Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Shasadee schreef:Zit dit topic dus met veel interesse te lezen. Mijn paard zijn zadel paste altijd gewoon goed totdat hij minder aan het werk werd gezet (heeft artrose in zijn rug, dus doen we het rustiger aan).
We rijden nu om de dag. Maar na verloop van tijd is de bespiering in zijn rug wat minder geworden en paste het zadel niet meer. Deze inmiddels 2 keer laten aanpassen en bedacht dat een bontje misschien wel erg fijn voor hem zou zijn. (test gelezen in een Bit uit 2003). Vindt ze afschuwelijk maar als het beter voor zijn rug is..Dus zo'n ding gekocht....dekje ertussen en rijden maar.
Paard hevig in protest...moest afstappen zo erg in verzet. Rij dus nu met een dikke deken en daaroverheen een dekje..totdat zijn rug niet meer zo gevoelig is van het niet passende zadel en dan nog maar eens vogelen wat nou goed is en wat niet of dan toch maar een nieuw zadel...
Shasadee schreef:Heb je wat tips voor grondwerk, kom zelf niet veel verder dan longeren en daarmee is het ook weer oppassen omdat zijn achterhand ook slecht is dus hulpteugels enz is niet aan de orde...
Klinkt nu wel heel dramatisch (is het eigenlijk ook) maar in de praktijk gaat het om de dag rijden wel aardig. Krijg alleen daarmee zijn bespiering niet terug. Daarnaast is het niet het type paard wat je rust geeft, het is een echte werker die wil rijden, anders wordt ie sjaggie..

pony25 schreef:Ook een goed passend zadel past niet helemaal
Een gewoon zadel past dan misschien wel op een stilstaand paard perfect maar zo gauw het paard gaat bewegen nietmeer.
Het zadel beweegd niet mee met het paard het is net een plank, die beweegt ook niet mee
Daarom kan je een bontje ook gebruiken om dat verschil op te vangen
Dit is ook 1 van de redenen dat ik boomloos ben gaan rijden.
Dan had ik een zadel op maat laten maken maar kreeg mijn pony toch drukkingen omdat ze erg bewegelijk is en het zadel dus niet.
unamie schreef:onze e pony kreeg juist bobbeltjes (verstopte talgklieren) van het boomloze zadel
door teveel wrijving op de rug dat kan dus ook![]()
een perfect passend zadel is altijd beter voor de rug dan een boomloos zadel![]()
maar door gebrek aan goede zadelmakers en de bijbehorende ellende kiezen sommige mensen voor boomloos
en dat is zeker geen slechte keus maar beter dan een zadel met boom is zo'n zadel zeker niet![]()
de enige reden waarvoor ik een bontje zou gebruiken is als een paard bobbeltjes heeft van de wrijving van het zadel
maar verder nooit
een goedpassend zadel heeft geen bontje nodig
dan gaat je zadel juist slechter passen
ik vind ze als 1 van de weinige nog lelijk ook

pony25 schreef:Had je wel het bijbehorende pad eronder?
Singelde je wel goed aan en lag het niet aan het soort materiaal?
pony25 schreef:[bEn volgens mij begrijp je het concept passend niet helemaal [/b]
Ik denk niet dat jou zadel mee beweegt met je paard als die beweegt
Doe voor de grap maar eens een plak op je rug en ga dan eens lopen en rennen.
Als je stilstaat is het niet erg maar wil je bewegen wordt je belemmerd omat de plak niet meebeweegt.

unamie schreef:veel mensen stappen over op boomloos omdat ze klojo's van zadelmakers hebben gehad..
die de rug van hun paard heeft verknalt en zo moedeloos zijn geworden zijn dat ze van ellende boomloos zijn gaan rijden.
omdat jou pony toevallig goed reageerd op een boomloos zadel wil dat nog niet zeggen dat dat bij alle paarden het geval is.
er is niets mis met boomloos net zo als er niets mis is met een perfect passend zadel.. maar dat "meebewegen" is gewoon niet voor ieder paard geschikt
Skitter schreef:Ik ben het niet zo met je mee eens. Een boomloos zadel lijkt me dus wel beter voor de paardenrug in het algemeen. Juist omdat het meebeweegt. Dit is veel natuurlijker dan een zadel met boom, en dus denk ik niet dat paarden er niet 'tegen kunnen'.

unamie schreef:Een boomloos zadel kan door het missen van de lengte boom het gewicht van de ruiter niet verdelen (hierdoor ontstaat punctuele drukverdeling), dit zadel is dus zeker niet geschikt voor zwaardere ruiters. Verder geeft dit zadel geen stabiliteit aan de ruiter, evenwicht verlies tijdens het rijden wordt niet gecorrigeerd door de boom en wordt direct door het paard gevoeld. De ruiter moet beschikken over een onafhankelijke zit, dus dit zadel is niet geschikt voor onervaren ruiters en ruiters die nog moeite hebben om goed in evenwicht te blijven zitten.
Welke paarden zijn geschikt om gereden te worden met een boomloos zadel? Het antwoordt is simpel, paarden met een goed ontwikkelde rugspieren, of met een dikke laag vet. Paarden die nog niet gespierd zijn, of mager kunnen ernstige beschadigingen oplopen aan de ruggengraat, in meest ernstige vorm is de spondylosis (kan ook voorkomen bij een slecht passend zadel met boom)..

Skitter schreef:
Hoe kan een boomloos zadel nou niet passen?
Er zit geen voorgevormde vorm in, zoals bij een zadel met boom. Dus vormt hij zich naar het rug waar hij op te liggen komt.
Skitter schreef:[Hoe deden de indianen dat vroeg dan? Die hadden ook geen zadel en reden dus ook als het ware 'boom loos'. Of hadden die zeker ook veel paarden met rug problemen![]()
[/quote]

Anouar15 schreef:
Mijn paard loopt ook honderd keer beter met een boomloos zadel. Hij heeft van de zomer heel erg last van z'n rug gehad. Allebei m'n zadels bleken niet goed te liggen.
De DA die hem behandelde heeft toen naar het testzadel gekeken en hij vond dat ook veel beter liggen op Anouar dan een boomzadel.
Ik merk tijdens het rijden duidelijk verschil. Met boomzadel (ook zadels die goed paste) wilde hij niet eens halsstrekken als ik het vroeg, nu doet hij het uit zichzelf.
De ruggengraad ligt helemaal vrij onder het zadel door de speciale pad.

T@nj@ schreef:Joehoe!!! Mag ik iedereen hier even wijzen op de topic titel?
werking bontjes onder het zadel?
We gaan het over de werking van een bontje onder een zadel hebben, of dat nu een boomzadel of een boomloos zadel is!
T@nj@ schreef:Joehoe!!! Mag ik iedereen hier even wijzen op de topic titel?
werking bontjes onder het zadel?
Zullen we ophouden over boomloze zadels? wie er voor en wie tegen zijn dat is inmiddels al zooo uitgekauwd en er zijn andere topics voor boomloze zadels.
We gaan het over de werking van een bontje onder een zadel hebben, of dat nu een boomzadel of een boomloos zadel is!
Ga hier: viewtopic.php?f=34&t=506447&st=0&sk=t&sd=a maar praten over boomloos.