wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:10

Ik heb die van mij ook zelf ingereden...ik heb hem al sinds zijn geboorte en jij kent die van jou ook heel goed. De manier waarop ik het heb gedaan is om alles eerst ernaast te leren..zo kon hij al helemaal aan de lange lijnen sturen in stap (en soms draf maar dat hield ik niet vol). Hij was nergens meer echt van onder de indruk en dat helpt. Maar ook die stomme dingetjes als een touw over zijn rug gooien zodat hij niet schrikt als je opstijgt...veel lezen, veel naar anderen kijken en meepakken wat je leuk vindt. En ook als ander mensen je heel vreemd aankijken als je iets wilt doen, niks van aantrekken, als het maar goed voelt! En jij bepaalt wat je doet die dag en niet anderen...als je voelt dat het niet lekker gaat, maar je had met iemand afgesproken om te gaan hangen, jammer dan. Volg je instinct...enne de voordelen...alleen maar Maar die lessen vanaf het begin zijn ZO belangrijk....zoek iemand die je vertrouwt met jonge paarden en meteen vanaf de eerste keer dat je erop stapt...begeleiding...zoveel fijner als iemand meekijkt! Maar het is ZO leuk...en ja je zal je hoofd-krabbel-momenten vast wel tegenkomen, maar da's normaal....stapje terug, rondvragen hoe anderen dat op zouden lossen, eruit pikken wat jou wel aanstaat en weer verder....heel veel plezier ermee!!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:12

ik heb er de afgelopen 20 jaar denk ik een kleine 150 ingereden. Het is heel, heel leuk........ Maar toch kom ik nu nog steeds problemen tegen waar ik een antwoord op moet vinden.

Het beleren van je paard is geen makkie, dat moet gewoon goed gebeuren.

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:15

ik heb 3 pony's ingereden (2 shetjes en 1 kwart engelsvolbloed, kwart new forest en half ijslander) en mijn eigen pony kon alleen linkergalop, draf en stap, nu rijd ik L2 met hem (binnen een jaar).

Ellebel

Re: wie heeft zijn paard zelf ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:57

Citaat:
Als je je paard correct beleerd,dan moet iedereen er op weg kunnen rijden {als ze daarna wat fout doen en er dan naast belanden,dat is hun eigen schuld }

Dat is zo waar, ik heb die fout wel eens gemaakt, dan was een paard voor mij heel fijn te rijden maar voor een ander niet, dat is dus eigenlijk gewoon fout. Ik probeer eigenlijk steeds meer om een paard heel "simpel" te rijden. Been=vooruit, opzij voor eenzijdige kuitdruk, terugkomen op zit, vetrouwen in je hand en HO! is de noodrem Meer heeft een gemiddelde ruiter (zoals ik en de meeste andere amateurruiters zijn) echt niet nodig om fijn met een paard te kunnen werken.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:40

ik heb mijn pony zelf beleerd(voor de kar)
me fries en de pony van een vriendin gewoon onder het zadel.
ik heb er voor gekozen om ze zelf in te rijden omdat je dan precies weet wat er met je paard/pony gebeurt.
mijn paard ga ik ook van de zomer inrijden maar dat doe ik wel samen met iemand die er papieren voor heeft zeg maar maar wel gewoon thuis,ik vind mijn paard net iets te druk om het hellemaal zelf te doen daarom heb ik hulp gevraagt

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:52

Ik ben nu bezig met de mijne en ik moet zeggen dat ze tot nu toe alles goed oppakt

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:53

Hiervoor heb ik ook meerdere paarden doorgereden / aangereden en ook daar eigenlijk nooit problemen mee gehad. Alleen is je eigen toch anders is mijn ervaring!

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:04

heb mijn eerste pony zelf ingereden, 2e zelf gecorrigeert en mn huidige paard zelf ingereden, we doen rustig aan, hij is nu 6 loopt l1, kan qua niveau in training l2 heeft alleen zn buien. en zijn laats voor t eerst b springen gestart, en dat leverde meteen een 6e plek en 2 wp op
voordeel: eigen manier, tempo en vooral een hecte band
nadeel: met een moeilijker paard qua karakter, (zoals die van mij, met zn nukken en trekken) kan t soms frustrerend zijn en af en toe loop ik zelf wat vast (gelukkig zijn er nog instructeurs, die je weer verder helpen)

caat_eve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:10

Ik heb 1 pony zelf zadelmak gemaakt en 1 pony ingereden.

De 1e pony was nog on-ontwikkeld en daar heb ik heel rustig mee gedaan.
Maar mijn eigen pony (die ik zlef heb ikgereden) doet het nu super ze is 5 jaar en ik rij nu l1.

Ik vindt zelf inrijden super fijn, je kna je pony precies zo maken als jij het wilt... precies naar jouw hand en zit maken.
Maar het is ook jammer dat je een lage start hebt op wedstrijden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 18:42

Ik heb mijn paard ook zelf ingereden, en ik zou nooit meer anders willen!

Ik ben erg blij dat ik het zelf gedaan heb, we hebben een sterke band en we vetrouwen elkaar 200% , we kunnen lezen en schrijven met elkaar en dat na 6 maanden onder het zadel!

Natuurlijk gaat het rijtechtnisch nog niet altijd precies goed (heb nooit echt serieus gereden, 14 jaar lang alleen geboscrosd, strandritten begeleid), maar we leren samen en dat is erg prettig