Hoe vaak per week trainen jullie je paard (en)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pikolino

Re: Hoe vaak per week trainen jullie je paard (en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:01

ik vind dat je je niet aan een bepaald schema kan houden met je paard, als mn pony of ik mn dag een keer niet heb ga ik echt niet heel intensief rijden want dan lukt t toch niet

ik probeer heel erg af te wisselen met echt basis training en intensieve proefgerichte training dat wissel ik ook om de dag af zodat het allemaal leuk blijft. ik ben zelf geen springheld maar 1 keer week longeer ik 'm met balkjes en soms een enkel sprongetje, in het weekend concours en op vrijdag om de week een uur les..

verder voel ik t gewoon aan als mn pony een buitenritje of een rondje los bokkend door de bak nodig heeft.. dat vind ik heel belangrijk zodat ie ook even lekker paard kan zijn en de volgende dag er weer lekker tegen aan kan

Saar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:07

voor mijn 7-jarige IJslandermerrie ziet het schema er zo uit:

maandag: intensieve buitenrit
dinsdag: vrij
woensdag: dressuurles 45min
donderdag: longeren met bijzet
vrijdag: dressuur/springen in de bak
zaterdag: buitenrit
zondag: vrij of rustig rondje door het bos !!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 10:29

Memuska (23 en "met pensioen") staat elke dag van 8 tot 18u in de wei. Vier à vijf keer per week maken we een buitenrit, de andere dagen ga ik aan het halster een eindje wandelen door de straat.

Mijn bijrijds rijden allemaal 6 dagen en de 7e dag hebben ze verlof (los in de paddock of wei).

marlou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:59

meestal heb ik op maandag dressuurles en op dinsdag springles op woensdag rij ik dan eigenlijk altijd donderdag longeren of rijden vrijdag meestal rust ligt eraan of ik zaterdags wedstrijd heb en zaterdag en zondag of wedstrijd of rijden of longeren of rust
rij gemiddeld 5 a 6 dagen per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 09:30

Mijn paard wordt in Maart 3 jaar en tot nu toe heeft ze gewoon lekker kunnen genieten van der jeugd; ik ben niet zo van het zware trainen bij jonge paarden. Wel heb ik wat gespeeld aan de longe met Pessoa en wat gedaan aan VD, puur voor het idee.
In juni wordt ze ingereden en keuringsklaar gemaakt en ze gaat dus een behoorlijke tijd tegemoet, dus ik vind het nu wel allemaal goed zo.
En hé, m'n paard is verder kerngezond en groeit als kool!

Als ze eenmaal bereden kan worden wil ik wat gaan dressuur-en en eens mee op buitenrit, alleen moet ik van m'n moeder eerst m'n ruiterbewijs halen wil ik met der naar buiten mogen, maar we hebben nog een lap land van 10 hectare en 1,8 km lang dus daar vermaak ik me wel mee

Wat hebben jullie allemaal een trainingsschema's zeg, gelukkig zie ik bijna overal een vrij dagje ertussen
Afwisseling is ook belangrijk!

LotusT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:46

Ik rij mijn paard 3 keer in de week, verder komt hij elke dag buiten en maakt mijn vriend heel af en toe wel eens een buitenritje. Ik heb dus niet een vast schema maar dat komt omdat ik geen rijbak bij de stal heb en we moeten dus elke keer naar de manege toe.
Het gaat hier trouwens om een 5 jarige friese ruin.

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:39

ik probeer mijn paard dagelijks beweging te geven, hij gaat altijd iedere dag de wei op, tenzij het ontzettend regent of sneeuwt of veel te warm is.

mijn paard is erg energiek en heeft het werk echt nodig, ik merk ook aan hem dat waneer hij alleen maar in de wei komt en niet gereden wordt een beetje chagerijnig is!

ik wissel wel veel af, ik kan de ene dag hard met hem werken, terwijl we de andere dag maar een half uurtje ligt werk doen.
ik rij vaak buiten een blokje om, doe vaak wat cavaletti werk en longeer ook regelmatig.

het is meestal ongeveer zo.

maandag: ligt werk half uur tot 3 kwartier, vaak met een kort buitenritje alleen stappen.
dinsdag: lekker trainen, wat cavalettiwerk, 1 uur tot 1 1/2 uur.
woensdag: ook hard werken, meestal geen cavaletti werk, 1 uur tot 1 1/2 uur.
donderdag: longewerk aan de pessoa. veel tempowisselingen en schakelen. 1/2 uur tot 3 kwartier.
vrijdag: ook lekker werken, met een kort buitenritje. 1 uur tot 1/2 uur.
zaterdag: ligt werk beetje schakelen, tempowisselingen lekker fris houden voor de wedstrijd, gewoon puur de hulpen wat verfrissen e.d. 1/2 uur tot 3 kwartier.
zondag: zondag wedstrijd of een buitenritje.

de ene dag doe ik alleen werk gericht op de ontspanning, de ander veel gallopwerk, de andere veel oefeningen enz enz.
mijn paard staat alleen stil als ik echt geen tijd heb of op vakantie ben, hij heeft gewoon veel beweging nodig.

en daarnaast komt hij iedere dag buiten.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:14

ik rij mijn oudste merrie in ieder geval 5 dagen in de week. Het komt wel eens voor dat het minder is maar dat is wel een uitzondering. Een dag in de week mag ze luieren en een dag longeren.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:33

Mijn schema wedstrijdgericht(Friese ruin van bijna 10 jaar):

Maandag: Half uur/3 kwartier intensieve training.
Dinsdag: Vrij of lichtte training van een halfuur/3 kwartier.
Woensdag: Intensief les van een half uur en daarvoor nog half uur losrijden.
Donderdag: Halfuur lichtte training.
Vrijdag: Intensief les van een half uur (instructeur rijd dan).
Zaterdag: Wedstrijd of halfuur/ 3 kwartier lichtte training.
Zondag: Wedstrijd of halfuur/ 3 kwartier lichtte training.
(Nooit 2 wedstrijden achter elkaar)

De lichtte training dagen worden soms ook ingeruild voor een lekkere buitenrit.

Hij staat elke dag van 9 tot 16u op wei.

Vaak vallen er vrije dagen tussen als ik weinig tijd heb of als de bak slecht is maar hij komt toch op wei.

Longeren doe ik niet maar als de longeercirkel af is word de Donderdag waarschijnlijk inplaats van training onder het zadel, training aan de longe van een halfuur.

Ik rijd ook nooit langer als 3 kwartier, alleen als het gaat om een buitenrit die zijn tussen de 1 en 3 uur.

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:39

Mijn 4 jarige (al wordt ze al snel 5) doet nog niet zoveel. Door blessures van ons beide heeft ze een tijdje nog minder gedaan.

Dit is het schema hoe ik het weer op wil gaan pakken.
Op maandag hebben we (dressuur)les.
Op dinsdag doen we niets... (beetje wandelen soms)
Op woensdag rij ik haar
Op donderdag doet ze niets
Op vrijdag wordt ze gelongeerd
Op zaterdag rij ik haar
Op zondag, buiten wandelen/losgooien of zoiets.

Verder loopt ze overdag (in de winter) wel op het land en in de zomer dag en nacht. Dus ze komt voldoende haar stal uit!!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:41

veel afwisseling en zoiezo 2 rustdagen per week (de mijne zijn allebei 4 en worden 5)

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:47

De mijne is 13 maar door omstandigheden loopt hij pas een half jaar regelmatig en zijn we dus weer begonnen met rijden. Ik rijd hem veel in stap en zorg dan dat hij loskomt.

ma- 30-60 min. in bak
di- 30 min. les (wel daarvoor losrijden)
wo- 30-60 min. longeren
do- rustig buitenritje a 60 min.
vrij- 30-60 min. in bak
za- vrij
zo- buitenrit a 60 min.l/ 30-60 min. in bak

Voor alle dagen geldt: zodra mijn paard kenbaar maakt zijn dag niet te hebben of hij loopt niet lekker, pas ik daar mijn schema op aan. Ook is het zo dat ik nu vrij vaak in de bak rijd of longeer (als er plek is) doordat ik een paar keer per week 's avonds kom en het nu nog te donker is voor naar buiten.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:48

Owja, en hij staat buiten van 10.00 tot 17.00 elke dag!

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 13:59

Ik vind dat je wel heel hard met hem werkt, heb je haast ofzo?

Normaal gesproken rij ik mijn 4 jarige zo'n 3 keer in de week en longeer ik haar 1 keer. Nu gaat dat even niet want ze is hoogdrachtig (kan elk moment gebeuren ) Zij werkt ook heel hard en pakt alles super op maar ik wil haar zeker niet overbelasten.

Voor mijn 12 jarige ruin heb ik niet echt een schema maar meestal komt het op het volgende neer:

maandag vrij
dinsdag meestal vrij anders een korte dressuurtraining
woensdag les, meestal springen
donderdag dressuur
vrijdag vrij
zaterdag dressuur
zondag korte dressuurtraining en daarna even een buitenritje

Zomers longeer ik op een van de "vrije dagen", maar nu gaat dat niet want ik heb geen bak en het is een blubberboel in het weiland.
Verder probeer ik veel af te wisselen met het rijden. Als ik 4 dagen achter elkaar dressuur wordt hij echt strontvervelend. En als hij een keer zijn dag niet heeft gaan we ook gewoon lekker even racen buiten (het is soms nogal een driftkikker).

Verder gaan ze bijna alle dagen naar buiten, ik vind een half uurtje in de paddock dan ook wel heel erg weinig. Waarom kan hij zomers wel op de wei maar 's winters niet? Bij ons gaan ze alleen niet naar buiten als de grond hard is.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 14:07

Ik rijd mijn nu 5-jarige maar 3/4x per week,en ik longeer hem dan ook 1 a 2 x per week 20 minuutjes.Ik rijd hem meestal een half uurtje /3 kwartier.Voor de rest loopt ie altijd de hele dag buiten.Het is een laatrijp paard vandaar dat ik heel rustig doe met hem.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:17

Ik vind dat de meeste echt heel veel doen met jonge paarden.

Ik zie het aan mijn eigen ruin van 5, die heeft nu door omstandigheden 3 weken weinig tot niets gedaan (totaal 4x per week hooguit) en die is daar zó veel beter van geworden. Ik geloof dat ik die 4-5 keer per week aan ga houden, hij heeft veel meer plezier in het werk en lijkt het zo beter te verwerken.

Viking

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:53

Sjonniej schreef:
Ik vind dat de meeste echt heel veel doen met jonge paarden.

Ik zie het aan mijn eigen ruin van 5, die heeft nu door omstandigheden 3 weken weinig tot niets gedaan (totaal 4x per week hooguit) en die is daar zó veel beter van geworden. Ik geloof dat ik die 4-5 keer per week aan ga houden, hij heeft veel meer plezier in het werk en lijkt het zo beter te verwerken.

Je hebt helemaal gelijk,dit doe ik ook met Vik,alleen vinden een hoop mensen dat ik te weinig doe met hem[ik rij maar 3 keer in de week met hem en dat gaat super ]
De rest van de dagen longeer ik hem,of ga ik wandelen of alleen maar tutten,Vik word trouwens 6 dit jaar