorgen. Het dier is afhankelijk van jou. Wat op zich misschien ook nog meespeeld is je leeftijd. Nu kan je op de shetlander maar over een aantal jaar niet meer, sta daar ook bij stil. Of kan je heel makkelijk afstand doen van een dier? Dat zogauw het niet bevalt hup we verkopen het maar weer. Voor jezelf alles goed op een rijtje zetten, je vakantie's er misschien voor opgeven, of iemand in je huis die je pony kan verzorgen. Mag ik vragen hoe oud je ben?
Laatst bijgewerkt door jomaro op 21-02-06 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:06

Maar je mag toch niet zomaar in de stad containers bij je huis zetten? En als het wel mag,klaagt de buurt daar dan niet over?
En als je ze in de tuin zet hou je nog veel minder plek over.
En rubbere tegels,dan heeft het paardje niks om een keer lekker te kunnen rollen(ja op een harde ondegrond,lijkt me niet zo fijn,en geen weiland..lijkt me niet echt geweldig.

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:10

Zo'n stukje is veel te klein!
Van de zomer ga ik een pony kopen en die komt ook bij mij in de achtertuin, maar dat is wel een stuk groter, ik woon in een vrijstaand huis

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:13

Ja klinkt zielig, maar dan moet ik je helaas vertellen dat onze haflinger de keus heeft van in de stal op een heerlijk strobed, of buiten op de rubber tegels. Hij kiest dus voor de rubber tegels daar rolt en ligt hij op heerlijk helemaal plat. Onze pony heeft dus de keus binnen buiten de staldeur in nooit dicht. En al regent het sneeuw hagel, hij staat altijd buiten. In de stal komt hij om te plassen en zijn brokjes te eten. Poepen doet hij netjes buiten in een hoek altijd op dezelfde plek. (erg handig voor mij om het op te ruimen). Maar waarom zou je geen containers bij je huis mogen plaatsen? Je gewone vuil gaat toch ook in containers of werken ze bij jullie gemeente nog met zakken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:17

En als je hem de keus geeft tussen de ruberen tegels en een ( droge )wei met gras?

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:18

Maar hoe groot is zo'n container dan,ja 140 liter,maar is dat ong even groot als een kliko? Ze werken hier bij ons niet met zakken,maar inderdaad met kliko's.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:23

Onze ponies mogen als het land te nat is ook niet op de wei,dan staan ze ook in een stalletje,die is dan gewoon open en daar om heen hebben we stenen neer gelegd,en daar staan ze dan ook,maar wij hebben dan wel de mogelijkheid ze is een keer even in de bak te zetten,zodat ze lekker kunnen rollen en rennen. Maar een paard het hele jaar niet in een bak of weiland zetten,dat vind ik een beetje vreemd. Kijk voor een tijdje omdat het nat weer is vind ik anders. Dan is het maar tijdelijk,maar een heel jaar nee,dat vind ik niks.

@ jomaro ik bedoel dit niet om jou aan te vallen hoor,ieder zijn eigen mening. Maar dat vind ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:26

Niet elke gemeente neemt een container met paardenmest mee
Toen ik zojuist aan het snuffelem was of je het officieel wel mee mag geven

Citaat:
Dierlijke mest mag bij het gft-afval als het om kleine huisdieren gaat. Mest van grotere huisdieren (paarden) levert geen problemen op bij de compostering, maar wordt niet door alle verwerkers geaccepteerd

En..
bij onze gemeente gaat alle afval per kg.
Dus betaal je per kg.
Dat word een erg dure rekening elke week

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:27

Ik zou een rijpaard nemen en een Shet voor gezelschap

Kan mákkelijk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:28

Ik vraag me trouwens af waar de TS is gebleven??

regina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:32

bij ons een stukje verderop, loopt een shetje van maar 70 cm ofzo in de tuin. maar dat is wel buiten het dorp...

maar dat shetje kan daar gewoon van leven, want die is zo klein... maar als je er 1 van een meter hebt ofzo, zal het wel iets moeilijker worden denk ik

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:32

runningkawa schreef:

Die kijkt vanaf de zijlijn en heeft lol gok ik zo

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:37

Ja die container is een net zoals een kliko.

Een paard kiest altijd eten, dus gaat hij voor de wei en of die nu droog is of modder als er iets te eten valt zal hij die keus maken.
Wij hebben zelf de keus gemaakt, nou eigenlijk niet wij hadden in het begin bij de stal uitloop, gewone straat klinkers liggen. Maar onze haflinger ging daar dus liggen en zijn achter benen zouden daardoor kapot gegaan zijn, dus zijn we op zoek gegaan naar ander materiaal.

NeNo

Nee hoor voel me niet aangevallen, weet heel goed wat ik doe en waar ik mee bezig ben. Heb een pony dus op een pension stal gehad. 2 bij 2,5 m2 kwam nooit in de wei, die was er niet.

Danielle_1

Re: Shetlander in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:40

Ik heb een dakterras van 4 bij 4,zit er ook over te denken om een shet te nemen hoor

Maar eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen.
Ik heb dit een keer gezien in Soest,mensen hadden een bak voor het huis midden in een flatrijke buurt.
Er werd gigantisch geklaagd door de buurt.
En de paarden die losstonden in die bak werden lastiggevallen door de buurtbewoners.

Bovendien heb ik zo mijn opvattingen over het alleen houden van een pony.

Ik krijg hierbij ook het gevoel van "ik wil ik wil"
Als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat niet kan,kan niet.
Denk eerst aan het belang van het dier,dan aan je eigen belang.

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:43

Maar om de hoeveel weken/dagen komen ze dan die kliko ophalen?

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:46

runningkawa schreef:

Daar kreeg ik gisteren een pb van na mijn reactie.
Het is de bedoeling om als gezelschap een geit te nemen.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:47

Wij brengen de 7 containers om de 8 weken naar de boer.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:51

Danielle_1

Ja maar wat is nu het belang van een dier. Iedereen denkt daar anders over.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:54

Ik denk dat iedereen een zo paardwaardig bestaan voor zijn dieren wil.

Wat is paardwaardig? Ik denk dat dat eigenlijk heel makkelijk is.
Paardwaardig is in mijn ogen, gezelschap van soortgenoten, en veel mogelijkheden tot beweging. Dus in ieder geval overdag moet het paard de mogelijkheid hebben om buiten te staan EN een sprintje te kunnen trekken. Dat is in mijn ogen paardwaardig.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:59

Oké dat is jou mening.
En als je paard nu door andere in de wei zo geschopt wordt dat je hem daardoor af moet laten maken. Ga je dan je nieuwe paard ook nog in die wei plaatsen?