Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:52

Met die van mij bouw ik het ook op, aantal keren longeren en van het zomer onder de man rijden, ondertussen wil ik haar laten dekken en gewoon 2-3 x per week licht beweging geven. Als ze als 4jarige het veulen heeft het rijden weer oppakken en dan langzaam aan uitbouwen.

Diegene die met 2,5jr al fanatiek met inrijden bezig zijn moeten het zelf weten, in mijn ogen stellen ze meer hun zelf voorop in eigenbelang dan hun paard.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:24

Juntos is nu net 4 geworden. Toen hij 2.5 was heb ik er een keer tijdens het eten een zadel opgelegd en losjes aangesingeld. Ook "longeerde" ik hem eens in de twee weken, maar een paar rondjes stap en later even draf. Voornamelijk omdat hij hengst bleef en ik hem nu al duidelijk wilde maken dat ik bepaal hoe hard hij gaat. In zijn derde jaar kreeg hij een bit om maar werd dat niet gebruikt. Eigenlijk als voorzorg voor als hij vervelend zou worden. Dan had hij al een positieve ervaring met een bit gehad als we hem echt moesten gaan gebruiken.
Uiteindelijk zijn we na zijn derde verjaardag begonnen met hangen. Heeft twee weken geduurd voordat je echt op hem kon zitten en draven. Hierna heeft hij een paar weken door omstandigheden stil gestaan en ben ik op hem gestapt. En sinds kort gaat hij mee naar de vereniging en is de galop ook aan ons repertoire toegevoegd.

Ik denk dat je soms best dingen eerder kunt doen maar dan vooral speelenderwijs. Zie het als een kennismaking en laat het daarna weer liggen.
Juntos is eigenlijk pas sinds de winter meer uitgegroeid. Hij had toen we begonnen een smalle rug maar nu wordt hij al breder. En je ziet aan zijn beweging dat hij sterker wordt. Aan de andere kan is hij na een uur verenigingsles een halve week moe. Toch nog erg veel indrukken. Dan doe ik gewoon weer een stapje terug door weer even korter te rijden zodat hij kan herstellen. En ik rij hem nu om de dag een half tot een heel uur.

blensink

Re: Bokkers met 2,5/3 jarige paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:59

Inderdaad Merrieveulen we zijn het met elkaar eens. Voor elk paard is het anders. Mijn merrie begint eindelijk een beetje de vorm van een paard te krijgen hoewel ze in haar gedrag nog echt een baby is.
Tegen mij zeggen ze ook steeds gooi er nou een zadel op en ga rijden, het word alleen maar moeilijker straks als je te lang wacht.
Ik heb daar een hele andere mening over, wil mezelf niet op mijn borst slaan maar ze word met de dag rustiger omdat we haar lekker met rust laten.
En natuurlijk is het makkelijker om een veulen met anderhalf in te rijden, ze zijn nog niet zo groot en sterk en kunnen zich niet verzetten. Met pijn in mijn hart heb ik moeten toezien hoe haar vorige eigenaar met 85 kilo bovenop haar sprong en ze dooor haar beentjes zakte. Tot op de dag van vandaag moet ik me continue verweren dat ik er nog niet opga.
Iedereen denkt dat ik straks enorme problemen krijg met inrijden, ik denk als ik problemen krijg dat het komt doordat ze veelste vroeg haar veelste veel hebben belast en daardoor nare herinneringen eraan heeft.
Daarom vind ik het nu belangrijker dat ze het volle vertrouwen in me heeft waardoor ze het me strakjes met geduld en alles stukje voor beetje zoals het hoord toelaat.
Ook als ik een ander veulen had gehad had ik pas met 3,5 a 4 jaar begonnen met inrijden.
Iedereen houd zich zo standaard vast aan 2,5 longeren en 3 zadel erop en gaan maar.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig, maar wat ik al zei het valt mij op in dit topic dat iedereen behoorlijk rustig aan doet.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:28

Mijn ruin, ook een W'tje, wordt in mei 3. Longeren doe ik niet. Hij loopt voornamelijk met vriendjes in de paddock. Af en toe ga ik met hem en mijn andere 3,5 jarige merrie spelen in de Roundpen en hij vindt freestylen heel leuk. Af en toe stukje wandelen met halster en ketting over de neus. En regelmatig beetje poetsen en doen op de spuitplaats, wordt die mak van. Verder gewoon lekker jong laten zijn. Ga in april of mei wel eens beginnen met longeren en singeltje. Hij is behoorlijk geblokt en sterk gebouwd, maar moet nog wel een eindje de lucht in, qua hoogte. Hij is ook nog overbouwd en een echt beetje een uckly. Wel een lekker koppie, zit beetje op volbloedmaat dus tussen cob en full in, qua halster tenminste

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:03

Mijn W'tje staat ook nog lekker te niksen in de wei.
Wisselen doet ze nog niet, de tandarts heeft haar een paar weken geleden nog nagekeken.

Ze krijgt ongeveer 2 kilo onderhoudsbrok en daarnaast nog voordroogkuil.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:16

Oh ja, mijn paard krijgt nu 1 kg in twee keer gevoerd, onderhoudsbrok en twee keer een berg kuilgras (droog, zeer goede kwaliteit)

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:23

Wij gaan het ook lekker rustig aan doen met inrijden. De hengst gaat pas met z'n 4e ingereden worden. De merrie krijgt eerst nog een veulen als ze wat ouder is. Verder hebben we halsters al in maat full, ze zijn allebei al 1.70 nu Worden grote paarden later! Met hoofdstellen zijn we nog niet bezig, wel met wandelen voetjes geven, poetsen, manentrekken ed.

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:32

Ik trek me nooit zo heel veel aan wat anderen (onbekenden ) zeggen.
Sommige mensen beginnen al te gillen als ik vertel dat we haar aan het beleren zijn. Terwijl beleren zo'n ruim begrip is

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:10

Vandaag merkte ik dat de mijne vreselijk uit zijn mond stinkt.
Ik geef hem geen knoflook en daar rook het ook niet echt naar.
Meer alsof hij een dood vogeltje had gegeten.
Iemand een idee wat dat kan zijn.
Kan het met wisselen ofzo te maken hebben??
De 27ste komt de DA om te enten, dan laat ik hem gelijk maar even kijken.
Hopelijk lukt dat, want sinds de castratie is hij echt bang van de DA.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:31

Onassa, kan zijn dat hij een ontsteking heeft? Dat wil wel eens gebeuren als ze wisselen...voelen zijn klieren verder niet dik/opgezet?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:11

Ik dacht ook al meteen aan een ontsteking, maar er is verder niets dik ofzo.
Heb zover dat lukte in zijn mond gekeken en aan zijn tanden zie ik niets.
Misschien dat er iets verder achter in de mond niet in orde is.
Verder is hij enorm wierig en merk dus niets aan hem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:24

Onassa schreef:

dat heeft idd te maken met het wisselen. achter de losse tanden en in de randjes die ertussen komen voor de tanden daadwerkelijk los gaan zitten, hopen zich etensresten en ander vuil op. dat gaat idd enoorm stinken. mijn pony had het ook, niet te harden die lucht. een echte rottingslucht idd. de tand die ik heb van haar stonk ook zo, die heb ikhelemaal schoongemaakt en goed gedroogd voor die normaal geurloos was. mijn pony is nu de beide tanden kwijt, en de geur is weer normaal. tot de volgende tanden losgaan natuurlijk. als je het toch niet vertrouwt kan je de DA even laten komen, maar vergis je niet, het kan echt enorm stinken. als je even lekker wil knuffelen word je echt verjaagd, zo goor is het, hihi... (arme pony)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:37

blensink schreef:
Inderdaad Merrieveulen we zijn het met elkaar eens. Voor elk paard is het anders. Mijn merrie begint eindelijk een beetje de vorm van een paard te krijgen hoewel ze in haar gedrag nog echt een baby is.
Tegen mij zeggen ze ook steeds gooi er nou een zadel op en ga rijden, het word alleen maar moeilijker straks als je te lang wacht.
Ik heb daar een hele andere mening over, wil mezelf niet op mijn borst slaan maar ze word met de dag rustiger omdat we haar lekker met rust laten.
En natuurlijk is het makkelijker om een veulen met anderhalf in te rijden, ze zijn nog niet zo groot en sterk en kunnen zich niet verzetten. Met pijn in mijn hart heb ik moeten toezien hoe haar vorige eigenaar met 85 kilo bovenop haar sprong en ze dooor haar beentjes zakte. Tot op de dag van vandaag moet ik me continue verweren dat ik er nog niet opga.
Iedereen denkt dat ik straks enorme problemen krijg met inrijden, ik denk als ik problemen krijg dat het komt doordat ze veelste vroeg haar veelste veel hebben belast en daardoor nare herinneringen eraan heeft.
Daarom vind ik het nu belangrijker dat ze het volle vertrouwen in me heeft waardoor ze het me strakjes met geduld en alles stukje voor beetje zoals het hoord toelaat.
Ook als ik een ander veulen had gehad had ik pas met 3,5 a 4 jaar begonnen met inrijden.
Iedereen houd zich zo standaard vast aan 2,5 longeren en 3 zadel erop en gaan maar.
Volgens mij is dat helemaal niet nodig, maar wat ik al zei het valt mij op in dit topic dat iedereen behoorlijk rustig aan doet.

idd. mijn pony is ook al zo ver, ze kan al heel veel. natuurlijk is het leuk om te gaan rijden, als je er allebei lol in hebt. maar het is belangrijker dat het paard de kans krijgt goed te volgroeien en te ontwikkelen. mijn pony loopt ook voor, ze is al groot voor haar leeftijd en ziet er heel volwassen uit, qua bespiering en verhoudingen. de bespiering is echt enorm voor een 2,5 jarige. het gaat hier wel om een shet, maar toch is ze al vrij ver.
ik heb besloten in ieder geval geen zwaar werk te doen met haar voor ze 5 is. eerder misschien een keertje erop zitten in de wei, maar niet echt rijden. ze moet ook groot genoeg zijn voor mij. ze is nu ongeveer 1 meter hoog, ik ben 1,63, en weeg tussen de 50 en 55 kilo (wisselt nogal). in principe ZOU het kunnen, maar ik wacht het nog af. mijn pony moet het leuk vinden, en makkelijk aankunnen. het hangt ervan af hoe ze verder ontwikkelt. anders gaat ze voor een wagentje, en verder leren we haar VD.
we hebben hier nog een shet merrie van iets meer dan een meter, die is 6 jaar. op haar derde wilden ze haar inrijden (pony is niet van mij maar van de pensionhouder), met een meisje dat 65-70 kilo weegt. naar verhouding ben je dan voor een kleine pony erg zwaar. gelukkig vond het meisje het niet zo leuk en heeft ze er twee keer even opgezeten in die tijd. af en toe als ik in de wei kom ga ik er even op zitten, gewoon voor de lol. en om te kijken hoe het eruit ziet/ aanvoelt als ik later wel op mijn eigen pony kan rijden.
eigenlijk had ik deze pony vooral gekocht als gezelschap voor mijn paard, maar ik wil er toch meer mee. ponies die alleen maar dienen als gezelgschapsdier, waat verder niks mee gedaan wordt, vind ik ook zonde. maar goed, het komt erop neer, dat ALS ik erop zou kunnen, ik dat toch pas echt doe als ze minstens 5 is, omdat ik naar verhouding veel zwaarder ben dan als ze een groot paard zou zijn.

wat ik er ook nog even bij wil zeggen, als je met een jong paard bezig bent is kort maar krachtig qua training beter dan lang en rustig. dus beter 10 minuten longeren met veel draf, dan een half uur met veel stap. omdat het paard nog volop in de groei is kan langer durende belasting eerder problemen veroorzaken. het is ook goed voor de pezen, die worden sneller hard door kort&krachtig dan door lang&rustig. natuurlijk hangt ook dat van het paard af, het paard moet het wel leuk vinden, en het ene paard zal dit leuk vinden, het andere paard dat.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:55

merrieveulen schreef:
Onassa schreef:

dat heeft idd te maken met het wisselen. achter de losse tanden en in de randjes die ertussen komen voor de tanden daadwerkelijk los gaan zitten, hopen zich etensresten en ander vuil op. dat gaat idd enoorm stinken. mijn pony had het ook, niet te harden die lucht. een echte rottingslucht idd. de tand die ik heb van haar stonk ook zo, die heb ikhelemaal schoongemaakt en goed gedroogd voor die normaal geurloos was. mijn pony is nu de beide tanden kwijt, en de geur is weer normaal. tot de volgende tanden losgaan natuurlijk. als je het toch niet vertrouwt kan je de DA even laten komen, maar vergis je niet, het kan echt enorm stinken. als je even lekker wil knuffelen word je echt verjaagd, zo goor is het, hihi... (arme pony)

Ahaaaa, dan neem ik aan dat dat ook de reden is.
Hij heeft zover ik weet nu een ondertandje gewisseld en ik zie idd wel wat vieze randjes langs zijn tanden.
Ik denk dat ik hem morgen maar een flesje Odol geef ipv brokken

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:09

Ik ga binnenkort langzaam aan longeren en in de zomervakantie ga ik beginnen met echt inrijden omdat ik er dna goed de tijd voor kan nemen

maar hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met vastzetten?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:14

Gewoon.....vastzetten

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:22

haha okeej

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:27

mijn haflinger word in mei ook 3 hij staat nu 24/7 in de wei af en toe is een stukje wandelen in t bos maar verder nog niks denk dat ik pas rond 3,5 ga beginnen ligt eraan wanneer we er klaar voor zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:37

Hier nog een W-tje, van Welsh-Cob
Hij is van juni en wordt dit jaar 4. Ik ben met hem begonnen toen hij 2 was. Aangezien hij heel weinig kende, vond ik het belangrijk dat hij de basis gelijk maar goed moest leren: vaststaan, voetje geven, netjes meelopen, ook als het eng is.
Met 2,5 begonnen met grondwerk en van daaruit stilaan steeds een stapje verder. Bitje, singeltje, dekje, zadel, hoofdstel, lange lijnen.
Vlak voor kerst (bijna 3,5) ben ik er eens op gaan zitten en nu zijn we zover dat hij netjes kan rondlopen met iemand erop. De rest volgt dit voorjaar wel.
Hij krijgt een kilo onderhoudsbrok, verspreid over twee rondes, gehele dag weidegang, zeer ruim hooi en wortelen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 09-01-06 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:37

ikke schreef:
Hier nog een W-tje, van Welsh-Cob
Hij is van juni en wordt dit jaar 4. Ik ben met hem begonnen toen hij 2 was. Aangezien hij heel weinig kende, vond ik het belangrijk dat hij de basis gelijk maar goed moest leren: vaststaan, voetje geven, netjes meelopen, ook als het eng is.
Met 2,5 begonnen met grondwerk en van daaruit stilaan steeds een stapje verder. Bitje, singeltje, dekje, zadel, hoofdstel, lange lijnen.
Vlak voor kerst (bijna 3,5) ben ik er eens op gaan zitten en nu zijn we zover dat hij netjes kan rondlopen met iemand erop. De rest volgt dit voorjaar wel.

Leuk om te horen dat het zo goed gaat

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:41

Ik heb ook een W-tje
Ben nu bezig met haar zadelmak maken dan wil ik 't voorjaar met haar naar de keuring en daarna mag ze rustig aan doen of de wei op.

Ik merkte laast ook dat ze flink aan het wisselen is, 2 voortanden zijn nieuwen aan het doorkomen

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:45

heb ook een w-tje:) haha.. ik longeer hem.. met zadel en hoofdstel! maar over het hoofdstel een halster.. zodat ik de lijn aan het halster kan klikken.. verder ben ik hem hand-tam aan het maken.. gaat goed zo! voer is trouwens 2 kilo per dag:)

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:47

hebben jullie trouwens ook een kaptoom gebruikt? En is die fijn?
Ik ga die van mij trouwens ook binnenkort eens kennis laten maken met de stapmolen :p

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:48

hihi.. de stapmolen is grappig in het begin.. ze vliegen van de ene naar de andere kant! mijne is een keer op zn kont gaan zitten.. meneer had echt GEEN zin meer!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:49

voer van mijn paard is:
1 kilo biks
1 kilo muslie
¼ kilo haver

dat 2x per dag 's ochtens en 's avonds. verder over de hele dag verdeeld krijgen ze kuil.

Edit:
Ik heb geen kaptoom gebruikt, had ik niet.
mijn moet dat ook nog kennis maken met de stapmolen..... als ie klaar is dat word nog wat