jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevroren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:37

de mijne gister ook in de (hobbelige)bevroren paddock. Terwijl de meeste alleen maar in molen mochten.... Verder nog ca 30min gereden, bak was hard maar wel redelijk vlak

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:16

Als die van mij er elke dat uit komt in de bak (zand) en het is hard gevroren gaat ie ook het land op, want dan zijn ze minder gek als ze er elke dag uitkomen, en dan doen ze wel voorzichtig.
Maar als ie een paar dagen binnen heeft gestaan blijft ie ook binnen, want dan zijn ze veel gekker, en is het ook gevaarlijker.

Allejandro

Re: jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:16

Jep, 24/7

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 18:50

de mijne staat nu moederziel alleen op de plaat, hij is wel zo slim dat hij op de betonplaten blijft en niet over het hobbelige maanlandschap gaat rennen.

Ik heb zondag de bak nog even vlak getrokken en daar spelen zelfs paarden met ijzers met elkaar, rijden kan niet, want het is keihard, maar een uurtje spelen kan prima.

Paarden op ijzers hebben bij ons nu box arrest, de mijne heeft geen ijzers, dus die mag wel naar buiten

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:07

mijn paardje loopt gewoon onder elke weersomstandigheden op de wei..
aan het begin ligt veel bagger en omdat het van dte voren zo nat geweest is, zijn ze hierin weggezakt, waardoor het nu het hard is nogal irritant loopt voor de paardjes...aan de hoeven zie je ook wel dat het niet heel best is, maar goed dat zijn een paar stappen en dan staan ze gewoon op het vlakke land...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:16

Vandaag heerlijk op de wei geweest, wel ff gek gedaan, maar ging prima, ook al hebben ze ijzers, geen glijpartijen o.i.d.
Vooral onze 2 shetten hadden ff de kolder in hun kop, mooi gezicht.
Normaal staan ze thuis, buiten met een inloopbox, maar wanneer het kan/mag gaan ze s'middags het land op.
Het is wel een huurwei, en het water is eraf, maar we doen het hooguit 1 of 2 keer per week voor een middagje, dus dat gaat best........

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:41

dus ook al hebben jullie paarden vierkant ijzers, ze mogen evengoed naar buiten ook in de sneeuw?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:44

toen die van mij nog op ijzers liep, een paar jaar geleden wel, want ik liet er voor het sneeuwseizoen begon al sneeuwzooltjes tussen zetten, je kunt maar voorbereid zijn....... een paard 24/7 op stal zal bij mij nooit voorkomen!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:45

en zonder sneeuwzooltjes kan het dan niet?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:58

jaqwl hoor, mar als er sneeuw ligt, gaat de sneeuw in de ijzers ophopen en dan moet ie op die klompen ijs lopen, is niet zo fijn.....

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:19

Mijn verzorgpony's staan 24/7 buiten dus ook als het gevroren heeft.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:29

Mijn eigen paarden gooi ik wel iedere dag in de paddock.De paarden van mijn klanten doen het met deze harde bodem zelf.Ik ga het risico niet lopen dat ik het paard van een van mijn klanten buitenzet en het zichzelf blesseert.Wel heb ik een ponytje dat ik 3 jaar geleden gekregen heb die een probleem heeft aan de kogel die lekker binnenblijft.Ben veel te bang dat ze zich verstapt op de ongelijke grond.De meiden die haar verzorgen gaan dan lekker met haar stappen aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:29

Die van ons gaan iedere dag op de wei .Weer of geen weer.Maar het valt me op dat als de grond slecht is ,zelfs de jaarlingen niet gek doen.Ze lopen dan gewoon naar hun hooi en gaan eten in plaats van het crosrondje ,wat ze doen bij een ontdooide grond.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:15

lekker naar buiten het land op....ze kijken echt wel zelf uit waar ze lopen.

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:16

Ja, mijn paard gaat gewoon in de weide. Hij weet zelf echt wel hoe ver hij kan gaan en kijtk zelf wel uit.
Buitendat is mijn paard een ontzettende druktemaker die dolgraag naar buiten wilt dus heb ik liever dat hij buiten in de weide staat met een harde ondergrond dan dat hij de stal afbreekt met als gevolg misschien wel zeer ernstige verwondingen.

Bovendien is een paard een buitendier

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 23:20

die van mij gaan ook gewoon buiten als het gevroren heeft, ze gaan enkel 's nachts binnen.
En ze zijn wel voorzichtiger als het gevroren heeft, dan is een drafje goed genoeg

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:15

Ja hoor, ik gooi Thunder elke dag naar buiten, weer of geen weer, blubber of keihard, hup eruit!
Hij haat stal en wil graag zijn wei in, hij weet wanneer het erg gald of hard is en is dan supervoorzichtig, ik doe dit al anderhalf jaar en hij is nog geen dagje kreupel geweest

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:21

De rijpaarden gaan gewoon een paar uurtjes naar buiten, zoals altijd.

De jonge paarden staan gewoon dag en nacht buiten, afgewisseld gaan ze af en toe even een nachtje naar binnen, op dat maanlandschap gaan ze niet snel liggen met deze kou.
We hebben ze nu met die hele harde grond ook even op vlak land gezet, want ik vind het wel erg link. Hun eigen opgeruide, omgeploegde modderland is nu echt vol met gaten en bergjes.
Maar zodra de dooi inzet gaan ze weer naar hun eigen speeltuin..
Want we willen deze twee stukken die nog mooi vlak zijn wel zo houden voor het voorjaar, wanneer hun eigen speeltuin gerold en gezaaid wordt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 09:53

Mijn paard staat dus vierkant op ijzers en 24/7 buiten. Dus ook met sneeuw. Hij heeft geen sneeuwringen. Maar hij loopt prima in de sneeuw. Die sneeuwklompen heeft hij eigenlijk geen last van, die vallen er bij hem vanzelf weer uit voordat ze erg groot worden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:13

Memuska gaat sowieso elke dag in de wei. Ze kijkt zelf wel uit en met zo'n harde ondergrond blijft ze vaak spontaan binnen staan.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:54

Jups, elke dag gaat Chriss de wei op, dus ook vandaag en gister en anders wanneer het vriest of sneeuwt of wat dan ook.
Alleen als het bar slecht weer is (zowat de hele dag hagelbuien, zeer harde wind-> vallende takken of onweer oid) gaat ze wat minder lang naar buiten.
Een paard 24/24 op stal (uitgezonderd de tijd als hij/zij bereden wordt oid, hooguit 2 uurtjes dus gemiddeld) vind ik niks en mijn paard ook niet.
Als ze dan wat hoort, laat zij ook meteen van zich horen (vergeet mij niet, vergeet mij niet, ik sta nog op stal ).
Ze past haar manier van lopen (en rollen ) wel aan aan de omstandigheden.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:25

Chrystal-gek schreef:
Jups, elke dag gaat Chriss de wei op, dus ook vandaag en gister en anders wanneer het vriest of sneeuwt of wat dan ook.
Alleen als het bar slecht weer is (zowat de hele dag hagelbuien, zeer harde wind-> vallende takken of onweer oid) gaat ze wat minder lang naar buiten.
Een paard 24/24 op stal (uitgezonderd de tijd als hij/zij bereden wordt oid, hooguit 2 uurtjes dus gemiddeld) vind ik niks en mijn paard ook niet.
Als ze dan wat hoort, laat zij ook meteen van zich horen (vergeet mij niet, vergeet mij niet, ik sta nog op stal ).
Ze past haar manier van lopen (en rollen ) wel aan aan de omstandigheden.

heeft die van jou ook ijzers?

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:35

Nee, wel gehad.