Kan ik het betalen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:35

Met die extra's bedoel ik niet 2 zadels of 3 hoofdstellen of dit in de mode of dat!! Ik moet nog 2 jaar en dan ga ik werken!! Maar ja zoals ik zei ik denk nog eens goed na. Met mijn ouders er over praten!! Wie weet winnen we wel een miljoen tegen de zomer. je kunt niet in de toekomst kijken!! Dus wat je paard nodig heeft weet je ook niet, maar iets achter de hand hebben moet je altijd!!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:39

ik wil ook al 22 jaar een paard. Ben nu bijna afgestudeerd, en zou het qua geld misschien best redden nu. Maar ik ga eerst mijn rijbewijs halen, dik 2 jaar sparen en dan samenwonen en dan eens rustig beginnen te kijken voor een paard. Eerst zorgen dat je je leven zelfstandig op de rails hebt en dan pas aan een paard beginnen. Als je dalijk op jezelf gaat worden en je niet meer op je ouders kan terugvallen zal het heel moeilijk worden, en het zou toch heel erg zijn als je dan je paard weer moet verkopen? Ook ik wil graag een bijrijder (al is het maar om ook een avondje of 2 wat met vriendlief te kunnen ondernemen) maar je moet natuurlijk ook weten of die er te vinden is in jouw omgeving.ALs er heel veel paarden in je omgeving zijn en verzorgsters schaars kan het nog wel eens moeilijk zijn om een bijrijder te vinden, en zeker iemand die een redelijk bedrag per maand wilt bijdragen ....Ik zou het liefste gisteren al een paard hebben maar het is het meest verstandig, hoe moeilijk ook, om daar nog even mee te wachten.
Als er dan een paardje komt kan niemand je dat meer afnemen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:42

Inprincipe wil ik ook wachten en netjes sparen. Maar dit paard verzorg ik nu 2 jaar heb der ook een speciale band mee gekregen. Maar ja als ze verkocht wordt wil ik haar natuurlijk over kopen!! Het is een paard wat helemaal aan mijn wensen vol doet!!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:50

Nou als ik al mijn verzorgpaarden en paarden die ik leuk bond had moeten kopen.. Waar ik ook een band mee had ed dan zou ik nu een complete manege hebben..

Ik weet niet watvoor paardje het is maar bedenk ook wat je er verder mee wil enzo..

Maar nogmaals bespreek het eerst met je ouders wat die er van vinden.. Hoe zou je dat trouwens doen als je paard koliek krijgt en een operatie moet á la 2500 euro.. Hoe ga je dat bekostigen..

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:07

Als je wat minder uitroeptekens gebruikt kom je waarschijnlijk wat vriendelijker en doordachter over. Het leest net alsof je aan het schreeuwen bent zo. 't is maar een tip.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:16

Whisperke schreef:
Inprincipe wil ik ook wachten en netjes sparen. Maar dit paard verzorg ik nu 2 jaar heb der ook een speciale band mee gekregen. Maar ja als ze verkocht wordt wil ik haar natuurlijk over kopen!! Het is een paard wat helemaal aan mijn wensen vol doet!!

Dat snap ik, klinkt ook logisch. Ik denk dat je alles qua geld wel goed op een rijtje hebt gezet. Maar het is wel belangrijk dat je ouders erachter staan, zodat ze evt kunnen bijspringen.

Astridd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:22

Ik zou het niet doen als ik jou was. Als je dalijk 18 ben moet je je verzekering, en je studie, begravenis verzekering enzz. ook allemaal zelf gaan betalen.

En je moet er ook rekening mee houden dat je paard ziek kan worden, nieuwe spullen nodig heeft, inentingen enzz.. komen een hoop kosten bij kijken.

Ik moet zelf ook mijn pony betalen, heb nu eigenlijk te weinig geld, kan erbij wel gaan werken zodat ik WEL genoeg verdien, maar dan hou ik geen tijd meer over voor mn paard, dus das ook weer een probleem als je teveel ga werken!! maar succes

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:36

Astridd schreef:
Ik zou het niet doen als ik jou was. Als je dalijk 18 ben moet je je verzekering, en je studie, begravenis verzekering enzz. ook allemaal zelf gaan betalen.

Waarom ben ik dan bijna 20 en moet ik dit niet..
Mijn ouders betalen nog steeds alles voor me..
Waar ik ze ook heel erg dankbaar voor ben.

Maar dat MOET je dus niet..Als je ouders dat blijven doen kan dat ook.. Alleen heeft niet iedereen zulke ouders die alles blijven betalen..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:44

Je moet ook denken aan onverwachtse uitgaven. Zo is ons paard hoefbevangen geworden. Dat grapje heeft ons ruim 6000 euro gekost. Ja je leest het goed en ze is nu eindelijk weer stabiel. Als we dit geld er niet in hadden gestoken had ze nu niet meer geleefd. Als ik dat destijds had gedaan toen ik 500 in de maand te besteden had, had ik dit niet gekund en haar in moeten slapen. Nu heb ik een vriend en met het loon samen was het net te doen. Dit zijn dingen waar je rekening mee moet houden. Koliekoperaties, beenbreuk enz.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:38

sjietaah schreef:
Astridd schreef:

Waarom ben ik dan bijna 20 en moet ik dit niet..
Mijn ouders betalen nog steeds alles voor me..
Waar ik ze ook heel erg dankbaar voor ben.

Maar dat MOET je dus niet..Als je ouders dat blijven doen kan dat ook.. Alleen heeft niet iedereen zulke ouders die alles blijven betalen..

als ik zoveel ga verdienen als zij gaat doen, moet ik het toch echt zelf betalen, doe ik nu al, en verdiennog niet zoveel.
Tja, dan maar even wachten, anders leer je nooit voor jezelf te kunnen zorgen...

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:50

Ach jah juist..

Maar ik kan wel voor mezelf zorgen hoor, alleen nog niet financieel..
Maar nu kan ik het gewoon zelf niet betalen bedoel ik.. En ik bedoel er ook meer mee te zeggen dat niemand je verplicht vanaf je 18e alles zelf te gaan betalen..

Ik verdien te weinig (opt moment) om mijn studie, OZ ed zelf te betalen.. Daarom springen mijn ouders bij..
Nu ben ik klaar met mijn studie, ga een half jaar werken en ga na de zomer weer verder studeren.. Dat half jaar wat ik ga werken blijven mijn ouders wel betalen maar dat moet ik wel terug betalen omdat ik dan een volledig inkomen heb..

Edit:
De TS moet trouwens opletten hoeveel ze verdient. Bij een bepaald bedrag kun je gekort worden op je kinderbijslag. Als je 17 bent krijg je nog steeds kinderbijslag toch..?
Mits ze natuurlijk zwart gaat werken maar dat zal toch wel niet..
Je inkomen word door je baas aan de belasting opgegeven en je mag onder de 18 niet meer als 900 euro ofzo per maand verdienen.. Dan krijg je nl geen kinderbijslag meer..

Maar ik dwaal af.. maar dit wilde ik nog ff kwijt

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:36

Ik wil tegen de TS zeggen, het kan, als jij het maar graag genoeg wilt!! Je moet wel echt alles dr voor doen dan waarschijnlijk.. Maar er zijn mensen die het kunnen, dus jij ook... Ondanks alle reacties wil je het nog steeds zo graag.. Spreek hierover met je ouders.. En ga ervoor!!

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:44

Cassidy schreef:
Bij je berekeningen nooit uitgaan van de goedkope stal waar je nu staat: als je ruzie krijgt er ergens anders heen moet klopt je hele berekening niet meer.
Reken met stalling, ziektekostenverzekering (zeker doen, operatie in een kliniek kost een vermogen), smid, DA, vervanging van spullen, en lessen op een 500 a 600 Euro per maand. Heb je de ene maand over, dan leg je dat opzij.
Heb je dat bedrag niet, niet aan beginnen.

godsiemijne, heb je dan gouden voerbakken?

Ik heb 2 paarden en ben rond de 300 euro in de maand voor beiden kwijt.

Mi_Amore

Re: Kan ik het betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:09

Ik ben net 17, heb men paard al zo'n 7 maand en betaal haar volledig zelf... Paard zelf gekocht, al haar spullen zelf gekocht, DA, hoefsmid en al is ook voor mijn rekening, ook stalling... Ik heb het geluk dat ik er met mijn weekendwerk goed kom!

Je moet echt heel wat rekenen... Voorzie zeker dat je elke maand al de stalling en de hoefsmid kan betalen en hou opzij voor de dierenarts...

En idd, denk eraan als je 18 wordt... Dan sta je er echt volledig alleen voor... Probeer je ouders zoveel mogelijk te overtuigen...

veel succes!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:50

Ik ben alleen aan stalgeld 325 per maand kwijt, dit is voor 2 paarden, dus erg goedkoop voor deze regio (midden NL), maar ik denk dat TS vooral vergeet dat er ook dure geintjes op de loer kunnen liggen.

Zo heb ik binnen 3 maanden een bezoek incl. foto's aan de faculteit gehad, de pony af laten maken en mijn nieuwe pony moest laproscopisch worden gesteriliseerd (klophengst). Ik moest wel even een paar duizend gulden (was nog de guldentijd) zo op tafel kunnen leggen en ja, dan moet je heel veel laten. Je zal mij niet horen mekkeren dat ik bv mijn brommer ervoor moest verkopen, maar je zal mij wel horen zeggen dat dit dingen zijn die zomaar kunnen gebeuren, zonder dat je het vtv weet.

Heb nu ook weer een rekening van de osteopaat liggen a 150 euro en er is nog een DA rekening onderweg, dus daar moet je allemaal rekening mee houden, dat je zulke kosten erbij kunt hebben.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:05

Whisperke schreef:
Wie weet winnen we wel een miljoen tegen de zomer. je kunt niet in de toekomst kijken!!

Dan moet je ook nog 25 euro voor een staatslot bij je berekening op tellen

Das flauw natuurlijk!

Ik heb tijdens mij studie ook altijd 2 paarden volledig zelf bekostigd, maar eenvoudig was het niet.
Ik had relatief goedkope stalling doordat ik paarden voor die man reed. Had een goed bijbaantje (die wel veel tijd in beslag nam) en heb me suf gereisd (niet in de studieplaats gewoond) om geld uit te sparen en om te kunnen werken en rijden.

Gelukkig ben ik in de tijd niet tegen onverwacht hoge DA kosten opgelopen, want dan had ik het echt niet gered.

Denk er aub heel goed over na want je paard MOETEN verkopen lijkt me een drama.

Succes met het maken van je keuze

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:34

Het kan wel maar je moet wel echt consequent elke maand een bedrag weg zetten als potje voor de dierenarts. Ik was zelf net 18 toen ik mijn paard kocht. ik verdiende 500 euro in de maand waarvan 260 naar mn stalling ging. Mijn paard is een goedkope bij de hoefsmid (hoeft maar 2 keer in het jaar) maar heeft in het begin best wat aan dierenarts kosten gekost. Het is me wel gelukt kwa geld maar je moet alles wel mee nemen in je beslissing. Wat doe je als je zonder werk komt? Dat heb ik dus ook gehad wat ik niet had verwacht. Ik heb er een hoop voor moeten laten maar tot op de dag van vandaag (heb hem nu bijna 2 jaar) heb ik er geen spijt van. In de tijd dat ik werkloos was heb ik spullen van mezelf verkocht en sprongen mijn ouders iets bij voor de staling. inmiddels betaal ik het weer alleen maar moet nog steeds veel voor laten (koop weinig nieuwe kleding, ga niet veel stappen, ga niet vaak de hort op met vriendinnen etc maar heb het er zelf graag voor over)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:08

Ook ik ben niet rijk en ben zelfs gaan werken om een paard te kunnen kopen,

Verdien heel weinig,Maar het onderhouden gaat best,
Het is maar net wat je zelf wilt laten,
Ben je iemand die elk weekend minimaal 50 euro in het weekend opmaakt dan tjah,ga je het niet redden..

Ik ben ongeveer per maand,met ALLES erbij, zo'n 260 euro kwijt,

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:21

vind dat sommigen hier wel erg hoge bedragen noemen. 500 euro per maand? mensen kinderen, ik heb hier 4 eigen paarden,maar zelfs ik kom daar niet op. alleen als ik die 4 op vol pension zou zetten zou ik er NET opkomen
1 paard kun je denk ik voor die 3000 euro prima onderhouden, mits er geld bijkomt elke keer. je hebt natuurlijk eenmalige uitgaves, maar zoals sommigen zeggen dat je even een rekening van 3000 euro moet kunnen betalen anders kun je geen paard nemen.. nou, dat vind ik onzin.
de kans dat je paard zoiets krijgt is erg klein en stel je paard zou iets krijgen, dan kun je vaak of afbetalen via de dierenarts/kliniek, of je maakt de keuze die heel veel mensen maken op zo'n moment, namelijk je paard laten afmaken omdat het niet meer realistisch is. ik denk dat 80% van alle paarden eigenaren in nederland echt niet duizenden euro's achter de hand heeft hiervoor.
als je zorgt dat je ten alle tijde rond de 500 euro achter de hand hebt voor nooduitgaven of noodgevallen, dan moet dit voldoende zijn.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:23

irish_lady schreef:
Cassidy schreef:
Bij je berekeningen nooit uitgaan van de goedkope stal waar je nu staat: als je ruzie krijgt er ergens anders heen moet klopt je hele berekening niet meer.
Reken met stalling, ziektekostenverzekering (zeker doen, operatie in een kliniek kost een vermogen), smid, DA, vervanging van spullen, en lessen op een 500 a 600 Euro per maand. Heb je de ene maand over, dan leg je dat opzij.

Ik denk dat als je op een duurdere stalling staat en dan elke maand geld opzij zet voor smid, enting, kleding, veearts, tandarts, rijlessen,onvoorzien en verzekering dat je aardig die richting kan opgaan.

Ik zit ook wel aan de ruim 400 euro per maand, omdat ik elke maand geld opzij zet. Nou kan je altijd wel een beetje spelen maar je wilt toch altijd wel een achterdeurtje hebben.

Ik had mijn paard bv verzekerd, en die maatschappij veranderde de regels. Ik had natuurlijk weer half gelezen en mijn paard werd ziek. Ik was dus alles bij elkaar 1000 euro kwijt ( en ze hadden nog de verkeerde diagnose ook, want ik ben er zelf achter gekomen ) en kreeg niks terug. Het nadeel met zo'n verzekering is dat je vaak nog aan bepaalde klinieken vast zit, waardoor je bv misschien wel een trailer moet huren en iemand benzine geld moet geven om daar naar toe te gaan. Dus dan is een potje onvoorzien wel makkelijk.

Daarbij las ik dat de ts meende dat 1 paard bij je eigen verzekering zit, maar dat gaat om een wa verzekering, niet om een ziektenkosten verzekering.

Ook zei je dat je nog lang niet op jezelf wilt, maar je paard kan 30 worden en ik weet niet hoe oud hij nu is, maar dan neem ik aan dat je toch wel een keer uit huis wilt ( tenzij hij nu 29 is ).

Verder wens ik je veel succes met het rond krijgen, maar verlies niet de realiteit uit ogen.

Groetjes Pharlap.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 23:29

Neej, tegen de tijd dat ik op me zelf wil gaan wonen. Wil ik een baan hebben, en een vast inkomen. Wisper is pas 2,5 dus die moet nog minstens 30 jaar mee gaan!! Ik snap best, dat ik wat achter mijn hand moet houden. uiteraard, je wil het beste dan voor je paard. Maar ik wil dan iedere maand een beetje opzij leggen!! Maar ja stel de kosten lopen hoog op. Zijn er toch wel ouders waar ik misschien op terug kan vallen (moet het nog bespreken).

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:38

Dan zou ik het eerst bespreken met je ouders als ik jou was, voordat je jezelf gaan verlekkeren

Succes, zal vast wel goedkomen als je er helemaal voor gaat. Maar ik hoop ook wel dat je beseft dat het niet alleen maar mooi is.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:43

Nou Whisperke, zo te lezen heb je het een en ander al goed op orde. Ik heb ook twee paarden in pension en ik ben ook niet iedere maand zoveel geld kwijt als wat ik hier lees. Dan heb ik mijn paarden ook nog in verschillende stallen staan, eentje in Brabant en eentje in Zuid Holland (ook niet bepaald de goedkoopste regio). Daarnaast is een van de paarden al een aantal jaar zwaar kreupel.

Er zijn zoveel zaken die je in het leven niet kan voorzien, dat is niet alleen in de paardewereld zo. We hebben nergens een garantie van, we kunnen onszelf alleen een beetje zekerheid geven. Als je met je ouders een leuke deal kan maken, zou ik er gewoon voor gaan hoor. Er is voor alles altijd wel weer een oplossing.

Heel veel succes, ik hoop voor je dat je snel van je paardje kunt genieten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 07:22

Je moet inderdaad rekening houden met veearts kosten die kunnen aardig oplopen,zelf ben ik per maand ook niet heel veel kwijt maar nu heb ik een forse rekening van de veearts.Ze wilde bijna een foto maken maar dat hoefde gelukkig niet,maar ik kan moeilijk zeggen dat kan ik niet betalen.Dus ik zorg altijd dat ik geld achter de hand heb voor zulke dingen, en dan de verzekering die kan ook oplopen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:45

irish_lady schreef:
Cassidy schreef:

Ligt er een beetje aan waar je woont he! Hier rond Rotterdam is de stalling erg duur. Ik betaal op dit moment 225 euro, en dat is echt aan de goedkope kant. Dus tel daar je dierenartskosten, hoefsmid, penen etc bij op.