Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Randy01 schreef:Ik ben van mening dat als een paard geen ijzers nódig heeft (dus geen ijzers om te corrigeren of omdat je heel veel op verhard pad rijdt), dat het je reinste onzin is om je paard op ijzers te zetten.
Dit belemmert het hoefmechanisme en zonder ijzers heeft een paard m.i. meer 'grip'. Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.
Met ijzers hebben ze dan immers 'alleen maar' grip op de punten van de kalkoenen, zonder ijzers kunnen ze over de hele hoefrand steunen.
Mijn paarden staan dus beiden zonder ijzers! Geen gedoe met weke hoeven, ijzers die eraf getrapt worden en glijpartijen op het erf en daarbij nog eens lekker goedkoop ook want ze gaan ongeveer 1 x in de 10-12 weken naar de smid.

Randy01 schreef:Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.

.
monteaura schreef:Ik! Wat ik wel een nadeel vind, is dat hierdoor haar ijzers sneller groeien. In de winter wanneer je minder buiten rijdt is wel een nadeel.
Widner schreef:Mijn pony moet wel ijzers omdat haar hoeven snel slijten.
Revanches schreef:Bij ons staan ze door en door op de ijzers. We hebben vroeger wel eens de ijzers eronderuit laten halen in de winterperioden,maar tegenwoordig laten we ze er gewoon onder zitten!
Susan1986 schreef:Alleen onze wedstrijd-paarden hebben ijzers onder... De rest heeft 't niet nodig vind ik

Randy01 schreef:Ook de reden: ja maar met wedstrijden op het gras glijzen de uit zonder kalkoenen; vind ik ook de reinste onzin.
)