Wanneer ben je te zwaar voor een paard ? :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Re: Wanneer ben je te zwaar voor een paard ? :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:16

hoe zwaar een ruiter mag zijn, is van meerdere factoren afhankelijk.
de bouw van het paard is er één. als je kijkt nr de bouw, let dan niet alleen op de rug maar ook op de gewrichten in de benen.
een paard met brede, sterke gewrichten kan meer hebben.
en een lange rug is minder sterk dan een korte rug.
daarnaast is de vorm belangrijk.
een normale, mooi vloeiende rug kan meer hebben dan een holle rug.
een holle rug zal meer doorzakken onder het ruitergewicht.
paarden die erg elastisch in hun rug zijn, veren meer door onder het ruitergewicht.
er zijn ook paarden die een normale rug hebben maar die gwn heel elastisch zijn in hun hele lichaam.
die hebben sowieso meer moeite met zware ruiters.
ze zullen meer doorbuigen in hun kootgewrichten en dat geeft ook een zware belasting.
onder paarden heb je elastieken balletdansers, marathonlopers met een hazewindbouw, explosieve springpaarden en stevige gewichtheffers.

getrainde spieren zijn naast de bouw van het paard van groot belang.
een paard moet zijn onderlijn goed bespierd hebben en makkelijk kunnen aanspreken dat hij in staat is zijn rug omhoog te drukken met het gewicht van de ruiter erop.
heel simpel gezegd gaat de rug van het paard doorveren als een ruiter erop gaat zitten.
de spieren van de onderkant van het paard, de borst- en buikspieren samen met de buigers van de heupgewrichten, moeten sterk genoeg zijn om de rug weer omhoog te duwen.
of een paard dit kan, is afhankelijk van de mate van de getraindheid en de manier waarop hij getraind is.
wil je een paard sterk maken in de rug, dan moet je hem redelijk diep rijden, maar wel met ondertredende achterbenen.
denk niet, ik ben wat zwaarder, ik ga niet intensief dressuurmatig rijden, maar ik maak lange stapritten aan een lang teugeltje.
daarmee train je de onderlijnbespiering niet goed.
ik benadruk dat het paard blessurevrij moet zijn, als je zelf een verzwikte enkel hebt en je gaat zakken sjouwen, dan voel je dat ook in je enkel.
voor paarden en pony's geldt precies hetzelfde.

een fijne ruiter is een gecoördineerde ruiter, die kan beter met zijn gewicht omgaan dan een ruiter die wat onhandiger is in zijn motoriek en een keer tegen de bewegingen in zijn hulpen geeft.
m.a.w. is niet alleen de bouw van het paard van belang, mr ook de ruiter zijn bouw en motoriek.
om te beoordelen of je nu wel of niet te zwaar bent, kun je de hulp inschakelen van iemand die dat goed kan beoordelen. bv de clubinstructeur.

zijn er mensen die echt te zwaar zijn om hun paard te rijden?
ja ze kunnen veel liefde voor hun paard hebben, maar je ziet dat het dier gwn moeite met het gewicht heeft.
die paarden kunnen hun onderlijn niet aangespannen houden en lopen niet fijn.
er is zeker een verband het gewicht van de ruiter en een verhoogde kans op rugproblemen bij het paard.

een shetlandpony kan makkelijk 50 kg dragen, een welsh B pony kan ook gemiddeld 50 kg dragen, hangt ook af van de bouw.

lodo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:23

Diedjee, je bent zeker niet te zwaar voor dit paard. Niets van aantrekken en gewoon verder zoeken.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:24

Idd, sluit me helemaal bij contessa aan

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:37

**alweer en topic**

sjors is 1.53 hoge 600 kilo wegende appie..

ik ben 189 lang en weeg 90 kilo...
..misschien ben ik te lang wel, maar ach..we zijn maar een recreatie stelletje van allebiede over de 20

Ik vind absoluut niet dat ik te zwaar ben voor sjors..kijk als ik mezelf op een arabier ga hijsen...tja dan zou ik zeker commentaar gaan krijgen
voor het plaatje:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Madelief28 op 13-01-06 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:44

Ik kan het begrijpen van alle twee de kanten. Als ik een paard zou hebben (wat is overigens niet heb) van dezelfde lengte en met weinig rugspieren ect. dan zou ik er ook niet iemand van 75 kg op laten rijden. Tuurlijk is het voor de desbetreffende persoon ook niet leuk dat de eigenaar van het paard dat heeft besloten maar het is en blijft wel de eigenaar zijn paard.

Evaliien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:02

Ik ben 1.65 en weeg 70 kilo. Ik rijd op een paard/pony van 1,45... Maar dat is dan een haflinger en die is zwaar gebouwd... Ik vind iemand niet snel te zwaar, paarden kunnen naar mijn mening veel hebben (minder natuurlijk als ze minder rugspieren hebben, zoals het paard van superwoman) maar als de eigenaar het niet wilt is het klaar toch, kan je moeilijk tegen in gaan, moet je accepteren. Als het een rank paardje is ziet het er al gauw uit of je te zwaar bent voor het paardje hoe groot die ook is... maar dat is een gevoel en als je ergens geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen! Dus ik begrijp de eigenaresse wel maar ook de TS want het is natuurlijk nooit leuk om te horen dat je te zwaar bent, (vooral als je dat naar eigen mening niet bent!)

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:04

Je bent nooit te zwaar. En als je je te zwaar vind, pak dan een zwaarder
gebouwd paard. Belg bijvoorbeeld

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:19

Ik vind het ook een totale zever van de eigenaar "kwpn'er" maarja, het is ook haar paard dus "heeft NIEMAND buiten haar wat te zeggen" dat geef ik toe dat is gewoon zo....

zelf rij ik ook op haflingers nog van oude type dus redelijk klein ronde 1m43 weeg ook 90 kilo en ik heb nog nooit gehoord dat ik te zwaar was, of aangevoeld dat ik m'n paardje in de weg zat!!

dikke dikke zever dus! ja je moet wel gevoel hebben met de bewegingen van je paard! anders zit je beiden niet goed!

dus ik kan nog blijven door gaan maar ja

trek je er NIX van aan, en zoek gewoon een ander, het enige wat je mist is een hoop zever en wie weet is het daar 10x beter....

aan de kwpn"er eigenaar(es): dit is niet beledingend bedoeld, gewoon mijn mening, mijn excuses als het je raakt... schrijf in vervolg dan in je advertentie " stekkies van meisje gevraagd voor ..."
(weet niet of het gevraagde gewicht erin stond, maar voor geval van)

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:43

Grappig, mijn man van ruim 1.85 en 95 kg wil leren paardrijden. Volgens een plaatselijke manege is zijn gewicht totaal geen probleem voor hun doorsnee paarden, en hij is ook nog eens een beginner.

Maar goed, de eigenaar beslist wie op haar paard mag rijden

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:40

Citaat:
aan de kwpn"er eigenaar(es): dit is niet beledingend bedoeld, gewoon mijn mening, mijn excuses als het je raakt... schrijf in vervolg dan in je advertentie " stekkies van meisje gevraagd voor ..."
(weet niet of het gevraagde gewicht erin stond, maar voor geval van)

Dit is echt te triest!

Misschien was ik niet degene die een advertente had gezet maar zij!?
Misschien reageerde ik dus op haar advertentie én in haar advertentie stond geen gewicht, dus heb ik dat gevraagd aangezien ik dat wel belangrijk vind.

Beetje jammer dat je zo reageerd hafjesbokker!
Daarbij als je de hele topic had doorgelezen ik tot 70 kg in mijn hoofd had - dat zijn dus geen stekkies van meiden.

Misschien dat jij je beledigd voelde dat je zo reageerde?

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:44

Laat even duidelijk zijn dat ik vind dat het Superwoman haar goed recht is om een gewichtslimiet aan te houden voor de bijrijder van haar paard, maar dat ik algemeen genomen geen moeite heb met een gewicht van 75-80 kg op een (doorsnee) paard.

Dionnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:48

Qimm schreef:
Lil0l0v3r schreef:
Ik hobbelde ook wel is met zn 2en

Koninklijk meervoud?

Zo iets

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:52

Ann schreef:
Laat even duidelijk zijn dat ik vind dat het Superwoman haar goed recht is om een gewichtslimiet aan te houden voor de bijrijder van haar paard, maar dat ik algemeen genomen geen moeite heb met een gewicht van 75-80 kg op een (doorsnee) paard.

Ik heb meerdere paarden ook een van 1.66 en daar zou ik geen probleem mee hebben als daar iemand op gaat met dat gewicht, maar om het paardje van 1.62 waar het om gaat , wil ik het niet hebben...

De manier hoe ze reageerd is de reden voor mij om voorzichtiger met haar te zijn...

Daar gaat het toch om - het luisteren naar je paard - kijken hoe ze reageerd en daar iets mee doen?!

juval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:04

ik begrijp superwoman dat zij zelf wil bepalen wie ze op haar paard wil laten rijden,
en ik begrijp de TS, dat ze niet blij is met de opmerking dat ze 'te zwaar' zou zijn.
Helaas, dus maar op zoek gaan naar een ander bijrijdpaardje! en verder geen woorden aan vuil maken.

Ik zelf ben ook van het type stevige ruiter, dus dit topic is heel interessant. Ik heb een arabier (ca 1.60) gehad, wel een stevige, maar uiteindelijk vond ik de combinatie toch niet meer heel fijn om te rijden.
Nu rijdt ik als bijrijdster op een stevige welshcob (ca. 1.50), en dat gaat prima! Ik let wel op mn rijden, niet te zwaar zitten, niet heel veel doorzitten, maar wel werken aan dressuur en rugspieren.
Ik moet wel aan mn gewicht gaan werken, ik zou graag weer de 75 wegen die de ts heeft. Maar op zich heeft het me nooit tegengehouden om te gaan paardrijden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:16

Citaat:
Helaas, dus maar op zoek gaan naar een ander bijrijdpaardje! en verder geen woorden aan vuil maken
.

idd en ook niet gaan insueren hoe het is gegaan.

De ts en ik zijn eruit en dus zitten wij niet te wachten op goedkeurend of afkeurend commentaar.....

Curly85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:47

dan is het helemaal prima, en kan er ook een einde komen aan de welles nietes discussie, in theorie zou het kunnen in praktijk wil je het niet. Klaar toch?

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:26

superwomen even nog over die pagina 2.. ik bedoelde daar jou niet mee hoor, gewoon in het algemeen..

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:38

DebbieY schreef:
superwomen even nog over die pagina 2.. ik bedoelde daar jou niet mee hoor, gewoon in het algemeen..

gelukkig