Paard verkopen naar Italië?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Paard verkopen naar Italië?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:31

Neonlight schreef:
Waarom denkt iedereen meteen dat als er een paard naar Italie gaat dat het voor de slacht is? Er gaan ook wekelijks vele transporten naar Italie die geen slachtpaarden zijn. Paarden in Italie zijn erg duur en paarden uit Nederland erg gewild, en dus niet alleen voor de slacht. Een paard van 1600 euro, daar lijden ze echt verlies op als ze die zouden slachten. Geloof me, ik ken de handelaren die paarden op transport richting salami zetten, maar ik ken ook de handelaren die gewone transporten naar Italie doen, en ik ken ook de prijzen.

Zie mijn bericht hierboven en bedenk ook dat ze dit paard wegdoen omdat hij artrose heeft..... (arm beest)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:36

Als ze het paard als rijpaard kopen, dan is er vrijwel zeker niet bij verteld dat het paard artrose heeft. Ik heb zelf een paard met artrose, dus ik weet waar ik het over heb. Je kunt er lang en breed op doorgaan, maar een paard dat naar Italië gaat en wat mankeert, komt gewoon bij de slacht terecht. Als je vader er niet bij verteld heeft, dat het paard artrose heeft dan is dat niet erg netjes. Dan vindt hij zijn centjes gewoon belangrijker, maar dan moet hij je niet voorspiegelen dat het paard een goed tehuis krijgt.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:43

Neonlight schreef:
Waarom denkt iedereen meteen dat als er een paard naar Italie gaat dat het voor de slacht is? Er gaan ook wekelijks vele transporten naar Italie die geen slachtpaarden zijn. Paarden in Italie zijn erg duur en paarden uit Nederland erg gewild, en dus niet alleen voor de slacht. Een paard van 1600 euro, daar lijden ze echt verlies op als ze die zouden slachten. Geloof me, ik ken de handelaren die paarden op transport richting salami zetten, maar ik ken ook de handelaren die gewone transporten naar Italie doen, en ik ken ook de prijzen.

ik weet er ook alles van,

dus amen,
ik ben het hier helemaal mee eens,

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:44

Dan blijf ik bij mijn standpunt dat de koper dan niet weet dat het paard artrose heeft!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:46

Liannes, zelfs in Italië hebben ze niets aan een paard met artrose. Dus wat zal er dan mee gebeuren.......?

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:48

ik voeg er alleen nog aan toe dat italianen meer geld voor vlees geven dan nederlanders!!
mijn persoonlijke instelling?? Als je echt wilt dat je paardje GOED terrecht komt, dan zet je hem op internet ofzo als bij paardje voor een ander diertje, en als je echt het beste wilt maakt de prijs je ook niet veel meer uit!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:50

Ellenlouise, koop jij maar eens een paard voor 1600 euro, vervoer het naar Italie en bied het voor de slacht aan. Dan weet je wat voor verlies je lijdt.

Wellicht heeft de handelaar er inderdaad een klant voor voor de fokkerij. Ook hiervoor gaan genoeg paarden naar Italie, de fokkerij staat in de kinderschoenen maar ze zijn zich wel bewust dat zelf fokken voordeliger is dan paarden in Nederland en Belgie kopen.

Zal ik trouwens nog iets verklappen? Genoeg shetlanders die naar Italie gaan "voor de salami" zoals iedereen zegt gaan gewoon de recreatie in!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:51

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:52

Er zaten geen papieren bij het paard, dus dat fokken geloof ik niet zo.
Als je serieus wil gaan fokken met een paard, dan zul je er toch echt papieren bij moeten hebben.

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:53

mm zonde .. leuk paardje .. kan je door atrose helemaal niet meer rijden dan ?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:54

Jol1 schreef:
http://www.ciwf.nl/inactie/transport/meerfilm/

Hier o.a. een filmpje over het paardentransport naar Italië. Deze paarden kwamen uit Oost-Europa, maar het maakt wel duidelijk hoe er in Italië met de paarden wordt omgegaan. Je wordt hier dus echt niet vrolijk van!

Een filmpje om stil van te zijn, je weet dat het gebeurd, maar zo....

Ts. ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn twijfels heb over de eerlijkheid van dit verhaal van je vader. Ik geloof ook niet dat een paard met artrose voor 1600 naar italie wordt verkocht. Het zou inderdaad mooi zijn dat je paard daar mooi in de weide zou staan om van haar oude dag te genieten. Maar denk zelf dat die 1600 euro iets minder is, en jouw paard niet gaat genieten van die mooie weide (tsja boven dan...maar niet in leven).
Laatst bijgewerkt door Coby op 30-01-06 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:55

het beste voor een paardje met atrose is wel elke dag beweging, lees veel weide gang... op de ene kan je nog rustig paar jaar recreatief mee rijden, andere heeft het zo erg dat je er niet meer op kan rijden... op den duur krijgen ze echt pijn en kan je ze het beste uit hun lijden verlosse

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:57

Neonlight schreef:
Ellenlouise, koop jij maar eens een paard voor 1600 euro, vervoer het naar Italie en bied het voor de slacht aan. Dan weet je wat voor verlies je lijdt.

Ja maar ik geloof dat verhaal van die € 1.600,= ook niet........

En natuurlijk gaan niet alle paarden die naar Italië gaan naar de slacht. Maar in dit geval vind ik het een slechte keuze voor het paard, zowel gezien de leeftijd als de medische conditie.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:59

bij ons zijn er 2 naar italie gegaan, en niet voor de slacht

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:01

Inderdaad ik sluit me helemaal bij ellenlouise aan, ik was de leeftijd ook nog vergeten!

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:01

oude paarden zijn taai

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:04

Maakt voor salami niet uit.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:07

ik denk dat je maar beter 600 kunt vragen, anders raak je m nooit kwijt.. mijn pony was ook 'ziek'' had twee keer een soort goedaardige tumor in zijn neus gehad, maar was verder nog helemaal super en had er geen last meer van nadat hij behandelt was..

Voor hem heb ik ook rond die rpijs gehad( lager zelfs) aantal mensen gehad die ik niks vond, tot ik iemand vond waar het mee klikte en daar staat hij nu een aantal weken en wat ik er van gezien heb en er van gehoord heb staat hij daar super! Ben ik echt ontzettend blij mee!

Dus tsja, je vader wil er misschien wel winst op maken( of geld uit halen) maar dat gaat toch niet meer lukken, kun je m beter als gezelschaps pony verkopen, dat risico heb je nou eenmaal, dat je pony ziek wordt en je er daarna niks meer voor krijgt( is niet het belangrijkste ofzo hoor )Het zijn nou eenmaal dieren en die kunnen ook ziek worden..

Naar italie verkopen zou ik niet doen, zou het niet vertrouwen, als het nou een super sportpony oke, maar ene paard met artrose? Kunnen ze beter een goedkope ezel of pony in italie kopen om te houden, lijkt me echt niet dat ze een pony als deze ( niet negatief bedoelt maar vanwege artrose ) helemaal daarheen halen, dan moet je wel raar bezig zijn imo....

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:18

Wat heb je liever 600 euro en een schuldgevoel of weten waar je paard terecht komt.
Ik neem aan dat je een hoop plezier hebt gehad van je paard en zou je dan alleen omdat hij artrosa heeft en niet meer bereden kan worden het paard afdanken naar Italie ? ?

Ik zou dit nooit doen en zeker niet voor een paar honderd euro het paard is ook een dier met gevoel en recht op een goed leven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:18

getsie niet doen hoor
of ze wel of niet weten dat ie artrose heeft.... wat een vaag verhaal trouwens
uiteindelijk gaat het met dit paard heel slecht aflopen in italie denk ik.
je weet niets van de nieuwe eigenaar.. dus kan wel een bruut zijn
misschien willen ze hem zelfs wel gebruiken als manegepaard voor toeristen..en geen paard verdient zo'n einde

ik zou het paardje in bruikleen geven als recreatie paard
of als ie echt niet meer te rijden is een rusthuis zoeken
is dit ook geen optie dan liet ik hem inslapen
ik hoop voor je paard dat je een beslissing neemt.. die voor je paard het beste is
dat ben je op zijn minst aan je paard verschuldigd
Laatst bijgewerkt door unamie op 30-01-06 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:20

Ik snap best dat je haar kwijt wilt, als je verder de sport in wilt, ik snap ook je vader wel dat hij er het meeste geld voor wil hebben, ten slotte moet er ook weer een ander paard worden gekocht. Maar ik snap niet, dat als je een band hebt met je paard, het paard je vertrouwt en voor je gewerkt heeft, je het zomaar aan de eerste de beste mee kan geven "met het verhaal dat hij naar een mooi weiland gaat" Hier in nederland zijn ook mooie weilanden genoeg en dan kan je ten minste nog controleren waar hij terecht komt. En als het een kindvriendelijke pony is, zal hij recreatief ook nog wel tot zijn recht komen.

En dan nog, als hij werkelijk erg slecht is, is het misschien het beste om hem hier zelf naar de slacht te brengen, zodat je zeker weet dat hij niet hoef te lijden tijdens een transport naar Italie. Of dit nu wel of niet een slachttransport is.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:32

vlasta schreef:
Wat heb je liever 600 euro en een schuldgevoel of weten waar je paard terecht komt.
Ik neem aan dat je een hoop plezier hebt gehad van je paard en zou je dan alleen omdat hij artrosa heeft en niet meer bereden kan worden het paard afdanken naar Italie ? ?

Ik zou dit nooit doen en zeker niet voor een paar honderd euro het paard is ook een dier met gevoel en recht op een goed leven.

ik heb nog een paar honderd euro gevraagd voor het idee, was verder nog een pony waar je nog een tijd op kon rijden, als hij maar niet ziek werd. En dan weet je tenminste zeker dat mensen echt geinteresseerd zijn, verdienen hoef je op zo'n pony toch niet te doen..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:38

Niet doen hoor. Worden ze italiaanse (salami) worst dus. Niks groene weide. Laat je dus niets voorspiegelen.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:09

Ik heb een paard gekent wat ook van zo'n transport kwam en die door iemand als het ware gered is en naar Nederland is gehaald. Ik heb nog nooit zo'n mooi paard gezien. Was nog mar 5 jaar oud en kon springen en lopen als de beste maar er zaten geen papieren bij. Dat paard was door het transport zo angstig en getraumatiseerd dat je er niks mee kon. Doodzonde. Dus wat denk je wat ze met een ouder paard met artose doen........ Als zo iets al op zo'n transport komt. En 1600 euro geloof ik ook niks van. Dit is de makkelijkste manier om eraf te komen. Ken iemand die het ook gedaan heeft met haar paard. Die had ook iets met de benen. (weet niet meer wat) en zij had geen tijd meer voor hem en die is op transport gegaan toen ze erachter kwam wat een ellende dat arme dier had gehad heeft ze nooit geen paard meer aangraakt door het schuldgevoel. Denk er nog maar even over na en laat je vader dit lezen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:04

Ik zou dit echt niet doen
Ookal zie je nog zoveel foto;s ze kunnen je zo bedonderen...
Ik zou voor hem een plaatsje in NL of in buurt zoeken waar ze het goed heeft en waar je haar evt. nog op kunt zoeken lijkt mij...