Ervaring met de slacht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:35

ieder mag toch zijn mening geven, er werd gewoon ene vraga aan je gesteld

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:35

Jolliegirl schreef:
@ mayday : ik ben zelf wel vegetariér.. niet wegens de beesten, vind vlees gewoon niet lekker

Dat is eerlijk maar bedenk wel dat koeien ook heel hun leven melk moeten geven, dat is ook werk en kost ook energie, die belanden in 90% van de gevallen ook bij de slacht dus dat is dan hetzelfde als bij een paard toch?

roxiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:36

mayday schreef:
Jolliegirl schreef:
@ mayday : ik ben zelf wel vegetariér.. niet wegens de beesten, vind vlees gewoon niet lekker

Dat is eerlijk maar bedenk wel dat koeien ook heel hun leven melk moeten geven, dat is ook werk en kost ook energie, die belanden in 90% van de gevallen ook bij de slacht dus dat is dan hetzelfde als bij een paard toch?

Jaa dat is zo,, dubieus, Ik denk dat dat komt omdat mensen vinden dat paarden een "hogere status" hebben ofzo..

soesita

Re: Ervaring met de slacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:36

Ik sluit me helemaal bij Katleentje aan. Als ik mag kiezen en hij kan nog de trailer op, breng ik hem zelf naar de slachter en blijf er bij tot ik zeker weet dat hij dood is. En als hij dan na zijn dood nog een functie heeft, al is het maar paardenvlees in de supermarkt, heb ik daar niks op tegen.

Maar ik vind het in elk geval wel belangrijk dat ik zelf, of als ik het niet kan iemand die ik 100% vertrouw, heb gezien dat hij ook echt dood is en niet weer wordt doorverkocht.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:37

mayday schreef:
Jolliegirl schreef:

waarom melkt men de koe, waar is de melk voor , juist voor het kalf
en dan melkt men door voor zichzelf

sorry dat moest er even uit

maarja, over ene tijdje als ik op mezelf woon eet ik heus wel vlees..
ik ben tegen mishandeling maar niet tegen (goed) slachten
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 05-01-06 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:37

mayday schreef:
Enne hebben jullie je paard verzekerd, want als het beestje niet meer gezond is gaat hij via hun ook naar de slacht.

Niet altijd, bij onze verzekering mag je zelf besluiten wat je met het paard wilt doen als zij het hebben afgekeurd, desnoods zet je zo'n paard voor de rest van z'n leven op een veldje, als ie dan nog wel gelukkig kan leven

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:38

zammetje schreef:
Heeft mijn eetgewoonte te maken met mijn keuze? Zo simpel ligt het niet.... jammer dat je iemand zijn keus niet kan laten.

Nee hoor maar die andere beesten hebben vaak ook hard moeten werken en er zijn mensen die ook van die dieren hebben gehouden, dat bedoelde ik, en die worden ook geslacht, ik respecteer ieder zijn keuze hoor.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:39

idd ik zou alleen m'n paard slachten, inslapen alsie levenslang ziek is en niet eens meer op een veldje kan staan en pijn heeft

laatste redmiddel is voor mij gewoon pensioen op een grasveld met maatjes, zo niet, spijtig maar dan moet ik hem/haar laten gaan

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:39

waarom melkt men de koe, waar is de melk voor , juist voor het kalf
en dan melkt men door voor zichzelf

sorry dat moest er even uit

maarja, over ene tijdje als ik op mezelf woon eet ik heus wel vlees..
ik ben tegen mishandeling maar niet tegen (goed) slachten [/quote]

Dat ben ik met je eens, maar daar werken we wel met zijn allen aan mee toch?

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:41

Yessy schreef:
mayday schreef:
Enne hebben jullie je paard verzekerd, want als het beestje niet meer gezond is gaat hij via hun ook naar de slacht.

Niet altijd, bij onze verzekering mag je zelf besluiten wat je met het paard wilt doen als zij het hebben afgekeurd, desnoods zet je zo'n paard voor de rest van z'n leven op een veldje, als ie dan nog wel gelukkig kan leven

Hoef je in dat geval je paard niet terug te kopen va de verzekering dan, bij mij kon dat niet en het was geen optie ook.

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:42

Jolliegirl schreef:
oh ik was vergeten te melden, mij info gaat over een profecionele slachter.. een erkende dus..
en niet zo'n koeien/varkens slachter waar ze met 10 tegelijk afgemaakt worden
gewoon waar je zelf je paard kan brengen, kopje koffie krijgt na afloop, je erbij mag zijn, weg mag gaan als je het niet meer aan kunt zien.. en wara je gewoon vriendelijke meelevende mensen om je heen hebt, je mag ook zelf bepalen of je paard gebruikt mag worden als vleesproduct, of voor ontledingen, of dat ze hem uiteindelijk moeten verbranden!

Heb je toevallig ook een naam, adres en tel.nr. van deze slager? Zou je die dan willen pm-en?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:42

Dus je was je paard toen gewoon "kwijt" ??

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:44

ik heb de info via Knavia..
gene idee over welke slager zij het had, ze zal zelf nog wel reageren hiero...
maar het gaat over meerdere he... er zijn er genoeg die je steunen en waar je erbij mag blijven

trouwens, ik heb zelf geen ervaringen met de slacht hoor!!
mijn verzorgpaarden zijn kerngezond, en de eigenaar beslist zelf wat ie ermee doet als ze afgemaakt moeten worden

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:44

roxiie schreef:
Dus je was je paard toen gewoon "kwijt" ??

ik snap jou reaqcties in dit topic niet altijd
over wie heb je het nu en welk paard??

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:44

Ja mayday, dat is ook zo. Het kalf komt er enkel om er voor te zorgen dat de koe melk geeft. Het kalf krijgt wat biest en daarna gewoon melkpoeder met lauw water. Is het een vaars dan houden ze die vaak aan om later te gaan melken. Is het een stier dan kunnen ze die weer doorverkopen. Al moet ik zeggen dat ik niet vind dat melkkoeien het erg slecht hebben tenzij ze in de zomer dagelijks buiten kunnen. Helaas wordt dat ook steeds minder.

Zelf eet ik ook vlees en ook paardenvlees. Tenminste het zit in veel merken frikandellen en kroketten verwerkt en die lust ik zo nu en dan best wel graag

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:46

mayday schreef:
Hoef je in dat geval je paard niet terug te kopen va de verzekering dan, bij mij kon dat niet en het was geen optie ook.

Voorzover ik weet niet, ik kan het evt nog wel een keer navragen.. Vaak is het idd zo dat je je paard dan voor de slachtwaarde van de verzekering koopt.. we hebben speciaal voor een verkering gekozen waar je je paard hoe dan ook terug kon krijgen, omdat er gewoon te veel verhalen zijn van paarden die via de achterdeur het slachthuis weer verlieten om vervolgens in de handel terecht te komen.. liever dan zelf naar de slager brengen, dan weet je iig dat ie uit z'n lijden verlost is.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:46

Van Yessy & Mayday,, was ff nieuwschierig waar het over ging .. verzekeringen ofzo,, heft er opzich niet echt iets mee te maken

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:48

ik zou er zelf op z'n minst bij willen zijn hem brengen, of ik het schieten wil zien wete ik eigenlijk nog niet, wil daarna wel zien dattie dood is... (nee niet bloedend op de grond) gewoon dat ie ligt en nog niets mee gedaan is

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:54

roxiie schreef:
Van Yessy & Mayday,, was ff nieuwschierig waar het over ging .. verzekeringen ofzo,, heft er opzich niet echt iets mee te maken

Ja dan worden ze opgenomen door de verzekering, maar je mag ze wel zelf brengen en er bij blijven, er worden natuurlijk ook veel paarden toch nog verhandeld. (er zijn mensen die niet weten als ze hun paard laten verzekeren wat er uiteindelijk mee gebeurd daar doelde ik op, als je t daar niet mee eens bent betaal je voor jan ***, vandaar)

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:55

trouwens.. ik vind nog liever mijn paarden dood in het land.. dan dat IK de keuze moet maken.. laat ze liever zelf de keuze maken

tenzij ze ernstig ziek zijn en pijn hebben

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:56

Jolliegirl schreef:
trouwens.. ik vind nog liever mijn paarden dood in het land.. dan dat IK de keuze moet maken.. laat ze liever zelf de keuze maken

tenzij ze ernstig ziek zijn en pijn hebben

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:02

Tsja hele moeilijke keuze en zit te tobben tussen beide.
Als mijn paard ingeslapen moet worden doe ik dat het liefst bij de veearts zelf zodat alles geregeld word.
Lijkt me erg als je je paard thuis een spuitje laat geven en hij vervolgens 2 dagen op je erf ligt en ziet hoe hij met een grijper een vrachtwagen ingegooit word.
Maar daarin tegen hij staat wel vertrouwd.
Maar de slager is de kans groter dat het paard niet tegen de dood gaat vechten.

Tja je moet gewoon doen waar je gevoel je heen stuurt.

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:06

mayday schreef:

Zijn jullie toevallig vegetariër?

Nee, en ook bij koeien etc. die naar de slacht worden gebracht vind ik persoonlijk niet de beste manier om een dier af te maken, maar voor het vlees gaat het tot nu toe eenmaal niet anders, de beste manier vind ik is toch nog laten inslapen, maar ik kan begrijpen dat sommige mensen het daar niet mee eens zijn, dat is ieder zijn mening.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:08

zolang mijn paard in staat zou zijn de wagen op te kunnen en de rit naar de slacht te kunnen maken...gaat ie naar de slacht, niet alleen om het geld wat je ervoor krijgt, maar ook omdat het snel gaat
ligt hij in zijn stal te creperen van de pijn, doe mij dan maar de veearts
ik ga hem niet opjagen tot opstaan en hem vervolgens in de wagen zetten en dat ie blij de slacht voor het schieten al plat ligt

@ponylove (niet aanvallend bedoeld)
kun je je bedenken hoeveel werk erin zit om elk dier wat dood moet te laten inslapen + de consumenten dieren?
ik schat dat er per dag zo'n 100.000 dieren geslacht worden...
als ze die allemaal een spuitje moesten geven, hadden wij geen eten... want dieren die ingeslapen zijn mogen ook niet meer als Voedsel gebruikt worden wegens de insuline(ofzo) die ze binnen hebben gekregen

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:25

ik vraga em wel af hoevele beesten zo'n slachter nou op een dag heeft,., lijkt me niet echt het leukste beroep wat je je maar kan bedenken