Longeren van jonge paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re: Longeren van jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:53

Je kan beter naar het paard kijken dan alleen naar de leeftijd, maar dat is mijn mening.

Die van mij wordt over een kleine 2 maand "officieel" 3, en ze heeft nu al 4x aan de longe gelopen. Niet langer dan 10min. Ze krijgt dat een kaptoom op, peesjes om en een chabrakje met longeersingeltje. Ze loopt keurig links en rechts om haar rondje, maar aan bijzet ga ik nog echt niet denken. Momenteel door de vorst periode hebben we even niks gedaan, maar mijn bedoeling is om dit nu 2 a 3x per week haar zo 10min aan t werk te zetten en met 6 weekjes het meer uit te bouwen tot ze onder het zadel komt.

Ze is voor haar doen en laten vrij volwassen, vind het werken erg leuk dus zie ik het niet als overbelasting. Verder kan ze gewoon lekker paard zijn, komt ze eruit en gaat ze van t zomer lekker de wei weer op

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:54

Ja maar dat zijn uitzonderingen ponymens. 9 van de 10 paarden hier op bokt, hoeven niet met 2,5 naar de HK.

Verder doe ik zelf liever 2x in de week 5 minuutjes, dan 1x in de week 10 minuten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:58

Met de 3
En dan zal ik echt niet zeuren als het paard in mei 3 word en het is dan april
Maar 2,5 vind ik te vroeg. (laat staan eerder)

Met de 3 maak je als het goed is ook pas zadelmak en longeren vind ik dan mooi om ze te wennen aan een zadel.
En wennen aan de ruiter.
Veel meer heb je imo dat kleine rondjes gedraai niet nodig

Roundpenn noem ik ook longeren, is net zo'n klein rondje
dat touwtje maakt het niet

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:33

Rianne_Kiara :

Dus als je een beleerd paard koopt?
betekend dat dan dat je helemaal geen band kan opbouwen?

Je zegt het zo mooi,voordat je erop gaat kun je een band opbouwen,maar wat als je al een beleerd paard koopt dan?

En trouwens,

Als het merendeel van de mensen jou manier van doen met je paard niet goedkeurd,gaat er dan geen lampje bij je branden????

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:42

Rianne_kiara schreef:
maargoed... een eindeloze discussie

Die mooi samen gaat met een ander topic dat ik ben gestart !
Over dat paardenmensen betweters zijn...

hahahah

Dan ben jij toch net zo goed een betweter?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:01

Rianne_kiara schreef:
Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen, ben ik zelf begonnen met mijn paardje toe ze 1,5 was...
Veeeeeel grondwerk gedaan !
He haar vooral gelongeerd zonder lijnen. Dus los in de bak, zodat ze mijn stemhulpen leerde kennen. Ook af en toe eens aan een lijntje, op het halster, zodat ze leerde dat ze rondjes moest lopen.

Kiara is nu 2,5 jaar oud ! Ze snapt alles wat ik bedoel, en is super braaf !
Er zijn zelfs volwassen paarden die minder kunnen en minder begrijpen dan Kiara !
We zijn samen heel goed op elkaar afgestemd.
Nu ben ik bezig met longeren aan dubbele lijnen, omdat ik haar binnenkort ga inrijden...

Mijn paard (bijna 3) kocht ik als veulen toen ze nog geen 6wkn oud was en va 4maand oud staat ze al bij mij op stal. Het leren luisteren naar commando`s oefende ik met haar aan de hand, als ik haar binnen of buiten zette. Want even en paar tellen stil staan voor we doorlopen moet elk paard kennen. Als ze maar duidelijk weten wat stoppen is en met een simpele tongklik weer mag gaan stappen.

Ik heb haar nooit als jong paard in de bak rondjes laten lopen, wat mij al helemaal niet gezond lijkt voor de gewrichten.

Die van mij heeft lekker 3 jaar paard mogen zijn, zomerdag 8maand de wei op en winterdag elke dag 10-12uren naar buiten en snachts op stal. Allleen in dat stukje binnen/buiten zetten kun je al veel leren op stem commando, en wat denk je van enten, ontwormen en bij de hoefsmid?

Nu als bijna 3jarige hebben we ook een goede band, bij de eerste keer longeren liep ze alsof ze het elke dag gedaan had...

Paarden hebben heel snel door wanneer iets goed is hoe iets moet, het ligt meer aan de baas die consequent moet zijn in de hulpen naar het paard toe. Het zijn en blijven gewoonte dieren, daarvoor hoef je ze echt niet met 1 1/2 al te trainen.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:09

het veulen dat ik ong een jaar geleden heb verkocht is nu 1.5 en die zie ik echt nog niet aan de longe lopen... over een half jaar ook nog niet eigenlijk, het is echt nog zo'n veulentje. Hij wordt wel heel veel in de hand genomen en hij wordt vaak een beetje gepoetst en geknipt door 2 kleine meisjes (de dochtertjes van de eigenaar). Hierdoor heeft ie bijv een half kale voorpluk en loopt ie af en toe ineens met een paar vlechtjes door de wei. Ziet er niet uit natuurlijk, maar ik vind dat dat wel een goede manier is om met zo'n jonge pony om te gaan, zo wennen ze wel al aan je en leren ze stil staan etc. en dan kun je als ze 2,5 of 3 zijn beginnen met longeren.
Aan de andere kant heb ik nu een 3,5-jarige die letterlijk op zijn 3e verjaardag zadelmak is gemaakt. Toen hebben ze hem 1x gelongeerd en omdat het volgens die mensen leek alsof ie nooit anders had gedaan hebben ze er maar meteen een zadeltje opgelegd. Dus hij was er op zijn 3e denk ik allang klaar voor. (wat ik dan wel weer minder vond was dat ze hem toen ook na een week of 2 al meteen mee lieten lopen in de manegelesjes, ook omdat ie zo braaf was, om daarna weer minder braaf te zijn )

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:11

Ik vind dat het ook veel te maken heeft hoever het paard lichamelijk is.
Er staat eentje die is nu 2 jr en 11 maand en daar begin ik nog echt niet aan. Die heeft een enorme groeispurt in de hoogte gehad, die is nu gewoon verder in zn lijf nog heel slap. Dus die laat ik zeker tot aan de zomer staan, kijken hoe ie bijkomt en desnoods laat ik m nog langer wachten.
Daarintegen staat er een jonge merrie van 2 jaar en 8 maanden maar die is lichamelijk veel beter in verhouding en sterker. Nu ben ik wel met haar begonnen. 2 x in de week 10 minuutjes aan de longe, alvast wat stemhulpen leren en dat gaat goed! Binnenkort dit verder uitwerken met longeersingen enz.. en dan aanrijden.

Dit vind ik nog belangrijker dan op een maand af kijken of ze al wel 3 jaar zijn ja of nee.

Maar goed, ieder zijn eigen methodes

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:15

ik verzorg een jonge hengst van 3 en die word nu pas gelongeerd, niet intensief maar hij leert nu lopen aan de logelijn en rondjes lopen,

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:02

Citaat:
Dus als je een beleerd paard koopt?
betekend dat dan dat je helemaal geen band kan opbouwen?

Je zegt het zo mooi,voordat je erop gaat kun je een band opbouwen,maar wat als je al een beleerd paard koopt dan?

En trouwens,

Als het merendeel van de mensen jou manier van doen met je paard niet goedkeurd,gaat er dan geen lampje bij je branden????

Eerste stukje :
Had ik al uit proberen te leggen. paardrijden is eigenlijk tegen natuurlijk, want je gaat zitten op de plek waar een prooidier een paard zou grijpen.
Ik ben dus van mening dat het goed is als ik een band met mn paard heb als ik ga inrijden. Zodat zij mij vertrouwt, en weet dat ik haar niets zou doen !
Kiara is al gewend aan verschillende "enge dingen". Zo loopt ze onder problemen over een krakend zeil, en er onder door. Dit zelfde zeil kan ik helemaal over haar heen hangen !
Ook ben ik bezig geweest met matten. Zo'n grote gymmat die je uit kunt rollen ! Dit vind Kiara overigens heel erg leuk om te doen !

Een beleerd paard, kent het al wanneer een persoon op z'n rug gaat zitten. En zal hier ook niet meer zo van schrikken.

Ik zie mezelf zeker niet als een betweter. Ik respecteer wat iedereen doet, en bemoei me nooit met anderen. Alleen maar met mezelf. En dat is wat ik hier ook doe. Anderen bemoeien zich met mij...
Ik sta open voor ieder zijn mening ! En iedereen is vrij om zijn mening te hebben !
Maar ik vind ook dat mensen mijn mening moeten respecteren.
Ik heb mijn paard nooit hard aan het werk gezet ! En dit kan ook niemand mij ten laste leggen.

Er is zelfs iemand in dit topic, die op advies van de veearts een paardje aan de longe liet leggen.
Kiara is bij de koop ook gekeurd door een veearts. En ook deze veearts keurde het goed dat ze aan een lijntje liep ! En zag hiervan alleen maar de voordelen. Deze man heeft ook gezien wat ik deed met mijn paardje, en heeft mij ook gezegd dat ik hiermee zeker geen overbelasting zou geven !

Ik vind mezelf geen betweter. Als een ander dit wel vind, is dat zijn/haar mening, en dat zal ik respecteren.
Maar tot op zekere hoogte. Want wanneer iemand mij beschuldigt van het feit dat mijn paard "vernield" of " geestelijk lijdt" , zonder dat hij/zij mijn paardje ooit gezien heeft, zeg ik hier wat op terug. Dit is volgens mij ook mijn goed recht.
Een betweter is een persoon die zich met anderen bemoeit, en anderen niet in zijn/ haar waarde laat.
Ik geloof niet dat ik me met iemand anders heb bemoeit...???

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:10

Rianne_kiara schreef:
zo dank je ! haha

heb er weinig aan toe te voegen !
Kiara geestelijk last krijgen van wat ik doe... hahahah
Sorry maar dat is het vreemdste wat ik ooit gehoord heb !

Met 2,5 kun je wat mij betreft een paard zeker wel longeren ! Erop zitten is te vroeg, dat ben ik met iedereen eens ! maar longeren...

Een paard wat lichamelijk het werk wel aan kan, kan best zijn dat hij het geestelijk niet aan kan.
Dat je dat het vreemdste vind ooit gehoord te hebben, dat vind ik pas raar!
De meeste paarden gaan dan namelijk vanzelf in de staak als ze het geestelijk niet meer aan kunnen.

En waarom open je dan dit topic als je steeds probeert je gelijk te halen?

Als jij vind dat je goed bezig bent moet je gewoon zo doorgaan, maar je kan verwachten dat er ook mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
waaronder ik, maar iedereen respecteert hier voor zover ik weet elkaars mening. Alleen op zo een groot forum als dit heb je nog al wat verschillende meningen.

dit is overigens niet aanvallend of beschuldigend bedoeld.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:07

Citaat:
Als jij vind dat je goed bezig bent moet je gewoon zo doorgaan, maar je kan verwachten dat er ook mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
waaronder ik, maar iedereen respecteert hier voor zover ik weet elkaars mening. Alleen op zo een groot forum als dit heb je nog al wat verschillende meningen.

Tuurlijk zijn er mensen het niet met mij eens ! Prima...
Maar ik wordt meteen beschuldigt van vanalles, en dat vind ik niet nodig ! Dat iemand zegt : " goh, Rianne, jou manier van doen, zou absoluut mijn aanpak niet zijn" ... prima.
Maar dat iemand zegt : "Rianne jij verpest je paard"
Dat vind ik een beschuldiging die erg hard aankomt ! En ik vind niet dat mensen zoiets mogen zeggen...

Ik heb een topic geopend over het longeren van jonge paarden. Daar mogen meningen over gegeven worden, tuurlijk ! Maar ik vind niet dat er beschuldigingen gemaakt moeten worden.
Als je mij wilt beschuldigen, moet je me wel kennen, en mij en mijn paard bezig hebben gezien...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:10

Afbeelding

kijk hier eens naar
en besef je dan dat longeren een erg zware belasting is.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:12

longeren jah... is een zware belasting...

het lopen aan een lijntje op een speelse manier niet !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:13

Dat noem ik longeren
roundpenn zonder touwtje noem ik ook longeren.

de belasting komt van het kleine rondje

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:20

belasting in een klein rondje kan...
maar ik heb meer het idee dat er belasting bij komt kijken waneer een paard moet draven in een klein rondje (omdat dan het rondje makkelijker zou zijn wanneer het groter was), lijkt me.
Of wanneer je het over "longeren" hebt met dubbele lijnen...
Dan ga je druk leggen, stelling vragen...

Dus ik heb zelf het idee dat als ik een paardje van 1,5 af en toe eens laat rondstappen aan een lijntje, dat dit weinig kwaad kan. Omdat ik denk dat ze in de wei ook lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:21

Rianne_kiara schreef:
Er is zelfs iemand in dit topic, die op advies van de veearts een paardje aan de longe liet leggen.
Kiara is bij de koop ook gekeurd door een veearts. En ook deze veearts keurde het goed dat ze aan een lijntje liep ! En zag hiervan alleen maar de voordelen. Deze man heeft ook gezien wat ik deed met mijn paardje, en heeft mij ook gezegd dat ik hiermee zeker geen overbelasting zou geven !

Eigenaardig, ik heb mijn officieel al driejarige paard nu 6 weken en die is afgelopen weekend voor het eerst kort aan de longe geweest. Bij aankoop heeft de veearts me gewaarschuwd om niet te rap aan het werk te gaan ivm slijtage. Voor Wrangler blijft het dus een af-en-toetje, misschien een keer in de week of in de twee weken. Ben benieuwd wat mijn veearts gaat zeggen van anderhalfjarigen en net tweejarigen aan de longe

Trouwens, ik vraag me af wat jij dan onder longeren verstaat. Denk je nu echt dat een paard perse ingesnoerd moet worden met bijzets of pessoa om het longeren te noemen? Voor zo'n jong ding is vijf a tien minuutjes op een cirkeltje gewoon al werk hoor...

Wranglertje gaat verder gewoon los in de bak, en daar leer ik hem los al wat stemcommando's aan. Stap, draf en halt heeft hij op die manier al geleerd dus de galophulp zal er ook wel op te monteren zijn zo.
Paard heeft lol los in de bak, slijt zijn beentjes niet en leert toch al speels wat aan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:24

Ik denk dat jij een verkeerd idee hebt.

Mijn 1,5 jarige staat in de wei en daar blijft hij mooi staan.
Hij snapt het mee lopen aan een touw, hij snapt voetjes geven en hem overal aanraken.
Echt geloof me, meer hoeven ze niet te kennen.

Ondertussen best veel paarden zadelmak gemaakt.
Maar dan was een paar keer longeren, dan een paar keer met zadel, genoeg om ze zonder stress zadelmak te gaan maken.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:41

Sjonniej schreef:
Ja maar dat zijn uitzonderingen ponymens. 9 van de 10 paarden hier op bokt, hoeven niet met 2,5 naar de HK.

Verder doe ik zelf liever 2x in de week 5 minuutjes, dan 1x in de week 10 minuten.

Ik weet dat het maar een heel klein groepje van de paarden is maar deze hengsten lopen met amper 2,5 (zo goed als) dagelijk een half uur aan de longe, bijgezet, lood, rinkels, etc. etc. en de hengsten die ik ken die deze training gehad hebben, hebben hier niets aan over gehouden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:45

Toch zie je maar erg weinig paarden van de HK terug in de hogere sport.
waar zijn ze dan?

Idem voor de pavo cup paarden

Edit:
Vergeet verder niet dat deze paarden onder contineu begeleiding zitten van fisio's en da's
Mocht er ook maar een kleine pees irritatie zijn word er direct op in gegrepen.
Wij zouden die niet eens herkend hebben...met alle gevolgen van dien.

Verder hoeven wij er ons brood niet mee te verdienen.
een hengstenhouder wel.
En denk maar niet dat die bij een niet goed gekeurd paard tranen laat als die op de slacht staat.
Die hebben die band niet die wij hebben

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:57

Rianne; Dubbele longe is een zware belasting, maar rondjes draven op een circel is ook een belasting. Of je het nu longeren noemt of spelen. Draven op een kleine circel is belastend. Zoals je dus ook op dat plaatje ziet, al die botjes zijn nog aan het groeien, die doe je geen plezier met die rondjes.

Verder vind ik ook, door het in het hand staan leren ze ook al heel veel. Stappen, ho op commando. Voetje geven. En vooral: Luisteren als de baas dat zegt. Als ze dat al vanaf het begin weten, is de rest van die commando's een peuleschil, daar hoef je geen jaar voor bezig te zijn op een kleine circel.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:21

Rianne_kiara schreef:
Tuurlijk zijn er mensen het niet met mij eens ! Prima..

Ik heb een topic geopend over het longeren van jonge paarden. Daar mogen meningen over gegeven worden, tuurlijk ! Maar ik vind niet dat er beschuldigingen gemaakt moeten worden.
Als je mij wilt beschuldigen, moet je me wel kennen, en mij en mijn paard bezig hebben gezien...

Daar heb je gelijk in.
Maar ik hoeft niet iemand met een 1,5 jarig paard aan het werk te zien om vervolgens mijn oordeel te vellen dat ik het veel en veels te jong vind.
Dat vind ik namelijk.
En dan beschuldig ik jou nergens van.
Maar ik vind de leeftijd veel te jong, en een te zware belasting.

Ik snap gewoon niet dat mensen tegenwoordig geen geduld meer hebben.
Een paard kan zijn hele leven nog voor je werken.
Laat hem dan in ieder geval de 1e 3 jaar lekker in de wei staan!
En ook dit is algemeen bedoeld hoor!

Verder ben ik het met RK eens. Zolang ze snappen wat meelopen aan het touwtje is, overal aanraken en voetje geven weten ze genoeg!
Meer hoeven ze naar mijn mening op die leeftijd ook niet!

MikeRick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:32

Als ze 3 jaar zijn vindt ik dat je wel kunt gaan beginnen met longeren dat wil zeggen zonder iets geen bijzet of zadel etc.

Je kunt dan een vertrouwens band met ze op gaan bouwen, luisteren naar je stem etc. (dit doe je van te voren ook al als het goed zie de tekst van RK, helemaal mee eens)

Ik vindt niet dat je ze dan gelijk 10 min kan laten draven begin rustig en wen aan elkaar. Niet langer dan een kwartier in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:40

Wij hebben een goede jaarling gekocht voor een lage prijs . De eigenaren wilde haar niet aan jonge meiden verkopen,er was uit die richting veel belangstelling.Ze vertelde ons ,dat ze haar liever onder de prijs aan ons verkochten ,dan dat ze er meer voor kregen en de vernieling in geholpen werd.
Toen begreep ik niet helemaal waar die mensen het over hadden.Maar naar een paar topics in deze aard gelezen te hebben snap ik het wel.

Ze hebben geen geld voor een iets ouder paard ,kopen dan een veulen wat bijna niks kost en kunnen dan niet wachten om er mee te beginnen en op te gaan zitten.
En wat vertrouwens band betreft.mijn jaarling loopt los mee naar de wei en de stal ,ik doe er niks mee behalve de noodzakelijke verzorging.Spieropbouw en botdichtheid daar zorgt ze zelf voor door te spelen met haar wei en stalgenoten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 09:57

Klopt
Met mijn 1,5 jarige doe ik ook vrijwel niks.
Toch komt hij in de wei direct aangelopen om ff te knuffelen.

In het begin liep hij aan het halster binnen buiten (dit omdat ik ook wilde dat hij dat kende)
Nu ook zonder iets.
Hij sjouwt braaf zijn stalletje in 'savonds.

Van de week ook weer bij de smid, braaf de 4 voetjes geven.
En laat ik hoogstens de dag voor de smid een keer oefenen

Afgelopen zomer
De trailer stond in de wei voor een ander paard te laden.
Dat is natuurlijk jammer niet ff te gebruiken voor de jaarling.
Halstertje aan gedaan.
Hij sjouwt zo achter me aan dat ding in.

Dus zoveel vertrouwen heeft hij al (en zijn afstamming staat bekend om te zeiken )
En dat met gewoon alleen maar in de wei te hebben staan, met af en toe een aai.
Nu in de winter 'snachts op stal, met ook niet meer als een aai.

En ik durf te wedden dat hij over 1,5 jaar binnen 5 min snapt wat longeren is.

En ik ben het er mee eens
als je een pony/paard wilt om veel mee te doen.
Koop dan een oudere