Hoe vaak vetten jullie in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:56

je kan beter zadelzeep gebruiken. niet met teveel water, dan wordt het leer sponzig. als alles soepel is, ga je over op olie. niet dat dikke vet, dat verzadigt het leer (hoewel dat wel lang kan duren, in zo'n vaart loopt het niet).

ik doe het wanneer het nodig is. als ik iets nieuw koop, maak ik het eerst helemaal goed zodat het lekker soepel en zacht wordt. gewoon een lekkere lik uit mijn blikje zadelzeep, en dan helemaal inmasseren. zo hab ik van mijn shet's nieuwe hoofdstelletje van 25 euro een heuse kieffer kwaliteit gemaakt. ik heb geen vast moment, dus niet één keer per maand oid. in de zomer doe ik het vaker. het wordt dan intensiever gebruikt, en de lucht is droger. 's winters is de lucht meestal al vochtig genoeg.
ik heb een antiek westernzadel, dat helemaal soepel is. het is ook al flink aan het verslijten, daarom olie ik het niet teveel. dan blijft het leer steviger. daarbij is het al suprefijn leer van zichzelf, dus het hoeft ook niet zo vaak.
verder hou ik al mijn tuig goed bij. mijn leren laarzen (geen echte rijlaarzen), mogen niet gevet worden, dan blijven ze niet waterdicht. door het vet laat de lijm tussen de buitenkant en de waterdichte voering dan los. ik spuit ze regelmatig in met leerspray.
ook een tip voor rijlaarzen???
dat doe ik ongeveer één keer in de drie weken. het moet wel zo vaak, omdat ik er nu veel mee door de blubber bagger. dat doe je met een zadel niet natuurlijk.

ik vind het heerlijk om te doen, lekker je spulletje mooi maken. maar te vaak is ook niet goed, dus ik hou me in. halsters heb ik niet van leer, maar als ze vies zijn van het huidvet gaan ze in een badje zonder zeep.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:22

nieuw leer doe ik elke week ofzo een keertje, tot het lekker soepel is. Daarna doe ik het gewoon af en toe. Mijn laarzen doe ik met zwarte laarzencreme, gewoon als ze dof zijn. Mijn zadel is kunststof, dus die hoeft niet.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:25

Ik vet mijn eigen tuig te weinig in maar, als ik het doe , doe ik 't goed
Het knapt er altijd zo lekker van op

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:50

me zadel 1x per 3 weken, en me hoofstel, en kleine dingetjes echt iedere zondag (kan ik niet, doe ik het maandag of dinsdag).
(maar gelukkig is 1 van me zadels van kunststof).

Anoniem

Re: Hoe vaak vetten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:17

Pfft, eens in de zoveel tijd als het uitkomt
Aangezien we met 2 nog onbeleerde Friezen voor
zowel kar als zadel staan heeft het tuig onderhoud
hard nodig en is er vaak een dag dat we zeggen
'Ehh, invetten zou geen kwaad kunnen?' M'n zadel
doe ik eens in de 2 weken/maand.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:28

Te weinig.
Zadel 1 keer in de paar maanden denk ik. Hoofdstel ook, soms iets vaker als ik even niets te doen heb, dan haal ik er een lapje met vet over.

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:34

ik haast niet
afentoe mijn hoofdstel...
zadel hoeft niet..(is van kunststof)
en halsters zijn ook niet van leer.....

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:36

1x in de 2 maanden

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:15

dan droogt je hoodstel toch helemaal uit??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:41

ik heb 2 zadels, 2 hoofdstellen en een tuig dat gevet moet worden.. en ik heb er gewoon echt geen tijd voor ik doe het dus veel te weinig, behalve in de zomer..
zeker niet vaker dan eens in de 3 maanden, maar vooral met het tuig ben ik zoo lang bezig!
Gelukkig is het wel goed leer allemaal, dus het droogt niet zo snel uit en voelt nog lekker soepel aan.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:46

Ik vet nooit... dat wordt allemaal voor me gedaan voor iedere wedstrijd wordt alles gevet en schoongemaakt ((maarreh.. k doe zelf ook nog wel dingen hoor...))

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:19

Mijn hoofdstel 1 keer per maand,maar tussendoor spuit ik wel is wat spul uit zon fles voor ook zadelonderhoud.

Mijn zadel onderhoud ik eens in de 2 weken

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:24

Zo ongeveer 1x in de 2 maanden ..
Een beetje te weinig maar ik vind het altijd zo'n rotklus, eerst een heel mentuig dan nog een hoofdstel en zadel..
Meestal doe ik het wat vaker in de zomer omdat ik er dan meer op uit ga met de koets en het tuig dus ook sneller vies van het zweet wordt.
Ik doe trouwens altijd eerst zepen en daarna vetten..

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:10

Ik doe het alleen als ik er zin in heb
Want ik vergeet het altijd en als ik er weer eens aan denk en heb verder niks te doen dan is dat zeker het eerste wat ik doe
Zo'n stom klusje is het nou ook weer niet

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 23:12

Hahah somige mensen vinden 1x in de 2 maanden te weinig! Als ik dat doe ben ik al heeeel trots op mezelf! Heb zo'n hekel in dat werk! Dan mest ik nog veel liever uit! Alleen me leren rijlaarzen vet ik om de 5 weken in, maar daar doe ik ook niet zo heel lang over! Eigelijk over me zadel ook niet omdat er veel suede inzit,,,, Maar zoals ik al zei! IK heb der ZO'N hekel aan!

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 01:15

maak je niet druk maak je niet druk!!!!!

vetten hoeft niet iedere maand, 1 keer in het half jaar is eigenlijk altijd voldoende. te veel vet is zelfs slecht voor je tuig.
beter is om regelmatig (ongeveer 1 keer in de 2 weken) je tuig schoon te maken met zadelzeep, de zepen van tegenwoordig, maken niet alleen schoon maar voeden het leer ook, waardoor vetten en olien bijna overbodig wordt. door te veel vet, wordt het tuig slap en zet het uit. bij olie gebeurt dit nog sneller!
door het gebruik wordt je leer lekker soepel, wanneer je het weinig gebruikt heb je eerder de kans op uitdroging.

en vet voor je LERENlaarzen is gewoon weg slecht, het maakt het leer dof en al gauw te vet, maak het liever zuiver met lauw water of een speciale cleaner van petri liever ook geen zadelzeep! daarna behandel je het met wax of met schoenpoets.