paard in box van 3x3?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:41

Sjuimpje schreef:
mirgino schreef:
er was iemand die zei dat als de box te klein is het paard onder de mest zit!

Doel je op mij?
Dan heb je mijn post niet goed gelezen, ik heb gezegd dat ik een uiterst schoon paard heb welke door zijn grote stokmaat de hele stal nodig heeft als hij languit wil liggen, hierdoor ligt hij dus ook nog gedeeltelijk in de mest, ook al mest hij altijd tegen de achterwand aan.
In dit geval ligt het dus wel aan de grote van de box.

en ik bedoel hiermee,dat mijn kleine pony in een box van 3x3 dus ook te weinig ruimte heeft om schoon te blijven.
de box is ruim zat maar toch is ze altijd smerig,en ook zij mest het meest achterin

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:56

Mijn paarden (2) van rond de 1.65 staan in een box van 3 bij 2,5.
Mijn hengst heeft daarbij wel een bovenluik naar buiten en naar binnen openstaan. De stallen blijven goed schoon, maar ze zijn daar dan ook erg zuinig op.
Omdat de stallen niet zo groot zijn, staan ze van 8 tot 6 buiten waar ze hun hooi eten en veel ruimte hebben. Ze verwonden zich nooit in de stal en kunnen gelukkig wel languit liggen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:59

onze ijslanders (tussen 1,30 en 1,40) staan de hele dag buiten en 's nachts op stal.
De stallen zijn 3,5 bij 4,5...
volgens mij hebben wij verwende paarden!

DubbelFun

Re: paard in box van 3x3?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:01

Omdat een standaardbox nu eenmaal 3x3 is houdt dat niet ook per definitie in dat dat de juiste maat is voor een paard.
Omdat een paard er in kan staan is geen reden om te denken dat het dan ook groot genoeg is.

Idd wordt er vaak uitgegaan van de stokhoogte x 2. Voor een paardje van 1,50 is zo'n box dus groot genoeg. Een paard van 1,65 zou in een box van 3,25 horen etc.
Natuurlijk is het niet logisch dat een pensionhouder stallen heeft met verschillende maten, maar voor het paard zou het eigenlijk wel moeten.

Vooral voor grote paarden in een te kleine boxen ontstaat er nl meer belasting op de benen als ze rond hun eigen as moeten draaien, waar een kleiner paard gewoon een klein rondje kan lopen in zijn stal.

In het kader van dierwelzijn kan ik me indenken dat pensionhouders/maneges hier in de toekomst op aangesproken gaan worden.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:01

Het past wel...maar ik zou hem er niet dagen in laten staan.
Gewoon s nachts op stal en overdag in de wei/paddock kan wel. Vind het anders wel een beetje zielig..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:05

maar als de stal nu 3 x4 is, is dagen erin aten staan dan niet zielig?

niet als aanval op jou hoor, maar meer van dit soort reacties lees ik hier

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:07

Misschien een rekensommetje erop los laten met een factor waarin elk uur op stal in m2 wordt omgerekend en die toevoegen aan de berekening van schofthoogte x 2

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:09

Sugarmiss schreef:
Misschien een rekensommetje erop los laten met een factor waarin elk uur op stal in m2 wordt omgerekend en die toevoegen aan de berekening van schofthoogte x 2

de boerderijen met tientallen hectaren zijn helaas niet te betalen.
Is je paard elke dag naar buiten op toch een goedkopere oplossing

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:10

Als mijn rekensommetje 'wet' zou worden zouden er iig meer paarden vaker/langer buiten komen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:11

Mijn vorige paard van 1.70 meter stond ook in een 3x3 stal (dat is de maat van eigenlijk al onze pensionstallen). Op een gegeven moment werd mij door de dierenarts geadviseerd om hem in een grotere stal te zetten, omdat hij te weinig ruimte had om in zijn volle lengte om te draaien (hij was behoorlijk lang gebouwd). Hij had ook artrose in zijn hals, en kwam soms "op slot" te staan, en dat kon zeer wel veroorzaakt worden doordat hij zich moest inschuiven om te kunnen omdraaien.
Ik moet zeggen dat hij zich zichtbaar veel fijner ging voelen toen hij naar een 4x4 box mocht (de enige bij ons op stal). Ondanks dat heb ik hem uiteindelijk als gevolg van zijn halsprobleem toch moeten laten inslapen, maar heeft hij de laatste maanden in ieder geval de ruimte gehad.

Mijn dierenarts zei ook dat veel van de halsproblemen bij paarden opgelost kunnen worden door de dieren groter te stallen.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:19

wij hebben een wei die de zomermnd open is.
maar we moeten daarvoor wel 15min aan de hand lopen over de busbaan.
voor mij geen probleem en voor veel stalgenoten gelukkig ook niet.
maar,er staan al zo 5 paarden die nooit op de wei komen.
daar hebben de eigenaren zo hun redenen voor
die zijn van; te ver lopen daar heb ik geen tijd voor[mesten duurt net zo lang]
mijn paard kan niet bij anderen in de wei
ik wil niet dan mijn paard gewond raakt
en hij kan niet tegen zoveel gras

nou ik loop lekker vooral in de gewennings week heen en weer
maar mijn paardje mag lekker op de wei tot dec,daar hoort ze!
ze moet lekker dag nacht kunnen lopen en grazen en niet in een bloedhete stinkende stal staan.

en het dan raar vinden dat het paard rare dingen gaat doen op stal,de mijne staat vanaf dec binnen en komt er 2 x p/d uit en heeft ook ` fijne` gewoontes opgedaan.
en dat terwijl haar box met speeltjes is behangen.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:24

die van mij is 1,68 en die staat in een stal van 3x3 met weefrek
Kan best

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:34

@Applelove: misschien de post van Odin nog even goed doorlezen

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:10

Ik zou liever ook een grotere stal hebben voor mijn paard van 1.64. Ze staat momenteel in een binnenstal van schat 3 breed (zeg maar de voorkant) x 2,5 diep. Dit is een gewone standaardtraliebox met aan de voorkant een opening. Er zijn op stal nu ook boxen vrij die aan de voorkant dicht zijn en een halve meter breder schat ik dus 3.5 x 2.5. Heb er toch voor gekozen om haar in die open box te laten want vind dat dichte aan de voorkant zo benauwend voor een paard maar dat zal misschien mijn idee zijn. Dat halve metertje maakt qua draaicirkel ook niet uit.

Nu heeft mijn paard wel een zwakkere achterhand en vind ze niet zo lekker draaien in die stal maar goed. Ze draaid meestal om de as van haar achterbenen zeg maar. Ze komt in de winter van 12.00 uur tot 17.00/19.30 buiten en daarnaast rijd ik haar nog. In de zomer staat ze voor het merendeel 24/7 op het land, in het voorjaar/najaar gedurende de hele dag.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:48

Sugarmiss schreef:
@Applelove: misschien de post van Odin nog even goed doorlezen

er is geen grotere stal beschikbaar. En ik ga hem echt niet hele dagen op het land zetten 2 uur oke maar geen hele dag. Als ik een grotere stal wil hebben zal ik toch echt moeten verhuizen. Dat gaat te ver!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:52

gouda schreef:
. Dat halve metertje maakt qua draaicirkel ook niet uit.

Nu heeft mijn paard wel een zwakkere achterhand en vind ze niet zo lekker draaien in die stal maar goed. Ze draaid meestal om de as van haar achterbenen zeg maar. .
Hoelang wil jij nog met je paard doen

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:01

normale maat, die van ons staan ook in een 3x3! ruimte zat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:03

irene85 schreef:
Ik dacht ook dat 3x3 een normale stal maat is....

2 x de stokmaat. Dus 3 x 3 is voor een pony van 1.50 net aan.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:07

Noeki schreef:
Haha nee!!!
Tenzij het paard vaak op land staat !

Een stal van 3x3 is groot genoeg hoor. Mijn kwpn ruin van 1.72 staat er ook in, evenals mijn kwpn merrieveulen. HIj kan er zelfs languit in liggen en rondjes lopen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:09

Als we nu allemaal weer gaan lopen roepen dat de aarde plat is , zou die het dan ook weer worden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:12

Iris_panta schreef:
Noeki schreef:
Haha nee!!!
Tenzij het paard vaak op land staat !

Een stal van 3x3 is groot genoeg hoor. Mijn kwpn ruin van 1.72 staat er ook in, evenals mijn kwpn merrieveulen. HIj kan er zelfs languit in liggen en rondjes lopen.

Vast

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:13

Toch blijf ik erbij
beter een stal van 3x3 en de hele dag buiten
dan een stal die zogenaamd groot genoeg is voor zijn stokmaat, maar dan 23 uur per dag op stal.

x_Irisje_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:15

Ik loop hier geen dingen te verzinnen hoor. ELke avond ligt mijn paard languit in zijn stal. K zal s even een foto zoeken. Goed iedereen zijn eigen mening. Maargoed die van ons komen ook buiten. Een paard dat soms weken op stal moet heeft idd een grotere stal nodig.[/quote]
Laatst bijgewerkt door x_Irisje_x op 19-01-06 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:16

Zal ik er eens een klein rekensommetje aan wagen (correct me if i'm wrong het blijft tenslotte giswerk )
Paard is schoft tot staart 1,70, komt een hals bij van 80 cm = 2,50
Hoofd mag je toch ook wel 60 cm boor rekenen = 3.10

In ontspannen houding kan je paard dus NOOIT in een stal van 3x3 liggen of staan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:18

runningkawa schreef:
Toch blijf ik erbij
beter een stal van 3x3 en de hele dag buiten
dan een stal die zogenaamd groot genoeg is voor zijn stokmaat, maar dan 23 uur per dag op stal.

23 uur op stal vind ik paardonwaardig. Voor mij geen discussie mogelijk op dat punt.