Hengsten op wedstrijd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:22

@ Remember: Ik zie dus helemaal geen nadelen in het houden van een hengst.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:25

Ook niet als je het vanuit het oogpunt van de hengst bekijkt ?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:26

Nee ook dan niet.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:28

vraag je eerst eens af wat je een hengst kan bieden

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:29

Een heel paardwaardig bestaan. Ze kunnen lekker altiijd buiten lopen met een schuilstal. Elke dag de hele dag sociaal contact en spelen met een soortgenoot. Ik zie er dus totaal geen nadelen aan

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:35

als ze elke dag kunnen spelen met een soortgenoot, neem ik aan dat dit jonge hengsten betreft ...want oudere hengsten hoef je echt niet bij elkaar in de wei te zetten

inderdaad elke dag lekker naar buiten is erg belangrijk

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:38

Oudere hengsten gaat ook prima hoor. De oudste word 5 en de jongste is bijna 2 en die heeft al zn ballen en zn hormonen. Dus dat gaat echt perfect samen ook als er merries in de buurt zijn. Zijn wel heerlijk aan het knokken samen, maar het is altijd spelen. Ik voorzie hier ook zeker geen problemen mee.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 16-02-06 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:38

Ok, jij hebt daar dan de mogelijkheid voor! Even in je profiel gespiekt . Jij kunt je hengsten een paardwaardig bestaan bieden, prima! Maar in wat voor omgeving heb jij ze staan? Komen er regelmatig hengstige merries langs, of staan ze samen ergens op een rustige wei? Ga je vaak met ze weg?

Hoeveel mensen zijn er niet die alleen een hengst hebben voor het 'stoere', terwijl de hengst eronder moet lijden? Paard komt als 'ie geluk heeft even in z'n uppie buiten (op veel stallen zijn ze óf niet welkom of ze hebben geen hengstenwei), op stal komt de ene na de andere merrie langslopen (lekker voor z'n hormonen) en de baasjes gedragen zich vaak krampachtig 'want het is en blijft een hengst'.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:42

nou dan bof je maar dat hoef ik met onze mannen niet te doen hoor..die vreten elkaar op ...en neem liever geen risico om het te proberen..ooit wel eens vechtende hengsten bezig gezien...nou geen prettig gezicht om te zien hoor en wil heb niets aan gewonde paarden ..bij ons komen ze elk om de buurt een aantal uren buiten...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:44

Er komen regelmatig andere paarden langs. We gaan regelmatig naar een manege om te rijden of te mennen, ook gewoon tussen de merries, niks geen problemen. We gaan regelamtig naar keuringen, ook niks geen problemen. Bij een show van de zomer stonden ze in een stalletje naast een hengstige merrie. Ze konden gewoon neuzen maar niks geen problemen. Hengsten doen vaak zo moeilijk als de eigenaar reageert. Ik reageer niet anders als er een merrie lang komt dan dat er een ruin langskomt. Hetzelfde geld in de bak met rijden. Hij reageert daardoor dus ook niet anders. Op de trailer wachten is voor beide geen probleem ook niet als ze andere paarden ruiken. Regelamtig gaan we naar buiten, mennen of rijden. Niks geen problemen onderweg.

Voor de mensen die ze hebben omdat ze het stoer vinden, ja die komen er vanzelf wel achter, want die zullen hun hengst vast ook niet goed opvoeden. Ik vind hengsten gewoon een geweldig karakter hebben. Als er bij mij een merrie bij zou komen is dat om te fokken. Als er een paardje bij zou komen voor eht rijden of eht mennen dan komt er een hengst bij. Die komt dan gewoon bij de andere hengsten te lopen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:45

sherif schreef:
;) nou dan bof je maar dat hoef ik met onze mannen niet te doen hoor..die vreten elkaar op ...en neem liever geen risico om het te proberen..ooit wel eens vechtende hengsten bezig gezien...nou geen prettig gezicht om te zien hoor en wil heb niets aan gewonde paarden ..bij ons komen ze elk om de buurt een aantal uren buiten...

1 x iets meegemaakt heel zielig. De jongste had het uiterste puntje van zn oor eraf. Was puur met spelen gebeurt. Ze gaan de hele dag keurig met elkaar om. Als ik ze samen in de bak zet en opjaag dan gaan ze samen spelen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:51

Kijk, het kan natuurlijk goed gaan, zoals in jouw geval, dan is het prima. Zo te horen heb jij je zaakjes goed voor elkaar, qua opvoeding, omgang en huisvesting.

Maar het gaat zo veel vaker 'fout', vooral voor de hengst, dat is gewoon sneu. Er zouden er een hoop beter af zijn als ze geruint zouden worden

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:56

zal maar geen namen noemen, doet er eigenlijk ook niet toe, maar zo is er onlangs nog een hengst aan zijn verwondingen overleden omdat hij ook per ongeluk samen in een bak terecht kwam waar een andere hengst in liep..diertje is op jonge leeftijd overleden

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 12:48

Het is gewoon erg jammer dat de meeste hengsten niet goed worden opgevoed. De hengste van een vriendin van mij viel ook andere paarden aan. Die was ook gewoon niet sociaal. Ik denk dat als je ze van jong af aan bij soortgenoten houd dat het best goed gaat, dan weten ze niet beter.

Het si gewoon jammer dat wij moeten lijden onder de mensen die er een zooitje van maken. Mijn pony mag dus nooit wedstrijden rijden. Zijn ruiter moet dus minimaal 12 jaar oud zijn en dat gaat niet. Erg jammer, KNHS al gebeld gevraagd of er geen kwalificatie proef was of zo. Maar nee regels zijn regels. Is ergens ook wel te snappen maar het is gewoon heel jammer dat mensen met een niet opgevoede hengst het voor de andere verpesten.

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:30

nu mij hengst staat gewoon buiten, achter schiklint naast ruinen en verder op merries, en moet zeggen hij blijft er rustig onder, behalve als je een weg haald, dan is het van, waar ga jij daar mee heen?
eenigste wat hij doet, is dan langs draad lopen, maar tot nu toe niet door heen of over heen.
dus ook bij ons gaat de hengst net als de rest naar buiten.

oke er staat ook een hengst (klophengst) deze breekt overal uit, die komt hooguit 1 á 2 uur buiten onder het zadel per dag (als mee zit).

dus is toch per hengst verschillend.

loes-freke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:34

karoliena schreef:
Mijn pony mag dus nooit wedstrijden rijden. Zijn ruiter moet dus minimaal 12 jaar oud zijn en dat gaat niet. Erg jammer, KNHS al gebeld gevraagd of er geen kwalificatie proef was of zo. Maar nee regels zijn regels. .

en dan moet de ruiter OOK nog L2 dresuur met winstpunt hebben of L springen met winstpunt. anders mag het helaas nog niet uit komen met de wedstrijden.

ik ben ouder dan 12 maar mag echt niet met shirano uit komen.
ook wij hebben dit aan gevraagt, en NEE gekregen.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 14:34

Ja inderdaad maar de 12 jaar gaat al niet lukken dus dan maakt de klassering ook niet uit

evelintje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:10

Natuurlijk gaat een hengst op wedstrijd? Ik rij niets anders als hengsten.. Je moet er gewoon baas over spelen als je dit niet bent op een gewone training kan je beter die hengst niet aanschaffen en je kan voor je de hengst koopt toch een proeftijd aanschaffen? en kan je eens op wedstrijd gaan...