zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:23

Door overbelasting?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:41

Ik denk dat je gewoon goed op je paard moet letten, op wat hij zelf aangeeft. De mijne gaat na drie dagen dressuren gewoon de bak niet meer in... die eist afwisseling! Haha! En hij doet het altijd beter na een rustdag... Maar dat is dus echt per paard verschillend. Mijn andere paard maakt dat allemaal geen bal uit.

Zelf zou ik ook niet voor een dergelijk schema kiezen, maar het paard bepaalt het schema, met andere woorden: let goed op hem, kijk naar signaaltjes als chagrijnig doen met opzadelen, niet meer naar je toekomen in de wei, beetje lusteloos...etc.

Wel is het zo dat spiertechnisch dit niet zo'n handig schema is, spieren hebben namelijk rustperiodes nodig om de gedane arbeid om te zetten in spiermassa. Ik heb ooit eens gelezen dat om spieren te trainen het beste is om je paard na een dag flink werken een dagje kalm te laten bewegen (weidegang, stapritje, eventjes zonder bijzet longeren etc.), de dag erna zou je weer wat zwaarder kunnen trainen. Dit is geen wet van meden en perzen, maar is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Beweging krijgt een paard niet zo snel teveel.... maar afwisseling is voor zijn geestesgesteldheid vaak wel heel goed. Succes met je beide paardjes!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:45

Wat naar voor dat paardje, hoe is het gekomen? (ik weet wat ie voelt, ik heb nu ook een peesontsteking in mijn enkel... Haha! )

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 13:58

Ik zou me niet zo druk maken om wat dit paard doet.
manege paarden lopen wel 3 x per dag een uur in die muffe bak en komen vaak niet eens buiten.

Ik zelf zou wel een doordeweekse les laten vallen en een buitenrit gaan maken of longeren.

Maar waarom gaan jullie niet met zijn drieen niet om de wek lessen?
Kun je die andere week eens wat leuks doen.
Van om de week lessen worden jullie echt niet slechter hoor, in tegen deel bij mij blijft het beter hangen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 18:55

Margreet schreef:
Door overbelasting?

nee! gewoon door gevoelige pezen en heel gek doen op stal. (toen hij er later 2x per dag uitkwam was dat gek doen op stal ineens over Knipoog

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:23

Citaat:
manege paarden lopen wel 3 x per dag een uur in die muffe bak en komen vaak niet eens buiten.

ja, maar manegepaarden hoeven niet twee keer per dag te trainen op M niveau.

Ik vraag me nu eigenlijk uberhaupt af waarom je dit berichtje hebt neergezet. Je schijnt alleen te willen horen dat het goed is.

Als het paard twee keer per dag zou lopen waarvan één keer een buitenritje was, of aan de longe,of whatever, zou ik het geen punt vinden. Het gaat mij erom dat het les les les is. Okee, lessen kan je niet genoeg, maar je moet ook voor jezelf kunnen rijden. Ik vind dat heel belangrijk om zelf te leren aanvoelen wanneer je het paard los hebt, wanneer je het beste kan beginnen met welke oefeningen, etc. Bij les is het toch vaak zo dat je na een kwartiertje dit moet oefenen en dat moet oefenen.
Daarnaast vind ik dat je paarden na een wedstrijd bij moeten komen. EN voor de wedstrijd nog intensief trainen is ook niet verstandig. Een wedstrijd is toch stress, hoe veel je paard het ook mee heeft gemaakt. Als je daar geen rustperiode omheen bouwt krijg je op een bepaald punt problemen hoor... bij ons op stal heeft een paard van de wedstrijdstess een maagzweer gekregen!

Het is jouw paard, maar hou in de gaten dat jij verantwoordelijk bent voor zijn welzijn, en niet dat 'jij en je ma en je bijrijder kunnen rijden'.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 19:48

Heb niet alle reactie's gelezen, en misschien dat ik nu iets dubbels zeg, maar ik zeg het toch..
Ik denk dat dit paard in betere conditie en meer lol en plezier in zou hebben als je niet elke dag zou lessen. Dit lijkt me zo saai voor een paard, ik kan me neit goed voorstellen dat je dan uberhaupt nog vorderingen boekt of wedstrijden of in de les. Natuurlijk op korte termijn wel, maar op langere termijn betwijfel ik dit zeer sterk.
Ten tweede zei je dat je geen geld had voor een derde paard. De oplossing: les minder vaak (vooral priveles is erg duur, hier betalen we ongeveer 40 a 50 gulden per halfuur, en dan heb je nog niet eens de allerbeste!). Hou je veel geld over, en misschien komt dat derde paard er dan vanzelf.
Beetje raar om te zeggen 'ik heb 2 paarden, eentje is bijna altijd kreupel, dus rijden we de ander maar te veel.'.
Klinkt misschiene erg hard wat ik nu ga zeggen, maar denk je niet dat je paard op deze manier, ook kreupel gaat lopen (overbelasting)? En ook geestelijke problemen gaat krijgen?
Ik dacht, wat Carola ook al zei, dat mijn paard zwaar in training stond, die heeft namelijk ook geen wekelijks terugkerende rustdag, misschien 1 x in de 2 weken, maar soms nog niet eens. En we maken er veel kilometers per week, en rijden daarnaast ook intensief in de bak.. maar dit....
Sorry

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 20:04

hmm.... dit paard vangt niet alles op wat mijn pony eerst deed hoor! we hebben geen mogelijkheid om meer op buitenrit te gaan! ga absoluut niet in m'n eentje en ik rijdt alleen s'avonds dus dan gaat niemand mee! mijn moeder kan alleen met een groep omdat ze nog niet ver genoeg is om bijv met z'n 2en te gaan.

thehorsefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:18

Sorry hoor maar ik ga toch meerenteels mee met de anderen.
Zo iedere dag gereden worden en nooit eens 1 dagje vrij ?
Dat lijkt me wel wat veel !
Ik vraag me af waarom je een bijrijdster hebt ?!?
Maak van 1 dag toch iets bijzonders...
Zoals longeren,laten lopen door de paddock,een mooie wandeling,...

Dit is mijn planning:(ik ben niet altijd even strikt hoor)
-maandag:vrij
-dinsdag:privéles 30min of gezamelijke les 1uur
-woensdag:longeren 1 uur
-donderdag:alleen trainen 1.30uur
-vrijdag:loslaten in Paddock 30-45min
-zaterdag:gezamelijke les 1uur of wandeling 2uur
-zondag:springles of als er geen springles 1.30uur is wandeling van 2uur

Mijn schema is mischien niet zo zwaar,maar mijn paard kan gemakkelijk 3uur lopen

Ik wil niet kritisch doen hoor,maar je vroeg gewoon meningen en hier heb je de mijne Party!!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:49

Citaat:
maandag: 9.30-10.30 (moeder rijdt B nivo)
priveles dressuur: 17.00-17.45 (ik op M1 nivo)

dinsdag: caroussel 21.00-22.30 (moeder)

woensdag: priveles dressuur 9.00-9.45 (moeder)
pensionles 20.00-21.00 (moeder)

donderdag: pensionles 20.00-21.00 (ik)

vrijdag: bijrijder pensionles: 12.00-13.00 (B nivo)
ik springpriveles: 16.00-16.45 (tot 1m 35)

zaterdag: 12.00 pensionles (ik)

zondag bijna altijd wedstrijd en ander los buitenrit of iets anders. in de zomer wordt veel dressuur voor een buitenrit ingeruild.

Ik vind dit ook geen geschikt schema.
Niet omdat het te zwaar oid zou zijn, dat ligt gewoon aan het paardje en zn conditie ed.

Maar ik heb gezocht na het gewone rijden, maar dat kon ik nergens vinden (of was dat maandag ochtend? maar dat zou dan de enigste keer zijn) en nergens een rustdag.
Snap niet waar je het vandaan haalt dat een rustdag niet goed is.
Waarom hebben al die mensen dan een rustdag?

Vraag me trouwens af hoe oud het paardje is en hoelang al bij jullie, wanneer ze ingereden is en hoe dat toen ging.

En het is alleen maar les les les.
Dat is toch niet leuk.
Verklaren ze je niet een beetje voor gek op jouw stal?
Sorry dat ik dat zeg, maar als iemand dat deed die ik ken, die bij mij op stal staat oid, zou ik dat ook zeggen.
Andersom ook bij mij.

Ik snap ook niet waarom je een eigen paard heb als je te onzeker bent om alleen te rijden.
En het is dus eigenlijk niet jouw paard, maar die van je moeder?

Citaat:
mijn moeder kan alleen met een groep omdat ze nog niet ver genoeg is om bijv met z'n 2en te gaan.

waarom heeft ze dan een eigen paard?
zelfs als er een ervaren iemand bij is niet?
als je een eigen paard hebt, vindt ik dat je toch wel iets meer ervaring moet hebben.

als ik trouwens voor het eerst een buitenrit zou gaan maken, zou ik liever met zn 2en gaan dan met een hele groep, maargoed, daar gaat het niet om, ik rijd nl de meeste tijd alleen buiten.
en met een groep gaat het wel ineens goed?

ik vind het erg vaag.
een paard heeft soms een dagje rust nodig, maar vooral afwisseling.
en als maar lessen en doen wat de instructeur wil, is echt geen afwisseling, als is het de ene keer carrousel, en de andere keer springen of dressuur.

over de bijrijder zeg ik niks, dat moet je zelf weten.
tja, een paard door drie verschillende mensen laten rijden moet je ook zelf weten, op een manege gaat het er vaak velen malen erger aan toe.

maar ik zou het geen leven vinden, niet voor mij, maar vooral en zeker niet voor mn paardje.
en als ik zondags wedstrijden zou hebben (=intensief) zou ik de andere dag rustigjes (buitenritje oid) aan rijden zodat ze niet stijf zou worden en de dag daarop een dagje rust geven zodat zij zich ook weer kan herstellen, net zoals na een zware buitenrit/training of les of what ever.

kheb geen schema wat ik elke dag doe, wat en wanneer zie ik vanzelf wel.
en als mensen paarden delen, kiezen ze vaak verschillende dagen uit.
en ik zou zeker zelf niet 2 lessen op 1 dag willen.
2 keer rijden (trainen of iets rustigers) op een dag kan best wel eens een keertje, maar voor mij niet te vaak.
en meer voor afwisseling zorgen, behalve zondag nog een keertje naar buiten of longeren of gooi haar gewoon los in de bak en ga dan spelen.
waarom zoveel les?
als je niet zeker van jezelf bent, begin dan er niet aan.
het is steeds en en.
en pension en prive les voor dezelfde persoon (zie dinsdag) waar is dat voor nodig?
alles is gewoon dubbel op,
ik snap echt de ballen van jouw scheme, waarom zou dat moeten?

of het beter voor het paardje is?
nergens bewezen, alleen maar makkelijker voor diegene die allemaal willen rijden, nouja rijden, lessen.

amberiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 21:50

ik vind het ook wel een erg strak schema maar mijn schema is ook niet licht maar dat weet ik niet ik denk ook dat het met leeftijd te maken heeft wand een jong paard heeft een ander schema nodig dan een paard van een ouderen leeftijd mijn schema is
iwan( 9 jaar m2 dressuur )
macho ( 5 jaar l2 dressuur )
feierstern ( 6 jaar b dressuur )
maandag
iwan middag los avond gewoon rijden
macho middag los avond les
feierstern middag longeren avond les
dinsdag
hebben ze allemaal vrij omdat ik dan moet werken
maar macho loopt dan wel met me moeder een half uur en feierstern word gelongeert iwan loopt gewoon in de wei
woensdag
iwan middag los of longeeren avond les
macho midag rijd me moeder hem een uur en ik een half uur
feierstern middig los avond les
donderdag
iwan middag los springen avond half uur rijden
macho middag longeeren avond les
feierstern middag longeeren avond rijden
vrijdag
iwan longeren avond los
macho middag moeder rijdt uur avond springen
feierstern middag springen avond les
zaterdag
iwan les
macho les
feierstern les
zondag
wetstrijden maar ik probeer wel de anderen paarden er voor of er na te rijden het paard dat wetstrijd loopt heeft wel de volgende dag vrij
maar paardje heeft je paard dan geen vrij als hij wetstrijd heeft gelopen
maar krijgt hij ook geen weekje vakantie in de zomer mijn paarden meestal wel

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:26

Een aantal mensen zegt hier dat deze hoeveelheid rijden geen kwaad kan en dat ben ik op zich wel met ze eens. Waar ik een beetje moeite mee heb is dat het allemaal lessen zijn. Lessen zijn veel intensiever dan gewoon rijden, ook al train je nog zo hard. Daarnaast is er geen afwisseling door een longeerdagje, een buitenrit of een rustdag.

Op zich kan je een paard best twee keer op een dag bereden worden maar deze intensiviteit van lessen is toch wel wat veel.

Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je er niet zonder begeleiding op durft omdat je bang bent iets te verpesten. Je hebt al een half jaar vrijwel dagelijks les en rijdt L2 las ik ergens anders. Dan ben je toch wel in staat om te rijden zonder instructrice. Het gevaar is dat je nu te veel gaat leunen op je instructrice en daardoor te weinig eigen rijstijl ontwikkeld.

Ik wil je niet bekritiseren maar vraag me simpelweg af waarom je niet zonder instructeur wilt rijden.
En als ik me dan toch aan het afvragen ben Lachen Waarom zet je dit schema hier neer met de vraag "Zo goed". Wat was je bedoeling daarmee?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 08:58

over die lessen: je rijd gewoon voor jezelf in de pensionles en ondertussen worden er aanwijzingen gegeven. zoals nu heb ik zondag wedstrijd, maandag alleen met mijn andere paardje op het land en zondag weer wedstrijd. woensdag ochtend een buitenritje. en dan de zondag daarna carrousselwedstrijd. ook ga ik vaak buiten uitstappen (klein buitenritje van 10,15min stappen)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 17:46

Wat voor doel heb je met een schema... Een goede opbouw? Voldoende afwisseling? Voldoende beweging?

Mijn pony heeft niet echt een vast schema. Op maandag en donderdag rijdt meestal mijn bijrijdster in de bak (beetje dressuur en soms een sprongetje) op zaterdag en/of zondag meestal een buitenrit en tussendoor nog met mij een keer of twee trainen. Af en toe wandelen en als ik moe ben of mijn pony stijf wat meer longeren.
Ik heb niet veel les, 1x per twee weken, en meestal pas ik mijn rijden aan aan hoe mijn pony aanvoelt. Met les gaat dat meetal minder.

alf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:40

ik zou je paard op sommige dagen 2 uur rijden en hem dan een rustdag geven als je geen wedstrijd hebt.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 19:07

Ik zelf vind het een beetje teveel.
je zou het denk ik zelf ook niet fijn vinden de hele week door naar school/werk tegaan zonder een of 2 rustdagen.
zelf zou ik er een rustdag bij doen.

alf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 21:37

Margreet schreef:
Lichamelijk welzijn is niet het enige dat telt.

wat telt dan wel? (dis ff op de naam van m'n broertje, maar ik ben paardje!)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 07:34

alf"]
[quote="Margreet schreef:

[/quote]

hmm, geen antwoord he?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 08:18

Lichamelijk welzijn is niet het enige wat telt... bedoelt Margreet volgens mij mee dat geestelijk welzijn ook zeker zo belangrijk is.

Staat je paard in Almere? ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig om eens te kijken naar een paar dgn van de training die die krijgt.

Voor mijn paard zou dit niks zijn, tenminste niet als je 2x langer dan 30 minuten rijdt per dag. Niet vanwege de zwaarte maar meer omdat hij zich snel verveeld en korte trainingsessies beter werken... klaar is klaar en braaf is braaf....
dan kan ik hem meer aan het werk zetten (zo'n soort vervelen is het niet), maar het is eerder dat hij geestelijk leeg zou raken en daardoor met minder plezier en inzet een andere dag zou werken, hij zou het wel doen, daar niet van.

Zoals mijn normale trainingschema eruit zag (paard is nu net herstellende blessure)
-maandag; rijden
-dinsdag; rustiger rijden voorbereiden op rustdag
-woensdag; rustdag
-donderdag; longeren
-vrijdag; rijden
-zaterdag; prive les dressuur
-zondag; longeren of rijden

Daarbij probeer ik ook een dag in te plannen om bijvoorbeeld een uur (of langer) te poetsen en knuffen, acupressuur en aan de hand grazen...
dat heeft altijd een zeer positieve uitwerking.

Nieuwe oefeningen pakt hij ook beter op met een dag rust/longeren er tussen.

Buitenritten rij ik als de mogelijkheid zich voordoet, rij namelijk niet in mijn eentje buiten.
Het rijden qua tijd is vaak verschillend, rij niet op een klokje, als het goed gaat en ik kan alles oefenen wat ik wilde dan ben ik vaak sneller klaar dan als we een bokkepruik op hebben Knipoog

Verder staat mijn paard dagelijks buiten, tenzij heel slecht weer, maar dan meestal een uurtje of 6.

Verder maakt het niet uit wat mensen 'geloven', mijn paard is met recht het 'vrolijkste' paard op stal Haha! (zijn bijnaam) en zal zich nooit van je afkeren of zijn oren wegdraaien....
Soms hoor ik dat de stalhulp graag zou willen dat hij minder knuffelig is op de vroege ochtend *LOL* maar ik ben gek op mijn knuffelknollie!
Laatst bijgewerkt door orri op 28-04-02 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 08:25

Persoonlijk geloof ik niet in 'rustdagen' voor een paard. Mijn paard rust nl. al 23 uur per dag.
Ik vind echter wel dat het werk van dit paard erg saai is, en daar zou ik dan wat meer variatie in aan willen brengen. Bijvoorbeeld door longeren in te voegen, en/of springen, en/of buitenritjes.
Maar een paard zeven dagen per week laten lopen, vind ik echt niet erg. Doe ik met de mijne ook vaak. Ik heb zelfs het liefst dat ze twee keer per dag gereden worden, helemaal in het winterseizoen als ze niet het land op gaan. Als ze wel buiten staan trouwens ook, dat scheelt een hoop gedonder met grasbuiken enzo. Maar 'vrije dagen'.... nee, daar geloof ik niet in voor een paard. Een paard is een loopdier, en geen mens dat 9 uur per dag zich op kantoor uit de naad werkt en daardoor een rustdag nodig heeft om weer op te laden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 20:20

paardje"]
[quote="alf"][quote="Margreet schreef:

[/quote]

hmm, geen antwoord he?
[/quote]

Nee, ik ben niet dag en nacht aan het bokken nee, heb ook nog wel eens wat anders te doen.

Orri had gelijk, ik bedoelde dat geestelijk welzijn minstens net zo belangrijk is. Kun je dat zelf niet bedenken?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:27

limmie"]
[quote="paardje schreef:
over die lessen: ik zondag wedstrijd, maandag alleen met mijn andere paardje op het land en zondag weer wedstrijd. woensdag ochtend een buitenritje. en dan de zondag daarna carrousselwedstrijd. ook ga ik vaak buiten uitstappen (klein buitenritje van 10,15min stappen)

volgens mij moet het dinsdag zijn Pling
[/quote]

sorry, bedoel ik, maar nu is het veranderd (mijn wedstrijd was afgelast.) vandaag alleen gestapt en morgen normaal schema dinsdag wedstrijd en woensdag ochtend een kleine buitenrit als het weer meezit (geen prive, maar 's avonds wel)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 20:28

Margreet"]
[quote="paardje"][quote="alf"]
[quote="Margreet schreef:

[/quote]

hmm, geen antwoord he?
[/quote]

Nee, ik ben niet dag en nacht aan het bokken nee, heb ook nog wel eens wat anders te doen.

Orri had gelijk, ik bedoelde dat geestelijk welzijn minstens net zo belangrijk is. Kun je dat zelf niet bedenken?
[/quote]

nee, dat kon ik niet bedenken!

orri ik vind het best als je een keertje komt kijken hoor Haha!