wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: wat vinden jullie van dit artikel? gaat over dikke ruite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:59

Citaat:
Mona Lisa, genoemd ''Nanda'' (Izmir x Visioen), de KWPN-merrie doorloopt haar basisopleiding. Ze is zeer vriendelijk maar ook zeer snel duidelijk in haar reacties en heeft een heel goeede lichaamsbeheersing. Ze wordt als contactpaard, als leerpaard aan de longe en Voltigepaard gebruikt. Verder doorloopt ze de basisopleiding onder de man. Nanda is zeer gevoelig en kan snel geirriteerd raken, indien de ruiter niet in harmonie beweegd. Lukt dat, dan kan ze je een ontzettend fijn gevoel geven: je denkt nog niet eens en ze doet het al. Haar zoontje, die hier geboren werd, de sociabele Tommy (Tomaselli), zoon van de Oldenburger Royal Dance is inmiddels dankzij perfekte opvoeding door zijn moeder en de kuddeleider Edje en veel spelen en trainen met Hannes uitgegroeied tot een flinke vierjaarige, die aan zijn basisopleiding is begonnen. Wij hopen op een paard met goede dressuurkwaliteiten.Nanda voeld zich nog steeds voor hem verantwoordelijk en corrigeerd hem nog steeds, indien hij een keer wat overmoedig doet.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:13

Ik vind het een apart artikel, aan de ene kant ben ik het er wel mee eens en aan de andere kant ook weer niet.
Ik zelf weeg 47 kilo en rijd op een E-pony(1.56) en ik ben 14 jaar.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:44

ik merk dat er inderdaad veel over dit topic te praten valt.
Ik ben het gestart omdat ik het een wat groffe opmerking vind wat betreft dat dikke mensen vaak slechte coordinatie zouden hebben ,en niet lenig zouden zijn.
Ik begrijp ten volste dat je met 100 kilo een paard meer hinderd dan met 50 kilo,maar vroeger droegen de paarden ridders en hun malien colders(ridder uitrusting) woog zelf al 70 kilo(ze werden letterlijk op hun paard gezet.
Nu zou men steeds minder en minder van een paard mogen verwachten volgens velen.
Waar gaat het eindigen dat binnenkort alleen een paard voor de sier mag gehouden worden?
Mijn paarden varierend van 1,74 tot 1,45m hebben nog nooit rugklachten gehad,ik stap wel op met een opstap omdat ik het ook niet aangenaam zou vinden om bijna omver getrokken te worden eer de ruiter erop zit.Maar ik deed dat ook toen ik minder woog.

ik ben deels wel met het artikel eens(betreft de zit en coordinatie,maar om het op de kilo's te schuiven ,vind ik wat onneerbiedig.
Zoals eerder aangehaald,moet je alle omstandigheden meetellen(rijkunst,bouw v h paard,doel ,en de gezondheid van beiden)
maar gewoon een gewicht willen plakken op wanneer wel en wanneer niet rijden zou ik grof vinden,zoals de vraagsteller in het bericht doet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:56

Ik ben het eens met dit deel van het artikel:

Citaat:
Al een tijd loop ik met de vraag rond "wanneer ben je te zwaar voor je paard?"

Ik heb al vaak combinaties voorbij zien rijden, waarbij ik al pijn in mijn rug kreeg als ik er naar keek. Heb ook al veel paarden met rugproblemen en doorgezakte ruggen gezien (ook door verkeerd zadel!!) en weet dat sommige paarden heel duidelijk laten zien dat ze het niet aankunnen (al willen veel ruiters dat dan niet "verstaan" en leggen bijvoorbeeld de zweep erop), en dat sommige paarden bijna niets laten zien en in stilte pijn lijden tot ze echt niet meer kunnen. Ik denk dat veel paardenleed zou kunnen worden voorkomen als er een algemene richtlijn is, die aan de veilige kant is voor de paarden, en waar dus serieus rekening mee kan worden gehouden door de ruiters. Ik vind zeker dat dierenartsen, en maneges enzo (dus iedereen met een voorbeeldfunctie en doceerfunctie) hiervan goed op de hoogte zouden moeten zijn en dat ook uitdragen. Maar ik ben zelf in opleiding voor dierenarts, wil het heel graag weten, en ben al lang op zoek naar een goed antwoord.

Ik heb het al aan veel mensen gevraagd en krijg veel verschillende antwoorden. Dat is natuurlijk ook logisch, want er spelen veel factoren een rol zoals ras, leeftijd en conditie van het paard, blessures in het verleden of heden, manier van rijden van de ruiter (goed lichtrijden of neerbonken in het zadel), de manier van paardrijden (recreatief stappen, alle gangen incl. springen, jumping, dressuur, cross, endurance,...), en nog veel meer.
Ook in boeken heb ik tot nu toe geen goede richtlijn gevonden. Kunnen jullie mij helpen?

Hartelijke groeten,

Froukje Seip

En ik ben het ook met delen eens met Ulrieke.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:13

Men kan geen richtlijnen op papier zetten,net zoals men niet kan zeggen welk soort hond bij welk soort baasje moet,
Ik vind dat als een paard zijn werk niet aankan,doordat de ruiter te zwaar of te slecht zit,dan zal hij wel staken,of verzet geven,slechts een enkeling verdraagt leed op lange termijn.
Dan wordt er normaal gezien een deskundige bijgehaald,en dan zal men wel weten of het inderdaad het overgewicht of onkunde is.
Maar een magere ruiter kan ook een paard scheef rijden waardoor het dier dan rugleed heeft.
iedereen met een hart voor zijn dieren ,laat als er iets mis is toch zijn beest nakijken.
Als morgen mijn paard telkens ik met zadel aankom,zuur is en hapt naar het tuig en protesteerd,dan weet je toch dat er iets mis is.
En dan zelfs nog valt het voor dat je gewoon een paard hebt met wat meer moeilijk karakterof een nerveuzer karakter.
Of moeten we ervan op aan gaan dat elk paard dat wat minder goed laat rijden,een slechte zware ruiter heeft.
neem nu vb nimmerdor,als je bij google de naam indrukt en je leest zijn levens palmares.dan kom je op een gegeven moment op het volgende:Omdat hij, vooral in het begin, weleens verzet pleegde kreeg hij voor karakter en trainingsgedrag slechts een 7. Het rapport
vermeldt dat de hengst een goed karakter heeft maar soms verzet toont. Later blijkt ook in de sport dat de hengst een goed
karakter heeft en doet hij zonder problemen wat van hem gevraagd wordt. Hij verlangt wel een ruiter die hem duidelijk maakt
wie de baas is en hij probeert na enige tijd steeds weer de grenzen te verleggen en de rollen te wisselen. Maar wanneer hij
erop gewezen wordt hoe de verhoudingen liggen, accepteert hij dit en is bereid zich voor zijn baas in te zetten. Paarden met
zulke karakters komen, mits ze op de juiste manier behandeld worden, dikwijls tot grote prestaties. Ze hebben moed, inzet
en werklust. Ze zijn, ondanks zo nu en dan een protest, bereid zich in te spannen.
Nimmerdor groeide al snel uit tot een echte hengst met breedte en diepte en veel hengstuitdrukking. Door zijn verschijning
en goede afstamming ondervond hij al vanaf het begin veel belangstelling bij de fokkers.

http://members.lycos.nl/marleentjevb/newpage1.html
dit heb ik overgenomen van deze site.

er zijn dus paarden die zich al eens verzetten,zonder medische reden.Als er dus een goed ruiter met goed gewicht mee rijdt is er niets loos,maar als het een zwaardere ruiter is zou dat zowieso bij veel mensen aan de ruiter liggen(kilo's)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:21

Ik vind het een goed artikel waar ook de waarheid in gesproken wordt.

Zwaardere mensen zijn meestal iets logger etc. zoals gezegd logisch, maar je hebt ook hele lompe dunne mensen.

Denk niet dat dit artikel zegt dat je je paard mishandelt als je 10 kg te zwaar bent oid, het zegt meer iets meer rekening te houden met je paard.
Hoe zwaar je ook bent.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:23

wanneer ben je nu TE zwaar?

AnnemiekvM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:33

Wij gebruiken bij ons op de manege wel richtlijnen om de paarden en pony's zo goed mogelijk in te delen. Het is zonde om een zwaar persoon op een te kleine pony te laten rijden, terwijl je een lichter persoon heb, die op een groot paard zit.

Wij zijn best streng maar we willen onze pony's zo lang mogelijk bij ons houden.
Ook zijn onze kleine pony's vrij tenger en die kunnen niet te veel dragen.

Op onze manege rijden ook voornamelijk kinderen en daar hebben wij ons paardenbestand ook naar.
Grote stevige volwassenen rijden dus maar op een klein aantal paarden. Dat weten ze van te voren en hebben daar geen problemen mee.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:42

Perla schreef:
wanneer ben je nu TE zwaar?

Imo als je boven een gezond BMI zit.

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:43

@ piaffe ik bedoel voor je paard

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:54

hier een flink wat 'te zware' ruiter...

ik heb een redelijk verdeelde mening over dit artikel... tuurlijk ben ik het ermee eens dat 150 kilo een paard meer belast als 50 kilo..... maar wat hier ook al eerder aangegeven werd, nu wordt het bestempeld als zielig etc terwijl vroeger de ridders enz nog veeeeel zwaarder wogen met al hun harnassen en spullen.

wel ben ik het absoluut eens met het feit dat er een heel groot verschil zit wanneer iemand van 50 kilo bonkt op een paard of iemand van 100 kilo... idd heeft het veel met hoe goed je kan rijden te maken..

wat ik wel een belachelijk stukje vind is :
"Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) hebben dikke mensen met deze vaardigheden problemen, omdat ze gewoon trager reageren, minder beweeglijk zijn en hun coördinatie belemmerd wordt door hun teveel aan vet en lichaamsomvang"

trager reageren??? coordinatie die belemmerd wordt door het vet en lichaamsomvang???
waar dit allemaal vandaan gehaald wordt weet ik niet, maar ik steek net zo makkelijk en snel mn hand naar voren, beweeg mn benen en rug etc als een 'dunne' ruiter...net als opstappen wat soepel genoeg gaat

wel heb ik met de keuze van mijn paard bewust rekening gehouden met mijn gewicht en lengte (1.85) vandaar een lekkere grove trekknol
en ach ... idd.... hier kun je lang of kort over discusseren, 1 antwoord komt er toch niet denk ik

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:59

@roossie22 ik ben het volkomen met je eens.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:02

savath schreef:
maar vroeger droegen de paarden ridders en hun malien colders(ridder uitrusting) woog zelf al 70 kilo(ze werden letterlijk op hun paard gezet.
Nu zou men steeds minder en minder van een paard mogen verwachten volgens velen.
Waar gaat het eindigen dat binnenkort alleen een paard voor de sier mag gehouden worden?

Ik denk dat je hierbij wel rekening moet houden met het feit dat die ridders echt niet op een slanke hete KWPN'er zaten. Zij zaten ook daadwerkelijk op paarden die veel meer aan konden qua gewicht.

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:15

Bokt is zo apart....
Als je koe de hele dag binnen staat is het zielig in een loopstal (ookal zeg je dat in 1950 alle koeien aan een ketting stonden en helemaal niet in een loopstal).
Maar wanneer je zegt dat dikke ruiters een paard hinderen kan dat wel, omdat in de Middeleeuwen er ridders op een paard zaten...

Sorry, maar dat vind ik echt een flutargument. In de Middeleeuwen gooiden mensen ook emmers pis uit het raam, dat ook maar weer gaan doen?

Echt hèle dikke mensen hinderen hun paard gewoon. Deze mensen zitten ook zichzelf in de weg met bewegen (en dan heb ik het niet over iemand met een beetje hoog BMI). En of ze er dan wel of niet wat aan kunnen doen maakt voor dat paard dan toch niets uit?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:23

maar wanneer ben je nou als gemiddelde, dus middelmatige ruiter, té zwaar voor een pony of paard, want daar komt weer eens geen antwoord op..

en kan je als je eigenlijk iets te groot bent voor een pony maar wel op een normaal tot licht bmi zit, met zitlessen en sport zo ver komen dat het toch verantwoord word erop te rijden (rustig buiten)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:28

loveblacky schreef:
maar wanneer ben je nou als gemiddelde, dus middelmatige ruiter, té zwaar voor een pony of paard, want daar komt weer eens geen antwoord op..

Daar is dus ook geen antwoord op te geven

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:30

Wendy schreef:
loveblacky schreef:

Daar is dus ook geen antwoord op te geven

Dat vraag ik me ook al de hele tijd af

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:38

ja nee ik bedoel het denk ik niet zo dom als het er staat
maar gewoon toch wel raar dat daar geen duidelijke richtlijnen voor zijn ik bedoel dat je kan aangeven van een welsh mountain, tot 40 kilo..
zoiets
ik noem maar iets.
in vervolg op het antwoord van die schrijfster.

dus buiten of je wel of niet kan rijden, maar dus wat gewoon écht niet kan, meer voor manege's dan enzo

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:44

Je bent te zwaar om paard te rijden als je je eigen lichaam in de weg zit. Dán vind ik iemand te zwaar om paard te rijden.

Er zit imo ook een verschil wat voor doelen je hebt met het rijden. Als je recreatief rijdt of je wilt de sport in dan zit daar een verschil in. Ik vind dat als je wilt dat je paard een goede conditie heeft, dan moet je dat ook van jezelf verlangen en daar aan werken.

Lammert Haanstra heeft hier een mooi stukje over geschreven in zijn boek; Training van ruiter en paard

Miiessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:01

Flower schreef:
Ze waren beledigd.... !!!!!
Stom he !
Terwijl iedereen nu tegenwoordig met stoel opstapt
Het is gewoonweg veel makkelijker en veel fijner voor de manegepaarden!!!!

Dit kan ik best begrijpen dat ze zich beledigd voelen... aan gezien ik zelf ook wat zwaarder ben... want het kan heel erg aanvallend over komen... en al helemaal als je gewoon niet anders gewent bent... maar ja dat is mijn mening...
maar goed ik word zo wie zo al niet zo blij als er zo iets word getypt van ja je mishandelt je paard als je te zwaar bent enzo tja ik snap dat niet hoor als je dun bent kan je dus net zo goed je paard misshandelen waarom dan alleen de dikke mensen... hoe hebben de stevige mensen het dan moeten leren... iedereen heeft het toch een keer moeten leren... Dus dat zou dan dus betekenen dat elke beginner een paarden mishandelaar is omdat die gene niet kan rijden... tja het is maar net hoe je er over denkt....

@ Myra1: ik ben het helemaal met je eens

Dit berichtje moet trouwens niet aanvallend over komen want het is alleen maar mn mening en daar kan ik niks aan veranderen aan gezien ik er al enkele keren comentaar op kreeg als ik mn mening gaf...

Groetjes Miiessy

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:13

Iemand die niet kan rijden is veel zwaarder en zit veel meer inde weg dan iemand die wel kan rijden.
Je kan beter een zwaarder iemand op een paard zetten die kan rijden dan een lichte ruiter die bonkt in het zadel..daar kunnen ze toch veel meer last van hebben?
Ik beweeg (met slechte dagen) veel trager vanwege mijn reuma..maar ik weeg 73 en rijd op een grove kwpner..maar zit haar vaker in de weg dan iemand van 100 die kan rijden.
Moet dan ook maar gaan stoppen denkik
Ik denk inderdaad dat er geen antwoord voor is..vroeger deden ze alles met knollen..over een paar jaar kan niemand meer iets..en worden het parardepaardjes..want is er altijd wel iets..mensen worden steeds truttiger.
Hou rekening met je gewicht als je een paard koopt..koop geen paard van 1.20 als je 2meter bent..en koop geen iel paardje als je 100 weegt.
Maar dan nog moet je het helemaal zelf weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:30

Flower schreef:
Ze waren beledigd.... !!!!!
Stom he !
Terwijl iedereen nu tegenwoordig met stoel opstapt
Het is gewoonweg veel makkelijker en veel fijner voor de manegepaarden!!!!

nou zeg... ik als 'zwaardere [zeg maar gerust zware ]' ruiter zal er alleen maar blij mee zijn Anders zou ik de énige zijn die iig probeert een stoel te pakken en als opstapje te gebruiken... voornamelijk omdat het voor mijzelf plezieriger is

ik pleit er wel voor om zovaak mogelijk met een opstapje op te stappen. Ik kán namelijk écht niet fatsoenlijk en niet hinderend voor mijn paard opstappen [goh dit topic helpt me aan mijn beenspieroefeningen herinneren ]... Alleen mijn paard die loopt als ik half aan de beugel hang, dus het effect gaat een beetje verloren...

trouwens, ik heb echt een beroerde houding, dat geloof ik zomaar... Maar heb 2x per week privéles en hoop er iets aan te doen. Alhoewel nummer 1 natuurlijk is dat ik mijn paard 100% onder controle heb, waar het vaker over gaat in mijn lessen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:34

keetieee schreef:
Iemand die niet kan rijden is veel zwaarder en zit veel meer inde weg dan iemand die wel kan rijden.
Je kan beter een zwaarder iemand op een paard zetten die kan rijden dan een lichte ruiter die bonkt in het zadel..daar kunnen ze toch veel meer last van hebben?
Ik beweeg (met slechte dagen) veel trager vanwege mijn reuma..maar ik weeg 73 en rijd op een grove kwpner..maar zit haar vaker in de weg dan iemand van 100 die kan rijden.
Moet dan ook maar gaan stoppen denkik
Ik denk inderdaad dat er geen antwoord voor is..vroeger deden ze alles met knollen..over een paar jaar kan niemand meer iets..en worden het parardepaardjes..want is er altijd wel iets..mensen worden steeds truttiger.
Hou rekening met je gewicht als je een paard koopt..koop geen paard van 1.20 als je 2meter bent..en koop geen iel paardje als je 100 weegt.
Maar dan nog moet je het helemaal zelf weten

hier wordt nergens gezeg dat dikke mensen hun paard mishandelen... Alleen dat zij wel meer moeite zullen hebben met het ontwikkelen van een goede afhankelijke zit ofzo...

Maar vind je dat beledigend?

vind je het dan ook beledigend als ik zeg dat iemand met overgewicht in de meeste gevallen
.1 minder lenig zijn
.2 veel meer moeite heeft met conditie opbouwen omdat ze meer gewicht mee moeten nemen?

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:45

Myra1 schreef:
Bokt is zo apart....
Als je koe de hele dag binnen staat is het zielig in een loopstal (ookal zeg je dat in 1950 alle koeien aan een ketting stonden en helemaal niet in een loopstal).
Maar wanneer je zegt dat dikke ruiters een paard hinderen kan dat wel, omdat in de Middeleeuwen er ridders op een paard zaten...

Sorry, maar dat vind ik echt een flutargument. In de Middeleeuwen gooiden mensen ook emmers pis uit het raam, dat ook maar weer gaan doen?

Echt hèle dikke mensen hinderen hun paard gewoon. Deze mensen zitten ook zichzelf in de weg met bewegen (en dan heb ik het niet over iemand met een beetje hoog BMI). En of ze er dan wel of niet wat aan kunnen doen maakt voor dat paard dan toch niets uit?

Moet wel lachen om je ongezouten reactie. Ben het overigens wel met je eens.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:25

Piaffe schreef:
Je bent te zwaar om paard te rijden als je je eigen lichaam in de weg zit. Dán vind ik iemand te zwaar om paard te rijden.

Daar kan ik me wel in vinden. In zo'n geval zit je vaak ook niet alleen jezelf in de weg, maar ook je paard.

Miiessy, je mening geven is niet verkeerd. Sterker nog: daar is een forum voor bedoeld. Maar... het gaat om de manier waarop je je mening geeft. Zwart-wit denken of geen respect hebben voor (de mening van) een ander helpt niet mee aan een prettige discussie.