Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Worden grote paarden later! Met hoofdstellen zijn we nog niet bezig, wel met wandelen voetjes geven, poetsen, manentrekken ed.
) zeggen.

Onassa schreef:Ik dacht ook al meteen aan een ontsteking, maar er is verder niets dik ofzo.
Heb zover dat lukte in zijn mond gekeken en aan zijn tanden zie ik niets.
Misschien dat er iets verder achter in de mond niet in orde is.
Verder is hij enorm wierig en merk dus niets aan hem.

blensink schreef:Inderdaad Merrieveulen we zijn het met elkaar eens. Voor elk paard is het anders. Mijn merrie begint eindelijk een beetje de vorm van een paard te krijgen hoewel ze in haar gedrag nog echt een baby is.
Tegen mij zeggen ze ook steeds gooi er nou een zadel op en ga rijden, het word alleen maar moeilijker straks als je te lang wacht.
Ik heb daar een hele andere mening over, wil mezelf niet op mijn borst slaan maar ze word met de dag rustiger omdat we haar lekker met rust laten.
En natuurlijk is het makkelijker om een veulen met anderhalf in te rijden, ze zijn nog niet zo groot en sterk en kunnen zich niet verzetten. Met pijn in mijn hart heb ik moeten toezien hoe haar vorige eigenaar met 85 kilo bovenop haar sprong en ze dooor haar beentjes zakte. Tot op de dag van vandaag moet ik me continue verweren dat ik er nog niet opga.
Iedereen denkt dat ik straks enorme problemen krijg met inrijden, ik denk als ik problemen krijg dat het komt doordat ze veelste vroeg haar veelste veel hebben belast en daardoor nare herinneringen eraan heeft.
Daarom vind ik het nu belangrijker dat ze het volle vertrouwen in me heeft waardoor ze het me strakjes met geduld en alles stukje voor beetje zoals het hoord toelaat.
Ook als ik een ander veulen had gehad had ik pas met 3,5 a 4 jaar begonnen met inrijden.
Iedereen houd zich zo standaard vast aan 2,5 longeren en 3 zadel erop en gaan maar.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig, maar wat ik al zei het valt mij op in dit topic dat iedereen behoorlijk rustig aan doet.
merrieveulen schreef:Onassa schreef:Ik dacht ook al meteen aan een ontsteking, maar er is verder niets dik ofzo.
Heb zover dat lukte in zijn mond gekeken en aan zijn tanden zie ik niets.
Misschien dat er iets verder achter in de mond niet in orde is.
Verder is hij enorm wierig en merk dus niets aan hem.
dat heeft idd te maken met het wisselen. achter de losse tanden en in de randjes die ertussen komen voor de tanden daadwerkelijk los gaan zitten, hopen zich etensresten en ander vuil op. dat gaat idd enoorm stinken. mijn pony had het ook, niet te harden die lucht. een echte rottingslucht idd. de tand die ik heb van haar stonk ook zo, die heb ikhelemaal schoongemaakt en goed gedroogd voor die normaal geurloos was. mijn pony is nu de beide tanden kwijt, en de geur is weer normaal. tot de volgende tanden losgaan natuurlijk. als je het toch niet vertrouwt kan je de DA even laten komen, maar vergis je niet, het kan echt enorm stinken. als je even lekker wil knuffelen word je echt verjaagd, zo goor is het, hihi... (arme pony)

ikke schreef:Hier nog een W-tje, van Welsh-Cob![]()
Hij is van juni en wordt dit jaar 4. Ik ben met hem begonnen toen hij 2 was. Aangezien hij heel weinig kende, vond ik het belangrijk dat hij de basis gelijk maar goed moest leren: vaststaan, voetje geven, netjes meelopen, ook als het eng is.
Met 2,5 begonnen met grondwerk en van daaruit stilaan steeds een stapje verder. Bitje, singeltje, dekje, zadel, hoofdstel, lange lijnen.
Vlak voor kerst (bijna 3,5) ben ik er eens op gaan zitten en nu zijn we zover dat hij netjes kan rondlopen met iemand erop. De rest volgt dit voorjaar wel.

als ie klaar is dat word nog wat