hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:25

Ik borstel niet.....of nauwelijks. Als ik gewoon ga rijden, mik ik het zadel er zo op. Met een wedstrijd wil ik er dan nog wel net een borstel overheen halen, maar dat is ook zo ongeveer alles wat ik doe.

Stro in staart maakt me niet zoveel uit, haal t ergste weg en met een wedstrijd spuit ik er glansspray in.

Ben nooit een poetser geweest en zal t nooit worden......

Rosie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:28

Meestal gewoon snel een borstel eroverheen en z'n hoeven uitkrabben. Dan het zadel erop.
In het weekend neem ik er wel de tijd voor.

Elsemieke

Re: hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:30

Niet bijzonder lang; met uiterlijk 10 minuten ben ik wel klaar.
Waarom? Hij is geschoren dus sowieso al minder vies en met 10 minuten heb ik hem schoon genoeg en heeft die ook weer even lekker kunnen genieten.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:35

Ik ros altijd zo'n 10 minuten voor èn na het rijden, het los gekomen vuil borstel ik dan af met een harde borstel, soms haal ik er daarna nog een zachte overheen voor het laatste beetje stof. De manen en staart borstel ik ook altijd uit.
Ik poets niet alleen voor het nette plaatje, maar voornamelijk omdat het een gezonde huid/vacht bevordert.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:01

Hangt er vanaf hoe vies ze zijn.
Zeker nu met die dikke wintervacht hangt er vaak veel modder in, en dat wil ik wel weg hebben.
Meestal poets ik gewoon de zadelplek, singel, en de benen. Verder borsteltje over het hoofd, en we kunnen gaan.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:19

Voor mij maakt het niet uit hoe vies ze zijn, mijn paard heb ik dit weekeinde nog uitgebreid gewassen en staat onder de dekens, hij is dus nog brandschoon. Toch ga ik hem zometeen weer 20 minuten rossen.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:21

Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt, waar je paard staat, en dat vooral in de winter. Ik kan me voorstellen dat paarden die met een deken op in de stal staan, en dus maar een beetje vacht hebben, zo gepoetst zijn, en dat je er inderdaat effe met een borstel overheen gaat en klaar is kees,

Maar ik heb mijn paarden zomer en winter buiten staan, en geloof me nu maar als je er effe met een borstel overheen gaat zijn ze echt niet schoon, ik moet echt een beetje schrobben, ze staan dan ook in een dikke laag blubber , wel hebben ze een afdakje waar ze droog kunnen staan. maar effe met een borstel erover heen is er voor mij helaas niet bij nu.
In de zomer wel, gelukkig!!

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:30

Sjuimpje schreef:
Voor mij maakt het niet uit hoe vies ze zijn, mijn paard heb ik dit weekeinde nog uitgebreid gewassen en staat onder de dekens, hij is dus nog brandschoon. Toch ga ik hem zometeen weer 20 minuten rossen.

Ros je dan met zo'n stalen rosborstel?
Of gewoon ee rubberen?

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:46

Afbeelding
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar deze borstel,
daarmee kan ik ook gerust hoofd en benen rossen.
Mijn paard doe je niet zo'n plezier met een stalen borstel denk ik zo

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:49

Ik poets niet elke dag, simpelweg omdat ik niet elke dag op stal kom en ik ook niet op die van mij rijd nog.
Als ik poets dan ben ik zo een half uur verder en gebruik ik wel 4 verschillende borstels

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:59

Ik poets ze allemaal vrij uitgebreid, wel snel maar wel in z'n geheel.
Ook als ze geschoren zijn, met een zachte borstel heel hun lijf en zeker het hoofd en waar het zadel ligt en buik ivm singel worden uitgebreid gepoetst...

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:14

Ik poets niet veel. Alleen op plekken waar zweet en vuil zit. Verder zijn een zacht borsteltje en een schapenwolletje voldoende voor een glanzend resultaat. Zeker in de winter is het niet goed om al het huidvet eraf te poetsen. Dit isoleert ook. Hoeven krijgen 2/pw een goede beurt. Kijk ze wel altijd na. (Hoeven en benen voor het rijden en hoeven na het rijden nog een keer als ik een buitenrit heb gemaakt.).
Verder neem ik er rustig de tijd voor om een beetje te tuttelen. Ik wandel liever nog 20 min extra dan dat ik maar aan het poetsen ben.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:14

Deken eraf, snel een borstel erover heen klaar.
Als ze 's avonds haar hooi staat te eten borstel ik dr vaak wat grondiger.
In de zomer poets ik altijd veel beter en langer.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:23

Twee scenarios" in de winter maak ik de plek waar het zadel komt te liggen en de singel grondig schoon. Na het rijden laat ik de paarden opdrogen. Als het niet te koud is en er nog warm water is, spoel ik ze af.

In de zomer spoel ik ze ook af, en laat ze zo opdrogen. Afspoelen haalt het stof en de zweetresten uit de vacht, scheelt echt heel erg met poetsen!

Ik heb RSI in mijn rechterarm en ben rechts. Een uitgebreide poetsbeurt is funest voor me....

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:31

Sjuimpje schreef:
Afbeelding

Die van mij vindt roskammen zoiezo niet prettig, dus vandaar mijn vraag.

Maar dat lijken mij wel fijne borstels op het plaatje

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:31

Mijn pony houdt nooit zoveel van poetsen, dan zit ze maar te draaien, daarom poets ik, haar benen voor de beschermers, haar rug en buik, en haar hoofd.

Na dat ik gereden heb kan ik meer met haar doen, dan is ze juist
lekker ontspannen, dus meestal na het rijden wordt het een uitgebreide poets beurt..

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 10:34

Cassidy schreef:
Twee scenarios" in de winter maak ik de plek waar het zadel komt te liggen en de singel grondig schoon. Na het rijden laat ik de paarden opdrogen. Als het niet te koud is en er nog warm water is, spoel ik ze af.

In de zomer spoel ik ze ook af, en laat ze zo opdrogen. Afspoelen haalt het stof en de zweetresten uit de vacht, scheelt echt heel erg met poetsen!

Ik heb RSI in mijn rechterarm en ben rechts. Een uitgebreide poetsbeurt is funest voor me....

dat doe ik in de zomer ook vaak

helaas heb ik alleen de beschikkig over grondwater dus kan alleen wassen met mooi weer.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:38

parouscha schreef:
Sjuimpje schreef:
Afbeelding

Die van mij vindt roskammen zoiezo niet prettig, dus vandaar mijn vraag.

Maar dat lijken mij wel fijne borstels op het plaatje

Ik heb 'm ook en hij is errug fijn!

's Zomers staat m'n paardje 24/7 op de wei, dus dan poets ik minder uitgebreid - zo heeft ze huidvet om zichzelf te beschermen tegen eventuele regen/wind etc. 's Winters staat ze op stal, dus dan poets ik uitgebreider. Wel poets ik altijd goed de plekken waar zadel en hoofdstel contact hebben met de huid, hoevenkrabben sla ik ook nooit over en ik check altijd even op wondjes/plekjes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:43

Boris geniet van aandacht en ik van een glimmend paard. Dus ik wil dat ie er netjes uit ziet voor ik ga rijden. Goed poetsen dus.

Afbeelding

en zie hier het resultaat , een glimmend paard

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:46

Ik poest timo soms heel goed, maar meestal wel een borstel erover heen
laila moet ik altijd goed poetsen want dat is een soort varken
Myra houdt niet van poetsen dus doe ik nu nog zxo kort mogelijk omdat ze net zo lief is geworden en ik dat niet wil verpesten.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:53

mijn eigen paard rij ik zelf niet, over een half jaartje pas.
maar als ik haar poets, dan wel iets van een half uur, afgezien van het knuffelen.
haar staart pluis ik uit, en manen ook,
verder gebruik ik de roskam, harde borstel, zachte borstel en de hoevenkrabber.
die van mij staat 24/7 buiten dus erg grondig ook weer niet, door de vet.
ze heeft niet zo'n dikke wintervacht, want ze staat met deken op(reden is omdat ze van de zomer goed verkouden was, dat wou ik nu niet weer riskeren) en alleen de vuile plekken worden best goed gepoetst.

ik heb wel een paard die ik bijrijd, die poets ik aanvankelijk aan de tijd die ik heb, meestal doordeweeks gewoon de plekken die nodig zijn en 1x in de week grondig.
die heeft namelijk een dikkere wintervacht, staat ook 24/7 buiten, zonder deken, maar hij is nooit echt heeel erg vies.
ook controleer ik ze allebei altijd even op wondjes etc

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:59

Ik ben altijd vrij snel klaar. Ik poets eerst zijn hals, hoofd en benen. Strootjes en zand uit de manen en staart en daarna trek ik zijn deken af en poets ik even vlug onder zijn deken. Ik ben meestal een kwartiertje bezig met poetsen en opzadelen.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:29

Mijn ruin is geschoren en staat onder een dik dek (2 zelfs) en is nooit vies.
Ik poest altijd gemiddeld 15 minuten of zo. Even de rosborstel en daarna de hard/ zachte (hou niet van die keiharde borstels, vind ie vreselijk) Dan zijn hoofd nog goed schoon en de staart uitpluizen en klaar is kees.
Doe trouwens eerst zijn benen, dan de bandages, dan het hoofd, dan de deken eraf, en dan de rest.

Na het rijden even de zachte borstel erover heen voor ie het dek op krijgt.
En dan de benen afspuiten, de hoeven schoonspoelen en invetten.

Vind het persoonlijk heel belangrijk dat ze er goed verzorgd bij staan.

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:36

ligt eraan hoeveel tijd ik heb.
ik heb meerdere paarden te doen. dus ik poets ze liever allemaal even lekker 10 minuten goed. dan dat ik er maar 2 kan doen.
als ik niet kan rijden door het weer krijgen z een tuigebreide poetsbeurd. als ik ga rijden ga ik er meestal snel met een borstel overheen. vooral waar het zadel zit. en haal ik het zaagsel even uit dr staart.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:00

Paardjes dragen beide een deken, als die afgaat gaat er een medium harde borstel overheen en krabbel ik de hoeven even uit, na het rijden nog een borstel er overheen en klaar.

Uitgebreid poetsen doe ik dan ook maar 2 keer in de week.