werking bontjes onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shasadee

Re: werking bontjes onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:13

Zit dit topic dus met veel interesse te lezen. Mijn paard zijn zadel paste altijd gewoon goed totdat hij minder aan het werk werd gezet (heeft artrose in zijn rug, dus doen we het rustiger aan).

We rijden nu om de dag. Maar na verloop van tijd is de bespiering in zijn rug wat minder geworden en paste het zadel niet meer. Deze inmiddels 2 keer laten aanpassen en bedacht dat een bontje misschien wel erg fijn voor hem zou zijn. (test gelezen in een Bit uit 2003). Vindt ze afschuwelijk maar als het beter voor zijn rug is..Dus zo'n ding gekocht....dekje ertussen en rijden maar.

Paard hevig in protest...moest afstappen zo erg in verzet. Rij dus nu met een dikke deken en daaroverheen een dekje..totdat zijn rug niet meer zo gevoelig is van het niet passende zadel en dan nog maar eens vogelen wat nou goed is en wat niet of dan toch maar een nieuw zadel...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:22

Shasadee schreef:
Zit dit topic dus met veel interesse te lezen. Mijn paard zijn zadel paste altijd gewoon goed totdat hij minder aan het werk werd gezet (heeft artrose in zijn rug, dus doen we het rustiger aan).

We rijden nu om de dag. Maar na verloop van tijd is de bespiering in zijn rug wat minder geworden en paste het zadel niet meer. Deze inmiddels 2 keer laten aanpassen en bedacht dat een bontje misschien wel erg fijn voor hem zou zijn. (test gelezen in een Bit uit 2003). Vindt ze afschuwelijk maar als het beter voor zijn rug is..Dus zo'n ding gekocht....dekje ertussen en rijden maar.

Paard hevig in protest...moest afstappen zo erg in verzet. Rij dus nu met een dikke deken en daaroverheen een dekje..totdat zijn rug niet meer zo gevoelig is van het niet passende zadel en dan nog maar eens vogelen wat nou goed is en wat niet of dan toch maar een nieuw zadel...

Misschien toch tijd om wat grondwerk te gaan doen en daarmee de rug te ontlasten en de bespiering weer op te bouwen

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 15:40

Heb je wat tips voor grondwerk, kom zelf niet veel verder dan longeren en daarmee is het ook weer oppassen omdat zijn achterhand ook slecht is dus hulpteugels enz is niet aan de orde...

Klinkt nu wel heel dramatisch (is het eigenlijk ook) maar in de praktijk gaat het om de dag rijden wel aardig. Krijg alleen daarmee zijn bespiering niet terug. Daarnaast is het niet het type paard wat je rust geeft, het is een echte werker die wil rijden, anders wordt ie sjaggie..

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:33

Shasadee schreef:
Heb je wat tips voor grondwerk, kom zelf niet veel verder dan longeren en daarmee is het ook weer oppassen omdat zijn achterhand ook slecht is dus hulpteugels enz is niet aan de orde...

Klinkt nu wel heel dramatisch (is het eigenlijk ook) maar in de praktijk gaat het om de dag rijden wel aardig. Krijg alleen daarmee zijn bespiering niet terug. Daarnaast is het niet het type paard wat je rust geeft, het is een echte werker die wil rijden, anders wordt ie sjaggie..

Probeer eens wat VD

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:07

als je een op pas gemaakt zadel heb, gaan sommige mensen er een dik schabrakje onder doen + nog een keer een dik bontschabrak. en dan vinden ze het raar dat hun pony zadelplekken krijgt..

ik vind dat als je een "goed"schabrak heb, en een goedpassend zadel is het onnodig.
als je een zadel heb wat iets te groot is, dan zou ik het er wel weer onderdoen.
een bontpad of gelpad verdeeld wel weer de schokken.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 00:09

ow srry,
ik dacht dat deze topic over bontschbrakken ging
hahaha...

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:03

Ja dat klopt ook maar had even uitgelegd dat ik zo'n Bartl bont ding had gekocht en mijn paard er bijna van ging steigeren hahaha...

Beetje off topic maar moet kunnen toch..Probeer er nu dus ook achter te komen hoe de meningen zijn hier over zo'n bont onderlegger....

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:06

Ook een goed passend zadel past niet helemaal
Een gewoon zadel past dan misschien wel op een stilstaand paard perfect maar zo gauw het paard gaat bewegen nietmeer.
Het zadel beweegd niet mee met het paard het is net een plank, die beweegt ook niet mee
Daarom kan je een bontje ook gebruiken om dat verschil op te vangen

Dit is ook 1 van de redenen dat ik boomloos ben gaan rijden.
Dan had ik een zadel op maat laten maken maar kreeg mijn pony toch drukkingen omdat ze erg bewegelijk is en het zadel dus niet.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:39

pony25 schreef:
Ook een goed passend zadel past niet helemaal
Een gewoon zadel past dan misschien wel op een stilstaand paard perfect maar zo gauw het paard gaat bewegen nietmeer.
Het zadel beweegd niet mee met het paard het is net een plank, die beweegt ook niet mee
Daarom kan je een bontje ook gebruiken om dat verschil op te vangen

Dit is ook 1 van de redenen dat ik boomloos ben gaan rijden.
Dan had ik een zadel op maat laten maken maar kreeg mijn pony toch drukkingen omdat ze erg bewegelijk is en het zadel dus niet.

onze e pony kreeg juist bobbeltjes (verstopte talgklieren) van het boomloze zadel
door teveel wrijving op de rug dat kan dus ook

een perfect passend zadel is altijd beter voor de rug dan een boomloos zadel
maar door gebrek aan goede zadelmakers en de bijbehorende ellende kiezen sommige mensen voor boomloos
en dat is zeker geen slechte keus maar beter dan een zadel met boom is zo'n zadel zeker niet

de enige reden waarvoor ik een bontje zou gebruiken is als een paard bobbeltjes heeft van de wrijving van het zadel
maar verder nooit
een goedpassend zadel heeft geen bontje nodig
dan gaat je zadel juist slechter passen
ik vind ze als 1 van de weinige nog lelijk ook

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:20

unamie schreef:
onze e pony kreeg juist bobbeltjes (verstopte talgklieren) van het boomloze zadel
door teveel wrijving op de rug dat kan dus ook

een perfect passend zadel is altijd beter voor de rug dan een boomloos zadel
maar door gebrek aan goede zadelmakers en de bijbehorende ellende kiezen sommige mensen voor boomloos
en dat is zeker geen slechte keus maar beter dan een zadel met boom is zo'n zadel zeker niet

de enige reden waarvoor ik een bontje zou gebruiken is als een paard bobbeltjes heeft van de wrijving van het zadel
maar verder nooit
een goedpassend zadel heeft geen bontje nodig
dan gaat je zadel juist slechter passen
ik vind ze als 1 van de weinige nog lelijk ook

Had je wel het bijbehorende pad eronder?
Singelde je wel goed aan en lag het niet aan het soort materiaal?

En volgens mij begrijp je het concept passend niet helemaal
Ik denk niet dat jou zadel mee beweegt met je paard als die beweegt
Doe voor de grap maar eens een plak op je rug en ga dan eens lopen en rennen.
Als je stilstaat is het niet erg maar wil je bewegen wordt je belemmerd omat de plak niet meebeweegt.

Maar ik hou er over op.
Ik rij met en zonder boom beide met bontje omdat ik dat wel nodig vindt.
Andere hebben zo hun mening.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 10:33

Hmmm....Onze merrie heeft ook een gevoelige rug, maar met of zonder bontje, loopt ze nog steeds te kl*ten..Niks geholpen dus.

Toen mijn zadel te breed voor mijn paard was, deed ik hetzelfde bontje onder, en toen lag het zadel een heel stuk beter. Oftewel, een bontje neemt alle 'ruimte' inbeslag. Dus als een zadel 'perfect' past, past hij niet meer perfect met een bontje eronder! Dan wordt hij te klein. Maar je ziet of voelt het niet zo gauw door het bontje.

Mijn stagebegleidster doet er ook altijd een onder, maar niet zo'n dikke met rand, zo dressuurzadel vormige. Ik denk omdat zij dus ook van die 'doeken' heeft als dekjes, gewoon dun witte stof, zonder naad. Soms zijn die vrij klein, en de bontschabrakje ligt dan mooi onder de zadel, zodat die niet tegen het paard komt.

Voor wedstrijd heeft ze een met een dikke rand.

Ik heb er ook een maar dat is ook voor de mooi, of wat Kawa zegt, als je een lange buitenrit gaat maken. Als mijn zadel beroerder van gaat liggen gaat hij absoluut no questions asked weg.

Verder ben ik overtuiged dat meer dan de helft van de mensen die zo'n bontje hebben hebben het inderdaad als status of mode artikel. Het is wel mooi.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:17

pony25 schreef:
Had je wel het bijbehorende pad eronder?
Singelde je wel goed aan en lag het niet aan het soort materiaal?

ja hoor het orginele barefoot pad
en na 30 jaar ervaring kan ik ook nog een paard aansingelen

pony25 schreef:
[bEn volgens mij begrijp je het concept passend niet helemaal [/b]

Ik denk niet dat jou zadel mee beweegt met je paard als die beweegt
Doe voor de grap maar eens een plak op je rug en ga dan eens lopen en rennen.
Als je stilstaat is het niet erg maar wil je bewegen wordt je belemmerd omat de plak niet meebeweegt.

een passend zadel is een zadel die op maat gemaakt is
eerst de rug opmeten om de boom breedte vast te stellen verder hebben wij zadels zonder (te) diepe zit
een diepe zit is nl. funest voor de rug
onze paarden hebben geen zadeldwang
dus staan met hun oortjes naar voren met aansingelen
ook hebben ze geen weggevallen schoftspieren of weggevallen rug spieren
mijn zadelmaker zit 2½ uur rijden (met de trailer) bij mij vandaan
maar dat heb ik er voor over
hij is zeer vakundig en weet waar hij het over heeft
inmiddels heb ik een hoop van hem geleerd
dus het concept passend begrijp ik heel goed
veel mensen stappen over op boomloos omdat ze klojo's van zadelmakers hebben gehad..
die de rug van hun paard heeft verknalt en zo moedeloos zijn geworden zijn dat ze van ellende boomloos zijn gaan rijden.
omdat jou pony toevallig goed reageerd op een boomloos zadel wil dat nog niet zeggen dat dat bij alle paarden het geval is.
zelf heb ik 30 jaar ervaring met verschillende zadelmakers, en met boomloos rijden heb ik inmiddels ook kennis gemaakt
er is niets mis met boomloos net zo als er niets mis is met een perfect passend zadel.. maar dat "meebewegen" is gewoon niet voor ieder paard geschikt

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:16

unamie schreef:
veel mensen stappen over op boomloos omdat ze klojo's van zadelmakers hebben gehad..
die de rug van hun paard heeft verknalt en zo moedeloos zijn geworden zijn dat ze van ellende boomloos zijn gaan rijden.
omdat jou pony toevallig goed reageerd op een boomloos zadel wil dat nog niet zeggen dat dat bij alle paarden het geval is.
er is niets mis met boomloos net zo als er niets mis is met een perfect passend zadel.. maar dat "meebewegen" is gewoon niet voor ieder paard geschikt

Ik ben het niet zo met je mee eens. Een boomloos zadel lijkt me dus wel beter voor de paardenrug in het algemeen. Juist omdat het meebeweegt. Dit is veel natuurlijker dan een zadel met boom, en dus denk ik niet dat paarden er niet 'tegen kunnen'.

Je had over bultjes op je paard zijn rug, dit heeft met zijn huid te maken, misschien kon hij gewoon niet tegen dat soort materiaal op mijn rug, kan best, maar dit heeft verder niets met het zadel zelf te maken lijkt mij?

Onze merrie kreeg ook bepaald wondjes op haar rug, maar dit lag niet aan het zadel maar aan het dekje. Ik denk dat dit in joiu geval ok zo was. Maar naast die bultjes, had hij nog ergens anders last van van het boomloze zadel?

Ik ken veel mensen die boomloos rijden, en in veel gevallen gaan de paarden nog beter lopen, veel ruimer en ontspannender. Juist omdat dit zadel gewoon meebeweegt, er kan niks verkeerd komen te zitten! Er kan niks kapot binnenin wat men niet ziet en dus niks van weet!

Door te zeggen dat sommige paarden niet tegen boomloos zadel kunnen is net als zeggen sommigen niet bitloos te rijden zijn. Terwijl boomloos en bitloos veel en veel natuurlijker is voor het paard! Als dit het geval is, dan denk ik dat er iets mis is met je paard zijn rug, dat hij nu niet meer zonder boom in een zadel te rijden is. Ik denk dat je het verkeert ziet, want boomloos is gewoon beter.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:35

Skitter schreef:
Ik ben het niet zo met je mee eens. Een boomloos zadel lijkt me dus wel beter voor de paardenrug in het algemeen. Juist omdat het meebeweegt. Dit is veel natuurlijker dan een zadel met boom, en dus denk ik niet dat paarden er niet 'tegen kunnen'.

Een boomloos zadel kan door het missen van de lengte boom het gewicht van de ruiter niet verdelen (hierdoor ontstaat punctuele drukverdeling), dit zadel is dus zeker niet geschikt voor zwaardere ruiters. Verder geeft dit zadel geen stabiliteit aan de ruiter, evenwicht verlies tijdens het rijden wordt niet gecorrigeerd door de boom en wordt direct door het paard gevoeld. De ruiter moet beschikken over een onafhankelijke zit, dus dit zadel is niet geschikt voor onervaren ruiters en ruiters die nog moeite hebben om goed in evenwicht te blijven zitten.

Welke paarden zijn geschikt om gereden te worden met een boomloos zadel? Het antwoordt is simpel, paarden met een goed ontwikkelde rugspieren, of met een dikke laag vet. Paarden die nog niet gespierd zijn, of mager kunnen ernstige beschadigingen oplopen aan de ruggengraat, in meest ernstige vorm is de spondylosis (kan ook voorkomen bij een slecht passend zadel met boom)..

Ook al willen fabrikanten u doen geloven dat een boomloos zadel op ieder paard past, het tegendeel is waar. De voor- en achtervork past niet op ieder paard, de schouders van een Arabische volbloed kunt u nou eenmaal niet met de schouders van een fjord vergelijken. Dus bij een te smalle voorvork knelt ook een boomloos zadel. Bij een zadel met boom heeft uw paard alleen last van de schouders, bij een boomloos zadel komen er nog eventueel rugklachten bij.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:43

unamie schreef:
Een boomloos zadel kan door het missen van de lengte boom het gewicht van de ruiter niet verdelen (hierdoor ontstaat punctuele drukverdeling), dit zadel is dus zeker niet geschikt voor zwaardere ruiters. Verder geeft dit zadel geen stabiliteit aan de ruiter, evenwicht verlies tijdens het rijden wordt niet gecorrigeerd door de boom en wordt direct door het paard gevoeld. De ruiter moet beschikken over een onafhankelijke zit, dus dit zadel is niet geschikt voor onervaren ruiters en ruiters die nog moeite hebben om goed in evenwicht te blijven zitten.

Welke paarden zijn geschikt om gereden te worden met een boomloos zadel? Het antwoordt is simpel, paarden met een goed ontwikkelde rugspieren, of met een dikke laag vet. Paarden die nog niet gespierd zijn, of mager kunnen ernstige beschadigingen oplopen aan de ruggengraat, in meest ernstige vorm is de spondylosis (kan ook voorkomen bij een slecht passend zadel met boom)..

Hoe kan een boomloos zadel nou niet passen? Er zit geen voorgevormde vorm in, zoals bij een zadel met boom. Dus vormt hij zich naar het rug waar hij op te liggen komt.

Hoe deden de indianen dat vroeg dan? Die hadden ook geen zadel en reden dus ook als het ware 'boom loos'. Of hadden die zeker ook veel paarden met rug problemen

Sorry ik snap niet hoe iets wat gewoon beter is voor een paard door dat het natuurlijker is meer problemen kan veroorzaken dan iets wat dus helemaal niet natuurlijk is, en al zelfs voorgevormed is.

Rijden zonder zadel is nu zeker ook slecht?
Verklaar dan waarom het paard van mn beste vriendin nu ineens beter
gaat lopen nu ze is overgestapt op boomloos? Ze rijdt tevens ook bitloos en het paard staat het hele winter zonder enige deken
Een natuurlijk leven dus voor het paard...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:48

Skitter schreef:

Hoe kan een boomloos zadel nou niet passen?

Er zit geen voorgevormde vorm in, zoals bij een zadel met boom. Dus vormt hij zich naar het rug waar hij op te liggen komt.

toch eens beter de pommel van je zadel bestuderen
je hebt nog nog een hoop te leren

Skitter schreef:
[Hoe deden de indianen dat vroeg dan? Die hadden ook geen zadel en reden dus ook als het ware 'boom loos'. Of hadden die zeker ook veel paarden met rug problemen
[/quote]

die pakten gewoon een andere uit de kudde als ie het niet meer deed

dit topic ging trouwens toch over bontjes onder het zadel??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:50

Mijn paard loopt ook honderd keer beter met een boomloos zadel. Hij heeft van de zomer heel erg last van z'n rug gehad. Allebei m'n zadels bleken niet goed te liggen. De DA die hem behandelde heeft toen naar het testzadel gekeken en hij vond dat ook veel beter liggen op Anouar dan een boomzadel.
Ik merk tijdens het rijden duidelijk verschil. Met boomzadel (ook zadels die goed paste) wilde hij niet eens halsstrekken als ik het vroeg, nu doet hij het uit zichzelf.
De ruggengraad ligt helemaal vrij onder het zadel door de speciale pad.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:54

Anouar15 schreef:

Mijn paard loopt ook honderd keer beter met een boomloos zadel. Hij heeft van de zomer heel erg last van z'n rug gehad. Allebei m'n zadels bleken niet goed te liggen.

De DA die hem behandelde heeft toen naar het testzadel gekeken en hij vond dat ook veel beter liggen op Anouar dan een boomzadel.
Ik merk tijdens het rijden duidelijk verschil. Met boomzadel (ook zadels die goed paste) wilde hij niet eens halsstrekken als ik het vroeg, nu doet hij het uit zichzelf.
De ruggengraad ligt helemaal vrij onder het zadel door de speciale pad.

ik geloof je direct omdat 9 van de 10 zadels idd niet goed passen
maar met een goed passend zadel lopen paarden ook prima...

als je paard goed loopt met een boomloze is dat toch prima
je voelt zelf als eigenaar toch het beste het verschil
maar ik blijf er wel bij dat het niet voor ELK paard geschikt is

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:01

Joehoe!!! Mag ik iedereen hier even wijzen op de topic titel?

Zullen we ophouden over boomloze zadels? wie er voor en wie tegen zijn dat is inmiddels al zooo uitgekauwd en er zijn andere topics voor boomloze zadels.
We gaan het over de werking van een bontje onder een zadel hebben, of dat nu een boomzadel of een boomloos zadel is!

Ga hier: viewtopic.php?f=34&t=506447&st=0&sk=t&sd=a maar praten over boomloos.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:14

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:17

T@nj@ schreef:

We gaan het over de werking van een bontje onder een zadel hebben, of dat nu een boomzadel of een boomloos zadel is!

Sorry T@nja
Om ontoppic te gaan;
Ik blijf erbij dat een bontje meest van de tijd als mode artikel wordt gezien. Echt status. Maar of het enige goed doet? Ik heb mijn twijfels. Misschien verzacht het iets, maar ik denk niet dat hele verschillen maakt.

Het neemt alle extra ruimte in beslag, dus bij een te wijd zadel, wil het nog wel eens helpen, maar dit is gewoon een niet passend zadel.

Een goed passend zadel heeft niks nodig, geen dekje of schabrak, laat staan een bontje.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:21

T@nj@ schreef:

Zullen we ophouden over boomloze zadels? wie er voor en wie tegen zijn dat is inmiddels al zooo uitgekauwd en er zijn andere topics voor boomloze zadels.

Ga hier: viewtopic.php?f=34&t=506447&st=0&sk=t&sd=a maar praten over boomloos.

AMEN

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 15:56

Dank u allen

Ik blijf bij mijn standpunt, een bontje mits op de juiste manier gebruikt is beter dan een gewoon dekje (maar dat geld dus weer niet voor ieder paard, geen paard is gelijk)

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:42

oke dit was wel een interessant topic om te lezen..
ben veel dingen tegen gekomen waar ik het wel mee eens
ben maar ook dingen waarvan ik dacht: mm..

maar ik ben van mening dan je moet kiezen OF bontje OF sjabrak..
(nu wijk ik al een stukje af van het onderwerp..)
ik vind het een vreselijk duur mode artikel... maar als mensen denken/vinden
dat het helpt bij hun paard dan hou ik ze niet tegen
ieder zo zijn idee.. maar een goed passend zadel verhelpt heel veel
(rug)problemen bij paarden..

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:30

Ja ik heb een een bontje en ja het is een mode verschijnsel.

Ik heb een goed passend zadel en toch bouwde het paard een soort spanning op dat er bulten op de rug kwamen tijdens het rijden. Daarna zakken de bulten snel weer weg. Heb een gelpad geprobeerd maar dat vond ik zelf niet fijn. Toen ik hoorde van een bontje, heb ik er een kunnen lenen om te proberen. En daarmee kwam wel ontspanning en geen bulten meer.