gevaarlijk paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: gevaarlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:44

Dit geval doet mij denken aan het paard van mijn vriendin,die ik ook heb verzorgd.Deze merrie werd helemaal gek van KUILvoer, zodra ze op hooi stond was alle gekte over en kon je haar rustig normaal krachtvoer geven.Voerden ze op stal weer KUILvoer ,was het weer mis.Dus misschien kan dit paard ook niet tegen KUILvoer ?Probeer het eens uit,zou ik zeggen.En ik ben het eens met alle anderen, zorg dat ze iedere dag minstens 4 uur in de wei komt met andere paarden,dan leert ze ook meer wat rangorde is van de anderen. Ik ben benieuwt hoe het verder gaan.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:52

Ik weet niet of deze tip al is gegeven, heb niet alles gelezen.

Maar over het naar de wei brengen. Heb je een hengstenketting? heb je die niet koop die dan en haal die losjes door haar mond heen. Trekt of steigert ze dan komt de ketting strak te staan en voelt dat niet lekker in de mond voor je paard en zal ze wel ophouden. als ze de hele tijd trekt kan je er zelf het beste korte harde rukjes aan geven. het werkt eigenlijk net zo als een slibketting bij een hond en het is niet zielig hoor.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:54

Helemaal eens met Bravrouwke. Toch zou ik die sportbrok weg doen. Uit ervaring weet ik dat somiige paarden daar zeer heftig op reageren en dan zo'n gedrag als jouw paard vertonen.

Laat je dan weten hoe het gaat?

tRaLaLaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:24

Yo,,,
Ik denk niet dat het iets medisch is als ze het op zoveel verschillende momenten doet,,
Als ze het alleen met rijden zou doen of met een bepaalde gang, oke dan zou dat kunnen, maar nu lijkt het me vrij stug..
Nja suc6 dermee, hoop dat et gaat lukken, gewoon rustig blijven

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:34

Je hebt nu mega veel tips! Moet nu wel lukken!

Bij mijn paard scheelde het ook veel basisbrok ipv sportbrok!

En btw: Waarom rij/spring je zonder cap als ze van die explosies heeft? Je kunt haar voor het rijden ook gewoon los laten in de bak ipv aan longe, kan ze je niet mee sleuren. En het los gooien op wei ect kun je ook even met 2 mensen doen.

Justdoit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 21:18

ygoeseye schreef:
Ik weet niet of deze tip al is gegeven, heb niet alles gelezen.

Maar over het naar de wei brengen. Heb je een hengstenketting? heb je die niet koop die dan en haal die losjes door haar mond heen. Trekt of steigert ze dan komt de ketting strak te staan en voelt dat niet lekker in de mond voor je paard en zal ze wel ophouden. als ze de hele tijd trekt kan je er zelf het beste korte harde rukjes aan geven. het werkt eigenlijk net zo als een slibketting bij een hond en het is niet zielig hoor.

Ja deze tip is ook goed. Ik denk dat ik een combinatie van deze tip en de tip met het snoepje ga proberen. Ik heb nu veel tips ja, ga maar eens een combinatie proberen. Ik moet het met haar gaan trainen denk ik. Ze moet leren dat ze zich in moet houden totdat ze in de wei is en ik het halstertouw eraf doe. Bedankt voor de tip

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 21:34

Heej jij ook op bokt! Denk dat ander voer ook scheelt, ik heb Capriola ook op eigen voer staan en daar werd ze ook een stuk rusgiter van. Misschien heb je wel gehoord op stal van mijn problemen? Hent voert erg goed voer, beetje te goed voor jouw en mijn paard denk ik

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 00:44

Billy schreef:
Wat krijgt het dier te eten?

Ja dat vroeg ik me ook al af. Hoe hoog staat ze in het voer en wat voor voer ?
Anders toch ook maar eens hulp zoeken van buitenaf ( om hem te corrigeren) eer er ongelukken gebeuren of je zin in het paard vergaat.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:27

ik zie duidelijk een verkorte hals bij dit paard op de foto van jouw profiel, jouw houding nodigt niet uit om de hals los te laten!!! Heb je hem zo ingereden??? Als hij zo op stal komt en je haalt hem er ook weer zo uit, dan zal hij bij iedere druk opzij(het inbuigen) ertegen in gaan .....omdat oprekken pijn doet, dus overal waar hij op moet rekken, zal hij explosief reageren, dus vooral in het begin met lopen, rijden, longeren en omdraaien......rechte lijnen zal géén probleem zijn!
Dit paard heeft gegronde redenen om in protest te gaan en ik vind het niet raar dat ook de vorige paard te sterk werd voor jouw, probeer anders te gaan rijden en leer lengte in je paard te rijden en dan vooral te houden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:46

ik heb niet echt een tip, maar wel een ervaring voor je
mijn fjord kon op zn vorige stal ook alleen sportbrok krijgen, en het was precies hetzelfde verhaal, hij was echt een bom naast je en met het begin van het rijden. Zat je de rodeo uit dan kon je daarna gewoon fijn aan het werk. Dat in combinatie met dat ie te weinig buitenkwam..

Nu staat ie de hele dag buiten en voer ik Qi muesli, alleen als ie echt hard heeft gewerkt mix ik dat met Pavo sportmengeling. En tis nu een heel ander paard Geen bommetjesgedrag meer.

die tip met het snoepje lijkt me ook goed werken

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:00

wat dat karakter en voer betreft, je moet eens met Eric Laarakker gaan babbelen, die heeft heel veel ervaring met voer en karakterpaarden en vaak is de combi voer en kuil niet goed, laat je eens door hem adviseren, bellen kan nooit kwaad
Hij weet absoluut waar ie het over heeft en is daarnaast ook bar interessant om naar te luisteren.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:09

rivarachella schreef:
een zweep er op laten , ze hoeft je niet te trappen , mep maar eens flink terug!

Dat is echt een verkeerde instelling.
Als je met je paard gaat grondwerken en doen (zoals op deze site: http://www.onc-africhting.nl (<-- aanrader! ) ) en met respect met je paard omgaat, dan hebben ze respect voor jou.
Als je een natuurlijk leider wordt voor je paard, zal ze dit soort dingen niet meer flikken.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:22

MissEvil schreef:
rivarachella schreef:
een zweep er op laten , ze hoeft je niet te trappen , mep maar eens flink terug!

Dat is echt een verkeerde instelling.
Als je met je paard gaat grondwerken en doen (zoals op deze site: http://www.onc-africhting.nl (<-- aanrader! ) ) en met respect met je paard omgaat, dan hebben ze respect voor jou.
Als je een natuurlijk leider wordt voor je paard, zal ze dit soort dingen niet meer flikken.

Natuurlijk is dit ideaal, maar je hebt er af en toe één tussen zitten die gewoon 'echt' niks accepteren. Okeej met het slaan ben ik het ook niet eens, dat is wel heel simpel gezegt.

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag: 'Waarom rijdt je zonder cap als ze zo gevaarlijk is?'

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:26

TS: zie je nu niet in dat dit verder gaat dan alleen moeilijkheden met op de wei zetten? Want zo te zien neem je alleen de tips aan die snel, gemakkelijk en niet duur zijn, en dat vind ik toch een verkeerde instelling.
Jouw paard zou eens terecht moeten worden gewezen en leren te gehoorzamen. Dit doe je dus door NH.
Als je nu alleen het naar-de-wei-probleem oplost met een snoepje en/of een hengstenketting dan heb je dus eigenlijk alleen het symptoom opgelost; het paard staat nog steeds boven jou.
Als je dan een keer de hengstenketting niet bij de hand hebt of een snoepje bent vergeten, dan heb je een nog veel groter probleem.

Dus mijn advies: los nu het echte probleem op en niet het symptoom. Dit alles met NH.

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:35

Ik heb dit ook gehad met een verzorgpony. Explosies tijdens het rijden en aanvallen met het in de wei zetten en er vanaf halen.
Dit paard misste sociale vaardigheden.
Ik raad je aan je paard tussen een stel dominate paarden in de weide te zetten zodat jou merrie eens leert dat ze niet alles kan maken.
Verder zou NH een oplossing voor je zijn.

En als jou merrie al agressief word zonder dat jij wat van haar vraagt moet je het echt niet met agressie (zweep e.d.) op gaan lossen want dan zal ze je alleen maar meer aanvallen.

Tenminste dat ging bij mij zo.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:45

Citaat:

Natuurlijk is dit ideaal, maar je hebt er af en toe één tussen zitten die gewoon 'echt' niks accepteren. Okeej met het slaan ben ik het ook niet eens, dat is wel heel simpel gezegt.

Ik heb nog nergens gelezen dat ze het heeft geprobeerd. Je kan het tenminste proberen, lijkt me een betere oplossing dan slaan of omkopen, of 'werktuigen' kopen om haar 'in toom te houden'..
Dus vandaar..
*en eigenlijk is het ook heel simpel hoor*
[/quote]

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:01

Leuk, al die tips over vrijheidsgedoe enzo. Maar dat helpt dus niet bij elk paard. Ik las dat het paard met open mond en met de benen omhoog op de TS afkwam. Ik zeg niet dat je moet slaan, maar als ze hier met de benen omhoog en open mond op je afkomen, dan rammel ik ook eens even terug hoor!

Volgens mij heeft ie dan ook precies door dat jij niet de baas bent. Sorry dat ik het zeg, maar hij moet gewoon een keer van je verschieten, dat ie in een keer snapt dat jij de baas bent en dat het op jouw manier gaat en niet anders. Dat tikje met de zweep oid is dan nog helemaal zo gek niet.

Wat betreft het bokken met rijden, longeer hem even voordat je erop gaat, is de simpelste oplossing en het fijnste voor het paard.

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:20

ander voer of minder voer kan al zo'n stuk helpen..

Ik heb met Tjitske ook een periode gehad dat ze alle kanten op vloog en ik met het rijden geen stap verder kwam...
Nu heeft Yvonne haar van biks afgehaald en het is weer een heerlijk paard in de omgang...
ze krijgt nu alleen nog wat biks als ze gewerkt heeft en anders gewoon een hand vol wortelen en wat extra kuil... En ze doet het er perfect op

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:36

Ik heb zelf ook zo'n enthousiasteling met naar de weide gaan. Hij komt vaak omhoog en loopt te etteren aan zijn touwtje(loop ik ook altijd nog met 2 paarden tegeliljk).
Denk maar niet dat hij dat bij mijn man doet. Die gaf hem een keer een goede schop onder zijn buik(heel af en toe is herhaling nodig) en is sinds dien zo mak als een lam, touwtje komt niet strak. En ik maar tobben (want schoppen en slaan is niet mijn stijl !!!), is toch echt een questie van dominantie hoor, denk ik.

Wat voer betreft, mijn paard krijgt kuil en 2x een halve kilo basis brok per dag en loopt bijna hele dagen buiten.

shasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 01:51

kinuh schreef:
basis brok ipv van sportbrok.

Daar ben ik het mee eens. Sportbrok is voor dit paard veel energierijk en is ook niet nodig voor de meeste paarden.
En verder toch goed in de hand houden, dit gedrag mag je paard niet vertonen. Hij moet leren dat zodra je aan de hand loopt of je ermee aan het werk gaat hij zich moet gedragen.

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 04:13

Hmmmm ik geloof niet dat het zozeer aan het voer ligt. Het kan meewerken maar zoals ik in jou profiel heb gelezen is dit een jong dier. Een paard is zeer gevoelig en als jij met een bepaald gevoel met dat paard loopt pakt ze je aan en probeerd ze je uit. Mijn advies is niet tollereren dat gedrag en direct afstraffen. Niet slaan ofzo maar jij moet laten zien dat je de baas bent. Wat jij al aangaf dat hoge gilletje van dat paard en het daarna omhoog komen is dominant gedrag. Druk het de kop in nu het kan anders krijg je problemen.

Je zou voorlopig op je hoede moeten zijn en heel consequent maar je moet met je paard gaan werken met de gedachte 'wat nou ik ben hier de baas en jij doet wat ik wil". Mijn advies is wat dominanter zijn dan komt het goed.

Ik heb in je profiel gekeken en mooi paard hoor kan je nog veel lol mee beleven. Ik heb ook het paard gezien dat je hebt verkocht die ziet er spring technisch ook goed uit.

Als je denkt dat je het zelf niet kan laat hem dan door en ander onder hande nemen. Ik denk dat je een mooi paard hebt en dat je veel plezier gaat krijgen met dat paard. Ff door de zure appel heen bijten en een wereld gaat voor je open.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:07

Randy01 schreef:
Als ik jou was zou ik nu toch echt wel gealarmeerd zijn en professionele hulp inschakelen. Zo te lezen ontbreekt het in de relatie tussen jou en je paard aan totaal wederzijds respect en vertrouwen.
Dit zul je eerst eens recht moeten zetten voordat je naar mijn mening, veilig op je paard kunt rijden. Wat nou als je er staks eens af valt? hoe reageert ze dan? Nou, ik zou hier de bibbers van krijgen en heel snel op zoek gaan naar iemand (NH, freestyle etc.) die je kan helpen om tijdens het grondwerk je paard vertrouwen én respect in jou te geven.
Ik denk dat dat op dit moment ook het aller, allerbelangrijkste is dat je moet gaan doen.
Voor je eigen veiligheid én voor die van je paard moet je nu toch eerst eens gaan zorgen voor een goede relatie tussen jullie.

helmaal mee eens, ik ben er van overtuigt dat dit paard qwa rijden het beste af is dat hij overdag gewoon het land op kan, dan kan hij zijn overtollige energie kwijt, en voorkom je ernstige problemen.
Als je hier nou extra hulp bij krijgt om dit veilig te doen, dan is dat ideaal lijkt mij.

succes en sterkte

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:24

Ik zou zeggen geef haar eerst maar eens een weekje vakantie op het land zodat ze lekker kan bewegen, en daarna goed opvoeden en zorgen dat ze voldoende buiten in beweging komt.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 11:13

toch nog even over het voer.
Kuil is behoorlijk eiwitrijk over het algemeen. Meer eiwit misschien dan goed voor haar is misschien?