Wie rijdt er ijzerloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie rijdt er ijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:51

Amanda loopt in de zomer met ijzers omdat ik haar hoeven soms net wat te hard vind slijten, en met ijzers gaat dat tegen. 's Winters rijd ik minder actief, plus de modder zuigt ze af, dus dan zonder.

Dewi staat het hele jaar zonder ijzers, diens hoeven zijn harder.

Beiden worden altijd door een gewone smid beslagen en/of bekapt als het nodig is. Bevalt me super zo!

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:52

Op het moment wel even maar de hoeven worden er niet beter van.
Dus de ijzers gaan er weer onder.

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:55

Ik rijd al 4 jaar ijzerloos en mijn paard heeft nog nooit een smid gezien bij mij...Alleen als hij problemen heeft haal ik er een smid bij. Hij heeft laatst een hoefzweer gehad, maar verder waren (en zijn) zn hoeven in prima conditie
Ik rijd veel op de weg, veel mensen denken dat de hoeven hiervan erg snel slijten. Dit is ook zo, maar doordat hij sneller slijt zal de hoef zich moeten compenseren door sneller te groeien. De hoef wordt op den duur steeds harder.
Je moet natuurlijk niet van de ene op de andere dag ineens heel veel op de weg gaan rijden, je moet het wel opbouwen!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:17

ik rijdt ook ijzerloos. mijn pony is altijd ijzerloos geweest. mijn paard had ijzers onder toen we hem kochten, en die zijn er zo snel mogelijk afgegaan.

ze worden bekapt als het nodig is. mijn pony's hoeven groeien sneller dan die van mijn paard, dus zij moet vaker. soms vijlt mn vader haar hoeven ook bij, dat hangt even van de situatie af.

ze worden dus niet om de zoveel week bekapt, maar wanneer nodig. verder is het natuurlijk wel belangrijk om elke dag de hoeven te controleren, net zoals bij ijzers. logisch lijkt me.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:19

Mijn paard heeft ook geen ijzers. Smid komt iedere 6/8 weken in de zomer en in de winter om de 2 maanden. Net wanneer het nodig is dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:39

Randy01 schreef:
Ik ben van mening dat als een paard geen ijzers nódig heeft (dus geen ijzers om te corrigeren of omdat je heel veel op verhard pad rijdt), dat het je reinste onzin is om je paard op ijzers te zetten.

Dit belemmert het hoefmechanisme en zonder ijzers heeft een paard m.i. meer 'grip'. Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.
Met ijzers hebben ze dan immers 'alleen maar' grip op de punten van de kalkoenen, zonder ijzers kunnen ze over de hele hoefrand steunen.

Mijn paarden staan dus beiden zonder ijzers! Geen gedoe met weke hoeven, ijzers die eraf getrapt worden en glijpartijen op het erf en daarbij nog eens lekker goedkoop ook want ze gaan ongeveer 1 x in de 10-12 weken naar de smid.

Hier ben ik het helemaal mee eens,en heb om dezelfde redenen ook geen ijzers onder de voetjes van mijn paarden.Ik vind dat er vaak maar klakkeloos gedaan word,zonder dat mensen erover nadenken.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:53

Alleen onze wedstrijd-paarden hebben ijzers onder... De rest heeft 't niet nodig vind ik

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:56

Die van mij heeft ook geen ijzers. Zij heeft ze niet nodig en ik vind het zonde van het geld om ze dan om te doen
Het bekappen wordt door de staleigenaar gedaan.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:00

Mijn Fjorden worden niet natuurlijk bekapt, wel staan ze sinds ongeveer 3,5 jaar zonder ijzers. Daarvoor heeft Marga een aantal jaar achter elkaar vierkant op ijzers gestaan en Ullwinn 1 jaar. Op een gegeven moment vielen de ijzers om de haverklap er af en van de hoeven was zo weinig over dat er bijna geen hoefnagels meer in geslagen konden worden. Toen ik op vakantie in Drenthe weer een ijzer was verloren, waren we het zat. Marga had goede hoeven voordat ze ijzers kreeg en Ullwinn is in zijn eerste 3 levensjaren alleen op 3 maanden naar de smid geweest (tussendoor wel gecontroleerd, maar was niet nodig, omdat hij zulke goede hoeven had)

We hebben toen hoefschoenen laten aanmeten door Meneer Smit uit Rijssen ( http://www.paardenschoenen.nl ) Hij heeft toen de ijzers er onderuit gehaald en ze bekapt om een afdruk te kunnen maken van de hoeven, omdat de schoenen op maat gemaakt worden. Dat is de laatste keer dat Marga en Ullwinn een hoefsmid hebben gezien. In het begin liep vooral Marga erg gevoelig, ze kon alleen op gras lopen, zelfs op zand liep ze op eieren. Er was ook een groot deel van de hoefwand afgebrokkeld, dus dat was niet vreemd. Daarna ging het steeds beter en ik vijl de hoeven zelf bij. Daarbij haal ik niets van de straal en ik vijl de hoefwand rond, zodat als ze bijvoorbeeld op een steentje gaan staan er geen scheurtjes in de hoeven komen (dat is geloof ik wel iets van Natuurlijk Bekappen) Ik heb overigens wel vrij veel over Natuurlijk Bekappen gelezen, ook de webiste die jij aangeeft. Er zijn zeker punten die mij zeer logisch in de oren klinken, maar het blijft zo dat het voor het ene paard niet werkt en voor het andere wel. Er zijn slechte traditionele hoefsmeden, maar er zijn ook zeker slechte natuurlijk bekappers.

Toen de dierenarts een keer bij ons was om te enten, vroeg ik hem wat hij van de hoeven van Marga en Ullwinn vond. Ik had hem verder niets verteld. Hij zei dat hij de hoeven er zéér goed uit vond zien en hij vroeg zelfs of ze net bij de hoefsmid waren geweest, terwijl ze toen dus al zo'n 2 jaar niet door een hoefsmid bekapt waren.

Ik heb toevallig nog wat foto's van juli 2005 (helaas heb ik geen foto's van de hoeevn hoe ze waren met ijzers of hoe ze waren toen ze ijzers er net af waren)

Marga's voorhoeven voor het vijlen
Afbeelding
Marga's achterhoeven voor het vijlen
Afbeelding

Marga's voorhoeven na het vijlen
Afbeelding
Marga's achterhoeven na het vijlen
Afbeelding

Ullwinn's voorhoeven voor het vijlen
Afbeelding
Ullwinn's achterhoeven voor het vijlen
Afbeelding

Ullwinn's voorhoeven na het vijlen
Afbeelding
Ullwinn's achterhoeven na het vijlen
Afbeelding

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:02

Ik! Wat ik wel een nadeel vind, is dat hierdoor haar ijzers sneller groeien. In de winter wanneer je minder buiten rijdt is wel een nadeel.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:04

Die van mij hebben ook geen ijzers. Mijn jonge merrie is pas 2,5 dus daar doe ik ook nog niks mee. Mijn oudere paard bekap ik al jaren zelf ( NB ) en we rijden endurance klasse II en dressuur klasse L1. Ik rijd elke dag over de verharding om de boel te stimuleren en regelmatig over grintpaden etc. Tot nu toe gaat het prima en hebben we ook telkens een A voor de locomotie bij de endurance ( stap en draf op harde ondergrond ). Hij heeft ook een hoefbeenkanteling ( bevangen geweest ) maar hij doet het nu super. En het idee staat mij ook tegen, een stuk metaal vastnagelen aan een levend wezen.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:12

Randy01 schreef:
Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.

Ik heb al een aantal keer een flinke smak met paard en al gemaakt op concours omdat het gras nat was, zonder ijzers! (dressuurproefje nota bene...)

Ben er nu dus over aan het denken om er ijzers onder te laten zetten, hij heeft een perfecte hoefstand, ijzers zijn verder dus absoluut niet nodig. Bekappen doen we eens per 3 maanden

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:28

Mijn paarden hebben nooit ijzers en ik heb geen bak dus rij altijd op 'glibberig' gras. Ook mijn wedstrijdpaarden en ponies heb ik nooit met ijzers gereden. Ik spring ook altijd gewoon op gras, mijn jonge merrie glijdt af en toe wel es een beetje maar mijn ruin echt nooit. Mijn jonge merrie heeft een keer ijzers gehad en ik vond het een ramp. Propgaten elke keer vol met bagger en steentjes die ik er dan niet uit kreeg etc. Nu staat ze weer lekker op haar eigen hoefen en die ijzers mogen van mij blijven waar ze zijn. Ik zou eigenlijk niet weten wanneer de hoefsmid voor het laatst is geweest. Hij is niet zo vaak nodig, alhoewel mijn ruin nu wel weer eens bekapt mag worden .

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:55

Ik
Ik rijd of longeer zo'n beetje elke dag in de bak, en verder elke zondag een buitenrit van zo'n 5 km, bijna alles over verharde bodem.
Nergens last van hoeven blijfen mooi op lengte en hoef maar een keer of 2 per jaar naar de hoefsmid voor het bekappen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:16

monteaura schreef:
Ik! Wat ik wel een nadeel vind, is dat hierdoor haar ijzers sneller groeien. In de winter wanneer je minder buiten rijdt is wel een nadeel.

Nou, ijzers groeien echt niet
Zonder gekheid, ook met ijzers groeien de voeten hoor, ook als de ijzers niet slijten, moet je ze minimaal verleggen.

Onze tinkers zijn nog nooit beslagen. De voeten zijn altijd in uitstekende conditie, en de paarden glijden niet zo gauw uit.
Het idee dat het hoefmechanisme veel beter werkt op blote voeten, spreekt mij erg aan. Ik zal dus niet beslaan als het niet echt nodig is. We hebben het weleens overwogen omdat we in de zomer veel meer buitenrijden, maar het is gewoon nog niet nodig geweest.
't scheelt nog een hoop geld ook.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:29

Widner schreef:
Mijn pony moet wel ijzers omdat haar hoeven snel slijten.

en
Revanches schreef:
Bij ons staan ze door en door op de ijzers. We hebben vroeger wel eens de ijzers eronderuit laten halen in de winterperioden,maar tegenwoordig laten we ze er gewoon onder zitten!

= Off topic!

Susan1986 schreef:
Alleen onze wedstrijd-paarden hebben ijzers onder... De rest heeft 't niet nodig vind ik

Ik heb ook een (endurance) wedstrijd paard en die heeft het ook niet nodig.
Onze andere paarden en pony's ook niet, overigens. Hebben allen nog nooit op ijzers gestaan en vooral de mijne loopt toch behoorlijk veel over de straat.
Zowieso dagelijks van,- en naar de wei en daarnaast rij ik buiten zeker meer dan de helft van de afstanden over de weg.

Overigens rij ik niet altijd helemaal ijzerloos. Af en toe heeft ze wel een bit in, o.i.d.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:33

Coco loopt (nog) zonder ijzers. Dit is niet meer voor lang want ze wordt de eerstvolgende keer dat de smid komt beslagen. Het is beter voor de hoeven, ze kreeg er een scheur in. Dit hebben ze nu ingesneden zeg maar en straks moet dit er weer uitgroeien. ( Om te voorkomen dat die scheur steeds verder ging ).

Coco heeft bij mij t/m Z1 zonder ijzers gelopen en tot nu toe ging dat goed. Ik merk nu wel dat ik ze nodig ga hebben omdat ik het vanaf het M2 wel merk in de zomer met verzamelen en klein draaien ( als het glad is glijd ze snel uit en loopt dan korter dan normaal, wat ik met ijzers+ schroeven wil gaan voorkomen).

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 20:49

Ik rijd ook ijzerloos totdat de zomer weer begint.
Ik rijd af en toe nog over de weg denk dat de smid verlopig niet hoeft te komen, ze staat nu een week of 3 ijzerloos.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:07

Mijn paardje loopt ook zonder ijzers rond. Ik kon duidelijk merken dat haar hoeven slechter werden door de ijzers, ze werden zwakker en de straal groeide niet lekker mee en was heel zacht.. Nu staat ze zonder ijzers, haar hoeven groeien goed en ze krijgen nu ook een mooie vorm en de straal is nu ook mooi. Ze staat nu 7 maanden zonder ijzers.. Ik rij veel met haar op straat, maar toch slijten ze daar niet zo heel hard van, omdat haar hoeven nu van veel betere kwaliteit zijn geworden. Ze wordt om de 7 weken bekapt door een traditionele hoefsmit die ook een beetje het natuurlijk hoefbekappen in haar methode meeneemt. Ik vind het perfect zo!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:14

dat heb ik ook, vroeger had mijn paard een zachte straal en heeft ook eens een beetje rotstraal gehad. Mijn huidige hoefsmid laat de straal relatief lang zodat ze daar ook op loopt en de straal is nu altijd perfect!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:24

Zo zagen Bonita's voetjes er 3 maanden geleden uit.. Ze is erg hoefbevangen geweest, vandaar de brede witte lijn.. Nog een klein beetje brokkelig, maar wel al een mooie straal.. Nu is het brokkelige er ook vanaf en ook de witte lijn is weer een stuk smaller, het hoefbevangen gedeelte is er bijna uitgegroeid..

Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:58

Anouar loopt ook zonder ijzers. Alweer twee jaar, daarvoor heeft hij een jaartje voor op ijzers gestaan, tot ik erachter kwam wat voor nutteloze ondingen dat zijn.

Ik rij dagelijks over de weg, soms kort (naar het bos, 2x 20 minuutjes) soms twee uur, soms langer (op zondag vind ik het te druk in het bos en ga ik de polder in)
Z'n hoeven zijn keihard geworden van al dat op de weg lopen. Ze slijten nauwelijks. Ik bekap hem zelf.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:14

Ik rij sinds afgelopen augustus ijzerloos, daarvoor had mijn paard alleen voor ijzers. Of de hoeven van je paard sterk genoeg zijn om zonder ijzers op de weg te komen kun je het beste aan je smid vragen. De mijne had de ijzers er liever onderweg dan er onder. Ik maakte me zorgen over buitenrijden, maar hij zei dat het geen probleem zou zijn. Hoe langer ik de ijzers er onderweg heb, hoe beter haar hoeven worden. Mijn smid komt elke 6-8 weken om mijn paard te bekappen, omdat ik niet wil dat er teveel aan de stand verandert en ook omdat ik gewoon van mooi verzorgde hoeven hou.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:20

Randy01 schreef:
Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.

Ik heb afgelopen zomer in een B-dressuurproef op gras een enorme schuiver gemaakt. Voor stond mijn paard op ijzers met kalkoenen, achter op blote voeten. Het is gzd goed afgelopen, maar het zag er niet fijn uit en voelde nog erger.. (zie filmpje: http://www.zippyvideos.com/186040022409795.html op de proef hoef ik overigens geen commentaar meer dat is al achterhaald )
Ik heb nu besloten om mijn paard op blote voeten te houden en alleen maar daar te starten waar ik zeker op zand kan. Die paar graswedstrijden is het mij niet waard om er weer ijzers onder te laten meppen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:23

Ik cross en spring (op gras) zonder ijzers. Allebei oefen omdat ik geen lid ben van de KNHS, maar toch. We hebben nooit problemen met uitglijden.