hoe gaat dat bij jou in je les?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:17

Ik heb privéles van een instructrice met wie ik nooit in discussie hoef te gaan. Ik heb namelijk voor les van haar gekozen omdat ik haar goed vind lesgeven én rijden. Bij haar trek ik niets in twijfel en ik doe gewoon wat ze zegt. Als ze morgen zegt dat ik achterstevoren moet zitten omdat dat beter rijdt, dan doe ik dat.

Dat betekent niet dat er geen ruimte is voor vragen en overleg. Als ik iets niet begrijp dan vraag ik hoe en wat. Soms wil ze ookw el eens dat ik dingen op een andere manier doe dan dat ik voor haar (heb nu een dik jaar les van dr) was gewend. Dan vraag ik haar waarom het zo moet en waarom ze er zo over denkt.

Mocht ik haar in twijfel trekken en in discussie willen gaan, dan zoek ik een andere instructrice. Maar dat zie ik absoluut niet gebeuren!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:51

In mijn groepsles ging ik soms in discussie, omdat ik vond dat de instructrice iets niet helemaal correct behandelde. Ik deed dit pas als 'ervaren manegeruiter' (dus niet ervaren ruiter ) en kreeg na een paar keer te horen dat het wel anders moest, maar met die paarden nu eenmaal niet gíng.
Ik was enorm teleurgesteld en ben gestopt met rijden na 8 of 9 jaar, mede om die reden.
Maar ik zou blijven vragen stellen en ook wel meningen geven. Waarschijnlijk is het voor de instructie ook wel fijn om eens een discussie te kunnen hebben. Maar dan inderdaad wel in priveles.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:12

Ik vind, dat wanneer iemand niet onderbouwt waarom je iets totaal anders moet doen dan je het doet, dat je dan gerust kunt vragen en je eventuele bezwaren kunt voorleggen. Eigenlijk had de instructeur tijdens de uitleg dan al moeten zeggen waarom het anders moet en wat er goed is en minder goed.

Dat is wat anders dan ellenlange discussies, na deze uitleg ga je het proberen om daarna aan het resultaat enige woorden te wijden.

Het is van belang te communiceren als ruiter en trainer, anders kan het gevoel anders zijn dan het beeld, en geeft de ruiter zich niet aan je opmerkingen over.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:23

Ik heb zelf priveles en groepsles. En heb mijn instructeurs nog nooit tegen gesproken. Ik vind het vervelend als iemand dat doet in de groepsles. Houd zo op

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:40

in een groepsles vind ik een hele discussie ook irritant (allowel ik geen groepslessen meer heb hihi) aangezien je de hele groep ophoudt. Verder in mn prive les "spreek ik eigenlijk nooit tegen" ik vertel wel wat ik voel, als het niet goed voelt zeg maar en vraag waarom sam zo reageert terwijl ik bijv. wat anders van der vraag. maar dat ik haar probeer te verbeteren dat absoluut niet (was het maar zo'n feest dat ik dat kon, dat zou betekenen dat ik die kennis ook bezit).

wat mij ook irritant lijkt zijn lesklanten die niet luisteren naar wat je zegt (bijv. dingen niet doen of niet uitvoeren of niet reageren) of juist helemaal hun eigen gang gaan.

CarpeDiem

Re: hoe gaat dat bij jou in je les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:46

ik overleg wel tijdens een les, en stel vragen. Als ik denk dat iets anders zou moeten, vraag ik veel om uitleg. Ben iemand die overtuigd moet worden. Heb inmiddels prive les, wat stukken beter is, en het geld dubbel en dwars waard is.
Tijdens een groepsles hield ik wel braaf me mond, en ging tijdens het uitstappen bijvoorbeeld uitleg vragen over bepaalde situaties.
Grote mond zal ik nooit geven, maar ook in een groepsles kan het vragen om etra uitleg een leermoment voor iedereen zijn.