longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje van 1.5 mag je lichte dingen mee doen

mee eens
4 (80%)
niet mee eens
1 (20%)
geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

mariellexxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:38

Ik verzorg nu een hengst van 7 maandjes oud. Het is de bedoeling dat ik hem opvoed, beleer en inrij, Het opvoeden is al vanaf dattie geboren is aan de gang, en dat gaat prima! Hij geet alle voetjes al netjes, ik kan met hem wandelen, afklikken kent hij ook al. Deze dingen, plus heel veel kroelen en tutten natuurlijk doe ik tot hij bijna 3 jaar oud is. Dan pas ga ik hem confronteren met de longeerlijn, en het longeren zelf.
Hij mag van mij eerst eens lekker zelf paard worden, lekker groeien, en met zijn vriendjes op de grote weide spelen. Dat vind ik veel belangrijker dan dat ik er meer plezier aan zou beleven om hem te longeren e.d

IKbenEllen

Re: longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:51

Beste skatje, waarom vraag je andermans mening als je blijkbaar toch al overtuigd bent over je eigen gelijk.

En wat betreft die 2,5 jarigen die al ingereden zijn: waar zijn die als ze 8 zijn?

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:58

Mijn haflinger"baby" is nu bijna 10 maandjes en het enige wat ik met hem doe is poetsen, wandelen en hij word los gezet in de bak zodat hij daar kan doen wat hij zelf wil. Hij gaat nu bijna weer het land op (vanwege blessure moet hij nu rustig aan doen) en daar mag hij met een stuk of 6 pony's lekker staan. Hij is nog jong, ik ga me nu nog niet druk maken over "beginnen"met hem.
Waarom bereiden mensen hun paard/pony zo vroeg voor op het inrijden?! Het is geen examen hoor! Beter rustig de tijd nemen en langzaam aan opbouwen, zo hou jij langer plezier van je paardje en hij zal jou ook dankbaar zijn door zijn lijf niet te verknallen.

Als je rijden toch leuker en belangrijker vind dan de gezondheid van je paard/pony, koop dan een wat oudere ingereden pony, of ga lessen op de manege

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:28

Citaat:
dit is anders dat dat je hem "aan zijn lot overlaat" in de wei met anderen...

...ik heb het over het bezig houden

Waarom denk je dat een pony bezig gehouden moet worden? Als 'ie in de wei staat met maatjes, en hij heeft voldoende water en voedsel dan heeft 'ie nergens mensen voor nodig hoor. Hij kan best zonder je.
Als je wat met de pony wil doen (en buiten longeren om heb ik daar geen bezwaar tegen) doe dan niet net alsof je het voor de pony doet. Jij bent degene die dat contact 'nodig' hebt.

Een buik wegwerken door te laten werken kan echt niet bij zo'n jong ding. Dan zul je z'n voedsel-inname moeten beperken. Heel veel dieren van die leeftijd hebben trouwens een buik en die verdwijnt meestal vlot als je er eenmaal mee gaat rijden. Trouwens, die 10 minuten die jij beweert te longeren gaan echt niets veranderen aan een buikje hoor.

En sorry, paardenopleiding schmaardenopleiding. Ik heb het niveau van dat soort opleidingen gezien en 9 van de 10 keer leer je niets dat je niet op zou doen in een paar jaar paarden-eigendom/verzorging, een gezonde leergierigheid en wat goede bieb-boeken.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:34

die buik hoef je niet weg te werken dat is veulen reserve dat gaat vanzelf weg zie het maar als baby spek,
dat longeren is te balstend ga dan wandelen als je al wat wil doen.
zo worden zo ook verkeersmak.
Ik persoonlijk vind het goed als een veulen/jong paard veel in handen is, en zo speldenderwijs van alles leert.
Dan als een paard met 3 jaar van de wei af word geplukt en dan maar eff in een half jaar zadelmak word gemaakt.
maar laat je veulen ook veulen zijn en geef hem zijn vrijheid

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:58

skatje008 schreef:
ja, maar daar houd je rekening mee, 10 minuten longeren is echt niet te veel gevraagd, en dan daarbij sjokken ze maar een beetje door de wei, en die van mij heeft wel een beetje een buikje dus dat moet je wel bij houden... anders hou je er ook geen rekening mee... en lekker rustig uitstappen, is niet zwaar. mijn mening

Sorry hoor, maar zoiets idioots heb ik nog niet eerder gehoord!
Moet een jong dier nu ook al strak en bespierd in de wei staan??
Daarnaast werk je met die 10 min. ook geen grasbuik weg dus zul je 'harder' aan het werk moeten.

Longeren is een eenzijdige belasting en dus te zwaar voor een jong paard dat nog niet in verhouding is en volop in de groei. En verwilderen??? Wat een onzin zeg. Haal gewoon 2-3x per week je paard even uit de wei, leer hem aan de hand meelopen, voeten optillen, zorg dat je hem overal kunt aanraken (benen, oren, staart etc.), leer hem evt. vaststaan en besteed hier ongeveer een kwartiertje per keer aan.

Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen die schijnbaar zo weinig geduld hebben niet kiezen voor een volwassen paard!
En dan maar huilen als het paard later problemen krijgt.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:41

Waarom zie ik zoveel boeren die al versleten zijn op hun 55?

Omdat ze al op te jonge leeftijd begonnen zijn met een te zware belasting!
En dan kunnen ze met 55 al aan de kunstgewrichten! Jippie!
Helaas worden paarden dan gewoon afgemaakt...

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:47

Ik erger me echt dood aan al dat gelul over "meer plezier van je paard hebben" als je langer wacht met longeren.
Dat paard heeft meer plezier van jóú als je geduld opbrengt en hem niet volstopt met trainingen.

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:14

Okee gaan we weer...
(zoveelste topic van een dom persoon die zijn paard verziekt)

Ik vind ook dat je niet je pony aan zijn lot over moet laten
Maar om dat beestje nu al te gaan longeren
noem ik gewoon dierenmishandeling

als je dat in je hebt zo'n jong paard te longeren
dan mag van mij dat paard tot zijn 3de op de wei
sterker nog ik vind dat je dan niet eens een paard waard bent!!!

je hebt misschien zelf niet door
wat voor schade je aan kan richten bij zo'n beestje

ik zou zeggen lees eens een goed paarden boek

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:22

weet je wat ik niet snap???

Als je van het merendeel van de mensen een negatief commentaar krijgt?

Gaat er dan geen lampje bij je branden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:02