pony opjagen, ongezond?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:40

Wat versta je onder opjagen. Ik persoonlik ben er geen fan van, al ik wil dat het paard beweging krijgt ga ik of rijden of longeren. Beetje benen strekken kunnen ze in het land wel vind ik.

Echt veel zin heeft opjagen nie denk ik,enkel dat de ruiter het leuk vind. De band tussen je paard en jij verbeter je er niet mee. Duidelijke consequente hulpen geef je ook niet. De ene ker moet ie weg, de andere keer wel bij je komen.

Ik heb er geen problemen mee, als anderen het doen maar echt zinvol vind ik het persoonlijk niet.. P.s. Als je er en kat en muis spel van maakt zie ik nog in dat je werkt aan een band opbouwen. Maar waarom perse met een zwep erachteraan moeten. Als ie wil lopen doet ie dat zonder zwep ook en zoniet, tja dan gebruik je die zweep meer als dwangmiddel lijkt me.

P.s. af en toe doe ik bij uitzondering wel aan vrijspringen. Duidelijk de hindernis afzetten en commando draf of galop geven. Om mijn woorden daar kracht bij te zetten en duidelijk te maken(immers een commando en dan een ander dan 'ren weg' of 'doe gek' dus verwacht ik ook dat mijn paard luistert)

Chocopasta

Re: pony opjagen, ongezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:55

Anneke schreef:
Mijn paarden zien het als een spelletje, en vooral mijn merrie wordt heel speels, ze vind het geweldig!
Ze gaat dan heel stout met die oortjes spits naar voren en ogen op heeeel stout op mij af lopen, heel voorzichtig.
En dan doe ik in een keer: 'Sjjjjjj'

Nou dan springt ze als een malloot die hele bak door! Leuk dat ze dat vind! Ik lig ook altijd in een deuk.

Hahaha dat is erg leuk, doet mijne ook

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:59

Ik speel soms ook met mijn paardje in de bak. We spelen zelfs tikkertje, als ik wegren gaat hij achter mij aan en andersom.
Maar echt opjagen heeft geen nut en draagt niets bij aan de verstandhouding.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:02

Citaat:
De ene ker moet ie weg, de andere keer wel bij je komen.

dat kan je dmv duidelijke lichaamstaal heel erg goed aangeven aan je paard

tjaanie_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:03

ik jaag men pony niet op als ik dat doe doet ie het zelfde onder het zadel (A)

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:28

ik denk dat het gewoon kan, zolang je het maar niet in een te kleine bak doet, dat hij niks verdraait ofzo...

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:40

Ik ben niet zo'n fan van echt opjagen. Een beetje laten bewegen, een galopje laten maken, even wakker schudden... OK. Soms zie ik mensen wel eens TE veel opjagen (door blijven gaan, ookal is het paard al goed door het lint etc.). Dat vind ik dan weer echt niet kunnen. Maar met beleid en met een paard dat vast opgewarmd is, vind ik het wel kunnen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:01

Ik jaag mn pony ook weleens op hoor.
Zolang je maar optijd stopt en je paardje niet helemaal gek maakt, kan het best volgensmij.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:48

Ik laat mijn pony vaak voor het rijden op beide handen even draven en galloperen in een rustig tempo. ik doe dit puur op stem, dus zonder zweep of iets dergelijks. Ik doe het vooral voor mezelf: ze heeft de laatste tijd een aantal keer last gehad van blessures, en op deze manier kan ik haar onbelast zien lopen en kijken of ze goed loopt. Ten tweede zorgt het dat ze goed op mij gaat letten en wordt ze er heel gehoorzaam van.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:42

oeps, ik doe het ook wel eens met een zakje..
anders moet ik de hele bak doorrennen

maar ze vindt het wel heel leuk, gaat prachtig showen, zweven, en briesen naar me! staart helemaal in en pluim, net een arabiertje!

misschien toch maar eens zonder tasje doen, voordat we ongelukken krijgen...

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:52

ik jaag ook graag mijn ponys op,niet meteen van stal.
waar ik wel op let dat er niet te veel slidingstops gemaakt hoeven worden ivm belasting benen(ik wil geen blessures/verdraaingen.

dus ze krijgen altijd ruimte van voor om ''rondjes'' te rennen.

de ponys vinden het heerlijk.

mijn laatste aanwinst wist eerst niet wat te doen en uitzichzelf doet hij nooit wat...hij heeft er nu echt bokplezier van,fantastisch!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:31

Ik heb mijn pony's bijna elke dag een uurtje los in de bak en dan laat ik ze in dat uur vaak even 2 keer lekker een stukje rennen soms draven/galoperen ze alleen en een andere keer hebben ze geen aansporing meer nodig en beginnen ze vanzelf al te rennen en dan vaak ook te bokken vreselijk leuk om te zien en dan hebben ze zelf ook ontzettend veel plezier.Als het weer meezit doe ik ze gewoon op het land maar dat kan niet altijd.Ik zie dat uurtje los ook alleen maar als extra en ga dan ook altijd nog rijden of longeren.Wat ik bij ons op stal wel zie dat is dat mensen snel even op stal komen paard in de bak gooien er met de zweep achteraan rennen dan even de stal uitmesten en paard weer op stal zetten en weer weg gaan dat vind ik dus echt niet kunnen paarden komen dan maar 15 minuten per dag eruit en verder niets dan vind ik opjagen echt niet kunnen je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:51

Ik jaag mijn paard ook wel eens op. Al vind ik het geen opjagen maar meer spelen. Als hij het niet leuk vind doet hij het niet, zo zit hij wel in elkaar.
Hij staat wel in de wei, dus ik doe het niet voor de beweging, maar echt voor het spelen.