Wanneer beginnen met jonge hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:22

ikke schreef:
Breitling schreef:
oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!

Niet om het een of het ander, maar Morris heeft in een jaar bij mij meer geleerd dan in twee jaar opfok. In het begin was hij OVERAL bang voor. En dat niet alleen, hij ontplofte dan ook nog eens onbehoorlijk.
Nu kunnen tractoren zo ongeveer z'n staart eraf rijden en doet ie alleen een stapje opzij om dat net te voorkomen.
Opfok best, maar regelmatig in handen zijn doet toch meer.

Die van mij heeft een combi gehad
Maar moet zeggen dat hij een ontzettend makkelijk karakter heeft, dus dat scheelt ook een hele hoop. Niet ieder paard is zo makkelijk

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:42

Renske20 schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat Wisteria erg goed opgeknapt is in de opfok!
thuis stond ze ook al 24/7 buiten, met 3 volwassen paarden en 2 hertjes samen en om de dag ofzo ging ik haar eventjes poetsen of een stukje op het erf wandelen

Hhmmm, wat denk jij dat er met een kind gebeurt als die alleen volwassenen om zich heen heeft?? Daar komt ook niks van terecht.
Een veulen is het beste af in een groep van alle leeftijden. Speelkameraadjes (leeftijdgenoten) om lol mee te trappen en de volwassenen om de boel een beetje in toom te houden.
Wat er met kinderen zonder volwassen toezicht gebeurt hoef ik niet te vertellen, kijk en journaal en zie............

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:49

ikke schreef:
Renske20 schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat Wisteria erg goed opgeknapt is in de opfok!
thuis stond ze ook al 24/7 buiten, met 3 volwassen paarden en 2 hertjes samen en om de dag ofzo ging ik haar eventjes poetsen of een stukje op het erf wandelen

Hhmmm, wat denk jij dat er met een kind gebeurt als die alleen volwassenen om zich heen heeft?? Daar komt ook niks van terecht.
Een veulen is het beste af in een groep van alle leeftijden. Speelkameraadjes (leeftijdgenoten) om lol mee te trappen en de volwassenen om de boel een beetje in toom te houden.
Wat er met kinderen zonder volwassen toezicht gebeurt hoef ik niet te vertellen, kijk en journaal en zie............

waarom denk je dat ze in de zomer in de opfok staat met allemaal leeftijdsgenootjes+2 volwassen paarden
en dat lol trappen en spelen doet ze thuis meer dan in de opfok, in de ofok was het alleen maar eten de hele dag door en soms ff gekdoen doen als er mensen kwamen kijken(meeste komen 1x per maand kijken&betalen en dan ff t land in om hun paard van dichtbij te bekijken)
en iedere 3 a 4 weken zette de eigenaar van de opfok ze in een ander stuk land, dan was er dus ff aktie, verder was het alleen maar eten!
thuis speelt ze de hele dag met Q die op de dag precies 10 jaar ouder is

heb haar in november '04 opgehaald toen ze met een leeftijdgenootje samen stond, toen is ze nov-april thuis komen te staan en april-november in de opfok
november '05 tot nu dus aan huis en april/mei tot oktober opnieuw naar de opfok ook al is ze dan dus al 3

Lizzii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:51

ikke schreef:
Breitling schreef:
ik heb het niet over enge dingen maar op sociaal gedrag. een jong paard moet je in zn waarde laten en lekker jong laten. 24/7 lekker op het land met soort genootjes hij moet de rest van zn leven nog werken. Als je een paard op 3 jarige leeftijd gaat beleren heb je echt geen jaar nodig om hem dingen te leren dat gaat bij die jonge dieren heel snel.
De meeste denken hoe eerder ik begin hoe beter maar je hebt helemaal niet veel tijd nodig om ze dat soort dingen te leren. Laat die beeste lekker in hun waarde en begin er pas een paar maanden voor je gaat inrijden mee dan ben je vroeg zat

Ik zie niet in wat erop tegen is een heel jong paard elke dag even in de hand te hebben, poetsen, leren dat ie netjes stil moet staan en hop terug. Als je elke dag 5min hieraan besteed, leert het paard regelmaat, duidelijkheid en verhoudingen. Als een paard aan 23,55 uur paard zijn niet voldoende heeft, stop 'm dan maar in de worst want dan wordt het toch nooit wat.

Jep, ben het helemaal met je eens!

Lizzii

Re: Wanneer beginnen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 14:12

Mijn hengstje is net 2 geworden en ik doe al ruim een jaar grondwerk met hem! Nee, geen zware oefeningen aan de longe of zo wel rustige oefeningen in stilstand, stap of lichte draf los op de weide of in de stal. Eerst was hij nogal onhandelbaar, maar sinds we die oefeningen doen is het echt een hele verbetering!
Vorig weekend heb ik met hem deelgenomen aan een oefening vrijspringen voor 2 jarigen, georganiseerd door het stamboek en zelfs dat is voor een jong paardje niet teveel als je het maar met mate doet enopbouwend.
Longeren is wel erg belastend omdat het lopen op een cirkel erg zwaar is voor de gewrichten van een jong paard , rechte stukken draven zijn veel minder inspannend maar dat gaat natuurlijk niet aan de longe!

Sily

Re: Wanneer beginnen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:23

Ikke elke dag 5 minuten in de hand hebben is niets mis mee, maar hoeveel mensen hebben naast die 5 minuten de gelegenheid het paard paard te laten?
Kunnen ze kwijt in een gevarieerde groep of aan huis met meerdere paarden.
Niet iedereen iig, en dan kunnen ze beter de opfok in, dan thuis op stal staan.
De mijne kwam ook de opfok uit, en ok idd, schrikachtig en zenuwachtig, maar mijn volgende gaat er toch mooi ook in.

Vind ze vaak een stuk socialer en eerlijker dan de enkel door de mens opgevoede paarden (en ja heb ik verschillende van meegemaakt en ze bevallen mij, persoonlijk, minder)
Dan maar een weekje (want toen was het ook over) doorbijten.