ervaringen met leningen voor paarden..!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:11

Mies7 schreef:
marlo schreef:
ik denk dat ik ongeveer de enigste ben die wel een lening heeft afgesloten voor mijn paard.
wilde zo graag een paard!, en ik kon gewoon niet meer wachten tot ik afgestudeerd zou zijn en genoeg geld gespaard zou hebben. ben wel nog studente en heb dus een studenten lening bij de postbank afgesloten. ben heel blij dat ik het gedaan heb.
ik zou denk ik nooit meer een lening afsluiten, maar ben wel heel blij dat ik het gedaan heb.
maar ja mijn paardje was ook wel iets goedkoper dan dit berag
( E 2300)

Hihi nee ik heb ook een lening afgesloten om een paard te kopen (zie hierboven ergens ) dus je bent niet de enige!

Ik heb overigens ook 3500,- geleend, snap niet waarom iedereen er zo moeilijk over doet hoor...

Ik heb ook een lening uitstaan hoor...

Tja een lening is wel duur, maar als je zeker weet dat je de maandelijkse lasten kunt betalen, waarom niet... Ik heb Verona gekocht met geleend geld van mijn ouders (mazzel dus), als zij dat niet hadden gekund, had ik ZEKER WEL geleend. Want het was toen nu of nooit. En ik wilde geen paard: ik wilde Verona!

Je moet wel zeker weten alle maandelijkse lasten kunnen betalen. En dure operaties etc. Ja daar heb ik ook geen rekening mee gehouden, dat zie ik dan wel weer. Maar ik heb wel de luxe evt op familie terug te kunnen vallen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:19

Op zich goed dat ze al 8.500,= heeft gespaard. Lenen hoeft niet verkeerd te zijn (ik werk bij een bank ) maar je moet je realiseren waar je aan begint. Als je aflost kun je waarschijnlijk niet meer sparen. Tenminste, ik weet niet wat voor salaris ze heeft maar met 20 jaar zul je geen topsalaris hebben.

Als zij die 8.500,= euro zelf in relatief korte tijd bij elkaar gespaard heeft, nu een superpaard tegengekomen is en net wat tekort komt dan hoeft het op zich geen probleem te zijn als ze het verschil bijleent.

Maar zelf zou ik er niet voor kiezen. Ik vind dat je altijd een spaarpot voor je paard moet hebben. Want alle verzekeringen en garanties ten spijt, er zit altijd een kans in dat je toch voor hoge kosten komt te staan.

Daarnaast vind ik een paard van € 12.000,= euro voor een meid van 20 erg hoog gegrepen. Heeft ze al eerder een paard gehad? Heeft ze wedstrijdambities (en talent?).

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:55

ze heeft al eerder paarden gehad en ze heeft zeker talent ze rijd ook al jaren wedstrijden..!!

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:56

en wat zou je het beste kunnen doen een lopend krediet of een gewone lening..??

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:01

Ik zou doorlopend krediet doen... Maar ze kan het beste even bij haar eigen bank informeren lijkt me...

tweety_be

Re: ervaringen met leningen voor paarden..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:05

Tja echt lenen bij een bank zou ik niet doen.

Maar je kunt misschien met de verkoper wel een contract afsluiten dat je per maand een vast bedrag op de rekening stort en dat je na de volledige betaling, alle papieren en andere nodige zaken persoonlijk in handen krijgt...

Zo heb ik het gedaan, allé zo wou ik het doen, maar ik heb 1 deel betaald voor de proefperiode en na de proefperiode had ik genoeg geld om meteen het tweede deel te betalen.. Is allemaal goed gekomen...

Al zou ik wel zorgen dat je genoeg geld opzij hebt staan om je paard te laten behandelen door de DA en de hoefsmid! Want je weet nooit of er wat gebeurd...

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:07

Als je een paard al niet kunt KOPEN, dan kun je hem zeker niet onderhouden, want aanschaffen is het probleem eigenlijk niet, maar onderhouden wel, dus als je de aanschaf al niet kunt betalen wat bezielt iemand in vredesnaam om een paard te willen kopen.

je moet dan EN je lening aflossen, EN je paard onderhouden, EN als ook maar 1 keer de hoefsmid of dierenarts moet komen dan zit je diep in de penarie.
ik zeg altijd als je aanmaal aan leningen begint kom je er nooit van af en word het bedrag alleen maar hoger en hoger.

Dus zoek een rijke vriend, kijk je ouders lief aan, doe mee aan de staatloterij, of wat dan ook, maar begin aub nooit aan een lening.

dit is mijn mening dus doe ermee wat je denk wat goed is. dus dit is GEEN aanval ofzo

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:25

Citaat:
ze is al naar de groothandel geweest om maten op te laten meten enz..
en heeft het geld als allemaa ..!!

ze betaalt dan ook een hele dure verzekering per jaar ..

kun je dan begrijpen dat ik het 3500euro tekort op een bedrag van 12000 dan niet helemaal kan rijmen?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:13

intentions schreef:
en wat zou je het beste kunnen doen een lopend krediet of een gewone lening..??

persoonlijk lening met een korte looptijd. Zo komt ze niet in de verleiding extra geld op te nemen èn de rente staat vast. Je weet dan precies waar je aan toe bent en wanneer je laatste aflossing is.

Het is onzin om te zeggen dat als je begint met lenen dat je er dan nooit meer vanaf zou komen. Okay, voor sommige mensen geldt dat wel maar als je er gewoon verstandig over nadenkt en niet meer leent dan je aankunt (kijkt de bank ook naar, maar ja die weet niet dat je nog een paar honderd euries per maand aan een paard betaalt) en vooral de looptijd kort houdt is er weinig aan de hand.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:19

En je sluit een lening af? Paard dood, zit jij met lening
Nee ik vind het geen goed idee hoe wil je een operatie oid betalen? En zie dit niet als gezeur maar als tips..

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 14:25

ja ze heeft jullie reacties gelezen en nu laat ik het verder aan haar over ..!!
ik bemoei me er niet meer mee..!!
maar bedankt voor jullie reachties allemaal..!!!!!!!!!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:40

nooit geld lenen niet voor een paard.. en ook niet voor een auto
dat zijn dingen die niet waardevast zijn
paard kan ziek worden auto kun je in de prak rijden
weg geld

advies: spaar nog even lekker door
en zorg dat je minstens 1000 euro als reserve hebt
stel dat je tegenslag krijgt zit je niet meteen aan de grond
succes en geduld

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:44

geef geen geld uit als je het niet hebt !!!!
je werkt je eigen de schulden in nu is het paard maar dan een nieuw zadel etc etc
eerst sparen en dan uitgeven

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:17

Het politiek correcte antwoord: niet doen. Maar dat geldt ook voor een auto, een nieuwe TV, een boot ect.

Als ze al een paard heeft gehad dan weet ze dus dat ze het onderhoudt kan betalen, maar kom op nou, ik begrijp dat ze al €8500,00 heeft? Wat moet ze dan nog lenen? onze 3 jarige zadelmakke Gribus kostte €3000,00!! En hij is een ontzettend fijn en byzonder goed paard.

Kijk een keertje naar zo'n schuldsaneringsprogramma, het houdt n.l. niet op bij de aanschaflening voor een paard.
Een topzadel,
een trailer,
oh, ja een sterkere auto,
nu wil ik vaker lessen en niet bij miep vd hoek maar bij Johan Hinneman.
Weetje wat ik neem er nog een kredietje bij en alles wat ik heb afgelost neem ik volgende maand weer op.... De bank zegt geen nee tegen je, dat kan je alleen zelf doen. Dan maar een iets minder duur paard.

snappie, zo'n lening voor een paard zorgt er eigenlijk voor dat je boven je stand gaat leven. En dat moet je trachten te voorkomen.

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:21

AMEN

Mijn mening is als ze die 8500 al bij elkaar heeft kunne sparen, ga zo door! wacht nog even spaar lekker door ze is er 'bijna'

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:15

cavaletti schreef:
Als je een paard al niet kunt KOPEN, dan kun je hem zeker niet onderhouden, want aanschaffen is het probleem eigenlijk niet, maar onderhouden wel, dus als je de aanschaf al niet kunt betalen wat bezielt iemand in vredesnaam om een paard te willen kopen.

je moet dan EN je lening aflossen, EN je paard onderhouden, EN als ook maar 1 keer de hoefsmid of dierenarts moet komen dan zit je diep in de penarie.
ik zeg altijd als je aanmaal aan leningen begint kom je er nooit van af en word het bedrag alleen maar hoger en hoger.

Dus zoek een rijke vriend, kijk je ouders lief aan, doe mee aan de staatloterij, of wat dan ook, maar begin aub nooit aan een lening.

dit is mijn mening dus doe ermee wat je denk wat goed is. dus dit is GEEN aanval ofzo

Dat de aanschaf het probleem niet is, maar de onderhoudskosten wel, dat hangt helemaal van de persoonlijke situatie af!
In mijn geval zijn de aanschafkosten veel hoger dan onderhoudskosten, omdat ik (als ik voor mezelf spreek) geen stallingskosten hoef te betalen e.d.
Je kunt dit dus niet zomaar stellen, het hangt echt van de persoonlijke situatie af.

cavaletti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:32

Mies7 schreef:
[
[/quote]

Dat de aanschaf het probleem niet is, maar de onderhoudskosten wel, dat hangt helemaal van de persoonlijke situatie af!
In mijn geval zijn de aanschafkosten veel hoger dan onderhoudskosten, omdat ik (als ik voor mezelf spreek) geen stallingskosten hoef te betalen e.d.
Je kunt dit dus niet zomaar stellen, het hangt echt van de persoonlijke situatie af.

ik betaal ook geen stallingskosten want heb de paarden allemaal aan huis staan, dus ik praat nog niet eens over de kosten van stalling, zelfs het onderhoude van paarden aan huis is al veel, de aanschaf is een eenmalig bedrag, dus wie het geld heeft is klaar, onderhoud is een dagelijks, wekelijks, of maandelijks terugkomend kostenplaatje,
dus als het effe tegenzit, met werk, of dure uitgaven dan hang je al. dus ik praat nog niet eens over de stallingskosten want dat kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:07

Ik zou inderdaad ook nooit gaan lenen voor een paard.
Bereken eerst eens wat het ongeveer kost om een paard te onderhouden en zet dat bedrag elke maand opzij. Als je dan je paard bij elkaar hebt gespaard weet je ook meteen of je hem kunt onderhouden. Lukt het niet om genoeg opzij te zetten dan weet je ook genoeg.

Kkkaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:01

Mijn vorige paard heb ik een paar jaar geleden moeten laten inslapen. Ik heb toen 2000 euro van mijn ouders geleend om een nieuw paard te kopen.

Ik had het geld voor stalling e.d. (had ik elke maand al met mijn vorige paard), maar ik kon niet in een keer 2000 euro ophoesten. Ik heb het binnen een jaar terug betaald.

Misschien dom, maar ik wilde graag door met rijden en de paarden.

Ik denk dat het afhangt van het precieze bedrag (2000 is dan al snel niet veel voor een paard), en of je geld hebt voor de maandelijkse kosten. Mijn ziektekosten heb ik gewoon verzekerd.

Als je het van de bank gaat lenen, is het natuurlijk een ander verhaal. Ik had het geluk dat mijn ouders zo lief waren om het voor te schieten. Ze hebben zelf niks met paarden, maar zagen wel hoe belangrijk het voor mij was.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:03

cavaletti schreef:
ik betaal ook geen stallingskosten want heb de paarden allemaal aan huis staan, dus ik praat nog niet eens over de kosten van stalling, zelfs het onderhoude van paarden aan huis is al veel, de aanschaf is een eenmalig bedrag, dus wie het geld heeft is klaar, onderhoud is een dagelijks, wekelijks, of maandelijks terugkomend kostenplaatje,
dus als het effe tegenzit, met werk, of dure uitgaven dan hang je al. dus ik praat nog niet eens over de stallingskosten want dat kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt

Hoezo onderhoudskosten veel? Ik leg maandelijks 175 euries aan de kant voor de onderhoudskosten (incl. hoefsmid + verzekering) van mijn paarden (en dat zijn er 3) en kan ze daarmee makkelijk onderhouden... Mijn ouders betalen de helft van het ruwvoer en strooisel, maar op zich zijn die kosten ook niet hoog.
Persoonlijk vind ik 175 euro niet zo'n hoog bedrag, das nog geen 60 euro per paard per maand...

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:38

cavaletti schreef:

Ik ben het hier ook niet mee eens. Ik was 18 toen ik mijn paard kocht werkte full time en kon hiervan de stalling etc van betalen. Ik kon alleen de aanschaf niet in 1 keer betalen, ik heb toen afbetaald bij de mensen van wie ik hem gekocht heb moest dus maandelijks stalling van 260 betalen en maandelijk 250 overmaken naar de eigenaren van mn paard wat ik over hielt gebruikte ik voor de smid etc en spaarde ik op voor eventuele dierenarts etc. ik heb wel een beste onverwachte rekening gehad maar door het geld wat ik op zij zette kon ik ik dit gewoon betalen. Het is wel even heel zuinig doen met alles, niet stappen geen kleren kopen etc maarja als je net zo graag weer een paard wil als ik wilde dan heb je dat er wel voor over.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 07:35

ze heeft besloten om te sparen.

naar aanleiding van jullie berichten.

en ik zeg bedankt..

groetjes

Hollander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:17

Mijn advies ga naar een onafhankenlijk finacieel adviseur dan kun je zien of je het kunt ja of de nee want ik neem aan dat niemand hier in haar finaciele plaatje kan kijken

Want er tellen veel dingen mee.
Namelijk wat voor lening, wat zijn de risico's die jij wil nemen en wat is je vrij besteedbaar in komen..

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:25

Ik ben een onafhankelijk finacieel adviseur.... Mijn geld verdien ik o.a. door leningen af te laten sluiten.... Daar krijg ik provisie voor. Ik zal weinig nee zeggen tegen mensen, dat voel ik n.l. keihard in mijn eigen portomonnee!

Maar als je het mij prive vraagt zeg ik altijd, niet doen! Zie ook hierboven, je gaat boven je stand leven en eens knapt de zeepbel!

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:49

Hoi mijn vriend heeft ook met zijn vriendin(nu ex) een lenig afgesloten bij de finata bank om een paard te kopen. Zij zou alles aan mijn vriend terug betalen (zij had toen geen werk en daarom moest mijn vriend's naam ook op het contract) het was een lening van toen 10.000 gulden. wij waren in de veronderstelling dat zij alles terug betaalde aan de bank maar niets is minder waar.Vorig jaar kregen we een brief dat we nu inmiddels ruim 9.000 euro moeten terug betalen omdat zij in die 6 jaar tijd geen cent heeft betaald. En nu moeten wij dat betalen want zij heeft weer geen werk en mijn vriend's naam staat op het contract dus nu eisen ze geld van hem.
Ik ben nu dus in staat om dat paard optehalen want ik vind dat als mijn vriend m betaald dat ie ook van hem is, wat vinden jullie daar van??

Ik wil jou dus adviseren sluit geen lening af voor een paard, kom je een tijdje zonder werk te zitten loopt het bedrag wel op door de rente en alle andere verhogingen en voor je het weet is het opgelopen tot het dubbele en moet je je paard verkopen.
Ga lekker sparen en koop desnoods een 2 of 3 jarige die zijn een stuk goedkoper.