Je hebt een eigenaar en een houder van een paard.
Een eigenaar hoeft niet diegene te zijn die het paard betaalt heeft en de houder hoeft tevens niet de eigenaar te zijn.
Zowel paspoort als papier zijn geen juridisch bewijs van eigendom.
Wanneer ben je juridisch gezien eigenaar:
Als je aantoonbaar kan maken dat jij in het overgrote deel financieel voorziet in de betalingen van het paard.
Zo kan het dus gebeuren dat een verzorger die alle kosten betaalt via haar rekening aanspraak KAN maken op het paard.
De houder van een paard is bijv. de staleigenaar, en dit heeft helemaal niets te maken met het eigendom van of over het paard.
Zorg dat er duidelijk op je afschriften vermeld staat voor welk paard je betaalt aan de betreffende stal.
Het paspoort moet ten allertijde het paard vergezellen.
Paspoorten en chip:
Welke overgangsregelingen zijn er van kracht vanaf 1 jan. 2006:
Oudere en bij een stamboek of voor de sport ingeschreven paarden
paspoort: altijd verplicht
chip: altijd verplicht
oudere paarden voor recreatie of hobby
paspoort:
Bij vervoer·
Bij slacht·
Bij export·
Bij behandeling met medicijnen waardoor de bestemming voor menselijke consumptie niet meer is toegestaan·
Vanaf 1 januari 2007 altijd.
chip:
Bij slacht ·
Bij export·
Vanaf 1 januari 2007 altijd
Ieder veulen wat geboren wordt moet binnen 7 maand een paspoort en chip hebben.
ontopic: Ik kan me dus voorstellen dat stalhouder om het paspoort vraagt omdat hij als houder er verantwoordelijk voor is dat ieder paard dat bij hem staat (en al helemaal als het om jonge paarden gaat die volgens de regels chip en paspoort moeten hebben) ook paspoort en chip heeft.
En als ik de stalhouder daarin niet zou vertrouwen dan haalde ik gelijk mijn paard daarweg