Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Re: Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:21

Rien van der schaft stapt ook altijd met krukje op, is beter voor de rug!
Zelf doe ik het niet, want ik heb niemand bij de hand die hem dan weer weghaald, maar het zou wel handig zijn

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:39

ik stap met krukje op. Heb een jong paard dus het zou ook beter zijn voor hem maar dat is bij mij niet de reden. Ik heb last van reuma en heb een groot paard ( 1.71 m) en zonder krukje kom ik er gewoon niet op. Dus lekker opstappen met krukje en andere lekker laten kletsen.

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:44

Ik stap ook met een stoeltje op hoor!! Toen ik Black ging inrijden, stond hij nooit stil met opstijgen, omdat ie waarschijnlijk niet kon omgaan met mijn gewicht, vandaar, dat ik begonnen ben met een stoel en dat bevalt goed! Nu staat hij wel netjes stil, maar voor mij is het ook gewoon makkelijker!! Ook ik word op stal wel eens uitgelachen, maar daar trek ik me niks van aan, het gaat erom wat ik prettig vind!!!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:25

ze lachen maar een end weg , ben al blij dat ik er uberhaubt opkom

nu heb ik niet erg veel keus meer maar toen we nog wel lenig waren stapte ik ook al met opstapje op ook wel iets beter voor de paarden rug

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:31

Wat voor trapje gebruiken jullie bij het opstijgen?
krukje wat ik laatst bij me had was te laag en klein waardoor m'n paardje het gewoon omver duwde met mij er nog wiebelend bovenop.

Als iemand m'n zadel tegenhoud lukt het me wel om op te stijgen, maar zonder hulp gaat het zadel zo glijden.

Had van de zomer dus een probleem met buitenrijden, geen boomstronk of zo te zien..... misschien een klapkrukje voor op m'n rug

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 22:37

Gewoon zo'n voetenbankje die bij de tuinstoelen hoort, kost bijna niets, dus er staat er eentje bij de bak, en in de stal voor het vlechten.
Mijn vorige paard was 1.76 daar had ik het krukje echt nodig. Als ik erg lenig was en de beugel langer maakte dan kon ik er zo op komen. Ik ben maar 1.59.

Mijn jonge paard hebben we meteen geleerd bij het zadelmak maken dat opstappen met een krukje o.i.d. gaat, beter voor de rug van het paard en makkelijker voor de baas.

ook bij de rijvereniging neem ik gewoon mijn krukje mee. Ik lach het laatst

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:46

ik gebruik ook een krukje hoor....en mijn knollies zijn niet eens zo groot ( IJslanders )
Mijn lijf wil wegens mankement niet meer in de lenige posities dus dan maar een kruk, kan ik niet van wakker liggen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 09:53

zonder zadel gebruik ik een opstapje, kan er ook zonder opspringen maar wil het toch zoveel mogelijk voorkomen.
met zadel heb ik geoefend om met 2 handen aan de voorboom lenig en licht op te stappen. dat lukt best goed!
ze is niet zo groot, 1.30
hier een filmpje van het opstappen;
ik rij hier met halster, en die dag ging het rijden niet goed. daar aub geen commentaar op
filmpje opstappen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:20

Ik stap ook altijd met een trapje op.

Of ik ga op zoek naar een kistje, stoel etc.

Mijn paard is 170 en ik ben 1.58 dus anders kom ik er niet op en ik het lijkt me ook niet echt prettig als ik zo zit te trekken aan dat zadel om er op te komen.

Ik laat evengoed altijd nog even aan andere kant iemand het zadel vasthouden.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:31

mm ik dacht dat ik oud werd , maar blijkbaar zijn er dus meer , ik stap sinds een paar maanden op mijn paard via een stoel , voormij makkelijker, voor het paard prettiger.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 10:58

ik stap altijd op met een opstap, nu gebruik ik de stoel.
op mijn vorige stal gebruikte ik de piknick bank
ik zorg altijd wel dat ik een muurtje of een hekje heb waar het dan kan.
willem is 1.78 en ik een houten klaas, dus het is gewoon een giga klim voor mij, maar willem heeft ook een rotrug, dus ik wil nietz o aan het zadel gaan hangen datie weer verkeerd komt te zitten en meneer last van zijn rug krijg.
daarom ben ik met opstap gaan opstijgen.

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:49

Ik stap ook tegenwoordig op via een opstapje (mijn poetskist) Ik heb het idee dat mijn pony het minder vervelend vind en voor mezelf is het toch wat makkelijker.

Vroeger dacht ik altijd dat alleen 'oude' mensen met een opstapje op hun paard stapten omdat ze er anders niet opkwamen ofzo, nu ik zelf met een opstapje opstap ben ik tot de conclusie gekomen dat deze 'oude' mensen gewoon erg slim/ handig bezig waren.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 11:54

Ik vind het niet gek, ik ken meerdere mensen die via een trapje/bankje/stoel/hek oid opstappen. Ik doe het zelf haast nooit, maar mijn pony is dan ook 1.30, dus dan heeft een trapje niet heel erg veel nut. Als ik zonder zadel ga rijden pak ik er meestal wel een stoel oid bij, ik kom er wel op zonder iets, maar dat vind ik voor haar rug idd niet zo prettig. Zonder zadel gaat toch wat minder soepel...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 12:22

Rauka schreef:
zonder zadel gebruik ik een opstapje, kan er ook zonder opspringen maar wil het toch zoveel mogelijk voorkomen.
met zadel heb ik geoefend om met 2 handen aan de voorboom lenig en licht op te stappen. dat lukt best goed!
ik rij hier met halster, en die dag ging het rijden niet goed. daar aub geen commentaar op
filmpje opstappen

hoi het lijkt of je pony niet helemaal zuiver loopt voor ( op het filmpje).

NdV74

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:48

Ik gebruik ook altijd een krukje hoor, hoe groot of hoe klein het paard ook is.
Dacht ook altijd dat ik de enigste was. Ze lachen ook allemaal hoor als ik weer om het krukje vraag. Maar dat kan me niets schelen. Zonder krukje stap ik niet meer op.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:50

Hoi,

Ik vind het niet raar om met een trapje op te stappen.
Maar je paard moet dat wel accepteren en dat doet die van mij dus niet die schrikt ervan.

Groetjes

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:53

Ik stap ook meestal met een trapje of iig een hulpmiddel ook.

Ik ben zelf niet een van de lichtste en mijn zadel zakt ook nogal eens scheef.. Dat vind ik niks want dan kom ik er alsnog niet op.

Mijn paard schrok er in het begin wel eens van maar nu blijft ze braaf staan. Ik doe ook wel eens zonder trapje opstijgen zodat ik het niet verleer. Stel dat ik er buiten af moet dan kan ik er niet meer fatsoenlijk op

Ik vind het echt dom dat je uitgelachen word daarom. Bij mij op stal stappen we allemaal via een krukje ofzo op

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:43

sandr0 schreef:
Rauka schreef:

filmpje opstappen

hoi,
ze is een gangenpaard. ze kan pas sinds kort draven (november)(daarvoor alleen tolt of schweinepass) en gooit de boel behoorlijk door elkaar. daarnaast loopt ze al 30 jaar op de voorhand zonder gecorrigeerd te worden(28 jaar manegewerk...) sinds ik erop klim wil ik eerst dat ze braaf is, alles wat ik vraag is brááfheid (soms héél moeilijk ), vandaar dat ik er ook niet intensief mee bezig ben.ik denk dat het daarom lijkt dat ze onregelmatig loopt, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een gangenmoes. (heb em nog een keer bekeken en zie geen onregelmatigheid...)
groetjes eline

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:48

Ik stap ook (bijna) altijd met een trapje op. Is beter voor de rug, en voor je zadel (anders wordt die aan 1 kant platter, en gaat zo dus scheef liggen...)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:51

Ik laat ze lekker lachen. Ik stap op met een trapje omdat: Hulsebos Zadelmakerij dat aanraadde, zou veel beter zijn voor het zadel, ik moeilijk op mijn paard kan komen omdat zij zo hoog is en ik veel weeg en korte benen heb !. Dan is een trapje toch de oplossing ?!. Beetje dom om daar om te gaan lachen. En trouwens, het is gewoon beter voor je paard !.

JudithC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:10

Ik stap ook met krukje op sinds kort. Dit doe ik omdat ik een paar weken terug mijn sleutelbeen heb gebroken en ik me niet kan optrekken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 15:52

Rauka schreef:

filmpje opstappen

Misschien is onregelmatig een verkeerde woord keuze. Ik bedoel dat ze ( in het filmpje)geen gelijkmatige takt heeft.Het lijkt inderdaad wel een mengelmoes van vanalles door elkaar. Ik had aan t filmpje niet gezien dat t een ganagenpaardje was.Ik dacht een grote shetlander, sorry Het zal een moment opname zijn want het is ook een kort filmpje.

[/quote]

hoi,
ze is een gangenpaard. ze kan pas sinds kort draven (november)(daarvoor alleen tolt of schweinepass) en gooit de boel behoorlijk door elkaar. daarnaast loopt ze al 30 jaar op de voorhand zonder gecorrigeerd te worden(28 jaar manegewerk...)
sinds ik erop klim wil ik eerst dat ze braaf is, alles wat ik vraag is brááfheid (soms héél moeilijk ), vandaar dat ik er ook niet intensief mee bezig ben.
ik denk dat het daarom lijkt dat ze onregelmatig loopt, maar dat is hoogstwaarschijnlijk een gangenmoes. (heb em nog een keer bekeken en zie geen onregelmatigheid...)
groetjes eline
[/quote]
[/quote]

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 16:08

Had ik laatst ook hoor.
De jongen die onze hengst op wedstrijden rijd kwam even langs wippen om onze nieuwe merrie uit te proberen. Die is 1m73 ongeveer, en die jongen is 1m96 of zoiets.
Ik ben 1m73, maar heb rugklachten.
Dus toen ik op wilde stappen vroeg ik om een krukje. Moest hij om lachen 'Stijve hark'
Hahaha, ik vond het wel grappig, en legde hem uit waarom ik het doe.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:11

[ik heb een paard van 1,72 en ben zelf bijna 1,70 maar stap altijd op zonder trapje .. mjah ik denk niet dat et veel uitmaakt..

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:39

In Engeland schijnt het de normaalste zaak van de wereld te zijn om via een blok op te stijgen.
Ben zelf niet de lenigste meer en de keren dat ik rijd dan stap ik via de bakrand op.
Bij de manege waar mijn zus rijd staat een paard en die mag je zelfs niet zonder krukje opklauteren.
Dus vreemd is het zeker niet en iemand erom uitlachen is larie.
Blijf dus lekker via je kruk opstijgen.