paard bij huis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: paard bij huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:54

Mijn paardje is anders altijd weer blij als haar maatje terug is. Ze is op stal ook veel rustiger als er een ander paard naast staat.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:16

OemmiejO schreef:
Ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat het "zielig" enzo is het nooit hebben meegemaakt.
Iedereen roept maar wat raak. Omdat ze in een boekje zo mooi zeggen dat paarden kuddedieren zijn (wat ook zo is), vind iedereen meteen dat je paardje niet alleen kan staan.
Mijn paard staat ook alleen en is (naar mijn idee) dolgelukkig.

Ivanka heeft de eerste 3 jaar dat ik haar hard ook alleen gelopen en naar mijn idee was zij ook wel gelukkig. Nu heb ik er nog een paard bij lopen (haar eigen veulen) en ik merk echt aan haar dat ze veel blijer is.

Bij ons staat er iets verderop ook een pony, waardoor ze niet helemaal in de weide omtrek alleen stond en in de zomerperiode had ze gezeldschap van koeien. Maar ik merk toch echt dat mijn paard nog beter in dr hum is, nu ze niet meer alleen is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:25

Kawa kan er niet eens tegen als hij alleen in de wei staat, met een maatje naast hem.
Dan ontsnapt hij en staat binnen de korste keren bij de ander in de wei.

Is hij helemaal alleen draait hij helemaal door.
Die kan dus onmogelijk alleen gelaten worden.

Zanda, die zet ik op stal als ik met kawa een buitenrit ga maken.
Die blijft ook hinniken, tot kawa weer terug is.
In de wei durf ik hem dan niet te laten, bang dat hij door de draad vliegt.
Rij ik Kawa in de bak, is zanda wel stil, want dan ziet hij hem.

En dit geeft dus duidelijk genoeg aan, hoe paarden in elkaar steken.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:25

Ik ga met Tinne mee
Amber heeft bij mij ook eerst alleen gestaan 2 jaar ofzo. Maar toen ze bij de buren had gestaan bij hun fjord, toen zag ik pas hoe eenzaam ze eigelijk was. Nu staan ze met zn 3tjes en ze zitten nu beter in hun vel.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:36

heej
heb zelf ook mijn paardje in de zomer thuis staan de 1e keer was dat wel een probleem heeft ze een maand staan hinnikken echt zielig niks werkte en een pony er bij zetten was toen geen optie.
nu gaat hij iedere winter naar een manege en staat daar met andere, maar als hij dan thuis komt is het weer helemaal oke en is hij gewoon 'stil'.
denk dus dat het ook gewoon gewennig is.
heb het in die tijd ook met mijn dierenarts over gehad en die vond dat ik het gewoon moest afwachten.
nu zegt hij ook dat kaszmir (mijn pony) zo aan mij gehecht is geraakt dat hij mij als vriendje ziet, en echt niet meer zonder mij kan.
als ik op vakantie ben is hij zelfs heel sloom. (dus neit meer op vakantie he )

als ik er aan kom lopen hinnikt hij wel maar vedder niet.
ik denk dus gewoon gewenning.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:52

dobbel schreef:
Ja zulke andwoorden krijg je nou eenmaal omdat het zo is, een paard hoort niet alleen punt.

hmm...er zijn zoveel mensen die op een boerderijtje of buitenaf 1 paard hebben wat prima gaat. Mijn merrie heeft als 2 jarige ook iets van een 8 maand alleen hier gelopen zonder andere weidemaatjes...ze leren het snel genoeg hoor. En het heeft zo wel zijn voordelen, nu we meerdere paarden hebben, kan zij er prima tegen om alleen op de weide te staan of op stal...

tsja, honden leven ook in roedels...niet iedereen heeft 2 honden...

Een maatje is altijd leuk, maar niet perse noodzakelijk het is meer een kwestie van wennen. En mijn 3 paarden staan ook bij huis, die hinneken ook geregeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:56

Citaat:
tsja, honden leven ook in roedels...niet iedereen heeft 2 honden...

Daarom hebben we er ook meteen 2 gekocht (inmiddels zijn er 3)

En idd voor die reden.
Dan hebben ze elkaar, als wij baasjes er niet zijn.

Want ook al ben je veel bij je dieren, toch is dat ook weer erg weinig.

En dat andere er maar 1 nemen, wil dat niet zeggen dat je het daarmee goed kunt praten.
Je kunt beter zeggen dat er teveel mensen zijn die niet nadenken over de gevoelens en behoeftes van een dier.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:56

Ik heb al eerder geschreven dat alles went, maar je ziet zelf dat als er een vriendje bij komt dat ze veel vrolijker zijn. Dus het gemis blijft toch, alleen laten ze het niet zo meer merken.

_Romana_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:03

nance1 schreef:
Ik heb al eerder geschreven dat alles went, maar je ziet zelf dat als er een vriendje bij komt dat ze veel vrolijker zijn. Dus het gemis blijft toch, alleen laten ze het niet zo meer merken.

Dat is ook mijn ervaring, zelfs als er eentje in het andere land staat, mijn pony is echt ontzettend opgeknapt toen hij weer vriendjes in de wei had en niet alleen naast zich..

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:29

Ik vind dat je je geen zorgen moet maken dat je buren overlast ondervinden , als ze het zelf goed vonden , wat is dan het probleem , en zoooo veel decibels produceert een paard toch niet ? (achja , soms wel, maar een hele dag door ?)
Deed ze dat vroeger dan niet hinniken ?
Het kan inderdaad zijn dat ze zich eenzaam voelt ..
Maar dat wend wel hoor , alleen die eerste dagen zijn wat kritiek ..

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:33

Ik zou als ik jou was het hinniken zeker NIET afstraffen!! Hallo! dit is natuurlijk gedrag en heeft een rede !! Mensen kunnen de 'taal'van paarden niet altijd verstaan, maar dat is geen rede om hem daarvoor te straffen!!! Ik denk dat hij misschien wel heimwee heeft, of hij mist zijn oude stalgenootjes. Zet er een pony bij, of als dat niet kan/te duur is een geitje, werkt vaak ook prima!

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:37

Hinnikt ze niet gewoon naar jou? Of hinnikt ze echt zonder directe aanleiding.

Ik bedoel, mijn paard staat ook alleen, aan huis. Buren hebben ook een paard hoor, hun weiden grenzen aan elkaar en ze hebben dus ook gezelschap aan elkaar, maar staan niet bij elkaar in de wei.

Toch hinnikt Duncan vaak als hij me ziet... als ik smiddags uit school kom, als ik zomers op de trampoline sta te springen... en soms ook als ik smorgens weg ga naar school toe. Hij hinnikt dan meer als begroeting, om aandacht te trekken, misschien wel in de hoop dat ik nog een keer langs kom om hem wat lekkers te geven ...
Mijn paard doet het ook zeker weten niet omdat hij eenzaam is.
Weet je zeker dat jou paard dat niet ook doet?

Als hij echt zonder directe reden hinnikt, dan is de kans inderdaad groot dat hij eenzaam is. En dan zou ik het ook maar serieus nemen. Kijk het even aan, en zoek desnoods een optie voor wat gezelschap

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 18:34

christah,

was vandaag hele dag weg en had me broer gebeld die thuis was en die zij dat ze gewoon stil was... toen ik thuis kwam en haar buiten had gezet en ik weer naar binnen ging begon ze te hinniken... ze kan ook bij ons naar binnen kijken via de keuken en als ze iemand ziet lopen dan gaat ze hinniken... als ik dan kom en der aai is het over..
ze hinnikt ook niet aan 1 stuk door af en toe gewoon een hinnik en een beetje knorren..
snachts is ze gewoon rustig.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:18

Mijn paard staat nu sinds een aantal maanden weer bij mijn thuis. Helemaal alleen...
Ze heetf het prima naar d'r zin, heeft rust in de stal en op de wei. Vanuit haar wei ziet ze aan alle kanten paarden, zondags ziet ze haar oude maatjes van stal vaak en in de zomer wil ik haar weer een tijdje naar de stal doen zodat ze een tijdje vakantie heeft met wat andere paarden om haar heen.

Ik heb mijn paard thuis staan omdat het onzin is stalgeld te betalen als je thuis ook genoeg weide en stallen hebt, helaas geen geld om er nog een paard bij te kopen. Waarschijnlijk komen er wel wat schapen oid bij te staan komende lente maar dat is allemaal nog niet zeker. En ons pap is aan het kijken of we misschien een paard op pension kunnen nemen.

Sommige dingen hier vind ik trouwens onzin, er wordt bijvoorbeeld gezegd dat een paard dat alleen staat doodongelukkig is en gekke kuren krijgt. Daar merk ik bij mijn paard niets van, ze wordt juist aardiger en heeft er zin in om mee de bossen in te gaan. Toen ze op een pensionstal stond wou ze niet uit de wei stond ze keihard te hinniken en op en neer te stuiteren als ik haar naar stal haalde enzo.
Maar dat een paard zielig oid is als hij alleen is vind ik onzin en andere bij een paard wil niet altijd zeggen dat dat het beste is voor een paard.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:23

De eerste dagen dat mijn paard thuis was toen we hem gekocht hadden, hinnikte hij ook heeeeel vaak en stond hij op de weide met 2 ezels. Nu, meer dan 3 maanden later, hinnikt hij eigenlijk bijna nooit, alleen als hij iets speciaal ziet ofzo...
Ik denk dus dat het mede door eenzaamheid (vb. verlies van "vriendjes") en mede door de aanpassing komt. Als het vooral dat laatste is bij jou, dan zal het hoogstwaarschijnlijk snel over gaan...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:55

mijn mening!
oke ik ben het met iedereen eens,of het nu wel of niet kan een paard is en blijft een kudde dier!
dat hinniken waar je het over hebt dat slijt wel,een kwestie van wennen.
maar ik had el een ander idee
jij hebt 1 stal je buurvrouw idem,wat dachten jullie ervan om de paarden overdag een paar uur bij elkaar te zetten en snachts ieder gewoon op zijn eigen stal?
zo heb je overdag rust voor je buren EN jullie paarden blijven fris tussen de oortjes.
iedereen blij toch?

binky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:29

Hahahaha,lachen zulke topics!
En vooral de manier hoe mensen reageren.....................
Ook ik heb een pony alleen staan achter het huis al jaren!
Ze mocht eens bij iemand zijn paard op hun land staan,leuk dacht ik een maatje maar mijn pony vloog door alle stroomdraden achter mij aan mee naar huis. Die heeft helemaal geen zin in andere paarden!
Nu heb ik twee shetjes te logeren maar genieten doet mijn pony er echt niet van,en voorgaande jaren was ze blij als ze weer weg waren dat kon ik aan alles merken. Een pony/paard alleen zielig? Ik denk dat dat helemaal ligt aan het karakter van het dier.Nee mijn pony heeft liever afentoe een kip in de stal lopen dan een andere pony. En nee ik voel me hierdoor geen dierenbeul!

andrea37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:13

ik heb ook mijn paardjes bij huis staan. voer altijd op een vaste tijd. ik probeer altijd zo weinig mogelijk tussen door te geven. als je namelijk altijd op een vaste tijd voert weten ze al heel snel waar ze aan toe zijn en dat brengt rust.ik heb ook altijd de radio aan staan mischien helpt dat bij jou ook. een geitje is wel leuk maar pas op voor je het weet ben je een stuk staart kwijt vroeger zeiden ze als je vloeken wil leren moet je geiten nemen.

student

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 08:33

hee misschien een heel ander dier zoals een konijn aanschaffen??? Deze zijn snel genoeg om weg te gaan als je paard gaat liggen of draaien en ze geven toch afleiding aan je paard. Niet duur en makkelijk tam te maken. Ik ken een paard die helemaal gek is van zijn konijn (wel een vlaamse reus) en ze slapen altijd tegen elkaar aan. Ze eten niet veel en kunnen ook op zaagsel of stro, ideetje???

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:10

Ja honden leven dan ook in roedels en niet ieder heeft twee honden, maar honden leven wel in het gezin en zien het gezin als hun roedel. Als je een hond alleen buiten in een hok houdt is het net zo goed zielig. Dat ten eerste.
Voor het paard evenzo. Dat staat daar maar alleen. Zorg dus voor een maatje. Hoeft idd geen ander paard te zijn. Ze hechten zich net zo makkelijk aan een ander dier dat ze om zich heen hebben.
Eenzame opsluiting is echt niet leuk hoor.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:20

binky schreef:
Hahahaha,lachen zulke topics!
En vooral de manier hoe mensen reageren.....................
Ook ik heb een pony alleen staan achter het huis al jaren!
Ze mocht eens bij iemand zijn paard op hun land staan,leuk dacht ik een maatje maar mijn pony vloog door alle stroomdraden achter mij aan mee naar huis. Die heeft helemaal geen zin in andere paarden!
Nu heb ik twee shetjes te logeren maar genieten doet mijn pony er echt niet van,en voorgaande jaren was ze blij als ze weer weg waren dat kon ik aan alles merken. Een pony/paard alleen zielig? Ik denk dat dat helemaal ligt aan het karakter van het dier.Nee mijn pony heeft liever afentoe een kip in de stal lopen dan een andere pony. En nee ik voel me hierdoor geen dierenbeul!

Dit is misschien weer een uitzondering. Ik kende een pony die ook zeker een aantal jaar alleen heeft gestaan, en toen zag ik pas hoeveel ze eigenlijk missen. Nu staat ze bij mijn pony, en ze is helemaal veranderd! Veel vrolijker etc.
Mijn paard is echt een gezelschapsdier, en zoals runningkawa ook al zei, al staat hij vlakbij een ander paard is het nog niet voldoende, hij moet er echt naast.
Natuurlijk wennen paarden aan het alleen staan, maar als ik zie hoe mijn paard geniet van andere paarden kan ik niet begrijpen dat mensen paarden alleen durven te zetten. Het zijn erg sociale dieren, en dat kuddegedrag zit er nog steeds in!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:21

Een alleenstaand paard is nooit ideaal. Wij zijn dan ook nog iedere dag blij met dit weiland:
Afbeelding

Er zijn schapen en koeien naast en zijn paardenvriend Pino kan hij zien staan.
Maar bij rampzaligweer is hij thuis, we hebben een inloopstal met een paddock van 10 x 10 meter. En eigenlijk wordt er iedere dag wel mee gereden.

Het enige wat ik namelijk jammer vind in jouw verhaal is dat je paard verplicht in zijn stal moet als jij weggaat. Waarom? Alleen voor dat hinneken? Ik zou zeggen, paddock in orde maken, stroomdraadje zetten en lekker buiten laten met een flinke pluk hooi. Of is je paddock net zo klein als je stal?
Als je dan moet schipperen met een alleenstaand paard, dan igg proberen zoveel mogelijk ruimte te geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:23

Het is ook niet echt slim een 2 onbekende paarden zomaar bij elkaar te gooien.
Die reactie is echt zo vreemd niet.

Hij staat in een vreemd land, wat eng is en dan loopt daar een paard, die zich wel de baas voelt op dat landje.

gewoon en niet slimme aktie, heeft er echt niet mee te maken dat het paard niet samen wil staan.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 18:54

ik had er ook aan gedacht haar overdag eens samen met dat andere paardje te zetten, heb ik ook al gedaan, maar ze trapt en bijt dat paardje alleen maar, en die doet niks terug.. na een aantal fikse trappen heb ik ze maar uit elkaar gehaald... stonden samen in de paddock.
ze heeft ook een konijnvriendje (ook een vlaamse reus) en me kat zit vaak bij der..
en ja ik zet der morgen wel de hele dag in de paddock ,is wel een goed idee.
en hier een stukje verderop is een weitje met bak en die staat leeg, dus was ik al van plan maar die mensen te gaan en te vragen ofdat mijn paardje en dat paardje van me vriendin daar mogen staan... overdag als ik er niet ben dat ze lekker kunnen ravotten in de wei en savond op stal.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:23

Ik heb gehoord dat als je een stuk of 3 kippen bij je paardje zet, dat al genoeg is.
Mss is dat een mogelijkheid?